شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق هر ساله در روزهای پایانی اسفند ماه با نزدیک شدن به جشنهای نوروز باستانی، اجرای برنامههای فرهنگی و اصیل را در دستور کار خود قرار میدهد. یکی از این برنامهها، حضور عمونوروز، حاجی فیروز و ننه سرما در شرکت سنگ آهن و اجرای برنامههای شاد و تبریک سال نو از زبان این شخصیتها به کارکنان شرکت است که هر ساله با استقبال معدنکاران و با پشتیبانی همه جانبه مدیر عامل شرکت، در فضایی پر شور و نشاط برگزار میگردد. از آنجا که در ماه پایانی سال 98، جهان درگیر ویروس کرونا گردید و کشور ما نیز از این بیماری در امان نماند، جهت پیشگیری از گسترش بیشتر این ویروس، تمام مراسمها تعطیل گردید.
روابطعمومی شرکت سنگ آهن بیکار ننشست و برای بالا بردن روحیه کارکنان شرکت و مردم شهرستان، دست به اقدامی جدید زد. جشن و شادی و اجرای برنامههای ملی و طنز در فضای مجازی. تنها کاری بود که میشد جهت بالا بردن روحیه مردم انجام داد. برنامه ساخت کلیپ “مبارک و کرونا” در دستور کار قرار گرفت. روابطعمومی با یاری از هنرمندان شاغل در شرکت دست به ابتکاری جدید زد.
برای نخستین بار از شخصیت مبارک و هنر خیمهشببازی استفاده گردید. نمایش خیمهشببازی از زمان بهرام گور ساسانی در ایران متداول شده است و مردم ایران با این نمایش از گذشتههای دور انس دارند. خیمهشببازی یک نمایش عروسکی است که در آن از عروسک نخی و خیمه استفاده میشود. در کنار آن مرشدی قرار دارد که با عروسکی سیاه به نام مبارک گفتوگو میکند و در کلام خود موارد آموزشی و داستان میگنجاند.
از آنجاکه ویروس کرونا به یکباره فراگیر شد، مردم آشنایی با بیماری جدید نداشتند و احتمال سرایت در بین آنها زیاد بود، باید سریع نکات پزشکی بهداشتی لازم را از طریق آموزش فرا میگرفتند. استفاده از عروسک مبارک بهترین راه بود تا علاوه بر حفظ حال و هوای نوروز و جشن، مردم بهخصوص جوانان و کودکان با نکات مهم از طریق دیدن خیمهشببازی در یک کلیپ آموزشی با درون مایه طنز آشنا شوند. رعایت نکات بهداشتی، حفظ فاصله فیزیکی، دوری از دورهمی و دید و بازدید، صرفنظر کردن از مسافرتهای نوروزی، استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن اماکن و وسایل مورد استفاده و … از موارد مهمی بود که در نمایش مبارک و کرونا مدنظر قرار گرفت.
این مجموعه آموزشی در ده قسمت تهیه شد و بلافاصله در فضای مجازی پخش گردید. نتیجهای که از این کار فرهنگی گرفته شد قابل قبول بود. مردم بیشتر قسمتهای این کلیپ را دیدند و نکات آموزشی آن را مورد توجه قرار دادند. روابطعمومی تجربه خوبی بهدست آورد و آن این بود که میتوان از طریق نمایشهای ملی و ساخت کلیپهای آموزشی در قالب طنز همراه با بحرانها پیش رفت و با آموزش موارد لازم به مردم تنش و اضطراب را در بین آنها به حداقل رساند و سرور و شادی را از راههای مختلف در بین آنها ایجاد نمود و سبب بالابردن روحیهشان شد. قالب طنز بهتر میتواند موارد آموزشی را در ذهن و جان مردم قرار دهد و آنها را تشویق به رعایت مواردی کند که با سلامتی خود و خانوادهشان ارتباطی مستقیم و تنگاتنگ دارد.
شرکت سنگ آهن مرکزی در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود در قبال موضوع کرونا، تلاش نموده تا در قالب طنز، ساخت کلیپ، تهیه و انتشار مقالات اجتماعی و… قدمهای مؤثری جهت آگاهسازی مردم بر دارد. علاوه بر آن به یاری مراکز درمانی رفته و کادر درمانی شهرستان را مورد حمایت قرار داده است.