جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

نقش و کارکرد های شبکه‌های اجتماعی در میزان مدیریت پاندمی کرونا

27 بهمن 1400
ارسال شده توسط انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
ارتباطات ، مدیریت بحران ، مقالات
102 بازدید

بهمن علی بخشی دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی


رسانه‌ها در شرايط كنوني يكي از مهمترين دستاوردهاي پيشرفت بشري و يكي از با ارزش ترين وسيله آگاهي رساني همگاني هستند كه پيوسته و با سرعت به دليل جايگاه، اهميت كليدي و طبق نيازمندي متقاضيان در حال گسترش و فراگيري اند.

 در اهميت رسانه‌ها اين نكته كفايت مي كند كه در پرتو آگاهي دهي آن‌ها، موانع جغرافيايي و تا حدودي سياسي و فرهنگي از ميان برداشته شده (دهكده جهاني) و ميلياردها نفر به وسيله رسانه‌ها با هم مرتبط شده اند و بسيار ساده مي توانند اطلاعاتي را كه نيازمند هستند را به دست آورند. مردم به صورت ارادي يا بدون قصد، از هر رسانه تا حدي به كانال ارتباط آن و تا حدي به موضوع، شكل و اهداف آموزش مورد انتظار بستگي دارد.

وسائل ارتباط جمعي به دليل نفوذ و پوشش گسترده در بخش قابل توجهي از جامعه، نقش پررنگي در ايجاد رفتارهاي جمعي، عمومي و نهادينه‌سازي فرهنگ داراست و البته به همين دليل در فضاي جنگ نرم، بسياري از تخريب الگوها و باورها در فكر و ذهن مخاطب نيز در بستر رسانه‌اي روي مي‌دهد. جامعه‌پذيري و فرهنگ‌پذيري از بدو تولد در انسان آغاز مي‌شود و تا هنگام مرگ ادامه مي‌يابد و در اين فرآيند خانواده، گروه همسالان، سيستم رسمي آموزشي و رسانه‌هاي جمعي مانند تلويزيون، راديو، مطبوعات و فضاي مجازي نقش اساسی و تعیین کننده ای ایفا می‌کنند.

گسترش ویروس کرونا، در سطح جهان یک بحران جدی بین‌المللی را پدید آورده و جامعة مخاطره‌آمیز جهانی را به وجود آورده است. در ایران، نیز ویروس کرونا نوعی از بحران را ایجاد کرده که آثار آن در آینده، بیشتر قابل ارزیابی است. اما تحلیل نگاه‌های استادان و صاحبنظران ارتباطات، در رابطه با این بحران و مخاطره‌های آن می‌تواند نوع نگاه به این بحران را از جنبة خبری-ارتباطی روشن کند.

بحران کرونا، جهان را به جامعة جهانی مخاطره آمیز تبدیل کرده که آثار آن اگرچه تا اندازه ای روشن شده، اما ابعاد همه جانبة آن، هنوز در‌هاله ای از ابهام قرار دارد. آنچه که از این بحران به دست آمده احساس خطر جهانی، مواجهه با ریسک‌های فراوان، گسترس اضطراب و ترس و به هم ریختگی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، شغلی، دینی و غیره شده است. در حقیقت، این وضعیت درآمدی بر ایجاد سبک زندگی جدیدی است که اولریش بک آن را قبلا پیش بینی کرده است.

رسانه به‌عنوان ابزار و رکن اساسی جامعه جهان امروز در همه دوره‌ها به ویژه در مواقع بحران، در آگاهی‌بخشی، جریان‌سازی و هدایت افکار عمومی، نقشی بی‌بدیل ایفا می‌کند. رسانه‌ها در کنار نقش و مسئولیت‌های ذاتی خود، باید در این برهه زمانی ضمن اطلاع‌رسانی به ایفای نقش در زمینه آموزش همگانی، بسیج عمومی، افزایش آگاهی، انسجام ملی و امید اجتماعی نیز بپردازند. از این رو نقش بی بدیل اصحاب رسانه برای آگاهی بخشی و آموزش مردم برای مقابله با ویروس کرونا انکار ناپذیر است و از ظرفیت حداکثری رسانه‌ها و به ویژه کارکرد سرگرمی‌آن برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی و آموزش مردم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا باید جدی گرفته شود.

با این حال با توجه به کارکردهای رسانه از نظر دنیس مک کوئیل (استاد و نظریه‌پرداز ارتباطات و دارای کرسی در دانشگاه آمستردام) آگاهی و اطلاع رسانی آموزش ، تحریک عواطف و سرگرمی، عصر جدید و وجود نوجوانان و جوانان خو گرفته با تکنولوژی و متاثر از رسانه‌های جمعی، به نظر می‌رسد کارکرد سرگرمی‌برای رسانه‌ها بیش از پیش مورد توجه واقع شده است که با تلفیقی از آموزش و سرگرمی، زبانی جدید برای برخورد با نسل جدید به وجود آمده است و آن سرگرمی‌رسانه‌هاست. زبان جدید نسل سوم پا به عرصه سپهر رسانه ای گذاشته است. از این رو این کارکرد رسانه‌ها در عصر کرونا بسیار مهم و اثر گذار تر شده است و باید به آن توجه ویژه ای شود.

دانلود مقاله کامل: نقش و کارکرد‌های شبکه‌های اجتماعی در میزان مدیریت پاندمی‌کرونا

برچسب ها: شبکه‌های اجتماعیکرونا
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • نکات ضروری در رابطه با برنامه ارتباطات

    3 بازدید

  • استراتژی‌های روابط‌عمومی کارآمد و تاثیرگذار

    15 بازدید

  • “ايمن سازی” مردم در برابر اخبار جعلی

    8 بازدید

  • مقايسه اصولی و مبانی روابط‌عمومی سنتی و مدرن

    37 بازدید

  • به يك روابط‌عمومی متاورسی تبديل شويم

    11 بازدید

  • نقش فناوری اطلاعات در روابط‌عمومی سازمان

    36 بازدید

لینک کوتاه:

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

گزارش کامل برگزاری نخستين جشن ملی روابط‌عمومی

گزارش وضعیت رسانه‌ها در سال 2022

روابط‌عمومی و دو رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت