نکات ضروری در رابطه با برنامه ارتباطات

قبل از اینکه شرکت شروع به توسعه ایده های خود کند، باید برای ارتباطات خود برنامه ریزی استراتژیک انجام دهد. یک برنامه ارتباطات ایده آل به شرکت‌ها کمک می کند به منظور ارتقای خود در یک کمپین ارتباطات، ابتدا انتظارات خود را مشخص کنند.

با داشتن برنامه، شرکت‌ها می توانند موفقیت خود را توصیف کنند و علاوه بر آن از خودشان در برابر خواسته ها و انتظارات غیرواقعی محافظت کنند. با تعیین اهداف معقول و روش‌ها و راهکارهای متقن و منسجم، شرکت‌ها می توانند برنامه ارتباطاتی را طراحی کنند که در نهایت با موفقیت همراه خواهد بود. هر چند اکثر شرکت‌ها سریع سراغ استراتژی های کمپین می روند و از تحقیق و برنامه ریزی در برنامه ارتباطات غافل می شوند.

با اینکه مراحل تحقیق و برنامه ریزی به اندازه توسعه استراتژی جذاب نیست، شرکت‌ها بدون تکمیل این دو مرحله هیچ کاری نمی توانند انجام دهند.

فرآیند ارتباطات

مهمترین عنصر برنامه ارتباطات فرآیند ارتباط است. اگر فرآیند ارتباط به درستی صورت گیرد، شرکت‌ها می توانند با تمام چالش ها و مشکلاتی که ممکن است در آینده به آنها صدمه وارد کند، مقابله کنند.

یکی از دلایلی که طراحی یک برنامه ارتباطات سخت تر از آن چیزی است که به نظر می رسد، این است که مردم اغلب همه چیز را آن طور که باید باشد می بینند نه آن طور که واقعا هست.

به همین دلیل است که فرآیند ارتباطات باید توسط تیمی طراحی شود که از بیان عقاید افراد هراسی ندارند.

با حضور افراد روشنفکر در زمان طراحی برنامه ارتباطات، شرکت‌ها قادر خواهند بود اشتباهات بالقوه خود را پیش از وقوع پیش بینی کنند. آنها همچنین می توانند از عقاید تازه و خلاق استقبال کنند چرا که به اصطلاح هر سری یک فکری دارد.

اهداف ارتباطات

برای اینکه برنامه ارتباطات در یک شرکت موثر واقع شود، باید اهدافی سنجش پذیر و دست یافتنی داشته باشند. هدف غایی اکثر کسب و کارها، افزایش تحولات است.

در زمان تعیین اهداف در حوزه ارتباطات مهمترین عاملی که باید به آن توجه داشت این است که اهداف تا جای ممکن سنجش پذیر باشند.

شرکت‌ها با بررسی ترافیک وب سایت یا ترافیک ارگانیک وب سایت خود، می توانند میزان موفقیت خود را در استفاده از استراتژی های ارتباطی ارزیابی کنند.

اگر از این منظر نگاه کنیم، شرکت‌ها با بررسی ترافیک وب سایت ها، می توانند فرصت های مناسبی را به عنوان سرنخ های بازاریابی ایجاد کنند که موجب افزایش فروش می شود.

آرمان ارتباطات

برای عملی شدن برنامه ارتباطات، باید سه تا پنج آرمان را دنبال کرد. به عنوان مثال، از آنجایی که هدف اکثر شرکت‌ها افزایش تحولات است، می توانند آرمان و مقاصد خود را طوری تعیین کنند که از نقطه ای که می خواهند به آن برسند به عقب حرکت کنند.

این کار به این معناست که افزایش سرنخ های شایسته می تواند به افزایش فروش منتهی شود. اگر شرکتی تعداد سرنخ های لازم را برای دستیابی به مقصد ندارد، باید با تعیین معیارها شروع کند.

استراتژی ارتباطات

در نهایت، برنامه های ارتباطات باید با استراتژی هایی همراه باشند که به شرکت‌ها در دستیابی به اهداف و مقاصدشان کمک کند. این استراتژی باید چگونگی دستیابی یک شرکت به اهداف و مقاصد خود را در یک یا دو جمله توضیح دهد.

این استراتژی ها جزئیاتی از برنامه ارتباطات شرکت را ارائه می دهند، این جزئیات شامل دستاوردهای مثبت اجرای برنامه ارتباطات در یک بازه زمانی معین می باشد.

منبع انگلیسی:  www.publicrelationstoday.com
منبع فارسی: شارا – شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
نویسنده: رون توروسیان | 7 مارس 2022 | روابط‌عمومی‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *