نکات ضروری در رابطه با برنامه ارتباطات
قبل از اینکه شرکت شروع به توسعه ایدههای خود کند، باید برای ارتباطات خود برنامه ریزی استراتژیک انجام دهد. یک برنامه ارتباطات ایده آل به شرکتها کمک میکند به منظور ارتقای خود در یک کمپین ارتباطات، ابتدا انتظارات خود را مشخص کنند.
با داشتن برنامه، شرکتها میتوانند موفقیت خود را توصیف کنند و علاوه بر آن از خودشان در برابر خواستهها و انتظارات غیرواقعی محافظت کنند. با تعیین اهداف معقول و روشها و راهکارهای متقن و منسجم، شرکتها میتوانند برنامه ارتباطاتی را طراحی کنند که در نهایت با موفقیت همراه خواهد بود. هر چند اکثر شرکتها سریع سراغ استراتژیهای کمپین میروند و از تحقیق و برنامه ریزی در برنامه ارتباطات غافل میشوند.
با اینکه مراحل تحقیق و برنامه ریزی به اندازه توسعه استراتژی جذاب نیست، شرکتها بدون تکمیل این دو مرحله هیچ کاری نمیتوانند انجام دهند.
فرآیند ارتباطات
مهمترین عنصر برنامه ارتباطات فرآیند ارتباط است. اگر فرآیند ارتباط به درستی صورت گیرد، شرکتها میتوانند با تمام چالشها و مشکلاتی که ممکن است در آینده به آنها صدمه وارد کند، مقابله کنند.
یکی از دلایلی که طراحی یک برنامه ارتباطات سخت تر از آن چیزی است که به نظر میرسد، این است که مردم اغلب همه چیز را آن طور که باید باشد میبینند نه آن طور که واقعا هست.
به همین دلیل است که فرآیند ارتباطات باید توسط تیمیطراحی شود که از بیان عقاید افراد هراسی ندارند.
با حضور افراد روشنفکر در زمان طراحی برنامه ارتباطات، شرکتها قادر خواهند بود اشتباهات بالقوه خود را پیش از وقوع پیش بینی کنند. آنها همچنین میتوانند از عقاید تازه و خلاق استقبال کنند چرا که به اصطلاح هر سری یک فکری دارد.
اهداف ارتباطات
برای اینکه برنامه ارتباطات در یک شرکت موثر واقع شود، باید اهدافی سنجش پذیر و دست یافتنی داشته باشند. هدف غایی اکثر کسب و کارها، افزایش تحولات است.
در زمان تعیین اهداف در حوزه ارتباطات مهمترین عاملی که باید به آن توجه داشت این است که اهداف تا جای ممکن سنجش پذیر باشند.
شرکتها با بررسی ترافیک وب سایت یا ترافیک ارگانیک وب سایت خود، میتوانند میزان موفقیت خود را در استفاده از استراتژیهای ارتباطی ارزیابی کنند.
اگر از این منظر نگاه کنیم، شرکتها با بررسی ترافیک وب سایتها، میتوانند فرصتهای مناسبی را به عنوان سرنخهای بازاریابی ایجاد کنند که موجب افزایش فروش میشود.
آرمان ارتباطات
برای عملی شدن برنامه ارتباطات، باید سه تا پنج آرمان را دنبال کرد. به عنوان مثال، از آنجایی که هدف اکثر شرکتها افزایش تحولات است، میتوانند آرمان و مقاصد خود را طوری تعیین کنند که از نقطه ای که میخواهند به آن برسند به عقب حرکت کنند.
این کار به این معناست که افزایش سرنخهای شایسته میتواند به افزایش فروش منتهی شود. اگر شرکتی تعداد سرنخهای لازم را برای دستیابی به مقصد ندارد، باید با تعیین معیارها شروع کند.
استراتژی ارتباطات
در نهایت، برنامههای ارتباطات باید با استراتژیهایی همراه باشند که به شرکتها در دستیابی به اهداف و مقاصدشان کمک کند. این استراتژی باید چگونگی دستیابی یک شرکت به اهداف و مقاصد خود را در یک یا دو جمله توضیح دهد.
این استراتژیها جزئیاتی از برنامه ارتباطات شرکت را ارائه میدهند، این جزئیات شامل دستاوردهای مثبت اجرای برنامه ارتباطات در یک بازه زمانی معین میباشد.
منبع انگلیسی: www.publicrelationstoday.com
منبع فارسی: شارا – شبکه اطلاعرسانی روابطعمومیایران
نویسنده: رون توروسیان | 7 مارس 2022 | روابطعمومی
دیدگاهتان را بنویسید