نگاه ابزاری به روابط‌عمومی

سخنگو و رئيس شوراي اطلاع رساني دولت در ‹‹گردهمايي مديران روابط‌عمومی‌‎هاي دستگاه ها و نهادهاي اجرايي››!؟ مطالبي عنوان كردند كه جامعه روابط‌عمومی كشور را هم دچار تعجب و هم تاسف كرد. تعجب از اين نظر كه رئيس شوراي اطلاع رساني دولت، چنين نگاه نازلي به نهادهاي مدني از جمله روابط‌عمومی در كشور دارد؛ نهادهايي كه قرار است ستون هاي سازنده جامعه مدني مورد نظر دولت دوم خرداد باشند چرا كه جامعه مدني بدون نهادهاي دموكراتيك و نظام ارتباطي جدي و شفاف تحقق پيدا نخواهد كرد و پارادوكس تعامل بين مردم و دولت معنا و مفهوم خود را از دست مي دهد.

تاسف از اين نظر كه سخنگوي دولت بدون اشاره به سياست هاي يك سويه و تبعيض آميز برخي از مسئولان با توجه به بروز تحولات جديد در زمينه هاي اجتماعي و سياسي – مطالبي را عنوان كردند كه با وظايف و كاركردهاي اصلي روابط‌عمومی فرسنگ ها فاصله دارد.

توجيه گري و تبليغات و دفاع كوركورانه از اقدامات يك سازمان و وزارتخانه كه معلوم نيست از رهگذر آن چه سود و منفعتي نصيب مردم مي شود وظيفه روابط‌عمومی نيست. همين طور روابط‌عمومی براي انجام وظايف خود در چارچوب مقررات حرفه اي و شغلي و استاندارد هاي اخلاقي به هماهنگي و آقابالاسر نيار ندارد. روابط‌عمومی كاركرد تبليغي ندارد، وظيفه روابط‌عمومی اطلاع رساني است.

اطلاع رساني هم مبتني بر صداقت و شفافيت و به دور از هرگونه حقه و فريب و تحريف است. بر اين اساس، روابط‌عمومی تنها وسيله اي براي ايجاد حسن نيت و ترويج حسن رابطه و كوشش صرف براي ترغيب مردم و يا نفوذ در افكار و اذهان آن ها نيست، بلكه بايد در جهت بهبود زندگي آن ها نيز كوشش كند. در عین حال بايد سعي شود روابط‌عمومی به عنوان يك منبع اطلاعاتي مهم، جايگاه واقعي خود را در فراهم آوردن و آناليز كردن اطلاعات و اخبار سازماني براي رسانه ها به دست آورد.

در عين حال، دولت بايد اقتدار و مشروعيت روابط‌عمومی را در يك نظام اطلاع رساني شفاف به رسميت بشناسد تا از يك طرف، سطح اطلاع رساني آن از نظر كمي و كيفي ارتقاء يابد و از طرف ديگر، از روايت معمول و بيهوده رويدادهاي فاقد ارزش خبري و آمارها و داده هاي صرفاُ قشنگ و مثبت، فاصله گيرد.

مهدي باقريان
عضو هئيت مديره انجمن متخصصان روابط‌عمومی

 

بازنشر

بازنشر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *