هشتمين جشنواره روابط‌عمومی‌های برتر

محبوبه روزبه

آثار ارسالي كه از سوي روابط‌عمومی‌ها در هشت كميته ارتباطات مدرمي، ارتباطات رسانه‌اي، انتشارات، آموزش، مديريت و ساختار سازماني، پژوهش و افكار سنحي، خلاقيت و نوآوري و مقاله برتر با موضوع روابط‌عمومی مندرج در نشريات كشور، تفكيك شدند.

مراسم معرفي و تقدير از روابط عمومي‌هاي برگزيده در هشتمين جشنواره برترين‌هاي روابط‌عمومی در روز پنجم آذر ماه سال جاري در تالار حركت سازمان حمل و نقل و ترافيك برگزار شد.

در اين جشنواره، آثار ارسالي از سوي روابط عمومي‌ها در هشت كميته ارتباطات مردمي، ارتباطات رسانه‌اي، انتشارات، آموزش، مديريت و ساختار سازماني، پژوهش و افكار سنجي، خلاقيت و نوآوري و مقاله برتر با موضوع روابط‌عمومی مندرج در نشريات كشور، تفكيك و پس از ارزيابــي بــيش از 480 اثــر در كمــيته‌هاي كـارشناسي، آثار برتر توسط هيأت داوران متشكل از سياوش صادقي‌ تبار، علي مير سعدي قاضي، دكتر محمد مهدي فرقاني، دكتر حسينعلي افخمي، دكتر نعيم بديعي، محسن ايمني، ناصر بزرگمهر، هوشنگ عباس زاده و يونس شكرخواه انتخاب شدند.

در اين مراسم كه جمعي از مديران و كارشناسان روابط عمومي‌هاي وزارتخانه ها و سازمان‌ها و استادان علوم ارتباطات و روابط‌عمومی حضور داشتند، علي مير سعيد قاضي به نمايندگي از هيأت داوران به قرائت بيانيه هيأت داوران پرداخت.

هيأت داوران هشتمين جشنواره برترين‌هاي روابط‌عمومی با ابزار نگراني از ناكارآمدي دوره‌هاي آموزشي روابط‌عمومی در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها به دليل عدم تخصص مديران برنامه‌ريزي، خواستار استفاده از سرفصل و عناوين درسي روزآمد و بهره‌گيري از منابع خارجي در اين زمينه شد.

هيأت داوران هم چنين در زمينه ساختار سازماني روابط عمومي‌ها، با اشاره به عدم پيگيري بخش نامه‌هاي صادره از سوي هيأت وزيران در زمينه اهميت و جايگاه روابط‌عمومی در دستگاه‌ها و نبود ساختارهاي تشكيلاتي متناسب با تحولات اداري و اجتماعي، از متناسب با تحولات اداري و اجتماعي، از ناكارا بودن ساختار سازماني و در اختيار نداشتن بودجه مناسب براي فعاليت‌هاي روابط‌عمومی ها انتقاد كرد.

بخش ديگري از اين بيانيه با تأكيد بر ضرورت افزايش مهارت‌هاي عملي دست اندركاران واحد ارتباط با رسانه‌ها اهميت دادن به نقش تحقيق و پژوهش سياست‌گذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌ها، آمده است.

در بخش ارتباط مردمي، هيأت داوران با توجه به پذيرش اصل پاسخگويي دولت و اهميت آن در تحقق مردمسالاري ديني، ضمن تأييد پيشرفت در اين بخش روابط عمومي‌ها، عدم استفاده از كانال‌هاي متنوع و ارتباطي و بهره‌گيري نامناسب از شيوه‌هاي جديد ارتباطي را متذكر شده و در شاخه پاسخگويي نيز اقناعي نبودن متن جوابيه‌ها، نبود سرعت در پاسخ گويي و كم توجهي به اصل مخاطب محوري را يادآور مي‌شود كه روابط عمومي‌ها بايد به آن توجه داشته باشند.

براساس اين گزارش، دكتر عطاءالله مهاجراني وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي طي سخنان كوتاهي با انتقاد از عدم مشاركت روابط‌عمومی تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها از جمله برخي سازمان‌هاي وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار داشت: برگزاري جشنواره فرصتي براي شناسايي بهتر عملكرد روابط عمومي‌ها است و نبايد انتظار داشت كه تمامي كساني كه در جشنواره مشاركت مي‌كنند، به عنوان برنده اعلام شوند. آنچه مهم است، شناسايي كم و كيف كار روابط عمومي‌ها و ضعف‌ها و نقاط قوت است.

وي افزود: يك روابط‌عمومی موفق نشانه‌اي از توفيق دستگاه است. نمي‌توان تصور كرد كه يك وزارتخانه يا شركت بسيار موفق باشد اما روابط‌عمومی ناموفق و يا متوسط داشته باشد.

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي با تأكيد بر ضرورت افزايش دانايي و آگاهي، نقص در آموزش و اطلاع رساني را از ضعف‌هاي روابط‌ عمومي‌ها دانست و گفت: ما بايد تلاش كنيم تا اطلاعات‌مان را از طريق سايت‌هاي اطلاعاتي به اقيانوس و شاهراه‌هاي اطلاعاتي بين المللي پيوند بزنيم.

در بخش ارتباط مردمي، هيأت داوران با توجه به پذيرش اصل پاسخگويي دولت و اهميت آن در تحقق مردمسالاري ديني، ضمن تأييد پيشرفت در اين بخش روابط عمومي‌ها، عدم استفاده از كانال‌هاي متنوع و ارتباطي و بهره‌گيري نامناسب از شيوه‌هاي جديد ارتباطي را متذكر شد.

برگزاري جشنواره، فرصتي براي شناسايي بهتر عملكرد روابط عمومي‌ها است و نبايد انتظار داشت كه تمامي كساني كه در جشنواه مشاركت مي‌كنند، به عنوان برنده اعلام شوند.

ما بايد تلاش كنيم تا اطلاعات‌مان را از طريق سايت‌هاي اطلاعاتي به اقيانوس و شاهراه‌هاي اطلاعاتي بين المللي پيوند بزنيم.

پس از پايان سخنان دكتر مهاجراني، روابط عمومي‌ها برتر معرفي و مورد تقدير قرار گرفتند.

اسامي روابط عمومي‌هاي برتر در رشته‌هاي مختلف به شرح زير است:

1ـ انتشارات؛ روابط‌عمومی وزارت نفت (نشريه مشعل) و روابط‌عمومی وزارت پست و تلگراف و تلفن (نشريه پيام ارتباطات) حائز رتبه اول و روابط‌عمومی سازمان بازنشستگي كشوري (نشريه ثمر) و روابط‌عمومی توانير (نشريه صنعت برق)‌ حائز رتبه دوم شدند.

2ـ آموزش؛ روابط‌عمومی توانيز حائز رتبه اول و روابط‌عمومی وزارت نيرو حائز رتبه دوم شد.

3ـ ارتباطات رسانه‌اي؛ در بخش خبر روابط‌عمومی وزارت نيرو حائز رتبه اول و روابط عمومي‌هاي گمرك و سازمان حمل و نقل پايانه‌هاي كشور حائز رتبه دوم و در بخش جوابيه، روابط‌عمومی وزارت امور اقتصادي و دارايي حائز رتبه اول و روابط عمومي‌هاي مخابرات و وزارت بازرگاني حائز رتبه دوم شدند.

4- پژوهش و نظر سنجي؛ در بخش تحليل محتوا و تحقيقات اسنادي، روابط‌عمومی وزارت نفت حائز رتبه اول، روابط‌عمومی بانك صادرات حائز رتبه دوم و در بخش نظر سنجي و پيمايش، روابط‌عمومی بنياد مستضعفان و جانبازان حائز رتبه اول و روابط‌عمومی شركت ملي گاز ايران حائز رتبه دوم شد.

5ـ مديريت و ساختار سازماني؛ روبط عمومي بنياد مستضعفان و جانبازان حائز رتبه اول و روابط‌ عمومي‌هاي بانك مسكن و توانير حائز رتبه دوم شدند.

6ـ ارتبط مردمي؛ در بخش پاسخگويي، روابط‌عمومی وزارت نيرو حائز رتبه اول، روابط‌عمومی شركت قطارهاي مسافري رجاء حائز رتبه دوم و در بخش نظام دريافت پيشنهادات، روابط عمومي‌هاي شركت قطارهاي مسافري رجاء و وزارت نيرو حائز رتبه اول و روابط‌عمومی و بنياد مستضعفان و جانبازان حائز رتبه دوم شد.

7ـ خلاقيت و نوآوري؛ هيأت داوران هيچ يك از آثار ارسالي را واجد كسب رتبه اول ندانست و از روابط عمومي‌هاي وزارت كشاورزي و شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران به سبب تلاش‌هايشان در راستاي نو‌آوري و خلاقيت تقدير كرد.


8ـ مقاله برتر؛ سيّد شهاب سيّد محسني و جواد مجد پويا حائز رتبه اول و حامد رضا اسماعيلي حائز رتبه دوم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *