جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

همه‌گیریِ اطلاعاتی: کرونا و بهداشت ذهن

5 شهریور 1400
ارسال شده توسط موسسه کارگزار روابط‌عمومی
مدیریت بحران ، مقالات
134 بازدید

اینکه درباره‌ی پدیده‌ی کرونا چه می‌دانیم، چه باورهایی در این زمینه داریم، اطلاعات خود را از چه منابعی به دست می‌آوریم، و… مسائلی از این دست بر بهداشت شناختی اثر دارند. همچنین اینکه این وضعیت کرونایی چه تأثیری بر شناختِ درست از رخدادها در پیرامون‌مان دارد به بهداشت شناختی برمی‌گردد.

این روزها با جهان‌گیر شدنِ کرونا از هر سو با توصیه‌های بهداشتی بمباران می‌شویم. رسانه‌ها پیوسته به ما هشدار می‌دهند که بهداشت را رعایت کنیم. توصیه‌های بهداشتی در دوران کرونا توصیه‌های پیچیده‌ای نیستند بلکه در حقیقت بسیار ساده‌‌اند. این توصیه‌های ساده اما مدام تکرار می‌شوند و هربار جدی‌تر از بار قبل به نظر می‌آیند. کارهایی بسیار ساده‌ چون شستنِ دست‌ها دیگر صرفاً توصیه‌هایی برای نظافت و پاکیزگی نیستند بلکه چونان توصیه‌هایی در زمان جنگ هر لحظه به ما گوشزد می‌شوند. یا مرتب به ما گفته می‌شود در خانه بمانیم و هرگاه بیرون می‌رویم از دیگران فاصله بگیریم. از این دست توصیه‌های بهداشتی این روزها بخش بزرگی از کار رسانه‌ها را به خود اختصاص داده است. اما آنچه در این هیاهوی بهداشتی کم‌تر در نظر گرفته می‌شود بهداشت ذهنی و روانی است؛ توصیه‌های بهداشتی همه بر بهداشت فیزیکی تأکید دارند، در حالی که در دوران کرونا بهداشت روانی و ذهنی نیز به همان اندازه اهمیت دارد.

در روزگار رسانه‌ها‌، بی‌گمان بسیار نیکوست که می‌توانیم درباره‌ی بحرانی جهانی در زمینه‌ی سلامت هر لحظه اطلاعات روزآمد به دست آوریم. اما این نگرانی هم هست که میزان زیاد اطلاعات خود به مشکلی دیگر راه برد، تا جایی که سازمان بهداشت جهانی از این نگرانی سخن گفته است که همه‌گیریِ اخیر نوعی «همه‌گیریِ اطلاعاتی» را پدید آورده باشد. همه‌گیریِ اطلاعاتی (infodemic) وقتی پدید می‌آید که اطلاعاتی که درباره‌ی یک مشکل منتشر و دست به دست می‌شود مفرط و بیش‌اندازه باشد، و درنتیجه ممکن است یافتنِ راه‌حال برای آن مشکل حتا دشواتر از قبل گردد. نگرانی این است که، با انتشار چنان میزان بالایی از اطلاعات در زمینه‌ی کرونا، برای مردم دشوار شده باشد که اطلاعات در این زمینه را به‌درستی پردازش کنند و نیز اینکه بتوانند تشخیص دهند که به کدام دسته از اطلاعات باید اعتماد کنند.

بهداشت شناختی بخشی از بهداشت ذهنی و روانی است. اینکه درباره‌ی پدیده‌ی کرونا چه می‌دانیم، چه باورهایی در این زمینه داریم، اطلاعات خود را از چه منابعی به دست می‌آوریم، و… مسائلی از این دست بر بهداشت شناختی اثر دارند. همچنین اینکه این وضعیت کرونایی چه تأثیری بر شناختِ درست از رخدادها در پیرامون‌مان دارد به بهداشت شناختی برمی‌گردد. بدین‌سان، همان‌طور که دستورکارهایی برای رعایت بهداشت تَن و پیش‌گیری از بیماری‌های تن هست، دستورکارهایی هم برای رعایت بهداشت شناختی و پیش‌گیری از بیماری‌های ذهن هست. در ادامه به برخی از سویه‌های بهداشت شناختی در دوران کرونا می‌پردازیم.

بی‌خبری از رخدادهای مهم یکی دیگر از پدیده‌هایی است که بهداشت شناختیِ ما را تهدید می‌کند. سیل خبرها در زمینه‌ی کرونا ممکن است ما را از توجه به دیگر رخدادها باز دارد. (عکس از shutterstock)

بهداشت شناختی و ارتباط‌های باواسطه

بهداشت روانی تا اندازه‌ی زیادی به این واقعیت برمی‌گردد که انسان‌ها باشنده‌هایی اجتماعی هستند. با جدا شدن از یکدیگر در وضع روانیِ ویژه‌ای قرار می‌گیریم. در اجتماع و با دیگران بودن برای ما حیاتی است تا جایی که برخی فیلسوفان حقِ در تماس بودن با دیگران و بودن در اجتماع را یکی از حقوق بشری و محروم کردنِ آدم‌ها از در اجتماع بودن را نقض حقوق بشر دانسته‌اند (در این باره این مقاله خواندنی است).

وقتی با دیگران تماس کافی نداریم بسیاری از نیازهای روانی و عاطفیِ ما تأمین نمی‌شود. کارهای بسیار ساده‌ای چون خندیدن با دیگران، شوخی کردن با هم، ابراز همدلی با همدیگر، و… را دیگر نمی‌توانیم همچون همیشه در زندگیِ‌ شخصی بگنجانیم. درست است که در عصر وسایل ارتباط جمعی هستیم و همیشه می‌توانیم از راه‌های گوناگون با کسانی که دوست داریم از راه دور در ارتباط باشیم، اما واقعیت این است که چنان جایگزین‌هایی برای بسیاری از ما چندان کارساز نیستند. نخست اینکه ارتباط‌های بی‌واسطه و روبه‌رو با دیگران بر روح و روان ما تأثیری دارند که ارتباط‌های باواسطه و از راه دور ندارند.

از این گذشته، ارتباط از راهِ دور حتا از نظر کمی‌نیز با ارتباط نزدیک و رودررو قابل مقایسه نیست. کسی که پنج روز در هفته به محل کار می‌رفته و با همکارانش از نزدیک در ارتباط ‌می‌بوده است اکنون در دوران دورکاری پشت رایانه‌اش می‌نشیند و هر از گاهی از طریق نوشتن و شاید هر چند روز از طریقِ تلفن با برخی از همکاران در تماس است. نیز باید در نظر بگیریم که در جامعه‌هایی چون جامعه‌ی ما در ایران هنوز بسیاری هستند که نمی‌توانند از وسایل ارتباط جمعیِ متنوع استفاده کنند؛ سالخوردگانی را در نظر بگیرید که تنها زندگی می‌کنند و در به‌ترین حالت تلفنی در خانه دارند.

افزون بر سویه‌ی روان‌شناختی، اما، سویه‌ی شناختی را نیز باید در نظر گرفت. در روزهای قرنطینه و فاصله‌گذاری، ما هرچه‌ بیش‌تر اطلاعات خود را با میانجیِ رسانه‌ها به دست می‌آوریم. و هرچه دسترسیِ ما به رسانه‌ها محدودتر باشد اطلاعات کم‌تری خواهیم داشت. در نبودِ دید و بازدیدها و ارتباط‌های بی‌واسطه، گروه‌هایی که کم‌تر از رسانه‌ها برخوردارند یا در استفاده‌ از رسانه‌های جدید ناتوان‌اند تا اندازه‌ای زیادی در بی‌خبری خواهند ماند.

گذشته از این، در وضعیتی شناختی که با همه‌گیریِ کرونا پدید آمده است، آن دسته از کسانی که می‌توانند به‌آسانی از رسانه‌ها بهره ببرند هم در معرض نارسایی‌ها و بیماری‌های شناختی هستند. در ادامه به سه مورد از این نارسایی‌ها و بیماری‌ها اشاره می‌کنم.

خبرهای بد، نومیدی، و بیش‌کاریِ ذهن

طبیعی است که این روزها خبرهای بد درباره‌ی کرونا ما را بسیار دلنگران می‌کنند اما چگونه دلنگرانی را مهار کنیم و نگذاریم سلامت روان ما آسیب ببیند. یک راه این است که، چنان‌که وبگاه منتال‌هلث در زمینه‌ی سلامت روان به ما توصیه می‌کند، از خیال‌پردازی و پندارهای بی‌اساس درباره‌ی کرونا خودداری کنیم. نباید بگذاریم ذهن‌ ما بی‌جهت بدترین حالت‌ها را فرض بگیرد. دلنگرانی‌های ما کم‌تر خواهند بود اگر هنجارهای شناختی را رعایت کنیم و از داوری‌های بی‌اساس بپرهیزم و باورهای بی‌پایه را به ذهن‌مان راه ندهیم.

می‌دانیم که هنوز نه واکسنی برای پیشگیری از بیماریِ کرونا یافت شده و نه درمانی برای مبتلایان — و در نبودِ واکسن و درمان، ویروس کرونا، با توانی فزاینده که در همه‌گیری دارد، به حسِ نومیدی و یأس جان می‌دهد، حسی که جان را آهسته‌آهسته می‌میراند. وبگاه بیاندبلو که در حوزه‌ی بهداشت روانی کار می‌کند برای پیش‌گیری از حس نومیدی و یأس توصیه می‌کند که صرفاً‌ بخشی از واقعیت را نبینیم بلکه نگاهی گسترده داشته باشیم یعنی نیمه‌ی پر لیوان را هم ببینیم؛ برای این کار لازم است پیشرفت‌هایی را در نظر بگیریم که انسان‌ها در دوران جدید در عرصه‌ی پزشکی و داروسازی حاصل کرده‌اند و نیز در نظر داشته باشیم که در حال حاضر در سراسر دنیا برترین کارشناسان برای یافتنِ واکسن و درمان سخت در تکاپو هستند و چه بسا در آینده‌ای نه چندان دور کوشش‌های آنان به نتیجه برسد.

جز کرونا دیگه چه خبر؟

بی‌خبری از رخدادهای مهم یکی دیگر از پدیده‌هایی است که بهداشت شناختیِ ما را تهدید می‌کند. سیل خبرها در زمینه‌ی کرونا ممکن است ما را از توجه به دیگر رخدادها باز دارد. این پدیده را «پوشانده شدن» (swamping) می‌نامند؛ خبرهایی که ربطی به کرونا ندارند ولی با این حال بسیار مهم‌اند در سایه‌ی خبرهای کرونایی پوشانده شده و از چشم و گوشِ ما دور می‌مانند. چه بسا برخی حکومت‌ها، به‌ویژه‌ آنهایی که مردم‌سالار نیستند و از نظارت جمعی آزاد اند، این فرصت را برای پرت شدن حواس مردم غنیمت شمرند و سیاستگذاری‌هایی را در پوشیدگیِ خبری به پیش برند. برای نمونه، نگرانی‌هایی از این دست برای کسانی در آمریکا ایجاد شد وقتی قرار بود، به بهانه‌ی کرونا، طرحی در کنگره‌ی آمریکا ارائه شود که حریم خصوصی را تهدید می‌کرد؛ نگرانی این بود که نکند خبرهای کرونا نگذارد مردم به‌درستی از چند و چون این طرح آگاه شوند.

با جهان‌گیریِ کرونا و آغاز همه‌گیریِ اطلاعاتی در این زمینه، پوشانده شدنِ دیگر خبرهای مهم مسئله‌ای جدی شده است، تا جایی که برخی کاربران اینترنت خواسته‌اند چاره‌ای برای این مسئله بیندیشند. برای مثال، در این صفحه در ردیت کاربران می‌کوشند خبرهایی را بازگو کنند که در دوران کرونا ممکن است کم‌تر دیده شوند.

کرونا و ناکارشناسان

سرانجام، پدیده‌ی دیگری که در روزهای کرونایی بهداشت شناختی را تهدید می‌کند حضور پررنگ ناکارشناسان است. در دوران شبکه‌های اجتماعی، هر ناکارشناسی ممکن است خود را کارشناس جا بزند و در زمینه‌ی کرونا اظهار نظر کند. این پدیده را در دو ماه گذشته در ایران بسیار دیده‌ایم: از آموزگاران مذهبی گرفته تا ناکارشناسانی که خود را طبیب و متخصص داروهای گیاهی معرفی می‌کنند همه درباره‌ی کرونا نسخه‌پیچی می‌کنند.

به‌طور معمول و در وضع عادی ناکارشناسان چندان مجال نمی‌یابند اظهار نظر کنند؛ در وضعیت عادی چندان دشوار نیست میان کارشناسان و ناکارشناسان تمایز بگذاریم و اطلاعات خود را فقط از کارشناسان دریافت کنیم. اما در وضعی غیرعادی که با بحران کرونا پدید آمده، در وضعیت مبهمی‌که هنوز درمانی برای بیماری یافت نشده، مردم ممکن است برای یافتن راه‌حل به هر دری بزنند. در این وضعیت، ناکارشناسان فرصتی فراچنگ می‌آورند که خود را کارشناس معرفی کنند و درباره‌ی کرونا اظهارنظرهای نادرست طرح کنند. بی‌شک آنان با این کار به بهداشت شناختیِ جامعه آسیب می‌زنند و زین‌رو پدیده‌ی ناکارشناسان حتا ممکن است به‌طور غیرمستقیم به اعتماد ما به علم و دانش نیز آسیب بزند.

نویسنده: جویا آروین

برچسب ها: بهداشت ذهنکروناهمه‌گیریِ اطلاعاتی
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • 4 نکته برای شفاف سازی انتظارات روابط عمومی در ارتباط با مشتریان

    4 بازدید

  • بیست درس از بیست سال گذشته: چرا داستان سرایی عامل موفقیت در علوم زیستی هستند

    4 بازدید

  • نکات ضروری در رابطه با برنامه ارتباطات

    3 بازدید

  • استراتژی‌های روابط‌عمومی کارآمد و تاثیرگذار

    17 بازدید

  • “ايمن سازی” مردم در برابر اخبار جعلی

    11 بازدید

  • مقايسه اصولی و مبانی روابط‌عمومی سنتی و مدرن

    40 بازدید

لینک کوتاه:

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

بیست درس از بیست سال گذشته: چرا داستان سرایی عامل موفقیت در علوم زیستی هستند

گزارش کامل برگزاری نخستين جشن ملی روابط‌عمومی

گزارش وضعیت رسانه‌ها در سال 2022

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت