پانزدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران
با موضــوع: برنامهريزي بر پايه سناريو
دانلود: فراخوان پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران
اشاره
تغییر و توسعه واقعی روابطعمومی مستلزم تغییر در نگرش و اصلاحات کامل در سراسر سیستم برنامهريزي سنتی و بازسازی آن متناسب با شرایط عصر اطلاعات و اقتضائات سناریونگاری – که منجر به حرفهایگری می شود است. این تغییر امروزه ضروری است، زیرا کسانی که می خواهند از مزایای سناریونگاری (برنامهريزي بر پایه سناریو) در عرصه هنرهشتم بهره ببرند قبل از هر چیز باید بدانند و یاد بگیرند که چگونه می توان از این پتانسیل برای تغییر و توانمندسازی خود و روابطعمومی و در یک کلام، سعادتمندی جامعه استفاده کنند.
برنامهريزي بر پايه سناريو چيست؟
“برنامهريزي بر پايه سناريو روشي منظم و منضبط است که از آن براي کشف نيروهاي پيشران کليدي در متن تغييرات شتابان، پيچيدگي هاي فوق العاده و عدم قطعيت هاي متعدد استفاده مي شود. از طريق اين روش، رهبران و مديران با نگاه به رويدادهاي غير منتظره در آينده و درک عميق پيامدهاي احتمالي آنها، چندين داستان يا روايت متمايز درباره آينده هاي ممکن را کشف و “تعريف” مي کنند.
اين سناريوها ابزاري براي نظم بخشيدن به بينشها و استنباطهاي رهبران و مديران هستند. مقصود از تعريف سناريوها انتخاب فقط يک آينده مرجح و آرزوي به حقيقت پيوستن آن و يا پيدا کردن محتمل ترين آينده و سعي در تطبيق با آن نيست، بلکه قصد اصلي برنامهريزي بر پايه سناريو، اتخاذ تصميم هايي استراتژيک است که براي “همه آينده هاي ممکن” به اندازه کافي خردمندانه و پابرجا باشند.
اگر هنگام تدوين سناريوها تفکر جدي صورت بگيرد، آنگاه اصلا مهم نيست که در آينده چه اتفاقي خواهد افتاد، زيرا دولت، شرکت يا سازمان در مقابل “هر اتفاقي” آماده است و مي تواند بر مسير اتفاقات آينده تاثير گذار باشد. در برنامهريزي بر پايه سناريو تلاش مي شود بر اساس فهم دلالت هاي انتخاب هاي امروز، راه هاي اثرگذاري بر پيامدهاي آتي اين انتخاب ها در آينده کشف شوند.”
برنامهريزي سناریو در روابطعمومی
سناریوها در حوزه برنامهريزي روابطعمومی، مجموعه ای از مفروضاتی هستند که شیوه هایی را که ممکن است در آینده تغییر و رشد کند، بررسی می کند. آنها ساختاری را برای پیش بینی نیازهای بالقوه و همچنین گزینه های احتمالی سیاست های آینده ارائه می دهند.
با تجزیه و تحلیل تغییرات و پيچيدگيهاي فوق العاده و عدم قطعيت هاي متعدد و درک عميق پيامدهاي احتمالي آنها، ذینفعان می توانند بهتر درک کنند که چگونه این نیروها به طور بالقوه بر مقیاس کلی توسعه در روابطعمومی و تثبیت جایگاه حرفه ای آن در حوزه های مختلف سازمانی، اجتماعی و اقتصادی تاثیر می گذارد.
راههای بسیاری برای اجرای برنامهريزي سناریو وجود دارد، اما چند عنصر کلیدی وجود دارد که باید در همه موارد در نظر گرفته شود:
• استفاده از سناریوها برای مقایسه و تحلیل تعاملات بین عوامل متعدد.
• تجزیه و تحلیل نحوه استفاده از سناریوهای مختلف که می تواند بر آینده روابطعمومی تاثیر بگذارد.
• شناسایی استراتژیهای احتمالی که منجر به دستیابی به عناصر مورد نظر در شرایط آینده می شود مورد بررسی قرار می گیرد.
• مشارکت شاغلان روابطعمومی در طول فرایند.
محورهای اصلی کنفرانس
اين کنفرانس که با حضور سخنرانان کليدي انجام مي شود، به شرکت کنندگان اين فرصت را مي دهد تا از يک رويداد الهام بخش و تعاملي به منظور افزايش مهارت هاي خود استفاده کنند. دبيرخانه کنفرانس، فراخوان مقاله خود را مبني بر ارايه مقالات تحقيقي و علمي در موضوعات و محورهاي زير اعلام مي نمايد:
• سناریونگاری به مثابه ابزار آیندهاندیشی؛ مفاهيم و موضوعات کلیدی
• روابطعمومی و برنامهريزي بر پایه سناریو
• انواع، ویژگیها و کاربردهای برنامهريزي بر پايه سناريو در روابطعمومی
• سناریونویسی و مدیریت استراتژیک در روابطعمومی
• روشهای جدید با استفاده از سناریوها و شبیه سازی ها؛ جایگاه و نقش روابطعمومی
• آموزش در روابطعمومی: سناریوها، معیارها، منابع، خلاقیت و نوآوری
• مدیرت بحران؛ برنامهريزي سناریو – حفاظت از سازمان در برابر یک جهان نامشخص
• سناریونگاری در روابطعمومی: انقلاب اطلاعاتی، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی
• اهداف و نتایج کوتاه مدت (OKR) در سناریونگاری با تاکید بر روابطعمومی
• رابطه محتوا (پیام) با سناریونگاری در روابطعمومی
• رویکرد برنامهريزي سناریو و راهنمایی های عملی برای آینده روابطعمومی
• نمونه های موردی؛ سناریونگاری در روابطعمومی
برنامه هاي کنفرانس چيست؟
برنامه دو روزه کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران بشرح زير مي باشد:
• ارائه سخنراني هاي کليدي
• برنامه هاي رقابتي
• انتشار کتاب و لوح فشرده مجموعه مقالات کنفرانس
• انتشار ويژه نامه کنفرانس
• ارايه گواهي نامه معتبر شرکت در کنفرانس و گواهي مهارت حرفه اي
شرکت در اين دوره ها که با مطالعات موردي و نمونه هايي از ايران و جهان همراه است شاغلان روابط عمومي را قادر مي سازد که بتوانند:
• بهترين روش ها را به اشتراک بگذارند.
• تفکر مديريتي خود را به چالش بکشند.
• به اهداف و مقاصد سازمان/ شرکت دست يابند.