جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • اجلاس ملی مديران روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

چشم‌اندازهای یادگیری فعال و موثر در کلاس درس روابط عمومی آن‌لاین

بسیاری از پژوهشگران و مربیان از «نظریه یادگیری فعال و مؤثر»(1) به منظور تجزیه و تحلیل آنچه در کلاس‌های پخش مستقیم (آن‌لاین)، به نحو احسن، سودمندی خود را نشان می‌دهد، استفاده می‌کنند. پژوهش قبلی، راهبردهای موفق تدریس آن‌لاین که متضمن یادگیری جمعی، تعامل‌های مشترک و تجربه‌های معنی‌دار یادگیری می‌باشند را پیشنهاد می‌کند.

در بررسی حاضر، مربیانی که روابط عمومی‌را به صورت آن‌لاین در دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی تدریس می‌کنند از طریق پیمایش اطلاعات کلیدی ژرفانگر، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. اکثر مصاحبه‌شوندگان، ادغام موفقیت‌آمیز یادگیری جمعی، تعامل‌های مشترک، فعالیت‌های مشترک، فعالیت‌های گروه‌های همسال، تجزیه و تحلیل مسایل دنیای واقعی و سایر فعالیت‌هایی را گزارش داده‌اند که نمایانگر «نظریه یادگیری فعال و موثر» می‌باشد. اکثر مربیان روابط عمومی‌آن‌لاین، خود را به عنوان «راهنماهایی در دسترس»، یا افرادی که یادگیری را همانند مربیان ورزشی تسهیل می‌کنند، توصیف کرده‌اند. یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد که نظریه یادگیری فعال و موثر چارچوبی موفق برای طراحی درسنامه روابط عمومی‌آن‌لاین می‌باشد.

در حالي كه نوشته‌هاي موجود و فن‌آوري كنوني از ديدگاه‌هاي «يادگيري فعال» در تدوين و توسعه دوره‌هاي آن‌لاين پشتيباني مي‌كنند، اما نظرات مصاحبه‌شوندگان حاكي از آن است كه يك كلاس موفق آن‌لاين ممكن است لزوماً به «خودسازي» شناخت يا مجموعه‌هاي گروهي مجازي براي تجربه‌هاي پربار يادگيري، بستگي نداشته باشد.

شركت‌كنندگان در اين بررسي، ابزار آموزشي مورد استفاده خود را موفق دانسته‌اند و اعلام كرده‌اند كه اين ابزار در هر دو مقوله راهبردهاي تدريس «فعال و مؤثر» و «سنتي» قرار مي‌گيرند. هر چند، تنها معدودي از فرصت همكاري مستقيم با اجتماعات واقعي و مشكلات دنياي واقعي خارج از كلاس مجازي، بهره گرفته‌اند. تفاوت در عقايد نياز به تحقيق بيشتر را نشان مي‌دهد كه بيشتر بايد بر ديدگاه و نظر يادگيرنده آن‌لاين توجه نمايد. تمام مربيان روابط عمومي اتخاذ يك نوع رويكرد راحت و تسهيل‌كننده را مناسب‌ترين راه براي تدريس در محيط آن‌لاين دانسته‌اند. اين رويكرد به تدريس در چارچوب «يادگيري فعال و مؤثر» قرار مي‌گيرد كه بر دانشجوياني كه خود شناخت‌شان را مي‌سازند، تأكيد مي‌كند.

تمام پاسخگويان خود را بيشتر به عنوان «راهنماي حاضر و آماده و در كنار دانشجو» خوانده‌اند تا يك شخص مطلع در برابر شخص مطلع ديگر، يك مربي با توجه به روحيه مندرج در يادگيري فعال و مؤثر گفته است كه، «به باور من دانشجويان بايد خود اكتشافي را از راه تلاش و كوشش تجربه كنند و اين تجربه را براساس پارامترهايي كه در اختيارشان مي‌گذارم به دست آورند در ضمن، من منابع سودمند تكميلي (كتاب‌ها، مجلات، نمونه‌ها و اتصالات به ساير منابع آن‌لاين) را در هم در اختيار آن‌ها مي‌گذارم».

يافته‌ها نشان مي‌دهند كه مربيان و آموزشگران روابط عمومي كه مايلند به تدريس آن‌لاين بپردازند، ممكن است به هنگام تدوين درسنامه‌هاي آن‌لاين تمايل پيدا كنند كه شيوه‌هاي تدريس خودشان را مورد بررسي قرار دهند و رويكرد خود را (در صورت لزوم) تغيير دهند تا يك تجربه غني يادگيري آن‌لاين را براي دانشجوياني كه به خوداكتشافي و عكس‌العمل تشويق مي‌شوند، به نحو بهتري فراهم آورند.

بنابر نظر پاسخگويان، به نظر مي‌رسد، هر دو روش ارتباطي همزمان و غير همزمان، در كلاس‌هاي آن‌لاين كاربرد داشته باشند، اما اكثر مربيان يك روش را بر ديگري ترجيخ داده‌اند. در صورتي كه اين دو روش بر يادگيري دانشجويان از يكديگر متمركز شود از لحاظ ماهيت در مقوله «يادگيري فعال» قرار داد.

بعضي پاسخگويان مدعي شده‌اند كه نشست‌هاي همزمان آن‌لاين بهترين شكل مباحثه بوده‌اند زيرا تمامي دانشجويان مي‌توانستند در يك جلسه و به صورت همزمان انديشه‌هايشان را با هم مبادله كنند و شركت در بحث را در ميان يك گروه پراكنده از افرادي كه در اوقات متفاوت روز «به كلاس مي‌آيند» تشويق كنند. اهميت يادگيري جمعي و فعاليت‌هاي گروهي در هر دو سوي طيف، طرفداراني داشت. بعضي مربيان بيشتر طرفدار يادگيري فعال بودند و پروژه‌هاي تيمي و تجربه‌هاي يادگيري گروهي را به عنوان مؤلفه‌هاي حياتي فرآيند يادگيري آن‌لاين مي‌دانستند.

از سوي ديگر، يك مربي به طور مشخص اعلام مي‌داشت كه دوره‌هاي آن‌لاين براي كلاس‌هاي بحث روابط عمومي و مطالعات موردي كه متضمن دخالت گروهي است، چندان مناسب نيستند. يك پاسخگو هيچ گونه فعاليت گروهي يا مباحثه‌اي را اصولاً در دوره‌اشان نگنجانيده بود، زيرا آن كلاس به منظور تعيين حضور توسط خود دانشجويان طراحي شده بود و طول دوره به خود دانشجويان بستگي داشت!

در ضمن، پاسخگويان عقايد متفاوتي را در مورد اين كه چه دوره‌هايي براي روش‌هاي آن‌لاين تناسب بيشتري دارند، ابراز داشته‌اند. آن‌هايي كه كلاس‌هاي آن‌لاين روابط عمومي را در سطح كارشناسي تدريس كرده‌اند، گفته‌اند كه دوره‌هاي كارشناسي بيشترين تناسب را با اينترنت داشته‌اند، زيرا دوره‌هاي تحصيلات تكميلي «مستلزم تشكيل سمينارهاي فردي» مي‌باشد (چيزي كه به نظر آن‌ها در محيط آن‌لاين كاري دشوار است). در مقابل، چند شركت‌كننده كه در كلاس‌هاي اينترنت براي كارشناسان تدريس كرده‌اند، گفته‌اند كه روش‌هاي آن‌لاين به نظر آن‌ها براي دوره‌هاي تحصيلات تكميلي مناسبت بيشتري دارند.

اكثر دانشجويان كارشناسي، به دوره‌هاي آن‌لاين به عنوان مسيري آسان براي كسب نمره، نگاه مي‌كنند، در حالي كه در واقع امر، كلاس‌هاي آن‌لاين، فعاليت بيشتري را از دانشجو مي‌طلبد. پاسخگوي ديگري مدعي شده بود كه دانشجويان تحصيلات تكميلي كه به صورت تمام وقت كار مي‌كنند و توازن خانوادگي و تحصيلي را برقرار مي‌سازند، در كلاس آن‌لاين مشاركت كامل‌تري دارند. در مورد اين كه دانشجوي موفق روابط عمومي آن‌لاين چه كسي مي‌باشد، پاسخگويان توافق نظر داشتند. مربيان، هم‌طراز با نوشته‌هاي موجود در مورد ساير دوره‌هاي آن‌لاين، اعلام داشته‌اند كه موفقيت در يك كلاس آن‌لاين، مستلزم انگيزه و خود انظباطي است. در يك محيط يادگيري فعال، براي تجربه يادگيري معني‌دار، داشتن هر دو مهارت لازم است.

به اين دليل، يادگيري آن‌لاين ممكن است پاسخگوي تمام دانشجويان نباشد. يادگيري موفق تحت يك ديدگاه «يادگيري فعال» در عين حال مستلزم مهارت‌هاي شخصي فراشناختي است. براي در اختيار گرفتن مسير و محتواي يادگيري، دانشجويان به چنين مهارت‌هايي نياز دارند.

جوناسن و ديگران (1999) از فرهنگي سخن مي‌گويند كه فراشناخت را به عنوان يك محيط يادگيري پرورش مي‌دهد و «مباحث فراواني را در مورد فرآيندها و راهبردهاي (موفقيت‌آميز يا غير موفقيت‌آميز) دخيل در يادگيري، دامن مي‌زند». (ص 230). به بيان ديگر، دانشجوياني كه در كلاس درس آن‌لاين از فراشناخت برخوردارند، به طور فعال به يادگيري شخصي خود واكنش نشان داده، در سرتاسر فرآيند يادگيري اهداف يادگيري خود را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند.

نویسنده: آن پروکناب- دانشگاه ویسکونتین، وایت واتر
مترجم: دکتر پرویز علوی

ادامه دارد

انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • بزرگداشت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار شد

    33 بازدید

  • فنون خبرنویسی و اطلاع‌ رسانی در صنعت برق منتشر شد

    33 بازدید

  • در یک پژوهش ارایه شد: چالش‌های ارتباطی بین رسانه‌های جمعی و روابط‌عمومی سازمان‌ها

    46 بازدید

  • فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»

    58 بازدید

  • فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

    67 بازدید

  • روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

    80 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»

فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت