کتاب “استانداردهای تشریفات” تألیف دکتر احمد یحیایی ایلهای به همت انتشارات کارگزار روابطعمومی در 306 صفحه منتشر شد.
به گزارش وابطعمومی انتشارات کارگزار روابطعمومی، در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:
استانداردها حداقلهای کیفیت هستند نه حداکثرها.
استاندارد میگوید: کجا هستید؟ کجا باید بروید؟
استانداردها:
سازمان ها را نظاممند میکند.
مدیران را هدفمند میکند.
کارکنان را کارآمد و اثربخش میکند.
آسيبشناسي مدیریت تشریفات چند واقعيت را براي ما روشن ميكند:
اول اينكه علیرغم سوابق طولانی تشریفات در ایران همچون سوابق وزارت امور خارجه در امور تشریفاتی و تاسیس هتل های پنج ستاره با بیش از نیم قرن، ادبیات علمی تشریفات در ایران پیشرفت کافی نداشته است.
دوم اينكه منابع حرفهای و کافی و کاربردی در زمینه تشریفات ترجمه و تالیف نشده است.
سوم اينكه بخش قابل توجهي از مديران و كاركنان مراکز تشریفاتی (بخصوص مديران) تخصص مرتبط ندارند و همچنين آموزش هاي بدو خدمت و ضمن خدمت را پيگيري نميكنند.
چهارم اينكه منابع كاربردي حوزه تشریفات كه نگاشته شده است از حداقل پشتوانه و مبناهاي علمي برخوردار است.
با روشن شدن چنين واقعيتي و با احترام تمام به همه كارگزاران و متخصصان تشریفات (كه نتيجه تلاش هاي پيوسته آنان، روشن ماندن چراغ ادبیات تشریفات است) بايستي ابراز كرد كه پیشرفت تشریفات در ايران منوط به كوششي بيشتر در حوزه علمي و توسعه فعاليت هاي كيفي است.
دنيايي كه سودآوري و نتيجه گيري فعاليت هاي سازماني نه به تعداد توليد است و نه به تعداد نيروي انساني؛ بلكه پيشرفت سازمان ها و جوامع به بهره گيري از منابع انساني كيفي و بكارگيري استانداردهاي حرفه اي است. چرا كه استانداردهاي حرفهاي كمك ميكند تا كاركنان در انجام امور هماهنگ شده و با اهدافي يكسان به نتايجي مشخص دست يابند.
تشریفات نيز از اين قاعده مستثني نيست زيرا طراحي و تدوين چنين سازوكارهايي مي تواند كيفيت فعاليتها را ارتقا بخشيده و سوءبرداشت ها از وظايف و عملکرد کارگزاران تشریفات را كاهش دهد.
“استانداردهای تشریفات” با چنين رويكردي و در جهت بهبود انجام امور تشریفات در ايران به رشته تحرير در آمده است.
همچنين20 سال سابقه مشاوره، آموزش و پژوهش در زمینه تشریفات و ارتباطات، اينجانب را براي تدوين چنين استانداردي پشتيباني كرده است.
عنوان کتاب: استانداردهای تشریفات
نویسنده: دکتر احمد یحیایی ایلهای
تهیه و تدوین: انتشارات کارگزار روابطعمومی
ویرایش: زهرا بابازادهگان
حروفچین و صفحه آرا: غلامحسن بابازادهگان
انتشارات: کارگزار روابط عمومی
نوبت چاپ: اول/1399
شابک: 0-537494-600-978
تعداد صفحات: 306 ص
تلفن پخش: 09121938419- 66943670 (021)
وب سایت: www.irancpr.ir- www.shara.ir -www.kpri.ir
پست الکترونیک: info@irancpr.org-kargozar80@yahoo.com
فهرست مطالب
مقدمه
بخش اول: اصول تشریفات
فصل اول: تشریفات چیست؟
فصل دوم: قانون طلایی تشریفات
فصل سوم: اصول راهبردی تشریفات
فصل چهارم: اصول کاربردی تشریفات
فصل پنجم: مراحل اجرایی مدیریت تشریفات
بخش دوم: تشریفات ارتباطات غیرکلامی
فصل ششم: تشریفات ارتباطات غیرکلامی
فصل هفتم: تشریفات زبان بدن
فصل هشتم: تشریفات لباس پوشیدن
بخش سوم: تشریفات ارتباطات کلامی
فصل نهم: تشریفات ارتباط کلامی
فصل دهم: تشریفات سلام و احوالپرسی
فصل یازدهم: تشریفات معرفی
فصل دوازدهم: تشریفات مکالمه تلفنی
فصل سیزدهم: تشریفات گفتن و شنیدن انتقاد
فصل چهاردهم: تشریفات سخنرانی
فصل پانزدهم: تشریفات خداحافظی
بخش چهارم: تشریفات مهمانی
فصل شانزدهم: تشریفات مهمانی رفتن
فصل هفدهم: تشریفات میزبانی
فصل هجدم: تشریفات خوردن
فصل نوزدهم: تشریفات نوشیدن
فصل بیستم: تشریفات انواع مهمانی
بخش پنجم: اقدامات تشریفاتی
فصل بیست و یکم: تشریفات سرود ملی
فصل بیست و دوم: تشریفات پرچم ملی
فصل بیست و سوم: تشریفات کارت
فصل بیست و چهارم: تشریفات گل
فصل بیست و پنجم: تشریفات عکس
فصل بیست و ششم: تشریفات هدیه
فصل بیست و هفتم: تشریفات جایزه
بخش ششم: مراسم تشریفاتی
فصل بیست و هشتم: انواع مراسم تشریفاتی
فصل بیست و نهم: تشریفات تقدم
فصل سی ام: تشریفات افتتاحیه
فصل سی و یکم: تشریفات سفر خارجی
فصل سی و دوم: تشریفات برنامه تفریحی مهمانان
فصل سی و سوم: تشریفات یادبود
فصل سی و چهارم: تشریفات امضای قرارداد