لینک فروشگاه: https://kpri.ir/?p=10013
کتاب روابطعمومی در عصر متاورس که به همت مهدی باقریان تدوین و تالیف شده است توسط انتشارات کارگزار روابطعمومی در 160 صفحه روانه بازار نشر شد.
این کتاب شامل دو بخش و هفت فصل با عنوانهای بخش اول: تعریف، ارکان، انواع، ویژگیها، مسایل حقوقی (شامل فصل اول: خاستگاه و تبیین متاورس، فصل دوم: ارکان و فناوریهای کلیدی برای توسعه متاورس، فصل سوم: ویژگیهای متاورس، فصل چهارم: انواع و کاربردهای متاورس، فصل پنجم: مسایل حقوقی بالقوه متاورس، فصل ششم: چگونه متاورس را بسازیم، فصل هفتم: نقدها و نگرانیها) و بخش دوم: روابطعمومی و متاورس است.
فهرست مطالب
پیشگفتار
مقدمه
بخش اول: تعریف، ارکان، انواع، ویژگیها، مسایل حقوقی …
فصل اول: خاستگاه و تبیین متاورس
فصل دوم: ارکان و فناوریهای کلیدی برای توسعه متاورس
فصل سوم: ویژگیهای متاورس
فصل چهارم: انواع و کاربردهای متاورس
فصل پنجم: مسایل حقوقی بالقوه متاورس
فصل ششم: چگونه متاورس را بسازیم
فصل هفتم: نقدها و نگرانیها
بخش دوم: روابطعمومی و متاورس
منابع
مقدمه کتاب
متاورس، نقطه تلاقی زندگی مجازی با زندگی واقعی است و شما در این فضای بینهایت تقریبا قادر خواهید بود هر کاری را که تصور کنید انجام دهید.
در واقع متاورس، نسل بعدی اینترنت است و پیشبینی میشود وابستگی ما به برخی یا تعداد زیادی از پلتفرمهای فعلی دیجیتال مانند گوگل، فیسبوک یا توییتر را از بین ببرد.
متاورس در حال حاضر به یک جنبش فراگیر در جهان تبدیل شده و همچنان افراد زیادی مانند متیو بال از تحلیلگران مشهور حوزه رسانه و از بنیانگذاران صندوق سرمایهگذاری متاورس با ارایه مجموعه مقالهها و تحلیلهای جامع در حال تعریف و شکلدادن به این دنیای بسیار فوقالعاده و جذاب هستند.
علاوهبراین، رسانههای شناختهشده و بزرگ دنیا بهطور منظم میزگردهای تخصصی در زمینه مسایل گوناگون پیرامون متاورس برگزار و اخبار بسیار زیادی در مورد متاورس که توسط آیندهشناسان و استراتژیستهای متاورس تهیه شدهاند، منتشر میکنند.
در بخش اخبار گوگل بیش از175000 نتیجه جستجو با عنوان “اخبار متاورس” وجود دارد که البته هر ثانیه بر تعداد آن افزوده میشود. در توییتر حدود500 توییت در هر ساعت با موضوع متاورس تولید میشود.
بر اساس گزارش فصلنامه معتبر “مککینزی”، در سال 2021، جستجوهای اینترنتی برای عبارت متاورس، 7200 درصد افزایش داشته است.
بعد از انتشار اعلامیه مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک در سال 2021، عنوانهای شغلی زیادی با نام “مدیر ارشد متاورس”، “کارشناس ارشد متاورس” و سایر مشاغل مرتبط با متاورس ایجاد شدند.
اگر کلیدواژه متاورس را در لینکدین جستجو کنید خواهید دید که2700 تن از افراد حاضر در این شبکه از عنوان کارشناس ارشد متاورس در عنوان شغلی و تجربیات خود استفاده کردهاند که البته این آمار در لحظه رو به افزایش است.
دیگر اینکه «سازندگان سختافزارها نیز به شکلی بیسابقه و با سرعتی خیرهکننده در حال کمک کردن به گسترش متاورس هستند و زمینه مساعدی را برای دسترسی تعداد بیشتری از کاربران به پلتفرمهای جدید متاورسی فراهم میآورند».
پیشرفتهای مداوم در حوزه فناوری مانند قدرت محاسباتی، رایانش ابری و لبهای، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، 5جی و سایر فناوریها به ما این امکان را میدهد تا بهراحتی و با تاخیر کمتری به فراجهان دسترسی پیدا کنیم. البته امروز دسترسی به “متاورسهای محلی” بسیاری امکانپذیرتر شده و همچنان دولتها و شرکتها برای ایجاد متاورس خود و “متاورس جهانی” که تا چند سال آینده محقق میشود در تلاش هستند.
سرمایهگذاریهای عمده در زیرساختهای متاورس واقعا آدمی را به حیرت وامیدارد. در سال 2021، متا10 میلیارد دلار در متاورس سرمایهگذاری کرد.
در 12ماه گذشته، شرکت اپیک گیمز به تنهایی نه تنها 3 میلیارد دلار برای تامین مالی چشمانداز بلندمدت خود برای متاورس تامین اعتبار کرده، بلکه با لگو برای ساخت متاورس کودکان اعلام همکاری کرده است.
تخمین زده میشود که هزینههای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ، دو فناوری مهم متاورس، از ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۷۲.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد.
همچنین هزینه تولید سختافزارهای واقعیتهای افزوده و مجازی مرتب در حال کاهش است تا افراد بیشتری بتوانند آن را خریداری و استفاده کنند.
بر اساس گزارش رویترز، فروش توکنهای غیرقابل تعویض در نیمه اول سال 2021 به 5/2 میلیارد دلار رسید که 7/13 میلیون دلار بیشتر از سه ماهه اول سال 2020 است.
خوشبختانه برخی دولتهای پیشرو هم وارد این عرصه شدند و در حال انجام کارها و اجرای پروژههایی هستند که در نتیجه آن، سطح زندگی شهروندان ارتقا پیدا میکند.
نشریه معتبر پیآر ویک گزارش داده دولت کره جنوبی 3/3 میلیون دلار در «متاورس سئول» سرمایهگذاری کرده است؛ پلتفرم بسیار بزرگی که صنایع و کسبوکارها را قادر میسازد تا رشد کنند و به سازمانهای دولتی کمک میکند خدمات بهتری به شهروندان ارایه دهند.
تاکنون تعداد بسیار زیادی از سازمانها و شرکتهای بزرگ مانند گوچی و هیوندای، جهانهای مجازی خودشان را ایجاد کرده و دست به تجربههای متعددی در زمینه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی زدهاند.
چیزی که بیش از همه این آمارها به ما میگویند این است که قابلیتهای زیادی برای ایجاد تأثیر فوری و در عین حال ماندگار در متاورس برای همه بخشها از جمله روابطعمومی وجود دارد.
آیا روابطعمومیها برای ورود به دنیای فراجهان آماده هستند؟
متاورس یک زمین بازی بسیار عالی برای روابطعمومیهاست. هم فرصت جدیدی را برای شخصیسازی پیام که به تجربههای مجازی در زمان واقعی منتهی میشود فراهم میکند و هم تجربه محتوایی را در دنیای هولوگرافیک و سهبعدی غنیتر، کاملتر و همهجانبهتر میکند.
تعامل با مخاطب در یک فضای مجازی سهبعدی که در آن افراد میتوانند با داراییهای مجازی و سایر افراد تعامل داشته باشند، جایگزین صفحههای یکنواخت خدمات و محصولات دوبعدی امروزی شده و به تجربه خرید حضوری نیز نزدیکتر میشود.
همچنین در فضای متاورس، گونههای جدیدی از محتوا در اختیار ما قرار میگیرد که تاثیرگذاری و اثربخشی آنها بسیار بالاتر از چیزی است که بتوان فکرش را کرد. در روابطعمومی، ملاک و مبنای انتخاب ابزارها و فنون، میزان تاثیرگذاری است و متاورس در نهایت در پی تحقق چنین رویایی است.
شما حتی برخی از این محتواها و پیامها را میتوانید در قالب طراحی و فروش بازیهای جدید ارایه کنید و همچنین خلق تجربههای جدید که قابلیت آن در بازیهای فعلی و آینده شرکتها و سازمانها وجود خواهند داشت که روابطعمومیها میتوانند در انتقال پیامها از آنها استفاده کنند یا بازیهای خاص خودشان را بسازند. مهمتر از همه، محتوا و تجربههای تولیدشده در متاورس برای همه کاربران پرشمار متاورس هم قابلاستفاده و هم قابل بهاشتراکگذاری است.
خلاصه اینکه متاورس فرصتهای زیادی برای روابطعمومیها ایجاد خواهد کرد و ما در این کتاب سعی خواهیم کرد به فراخور اطلاعات موجود بخشی از آن را با شما بهاشتراک بگذاریم تا علاوه بر آشنایی با دنیای متاورس و سازوکارهای آن، تاثیرهای فراجهان بر صنعت روابطعمومی را بهتر و بیشتر بشناسیم؛ چراکه مسیرِ آیندهی روابطعمومی به سمت متاورس خواهد بود و ضرورت دارد روابطعمومیها اقدام به تدوین استراتژی برای آیندهای کنند که در آن، متاورس نقشی محوری و اصلی دارد.می
سیدمنصورمیرعلمی
مدیر روابطعمومی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق
کتاب روابطعمومی در عصر متاورس که به همت مهدی باقریان تدوین و تالیف شده است توسط انتشارات کارگزار روابطعمومی در 160 صفحه روانه بازار نشر شد.
این کتاب شامل دو بخش و هفت فصل با عنوانهای بخش اول: تعریف، ارکان، انواع، ویژگیها، مسایل حقوقی (شامل فصل اول: خاستگاه و تبیین متاورس، فصل دوم: ارکان و فناوریهای کلیدی برای توسعه متاورس، فصل سوم: ویژگیهای متاورس، فصل چهارم: انواع و کاربردهای متاورس، فصل پنجم: مسایل حقوقی بالقوه متاورس، فصل ششم: چگونه متاورس را بسازیم، فصل هفتم: نقدها و نگرانیها) و بخش دوم: روابطعمومی و متاورس است.
فهرست مطالب
پیشگفتار
مقدمه
بخش اول: تعریف، ارکان، انواع، ویژگیها، مسایل حقوقی …
فصل اول: خاستگاه و تبیین متاورس
فصل سوم: ویژگیهای متاورس
فصل چهارم: انواع و کاربردهای متاورس
فصل پنجم: مسایل حقوقی بالقوه متاورس
فصل ششم: چگونه متاورس را بسازیم
فصل هفتم: نقدها و نگرانیها
بخش دوم: روابطعمومی و متاورس
منابع
مقدمه کتاب
متاورس، نقطه تلاقی زندگی مجازی با زندگی واقعی است و شما در این فضای بینهایت تقریبا قادر خواهید بود هر کاری را که تصور کنید انجام دهید.
در واقع متاورس، نسل بعدی اینترنت است و پیشبینی میشود وابستگی ما به برخی یا تعداد زیادی از پلتفرمهای فعلی دیجیتال مانند گوگل، فیسبوک یا توییتر را از بین ببرد.
متاورس در حال حاضر به یک جنبش فراگیر در جهان تبدیل شده و همچنان افراد زیادی مانند متیو بال از تحلیلگران مشهور حوزه رسانه و از بنیانگذاران صندوق سرمایهگذاری متاورس با ارایه مجموعه مقالهها و تحلیلهای جامع در حال تعریف و شکلدادن به این دنیای بسیار فوقالعاده و جذاب هستند.
علاوهبراین، رسانههای شناختهشده و بزرگ دنیا بهطور منظم میزگردهای تخصصی در زمینه مسایل گوناگون پیرامون متاورس برگزار و اخبار بسیار زیادی در مورد متاورس که توسط آیندهشناسان و استراتژیستهای متاورس تهیه شدهاند، منتشر میکنند.
در بخش اخبار گوگل بیش از175000 نتیجه جستجو با عنوان “اخبار متاورس” وجود دارد که البته هر ثانیه بر تعداد آن افزوده میشود. در توییتر حدود500 توییت در هر ساعت با موضوع متاورس تولید میشود.
بر اساس گزارش فصلنامه معتبر “مککینزی”، در سال 2021، جستجوهای اینترنتی برای عبارت متاورس، 7200 درصد افزایش داشته است.
بعد از انتشار اعلامیه مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک در سال 2021، عنوانهای شغلی زیادی با نام “مدیر ارشد متاورس”، “کارشناس ارشد متاورس” و سایر مشاغل مرتبط با متاورس ایجاد شدند.
اگر کلیدواژه متاورس را در لینکدین جستجو کنید خواهید دید که2700 تن از افراد حاضر در این شبکه از عنوان کارشناس ارشد متاورس در عنوان شغلی و تجربیات خود استفاده کردهاند که البته این آمار در لحظه رو به افزایش است.
دیگر اینکه «سازندگان سختافزارها نیز به شکلی بیسابقه و با سرعتی خیرهکننده در حال کمک کردن به گسترش متاورس هستند و زمینه مساعدی را برای دسترسی تعداد بیشتری از کاربران به پلتفرمهای جدید متاورسی فراهم میآورند».
پیشرفتهای مداوم در حوزه فناوری مانند قدرت محاسباتی، رایانش ابری و لبهای، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، 5جی و سایر فناوریها به ما این امکان را میدهد تا بهراحتی و با تاخیر کمتری به فراجهان دسترسی پیدا کنیم. البته امروز دسترسی به “متاورسهای محلی” بسیاری امکانپذیرتر شده و همچنان دولتها و شرکتها برای ایجاد متاورس خود و “متاورس جهانی” که تا چند سال آینده محقق میشود در تلاش هستند.
سرمایهگذاریهای عمده در زیرساختهای متاورس واقعا آدمی را به حیرت وامیدارد. در سال 2021، متا10 میلیارد دلار در متاورس سرمایهگذاری کرد.
در 12ماه گذشته، شرکت اپیک گیمز به تنهایی نه تنها 3 میلیارد دلار برای تامین مالی چشمانداز بلندمدت خود برای متاورس تامین اعتبار کرده، بلکه با لگو برای ساخت متاورس کودکان اعلام همکاری کرده است.
تخمین زده میشود که هزینههای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ، دو فناوری مهم متاورس، از ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۷۲.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد.
همچنین هزینه تولید سختافزارهای واقعیتهای افزوده و مجازی مرتب در حال کاهش است تا افراد بیشتری بتوانند آن را خریداری و استفاده کنند.
بر اساس گزارش رویترز، فروش توکنهای غیرقابل تعویض در نیمه اول سال 2021 به 5/2 میلیارد دلار رسید که 7/13 میلیون دلار بیشتر از سه ماهه اول سال 2020 است.
خوشبختانه برخی دولتهای پیشرو هم وارد این عرصه شدند و در حال انجام کارها و اجرای پروژههایی هستند که در نتیجه آن، سطح زندگی شهروندان ارتقا پیدا میکند.
نشریه معتبر پیآر ویک گزارش داده دولت کره جنوبی 3/3 میلیون دلار در «متاورس سئول» سرمایهگذاری کرده است؛ پلتفرم بسیار بزرگی که صنایع و کسبوکارها را قادر میسازد تا رشد کنند و به سازمانهای دولتی کمک میکند خدمات بهتری به شهروندان ارایه دهند.
تاکنون تعداد بسیار زیادی از سازمانها و شرکتهای بزرگ مانند گوچی و هیوندای، جهانهای مجازی خودشان را ایجاد کرده و دست به تجربههای متعددی در زمینه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی زدهاند.
چیزی که بیش از همه این آمارها به ما میگویند این است که قابلیتهای زیادی برای ایجاد تأثیر فوری و در عین حال ماندگار در متاورس برای همه بخشها از جمله روابطعمومی وجود دارد.
آیا روابطعمومیها برای ورود به دنیای فراجهان آماده هستند؟
متاورس یک زمین بازی بسیار عالی برای روابطعمومیهاست. هم فرصت جدیدی را برای شخصیسازی پیام که به تجربههای مجازی در زمان واقعی منتهی میشود فراهم میکند و هم تجربه محتوایی را در دنیای هولوگرافیک و سهبعدی غنیتر، کاملتر و همهجانبهتر میکند.
تعامل با مخاطب در یک فضای مجازی سهبعدی که در آن افراد میتوانند با داراییهای مجازی و سایر افراد تعامل داشته باشند، جایگزین صفحههای یکنواخت خدمات و محصولات دوبعدی امروزی شده و به تجربه خرید حضوری نیز نزدیکتر میشود.
همچنین در فضای متاورس، گونههای جدیدی از محتوا در اختیار ما قرار میگیرد که تاثیرگذاری و اثربخشی آنها بسیار بالاتر از چیزی است که بتوان فکرش را کرد. در روابطعمومی، ملاک و مبنای انتخاب ابزارها و فنون، میزان تاثیرگذاری است و متاورس در نهایت در پی تحقق چنین رویایی است.
شما حتی برخی از این محتواها و پیامها را میتوانید در قالب طراحی و فروش بازیهای جدید ارایه کنید و همچنین خلق تجربههای جدید که قابلیت آن در بازیهای فعلی و آینده شرکتها و سازمانها وجود خواهند داشت که روابطعمومیها میتوانند در انتقال پیامها از آنها استفاده کنند یا بازیهای خاص خودشان را بسازند. مهمتر از همه، محتوا و تجربههای تولیدشده در متاورس برای همه کاربران پرشمار متاورس هم قابلاستفاده و هم قابل بهاشتراکگذاری است.
خلاصه اینکه متاورس فرصتهای زیادی برای روابطعمومیها ایجاد خواهد کرد و ما در این کتاب سعی خواهیم کرد به فراخور اطلاعات موجود بخشی از آن را با شما بهاشتراک بگذاریم تا علاوه بر آشنایی با دنیای متاورس و سازوکارهای آن، تاثیرهای فراجهان بر صنعت روابطعمومی را بهتر و بیشتر بشناسیم؛ چراکه مسیرِ آیندهی روابطعمومی به سمت متاورس خواهد بود و ضرورت دارد روابطعمومیها اقدام به تدوین استراتژی برای آیندهای کنند که در آن، متاورس نقشی محوری و اصلی دارد.می
سیدمنصورمیرعلمی
مدیر روابطعمومی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق