کتاب «روابطعمومی ایاسجی» صبح روز چهارشنبه_24 خردادماه 1402_ با حضور پروفسور ساروخانی پدر علم جامعهشناسی ارتباطات ایران، پروفسور سید مهدی الوانی پدر مدیریت دولتی ایران، مهندس ایرج حسابی رییس بنیاد پروفسور حسابی، مهدی باقریان رییس انجمن متخصصان روابطعمومی ایران، خسرو رفیعی رییس انجمن روابطعمومی ایران، پروفسور حسامالدین بیان و جمعی از مدیران روابطعمومی رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار شارا، این کتاب که به همت مهدی باقریان تدوین و منتشر شده است در آیین اختتامیه «اولین اجلاس ملی روابطعمومی» رونمایی شد.
عنوان کتاب: روابطعمومی ایاسجی
گردآوری و تالیف: مهدی باقریان
ویرایش: زهرا بابازادهگان
انتشارات: کارگزار روابطعمومی
تیراژ: 500 جلد
تعداد صفحات: 144ص
مرکز پخش: ستارخان- نبش باقرخان- پ 131- واحد4
تلفن پخش: 09121938419-66943670
وب سایت: www.irancpr.ir – www.shara.ir- www.kpri.ir
پست الکترونیک: info@shara.ir-kargozar80@yahoo.cominfo@kpri.ir-
فهرست مطالب
پیشگفتار
گفتار اول: مقدمهای بر ایاسجی
مقدمه
منظور از ایاسجی چیست؟
تعریف عوامل اصلی ایاسجی
ستون و قلمرو ایاسجی
1. زیستمحیطی
2. اجتماعی
3. حاکمیتی
روند تکامل ایاسجی
چارچوبهای قانونی و استراتژیک
1. EHS(محیطزیست- سلامت و ایمنی)
2. پایداری شرکتی
3. CSR (مسئولیت اجتماعی شرکتی)
4. ایاسجی
تحولات در دنیای انرژی و تکنولوژی
یک متخصص ایاسجی کیست؟
استانداردهای SASB و سایر چارچوبهای ایاسجی
1. تفاوت قایلشدن بین استانداردها و چارچوبها
2. استانداردهای اسایاسبی چگونه با اکوسیستم گزارشگری تناسب پیدا میکنند
3. سادهسازی چشماندازهای افشای اطلاعات مرتبط با توسعه پایدار
4. چگونه میتوانید گزارش کنید؟
5. گزارشگری- ISSB و سازمانهای رتبهبندی
ارتباط ایاسجی با شرکت شما چگونه است؟
چالشهای ایاسجی
موافقان و مخالفان ایاسجی
روندهای اصلی ایاسجی در سال 2023
گفتار دوم: روابطعمومی و ایاسجی
مقدمه
مهمترین ارکان روابطعمومی
ایاسجی چیست؟
نقش روابطعمومی و ارتباطات در گسترش ایاسجی
ارتباط بین روابطعمومی و ایاسجی
فرصت بزرگ ایاسجی برای روابطعمومی
آنچه فعالان روابطعمومی باید درباره ایاسجی بدانند
اهمیت پایداری در روابطعمومی ایاسجی
برنامهها و اقدامهای عملی روابطعمومی ایاسجی
1. طراحی سیستمهای ارتباطی
اول: برنامهریزی برای ارتباطات موثر
دوم: تشویق گفتگوهای بازتر
سوم: ارتباطات داخلی
چهارم: ترسیم افقهای پیشرو: گوشکردن، سنجش و واکنش
پنجم: بهبود تصمیمگیری
ششم: برنامهریزی و مشارکت ذینفعان
هفتم: سنجهها و شاخصهای معنادار
هشتم: گزارشگری مبتنی بر اهداف
2. تدوین و اجرای یک برنامه مناسب و موثر در حوزه ایاسجی
2-1- تدوین و اجرای یک استراتژی ویژه
2-2- راهاندازی کمپینهای بهاشتراکگذاری دانش و تشریک مساعی
3. نشان دادن اثرهای اقدامهای ایاسجی
4. مدیریت نیکنامی
5. بازاریابی محتوا
6. خدمات برندینگ
7. روابط رسانهای
8. گزارشگری ایاسجی
الف. گزارشگری ایاسجی چیست؟
ب. چرا گزارشگری ایاسجی مهم است؟
پ. قوانین و مقررات بهتدریج گزارشگری ایاسجی را الزامآور خواهند ساخت
ت. گزارشگری ایاسجی موجب جذابترشدن شرکتها برای ذینفعان مختلف خواهد شد
ث. استانداردهای گزارشگری ایاسجی
ج. پنج توصیه برای آغاز گزارشگری ایاسجی
9. سایر خدمات و برنامههای روابطعمومی ایاسجی
سرآغازی نو
1. تمرکز بر رشد پایدار و متوازن و نه فقط رشد مالی
2. سرمایهگذاریهای بزرگ در زمینه ایاسجی
3. پررنگشدن نقش فعالان روابطعمومی در حوزه ایاسجی
جمعبندی نهایی
پیوست
اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار 2030 سازمان ملل
منابع
پیشگفتار
«ایاسجی» (ESG) چارچوبی است که به ذینفعان هر شرکت و سازمانی کمک میکند بفهمند یک سازمان چگونه در حال مدیریت ریسکها و فرصتهای مرتبط با محیطزیست، جامعه و اقدامهای حاکمیتی است. «ایاسجی به ما یادآور میشود که مسایل مرتبط با توسعه پایدار و متوازن فقط به موضوعهای زیستمحیطی محدود نمیشود و علاوه بر مسایل مرتبط با محیطزیست و جامعه به موضوعها و دغدغههای رایج بین مشتریان، تامینکنندگان و کارکنان نیز ارتباط پیدا میکند» (کایل پیتردی، 2023).
تاکنون هیچگاه به اندازه الان فشارها در ارتباط با سیاستهای زیستمحیطی، اجتماعی و حاکمیتی و تاثیرگذاری آن بر تعیین اهداف و خواستهها زیاد نبوده و باعث نشده بود تا شرکتها و مشتریان و ذینفعان تا بدینحد و اندازه در این زمینه همسو و حساس باشند.
شواهد زیادی نشان میدهد که ابتکارهای زیستمحیطی، اجتماعی و حاکمیتی برای رشد کسبوکارها بسیار مهم هستند و همه اینها بر یک واقعیت ساده متکی است: مسایل ایاسجی برای مشتریان و مصرفکنندگان اهمیت دارد.
مصرفکنندگان، کسبوکارها را بهعنوان عوامل تغییر حیاتی میبینند و اگر برند مورد علاقهشان در مسایل مربوط به ایاسجی کوتاهی کند، از خود واکنش منفی نشان میدهند.
از همینرو سال 2023 را میتوان نقطهی عطفی در تاریخ ایاسجی دانست و سالی طلایی در زمینه سرمایهگذاریهای زیستمحیطی، اجتماعی و حاکمیتی نامید بهطوریکه رسانهها نیز روی خوشی به خبرهای مرتبط با ایاسجی نشان دادند.
جسی چن متخصص ایاسجی و پایداری در تایید این مطلب چنین مینویسد: «من پس از اضافه کردن یک بخش و عنوان جدید به نام کارشناس ایاسجی به پروفایل لینکدین خودم با حجم عظیمی از درخواستها روبرو شدم که از من در مورد ایاسجی پرسیده بودند و خیلیها بودند که دوست داشتند در این مورد بیشتر بدانند و ارتباط آن با روابطعمومی و تحلیلهای مربوط به ایاسجی و توسعه متوازن و ارتباطات زیستمحیطی و اجتماعی را درک کنند.
حتی سلبریتیها هم به این حوزه روی خوش نشان دادند بهطوریکه شاهزاده هری و مگان مارکل به سفیران ایاسجی تبدیل شدند و مدیریت 3/1 میلیارد دلار اختصاص یافته به فعالیتهای ایاسجی را بر عهده گرفتند و در روزنامه نیویورکتایمز هم بهطور رسمی اعلام کردند که آماده دریافت و جمعآوری پول از جانب کسانی هستند که به آرمانها و ارزشهای بزرگ و اصیل ایاسجی علاقهمند و معتقد هستند».
بر اساس گزارش جدید موسسه بررسیهای سرمایهگذاری پایدار جهانی، میزان سرمایهگذاری جهانی ایاسجی به بیش از 3/35 تریلیون دلار افزایش یافت و این حوزه به یکی از حوزههای جذاب برای سرمایهگذاری شرکتها و سازمانها در سراسر جهان تبدیل شد.
مارینا ماتیوس مدیرعامل یک شرکت ارتباطی میگوید: ما هم اکنون شاهد توجه روزافزون شرکتها به توسعه متوازن و پایدار و افشای اطلاعات و اقدامهای صورتگرفته در این زمینه هستیم. همهگیری کووید-19 و ابهامهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهان از یکسو و افزایش نگرانیها از تغییرات اقلیمی و توجه روزافزون مردم جهان به موضوعهای زیستمحیطی و اجتماعی موجب شده تا ایاسجی به دغدغه اصلی بسیاری از سرمایهگذاران، سهامداران، سیاستمداران، قانونگذاران و رهبران سازمانها و شرکتها تبدیل شود و فشارها برای پاسخگویی و مسئولیتپذیری شرکتها در این زمینه، افزایش چشمگیری پیدا کند.
در نتیجه شرایط بهگونهای در حال رقم خوردن است که عوامل و موضوعهای زیستمحیطی، اجتماعی و حاکمیتی یا به اصطلاح ایاسجی به یکی از معیارها و شاخصهای اصلی عملکردی سازمانها و شرکتها از نظر سرمایهگذاران و سهامداران تبدیل شود و میزان موفقیت شرکتها و رهبرانشان در زمینه توجه به مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی بهعنوان یکی از معیارهای تعیین میزان موفقیت و پیشرفت در نظر گرفته شود».
از طرف دیگر، همه ما بهخوبی میدانیم که رشد پایدار شامل حوزههایی فراتر و جامعتر از پیامدهای زیستمحیطی و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی مربوط میشود و پرداختن به آن نیازمند برقراری ارتباطات مستمر و توجه به تنوع و تکثر و انجام اقدامهای مبتکرانه است. بر این اساس، چنانچه شما به دنبال نظمبخشی و پایدارسازی فعالیتهای رشدمحور خود هستید و در این میان میخواهید آرمانهایی مانند کربن صفر یا مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی را نیز موردتوجه قرار دهید، این کتاب میتواند در این مسیر کمک کند تا بتوانید بهخوبی و بهطور دقیق تعیین کنید که کدام کانالها و پیامها برای دسترسی پیدا کردن حداکثری و دایمی به مخاطبان هدف و تاثیرگذاری عمیق و ماندگار بر آنها لازم و ضروری است.
نظر استیفن وادینگتون درباره فرصتهای ایاسجی برای روابطعمومی میتواند راهگشا باشد. وی نقش سازنده روابطعمومی در حمایت از تصمیمگیریهای مدیران در دوران همهگیری کووید-19 را برای بسیاری از سازمانها به اثبات رساند و همگان فهمیدند که روابطعمومی میتواند نقش موثری در زمینه کمک به رهبران سازمانها در زمینه گوشکردن به مخاطبان، برنامهریزی و مشارکت با ذینفعان داخل و خارج از سازمان ایفا کند.
به هر حال، بحران همهگیری کووید-19 تاثیرهای عمیقی را بر ساختارهای کسبوکار در سراسر جهان برجا گذاشت و فرایندهای حاکم بر رسانهها، مدیریت افکارعمومی و ارتباطات سازمانی را دستخوش تغییرهای زیادی کرد و نقش فعالان روابطعمومی و ارتباطات را بهعنوان یکی از ارکان مدیریت استراتژیک و پیادهسازی رویکردهای انسانیتر با مشارکت فعالان روابطعمومی و مدیرعامل و تیمهای مدیریتی ارتقا بخشید».
آمار و ارقام یک تحقیق بیانگر وجود فرصتهای بزرگ و قابلتوجهی برای فعالان روابطعمومی است که آنها را قادر میسازد تا بهعنوان رهبران اصلی پیشبرد برنامههای ایاسجی در سازمانها عمل کنند.
در این تحقیق که بر روی 187 فعال روابطعمومی با موضوع ایاسجی انجام شده و در شماره آوریل مجله Vuelio منتشر شد نتایج زیر بهدست آمد:
* 63 درصد فعالان روابطعمومی مدعیاند که میتوانند با اطمینان کامل ایاسجی را تعریف کرده و اثرهای آن بر مشتریان و سازمانها را بیان کنند.
* 32 درصد سازمانها اعلام کردهاند که دارای سیاستهای منسجمی برای مدیریت مسایل ایاسجی هستند و 41 درصد نیز اعلام کردهاند که اقدامهای جدی و منسجمی را در این زمینه در دست انجام دارند.
* 27درصد فعالان روابطعمومی گفتند که تاکنون هیچ اقدام خاصی در زمینه ارزیابی ریسکهای ایاسجی و مدیریت این ریسکها انجام ندادهاند.
سازمانهای زیادی هستند که بهخوبی دریافتهاند باید به شکلی جدی به موضوع ایاسجی پرداخت بهطوریکه سهچهارم سازمانهای مورد بررسی اعلام کردهاند که برای مدیریت ایاسجی آمادهاند و فقط 12درصدشان گفتند که از آمادگی کافی در این زمینه برخوردار نیستند و 67 درصدشان هم اذعان داشتند که تاکنون گزارش ایاسجی خود را منتشر نکردهاند.
در مجموع، این تحقیق نشان داده که آگاهی فزاینده از ایاسجی بهعنوان یک موضوع کلان شرکتی به اثبات رسیده و برای توسعه چنین آگاهیهایی به آموزش بیشتر و کاملتر و پرکردن شکاف بین دانش ایاسجی و سیاستها و استراتژیهای توسعهای نیاز هست.
ما در این کتاب از انواع مختلف ابزارهای ارتباطی و روابطعمومی بهره میبریم تا به شما کمک کنیم تا ارتباطات استراتژیک خود در حوزه سیاستهای زیستمحیطی، اجتماعی و حاکمیتی را نظم داده و پیامهای مورد نظر خود را به مخاطبان خود منتقل کنید.
امیدواریم که چنین باشد.