کتاب «مدل جهانی روابطعمومی و ارتباطات» صبح روز چهارشنبه_24 خردادماه 1402_ با حضور پروفسور ساروخانی پدر علم جامعهشناسی ارتباطات ایران، پروفسور سید مهدی الوانی پدر مدیریت دولتی ایران، مهندس ایرج حسابی رییس بنیاد پروفسور حسابی، مهدی باقریان رییس انجمن متخصصان روابطعمومی ایران، خسرو رفیعی رییس انجمن روابطعمومی ایران، پروفسور حسامالدین بیان و جمعی از مدیران روابطعمومی رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار شارا، این کتاب که به همت موسسه کارگزار روابطعمومی ترجمه و منتشر شده است در آیین اختتامیه «اولین اجلاس ملی روابطعمومی» رونمایی شد.
مدل جهانی روابطعمومی و ارتباطات، اصول راهنما و مؤلفههای سازندهی مدیریت ارتباطات و روابطعمومی را تعریف میکند و جعبهابزاری در اختیار کارشناسان میگذارد که تمامی منابع، توانمندیها و مهارتهای موردنیاز برای افزایش اعتبار و اعتمادسازی سازمان در آن گنجانده شده است. این مدل با بررسی مدلها و روشهای کنونی و دیدگاههای بیش از 1400 کارشناس از 46 کشور 5 قاره مختلف دنیا طراحی شده است. این مدل میخواهد چارچوبی برای آیندهی ارتباطات، اعتبار و مدیریت قدرتمندترین داراییهای نامشهود باشد.
پیشگفتار
اکنون در دوره اقتصادی و اجتماعی جدیدی حضور داریم، زمانهای که میتوان آن را «اقتصاد اعتبار و داراییهای نامشهود» نامید. با افزایش ارزش داراییهای نامشهود شرکتها، راز موفقیت میتواند توانایی سازمان برای جلب اعتماد، اعتبار و احترام ذینفعان ازجمله کارکنان، مشتریان، سهامداران، تامینکنندگان، قانونگذارها و کل جامعه باشد.
جهانیسازی، دیجیتالسازی و البته پاندمی کرونا، تحول در ارزش داراییهای نامشهود را سریعتر از قبل کردهاند. در کنار ریسکهای جدیدی که به وجود میآید، فرصت فوقالعادهای پیش روی مدیران ارتباطات و روابطعمومی دنیا قرار گرفته است: آنها میتوانند پایبندی سازمانها به اهداف را تضمین کنند، انتظارات ذینفعان را برآورده کنند و اقدامات همسو با تعهداتشان پیش بگیرند.
همانطور که نتایج سالانهی «شاخص اعتماد ادلمن» نشان داد، اغلب انتظارات بالایی از نقش راهبردی کمپانیها وجود دارد. هرچند اگر 77 درصد از برندهای کنونی نیز ناپدید شوند شهروندان اهمیتی نمیدهند، اما در شرایط کنونی از آنها انتظار میرود ارزشهای اخلاقی، اجتماعی، زیستمحیطی و اقتصادی بسازند و تاثیر مثبتی بر کیفیت زندگی و شرایط جامعهی پیرامون خود بگذارند. برای نمایش این تاثیر مثبت، سازمانها باید تحولات اساسی در اهداف، نقش راهبردی، فرهنگ و رفتارهایشان پیاده کنند.
کرونا یک بحران بهداشتی با تاثیرات گسترده اقتصادی و اجتماعی است. در همین راستا مدل جهانی روابطعمومی و ارتباطات را ارایه میدهیم که هدف آن کمک به متخصصان روابطعمومی و ارتباطات برای کنار آمدن با نرمالهای جدید اجتماع و همچنین فراهمسازی دانش، مهارتها و ابزارهای ضروری برای مدیریت استراتژیک روی داراییهای نامشهود است… .
هدف اصلی اتحادیه جهانی روابطعمومی و مدیریت ارتباطات و مرکز رهبری اعتبار، ارائه جعبهابزاری کامل برای کارشناسان ارتباطات است تا تمامی منابع، توانمندیها و مهارتهای موردنیاز برای کارشان را در اختیار داشته باشند.
اجرای مدل جهانی روابطعمومی و ارتباطات، 11 توانمندی لازم برای ارایهی عملکرد برجسته در این حوزه را تقویت میکند. این 11 توانمندی در سند «چارچوب توانمندیهای عمومی» ذکر شدهاند که اتحادیه جهانی روابطعمومی و مدیریت ارتباطات در سال 2018 و با همکاری دانشگاه هادرسفیلد منتشر کرد. این چارچوب یکی از معتبرترین تحقیقات جدید درباره نقش روابطعمومی و مدیریت ارتباطات است و روزبهروز دایرهی کشورهای شرکتکننده در آن گسترش مییابد.
بنابراین مدل جهانی روابطعمومی و ارتباطات بر اساس تمام تحقیقات، مدلها و پیشرفتهای کنونی بنا شده و اهمیت داراییهای نامشهود در این حوزه را نشان میدهد. همچنین به سازمانها اجازه میدهد تا با استفاده از پنج مؤلفهی بالا، برای جامعهی خود ارزشآفرینی کنند.