شبكه اطلاعرسانی روابطعمومي ايران (شارا)–|| کتاب “مسئولیت اجتماعی در عصر کرونا” بهاهتمام مهدی باقریان و به همت انتشارات کارگزار روابطعمومی در 138 صفحه منتشر شد.
به گزارش شارا، در بخشی از پیشگفتار این کتاب آمده است:
هماکنون ویروس کرونا به همه کشورهای دنیا گسترش یافته و جان بیش از یک میلیون نفر را گرفته است. شرکتها در میان اولین نهادهایی جای دارند که بهپا خاستند و بیش از 80 درصد از کمکهای اولیه برای پاسخگویی به ویروس کرونا را اعطا کردند.
شرکتها علاوه بر فراهمسازی کمکها، در حال مواجهه با عواقب این همهگیری بر عملیات روزمره خود نظیر لغو همایشها، واکنش بازارهای مالی و اجرای سیاستهای مرتبط هستند.
بنابراین چطور شرکت و سازمان شما میتواند علاوه بر حفظ خود، توازن لازم میان نیازهای کسبوکار را برآورده کند و به تلاشهای دنیا برای کاهش تاثیرات این همهگیری نیز یاری رساند؟
شرکتها میتوانند با استراتژیها و طرحهای جامعهپسند و حمایت از کارکنان، مخاطبان، مشتریان و کل اجزای اقتصاد، این شرایط را تغییر دهند و موفقیت بلندمدت خود را تضمین نمایند.
هیچکس انتظار ندارد یا نمیخواهد که شرکتهای بزرگ، اقدامات خارقالعادهای را برای کمک به خیل ذینفعان خود انجام دهند، اما اقدامات جسورانه و خلاقانه امروز در زمینه امدادرسانی فوری، میراث فردای آنها را تعیین خواهند کرد.
طبیعتاً همه ما به دنبال بهترین، ایمنترین و سریعترین راهکار ممکن برای حل مشکلات کنونی و بازگشت به زندگی پیش از شیوع این بیماری هستیم. با عنایت به این موضوع، فهرستی از روشهای بهرهبرداری از استراتژیهای مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت را گردآوری کردهایم که میتوانند برای واقعیتهای کنونی جامعه ما نیز استفاده شوند.
با توجه به واقعیتها و هیاهوی زیادی که پیرامون مشکلات اقتصادی ناشی از کووید-19وجود دارد، گاهی اوقات شرکتها، مسئولیتپذیری اجتماعی خود را سرسری میگیرند.
اما مهار ویروس، نیازمند مداخله شرکتها در تلاشهای محلی، ملی و بینالمللی بهمنظور توقف گسترش ویروس و برآوردهسازی اولویتهای اصلی کارکنان و جامعه است.
در این کتاب تلاش کردهایم تا تحولات جدید مسئولیت اجتماعی شرکت در عصر کرونا و راهکارهای متخصصان مسئولیت اجتماعی برای برقراری ارتباط در دوران همهگیری ویروس کرونا را با زبانی ساده، همراه با استحکام علمی به بحث وتحلیل بگذاریم.
عنوان کتاب: مسئولیت اجتماعی در عصر کرونا
بهاهتمام: مهدی باقریان
ویرایش: زهرا بابازادهگان
حروفچین و صفحه آرا: غلامحسن بابازادهگان
انتشارات: کارگزار روابطعمومی
نوبت انتشار: اول/1399
لیتوگرافی: دیرین نگار چاپ: شریف صحافی: خیام
شابک: 2-90-5374-600-978 ISBN: 978-600-5374-90-2
تعداد صفحات: 138
تلفن تماس: 09121938419- 66943670 (021)
وب سایت: www.irancpr.ir- www.shara.ir -www.kpri.ir
پست الکترونیک: info@irancpr.org-kargozar80@yahoo.com
فهرست مطالب
ویروس کرونا: مسئولیت اجتماعی شرکت
– مقدمه
– مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) چیست؟
– استدلال برای اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکت
– مولفههای اصلی مسئولیت اجتماعی شرکت
– مسئولیت اجتماعی شرکت در عصر کووید-19
مایکروسافت و اکسنچر: الهامگرفته از مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها
– مقدمه
– فراهمسازی امکان نوآوری هدفمند
– تسریع تحول اجتماعی
دی اف دی اس: بهکارگیری مسئولیت اجتماعی شرکت در یک محیط بینالمللی
– مقدمه
– تحول فرهنگی بینالمللی نسبت به پایداری و مسئولیت اجتماعی شرکت
کسبوکارها باید مسئولیت اجتماعی شرکت را در محور عملیات خود جای دهند
– مقدمه
– آمازون؛ «طلایهدار پایداری»
مسئولیت اجتماعی شرکت در عصر ویروس کرونا (کووید-19)
– مقدمه
- قلمرو ناشناخته برای CSR
آیا شرکتها میتوانند در دوران رکود، مسئولیتهای اجتماعی خود را انجام دهند؟
– مقدمه
– فشار خردهفروشها
– گفتگوهای پیشاپیش با مشتریان
ویروس کرونا فرصتی را برای شرکتها بهوجود آورده تا بهدنبال منفعت همگانی باشند
– مقدمه
– عمل به گفتهها
– تمرکز زیستمحیطی
رویکرد شرکتها به مسئولیت اجتماعی
– مقدمه
1- کارکنان
2- تامینکنندگان کوچک
3- سازمانهای درمانی
4- جوامع
کووید-19، قراردادها و مسئولیت اجتماعی شرکتها
– مقدمه
– شیوه مواجهه بلندمدت ما با ریسکها
اقدامات شرکتها در دوره شیوع ویروس کرونا
– مقدمه
– تجدیدنظر در ساختار داخلی شرکت
1- آمادهسازی و جلوگیری
2- پاسخگویی
3- بازیابی و بازسازی
نمونههای CSR در دوران ویروس کرونا
– مقدمه
– کارکنان داخل سازمان
– دوران پساکرونا
همهگیری ویروس کرونا و مسئولیت اجتماعی اورکلا
– اولویت دادن به سلامتی
– سرمایهگذاری در راهکار
کووید-19: نحوه حمایت شرکتها از جامعه
– مقدمه
1- ارتقای سلامت ذهنی
2- فراهمسازی امنیت مالی
3- پشتیبانی از کسبوکارهای کوچک
7 راهکار برای پاسخگویی مناسب شرکتها به شیوع ویروس کرونا
– مقدمه
1- ایمنی کارکنان را تامین کنید.
2- به حرف همتایان خود گوش کنید و از آنها یاد بگیرید.
3- راهکارهای خلاقانه برای توسعه حرفهای را ارائه دهید.
4- فرصتهای کار داوطلبانه مجازی را ارائه دهید.
5- به ذینفعانتان کمک کنید تا کمکحال دیگران باشند
6- تفکر محلی داشته باشید – و یادتان باشد که پول نقد، بهتر از هر چیز است.
7- وامهای انعطافپذیر را فراهم نمایید.
8- ارتباطات مسئولیت اجتماعی شرکت خود را متمرکز کنید
6 راهکار متخصصان مسئولیت اجتماعی شرکت برای برقراری ارتباط در دوران همهگیری ویروس کرونا
– مقدمه
1- شفافیت و زمانبندی، بسیار مهم هستند
2- هماکنون زمان مناسبی برای تبلیغ خودتان نیست
3- این مسئله را با مدیران عالی سازمان در میان بگذارید
4- … و با شرکای NGO خود نیز مشورت کنید
5- تجدیدنظرهایی را درباره طرحهای مربوط به تعلق خاطر پرسنلتان داشته باشید
6- یک گام به عقب بردارید، نه یک گام به سمت پایین
سرآغازی نو/ همه را ببین
– مقدمه
– درسها
1. بازی با مسئولیت اجتماعی
2- انعطافپذیری در محل کار
3- انتقال تجربه خرید مشتریان به فضای آنلاین
4- استفاده از هوش مصنوعی و دادهها برای بهینهسازی تعامل
5- ارائه خدمات به مشتریان از طریق کانالهای دیجیتال
6- استفاده از جایگزینهای دیجیتال
7- گسترش معاملات آنلاین
8- گسترش فرهنگ مسئولانه
9- یک ذهنیت برد- برد را اتخاذ کنید
10- سهامداران دیگر اول نیستند
11- پایداری و مسئولیت اجتماعی شرکت