کتاب مسئولیت اجتماعی در عصر کرونا منتشر شد

شبكه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومي ايران (شارا)|| کتاب “مسئولیت اجتماعی در عصر کرونا” به‌اهتمام مهدی باقریان و به همت انتشارات کارگزار روابط‌عمومی در 138 صفحه منتشر شد.
به گزارش شارا، در بخشی از پیش‌گفتار این کتاب آمده است:

هم‌اکنون ویروس کرونا به همه کشورهای دنیا گسترش یافته و جان بیش از یک میلیون نفر را گرفته است. شرکت‏ها در میان اولین نهادهایی جای دارند که به‌پا خاستند و بیش از 80 درصد از کمک‏‎های اولیه برای پاسخگویی به ویروس کرونا را اعطا کردند.

شرکت‎ها علاوه بر فراهم‎‌سازی کمک‎ها، در حال مواجهه با عواقب این همه‌‎گیری بر عملیات روزمره‎ خود نظیر لغو همایش‎ها، واکنش بازارهای مالی و اجرای سیاست‎های مرتبط هستند.

بنابراین چطور شرکت و سازمان شما می‌تواند علاوه بر حفظ خود، توازن لازم میان نیازهای کسب‌وکار را برآورده کند و به تلاش‌های دنیا برای کاهش تاثیرات این همه‌‎گیری نیز یاری رساند؟

شرکت‎ها می‌توانند با استراتژی‌‏‎ها و طرح‌های جامعه‌‎پسند و حمایت از کارکنان، مخاطبان، مشتریان و کل اجزای اقتصاد، این شرایط را تغییر دهند و موفقیت بلندمدت خود را تضمین نمایند.

هیچ‏‎کس انتظار ندارد یا نمی‌خواهد که شرکت‎‏های بزرگ، اقدامات خارق‌العاده‌‎ای را برای کمک به خیل ذی‌نفعان خود انجام دهند، اما اقدامات جسورانه و خلاقانه‎ امروز در زمینه‎ امدادرسانی فوری، میراث فردای آن‎ها را تعیین خواهند کرد.

طبیعتاً همه‎ ما به دنبال بهترین، ایمن‎ترین و سریع‌ترین راهکار ممکن برای حل مشکلات کنونی و بازگشت به زندگی پیش از شیوع این بیماری هستیم. با عنایت به این موضوع، فهرستی از روش‌های بهره‌‎برداری از استراتژی‏های مسئولیت‌‎پذیری اجتماعی شرکت‎ را گردآوری کرده‌‎ایم که می‌توانند برای واقعیت‎‌های کنونی جامعه‎ ما نیز استفاده شوند.

با توجه به واقعیت‌ها و هیاهوی زیادی که پیرامون مشکلات اقتصادی ناشی از کووید-19وجود دارد، گاهی اوقات شرکت‌‎ها، مسئولیت‌پذیری اجتماعی خود را سرسری می‏‎گیرند.

اما مهار ویروس، نیازمند مداخله‎ شرکت‌ها در تلاش‏های محلی، ملی و بین‌‎المللی به‌منظور توقف گسترش ویروس و برآورده‎‌سازی اولویت‎های اصلی کارکنان و جامعه است.

در این کتاب تلاش کرده‌ایم تا تحولات جدید مسئولیت اجتماعی شرکت‌ در عصر کرونا و راهکارهای متخصصان مسئولیت اجتماعی برای برقراری ارتباط در دوران همه‌گیری ویروس کرونا را با زبانی ساده، همراه با استحکام علمی به بحث وتحلیل بگذاریم.

عنوان کتاب: مسئولیت اجتماعی در عصر کرونا
به‌اهتمام: مهدی باقریان
ویرایش: زهرا بابازاده‌‏گان
حروفچین و صفحه آرا: غلامحسن بابازاده‌گان
انتشارات: کارگزار روابط‏عمومی
نوبت انتشار: اول/1399
لیتوگرافی: دیرین نگار چاپ: شریف صحافی: خیام
شابک: 2-90-5374-600-978 ISBN: 978-600-5374-90-2
تعداد صفحات: 138
تلفن تماس: 09121938419- 66943670 (021)
وب سایت: www.irancpr.ir- www.shara.ir -www.kpri.ir
پست الکترونیک: info@irancpr.org-kargozar80@yahoo.com

فهرست مطالب
ویروس کرونا: مسئولیت اجتماعی شرکت‌
– مقدمه
– مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) چیست؟
– استدلال‎ برای اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکت
– مولفه‌های اصلی مسئولیت اجتماعی شرکت
– مسئولیت اجتماعی شرکت در عصر کووید-19

مایکروسافت و اکسنچر: الهام‌گرفته از مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها
– مقدمه
– فراهم‌‎سازی امکان نوآوری هدفمند
– تسریع تحول اجتماعی

دی اف دی اس: به‌کارگیری مسئولیت اجتماعی شرکت‌ در یک محیط بین‌المللی
– مقدمه
– تحول فرهنگی بین‌‎المللی نسبت به پایداری و مسئولیت اجتماعی شرکت
کسب‌وکارها باید مسئولیت اجتماعی شرکت‌ را در محور عملیات خود جای دهند
– مقدمه
– آمازون؛ «طلایه‌‎دار پایداری»

مسئولیت اجتماعی شرکت‎ در عصر ویروس کرونا (کووید-19)

– مقدمه
‎- قلمرو ناشناخته برای CSR

آیا شرکت‌ها می‌توانند در دوران رکود، مسئولیت‌های اجتماعی خود را انجام دهند؟

– مقدمه
– فشار خرده‎‌فروش‌ها
– گفتگوهای پیشاپیش با مشتریان

ویروس کرونا فرصتی را برای شرکت‎‌ها به‌وجود آورده تا به‌دنبال منفعت همگانی باشند
– مقدمه
– عمل به گفته‎‏‌ها
– تمرکز زیست‌محیطی

رویکرد شرکت‌ها به مسئولیت اجتماعی

– مقدمه
1- کارکنان
2- تامین‌کنندگان کوچک
3- سازمان‌های درمانی
4- جوامع

کووید-19، قراردادها و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها

– مقدمه
– شیوه‎ مواجهه‎ بلندمدت ما با ریسک‎ها

اقدامات شرکت‌ها در دوره‎ شیوع ویروس کرونا
– مقدمه
– تجدیدنظر در ساختار داخلی شرکت
1- آماده‎سازی و جلوگیری
2- پاسخگویی
3- بازیابی و بازسازی

نمونه‎‌های CSR در دوران ویروس کرونا
– مقدمه
– کارکنان داخل سازمان
– دوران پساکرونا

همه‌‏گیری ویروس کرونا و مسئولیت اجتماعی اورکلا
– اولویت دادن به سلامتی
– سرمایه‎‌گذاری در راهکار

کووید-19: نحوه‌ حمایت شرکت‎‌ها از جامعه
– مقدمه
1- ارتقای سلامت ذهنی
2- فراهم‎‌سازی امنیت مالی
3- پشتیبانی از کسب‌وکارهای کوچک

7 راهکار برای پاسخگویی مناسب شرکت‌ها به شیوع ویروس کرونا

– مقدمه
1- ایمنی کارکنان را تامین کنید.
2- به حرف همتایان خود گوش کنید و از آن‏ها یاد بگیرید.
3- راهکارهای خلاقانه برای توسعه‎ حرفه‎‌ای را ارائه دهید.
4- فرصت‌های کار داوطلبانه‎ مجازی را ارائه دهید.
5- به ذی‌‌نفعان‌تان کمک کنید تا کمک‌حال دیگران باشند
6- تفکر محلی داشته باشید – و یادتان باشد که پول نقد، بهتر از هر چیز است.
7- وام‌‎‏های انعطاف‌پذیر را فراهم نمایید.
8- ارتباطات مسئولیت‎ اجتماعی شرکت‌ خود را متمرکز کنید

6 راهکار متخصصان مسئولیت اجتماعی شرکت‌ برای برقراری ارتباط در دوران همه‌گیری ویروس کرونا

– مقدمه
1- شفافیت و زمان‎بندی، بسیار مهم هستند
2- هم‌اکنون زمان مناسبی برای تبلیغ خودتان نیست
3- این مسئله را با مدیران عالی سازمان در میان بگذارید
4- … و با شرکای NGO خود نیز مشورت کنید
5- تجدیدنظرهایی را درباره‎ طرح‎های مربوط به تعلق خاطر پرسنل‌تان داشته باشید
6- یک گام به عقب بردارید، نه یک گام به سمت پایین

سرآغازی نو/ همه را ببین
– مقدمه
– درس‎ها
1. بازی با مسئولیت اجتماعی
2- انعطاف‌پذیری در محل کار
3- انتقال تجربه خرید مشتریان به فضای آنلاین
4- استفاده از هوش مصنوعی و داده‌ها برای بهینه‌سازی تعامل
5- ارائه خدمات به مشتریان از طریق کانال‌های دیجیتال
6- استفاده از جایگزین‌های دیجیتال
7- گسترش معاملات آنلاین
8- گسترش فرهنگ مسئولانه
9- یک ذهنیت برد- برد را اتخاذ کنید
10- سهام‌داران دیگر اول نیستند
11- پایداری و مسئولیت اجتماعی شرکت‌

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *