گزارش کامل برگزاری نخستین اجلاس روز جهانی روابط‌عمومی

نخستين اجلاس روز جهاني روابط‌عمومي به همت انجمن متخصصان روابط‌عمومي، انجمن روابط‌عمومي ايران و موسسه كارگزار روابط‌عمومي و با حمايت سازمان حفاظت محيط زيست و انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط‌عمومي شنبه 25 تيرماه 1401 در سالن همايش‌هاي بين‌المللي شهداي محيط زيست سازمان حفاظت محيط زيست برگزار شد.

به گزارش شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)، در اين مراسم كه با سه رويداد بزرگ ملي و بين‌المللي روابط‌عمومي از جمله بيست و سومين سالگرد درگذشت دكتر حميد نطقي بنيانگذار روابط‌عمومي ايران و بزرگداشت روز جهاني روابط‌عمومي و تولد ايوي لي بنيانگذار روابط‌عمومي در جهان مصادف شده است، جمعي از اساتيد ارتباطات، مديران و كارشناسان روابط‌عمومي نهادها و سازمان‌هاي مختلف و همچنين بستگان شادروان دكتر حميد نطقي حضور يافتند.

در اين مراسم، ابتدا دكتر هادي كمرئي نايب رييس انجمن متخصصان روابط‌عمومي ضمن خير مقدم به حضار با اشاره به تغييرات روزافزون ناشي از رشد و توسعه فناوري‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي از جمله متاورس، بر ضرورت به‌روزرساني دانش و تخصص مديران و كارشناسان روابط‌عمومي تاكيد كرد و اظهارداشت: گذر از شيوه‌هاي سنتي به مدرن با تغيير نگرش مديران ارشد سازمان‌ها به‌دست مي‌آيد و روابط‌عمومي در ايجاد تغيير نگرش مديران و همسو و همگن‌سازي فعاليت‌هاي منطبق با تغييرات، نقش به‌سزايي دارند.

نايب رييس انجمن متخصصان روابط‌عمومي با اشاره به گسترش منابع اطلاعاتي مورد نياز دانشجويان و محققان رشته علوم ارتباطات خاطرنشان ساخت: بر خلاف چند دهه قبل، در حال حاضر شاهد رشد منابع اطلاعاتي و كتاب‌هاي ترجمه شده از منابع روز دنيا در كشورمان هستيم و كسب آگاهي از آخرين يافته‌ها و تغييرات صورت گرفته شده در عرصه روابط‌عمومي جهان، موجب شناخت هر چه بيشتر دست‌اندركاران روابط‌عمومي از مسايل روز جهاني اين حوزه هستند.

دكتر كمرئي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه روابط‌عمومي مانند بازي شطرنج است گفت: اين جمله را يكي از اساتيد و بزرگان روابط‌عمومي مطرح كرده و معتقدم در اجراي تاكتيك‌هاي روابط‌عمومي همواره با پيش‌بيني و آينده‌نگري و همچنين طرح‌ريزي‌هاي سنجيده بايد رسالت‌هاي عظيم اين نهاد را به پيش برد.

از ديگر سخنرانان اين مراسم خسرو رفيعي رييس انجمن روابط‌عمومي ايران بود كه جلب اعتماد عمومي و اهتمام به افكار عمومي را به‌عنوان يكي از محوري‌ترين اهداف دكتر نطقي بنيانگذار روابط‌عمومي ايران مورد تبيين و تشريح قرار داد.

رفيعي ضمن تقدير از برگزار كنندگان اجلاس جهاني روابط‌عمومي در ايران بويژه تلاش‌هاي استاد باقريان خواستار افزايش توانمندي‌ها و استمرار تعاملات ميان انجمن‌ها و تشكل‌هاي حوزه روابط‌عمومي شد و با بيان اينكه شاگردان دكتر نطقي با تاسي از منش و سلوك وي مي‌توانند جايگاه روابط‌عمومي را با تكيه بر هنر مردم‌داري رشد دهند به بيان خاطراتي از زمان دانشجويي خود و آموزه‌هاي برگرفته از دكتر نطقي پرداخت.

رييس انجمن روابط‌عمومي ايران با انتقاد از نگرش‌هاي غيركارشناسي مديران ارشد سازمان‌ها به حوزه روابط‌عمومي اظهار داشت: عدم تطابق انتظارات مديران ارشد با تفكر علمي نهاد روابط‌عمومي منجر به به‌روز مشكلاتي از جمله انتظار ايفاي نقش‌هاي تشريفات و تبليغات و خودنمايي‌ها شده است كه اين مسئله ضرورت تشكيل نشست‌هاي علمي ميان انجمن‌ها و دست‌اندركاران روابط‌عمومي براي حل مسئله را دو صد چندان ساخته است.

خسرو رفيعي روابط‌عمومي را راهي براي زندگي كردن بهتر توصيف كرد و افزود: روابط‌عمومي از مديريت جدا نيست و ما همگي براي دستيابي به جايگاه متعالي و در خور شان اين نهاد لازم است تا با يكپارچه‌سازي تلاش‌ها و هم‌صدايي و تشريك مساعي هرچه بيشتر به اعتلاي حرفه‌اي نهاد روابط‌عمومي بيش از پيش همت گماريم.

در ادامه، سخنگوي شوراي اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست در جمع مديران و كارشناسان روابط‌عمومي به مناسبت نخستين اجلاس روز جهاني روابط‌عمومي عنوان كرد: در معماري اسلامي واژه‌اي وجود دارد به اسم مردم‌واري، به اين معنا كه طرح‌هاي ارائه شده بايد مردم‌وار و بر پايه نيازهاي انساني و همواره در تلاش براي پاسخ‌دهي به نيازهاي انساني باشد، از آنجا كه در هنر اسلامي و هنر ايراني عنصر مردم‌داري و مردم‌واري همواره مورد توجه بوده است اين واژه سابقه ديرينه‌اي در فرهنگ ما دارد و امروزه تحت عنوان مردم‌داري به كار برده مي‌شود.

نورالله مرادي افزود: حوزه محيط زيست يك حوزه عام است كه به همه امور زندگي ما مرتبط مي‌شود و به همين دليل نمي‌توان آنرا خاص روابط‌عمومي سازمان حفاظت محيط زيست دانست و همه ما بايستي يكي از شاخه‌هاي كاري‌مان روابط‌عمومي براي محيط زيست باشد و ضروري است كه در هر جايگاه و سمتي توجه به حوزه محيط زيست را سرلوحه كارهايمان قرار دهيم. وي گفت: تقاضا داريم همه دوستان در هر ارگان يا نهادي كه به عنوان روابط‌عمومي فعاليت دارند حوزه محيط زيست را به عنوان يكي از سرفصل‌هاي اصلي در فعاليت‌هاي روابط‌عمومي قرار دهند تا يك جريان‌سازي محيط زيستي وسيع شكل بگيرد.

سخنگوي شوراي اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست افزود: همه روابط‌عمومي‌ها مي‌توانند يك خواهر خواندگي با روابط‌عمومي سازمان حفاظت محيط زيست داشته باشند و سازمان حفاظت محيط زيست مي‌تواند توليدات و محتواهاي مناسبي را در اختيار آنان قرار دهد و در راستاي انتشار فرهنگ محيط زيست به منظور حفظ و حراست هرچه بهتر، بهره ببريم.

معاون آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه يكي از استراتژي‌هاي اصلي دولت مردمي در حوزه تحقق شعارها و اهدافي كه داشته توجه به روابط‌عمومي‌ها است، گفت: نسبت به استمرار آن، ايجاد تعامل و همراهي با سازمان محيط زيست در راستاي شكوفايي اين حوزه در روابط‌عمومي‌هاي وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها اميدواريم.

همچنين استاد زكريا طرزمي از دوستان و ياران نزديك دكتر حميد نطقي، ضمن بيان خاطراتي از دوران همكاري و هم‌نشيني با دكتر نطقي، به تشريح سجاياي اخلاقي و ابعاد شخصيتي بنيانگذار روابط‌عمومي ايران پرداخت و از وي به‌عنوان شخصيتي برجسته و مسلط در حوزه هاي ادبيات و شعر، حوزه‌هاي مديريتي و صاحب‌نظر در چند حوزه هنري و علمي نام برد كه اثرات بزرگي از او برجاي گذاشته است.

وي دكتر نطقي را دارايي روح و طبعي لطيف و متواضع و رشد يافته در عصر طلايي ايران دانست كه فرهيختگان بزرگي در حوزه‌هاي موسيقي، شعر و ادبيات ظهور يافته بودند و در اين باره گفت: دكتر نطقي همان كوه يخي است كه بخش بيروني آن نمودار بود اما اطلاعات و دانش عميق ايشان بويژه در حوزه شعر و ادبيات تركي موجب شد تا كتاب اشعار ايشان در تركيه چندين بار به چاپ برسد و با اين حال در كمال خشوع و تواضع و اعتدال روحي از ابراز هرگونه خودنمايي، پرهيز داشت.

بر اساس اين گزارش، در اين مراسم فصلنامه «آنا وارليق» توسط آيدين سرداري‌نيا صاحب‌امتياز و مديرمسئول اين فصلنامه معرفي شد و به شرح چگونگي تاسيس و راه‌اندازي اين نشريه توسط دكتر نطقي و جواد هيئت و همچنين تحقيقات و گزارش‌هاي مفصلي كه راجع به زندگينامه و بيوگرافي كامل دكتر حميد نطقي توسط تحريريه اين فصلنامه تهيه شده است مورد بررسي قرار گرفت.

پرفسور باقر ساروخاني پدر جامعه‌شناسي ارتباطات ايران نيز آخرين سخنران اجلاس روز جهاني روابط‌عمومي بود كه حاضران در سالن محل برگزاري، وي را تا رسيدن به پشت تريبون سخنراني، ايستاده تشويق كردند.

 پروفسور باقر ساروخاني پدر جامعه‌شناسي ارتباطات ايران در جمع مديران و كارشناسان روابط‌عمومي سازمان‌ها، دستگاه‌هاي حاضر در مراسم، سخنراني ويژه‌اي (روابط‌عمومي و شناخت) داشت كه نظر به اهميت و عمق سخنان كاربردي وي كه مبتني بر انديشه هاي فاخر و ماحصل سال ها تحقيق و پژوهش در حوزه روابط‌عمومي است، مشروح كامل بيانات وي را از نظر شما مخاطبان گرامي مي گذرانيم:

سلام بر شما اهالي قبيله دانش. همه قبيله كارگزاران دانش. همه كارگزاران دانايي. روز خوبيست. روز ياد آوريست. روزيست كه روابط‌عمومي بايد جايگاه طبيعي خودش را بعنوان راهبر و انديشه ورز و بعنوان توليد كننده و توزيع كننده دانش بازيابد.

امروز پنج صفت را براي روابط‌عمومي تشريح خواهم كرد. در همه دنيا هم همين‌گونه است. اولا روابط‌عمومي بايد بتواند تحليل‌گر باشد. تنها دانايي كافي نيست. من بعنوان يك كارگزار روابط‌عمومي بايد بتوانم عناصر دانش را تحليل كنم. من بايد سواد اطلاعاتي پيدا كنم. من بايد وارد داده‌ها شوم. اين كافي نيست كه من بگويم بزرگترين كوه ايران دماوند است و دومين قله مرتفع دناست و غيره و غيره، مهم، روابط‌عمومي تحليل‌گر و انديشمند و انديشه ورز است. اينجاست كه مي توانم تبحر داشته باشم.

نكته دوم اينكه سازماهندگان دنياي امروز در هزاره سوم زيادند ولي يكي از مهمترين سازندگان دنيا، روابط‌عمومي‌ها هستند. روابط‌عمومي مسئول است بتواند سازمان را به اوج برساند. سازمان را به دنياي جديد نزديك كند. سازمان را با مخاطبانش آشتي دهد و آشنا سازد. به حق مي توان مي گفت مسئوليت بزرگي بر عهده ماست.

نكته سوم موضوع روابط‌عمومي هوشمند است. آنها نه تنها امروز را مي بينند بلكه استراتژي را نيز در نظر مي گيرند. دنياي بعد از اين را، دنياي 10 سال بعد را هم در نظر دارند. اين سازمان، اين كشور، 20 سال آينده چگونه خواهد بود؟ اسير آنيت و اسير روزمرگي نيست. همچنان كه امروز را مي بيند، آينده دور و فرداهاي دور را هم مي بيند.

روابط‌عمومي علمي از ديگر صفات اين نهاد به‌شمار مي‌رود. كار هر كسي نيست. روابط‌عمومي يك دانش بزرگ و اساسي است. دانش فاخر است كه مي تواند با انديشه‌ي آدم‌ها سرو كار داشته باشد. سلامت انديشه را تامين كند. ما هيچ ترديد نداريم كه سلامت جسماني بسيار مهم است. پزشكان ما كارهاي بزرگي مي كنند ولي نبايد فراموش كرد مگر مي شود انسان هايي داشته باشيم كه از نظر جسماني سالم باشند اما از نظر رواني دچار خرافه ها و تعصبات و غيره و غيره باشند؟ بنابراين روابط‌عمومي جايگاهش در درون آدم ها و در ذهن آدم هاست. روابط‌عمومي بعنوان يك دانش فاخر در عرصه جهاني مطرح است و مهارت هاي زيادي هم دارد.

توليد شبكه‌هاي انساني از جمله همين مهارت‌هاست. ما انسان هاي منفصل را آرام آرام به هم وصل مي كنيم. متصل شان مي سازيم. تا زماني كه ما نبوديم، هر كسي يك چيز مي‌گفت. برخي هم دچار تعصبات خودشان بودند. يا حتي روايات پيچيده و پراكنده‌اي كه نظير شايعات، آدم‌ها را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اينك شما مي توانيد شبكه انساني توليد كنيد. انديشه انسان ها را به هم نزديك كنيد. اطلاعاتي را به آنها بدهيد كه انسان ها مي توانند با اين اطلاعات زندگي شان را مجتمع كنند. 

شبكه انساني توليد مي كنيد و چه بهتر از اين كه دنياي متفرق، دنياي پراكنده و دنياي شايعات را شما ناپديد مي سازيد. اين شما هستيد كه يكپارچگي جامعه را تامين مي كنيد. شما دانش و دانايي را از انحصار بيرون مي آوريد. دانايي متعلق به همه آدميان است و فرصت دانستن بايد در اختيار همه مردم باشد. چرا نبايد يك بچه سراواني هم فرصت دانستن پيدا كند؟ بنابراين عدالت دانايي، فرصت دانايي و دانا شدن را به همه انسان ها مي بخشيد كه كار خيلي خيلي بزرگي بشمار مي‌رود.

يكي از كارهاي بزرگي كه شما انجام مي دهيد و شايد كمتر ديده شده باشد، “غربت زماني” است. شما انسان ها و سازمان را به زمان جديد مي آوريد. با زمان جديد آشناي‌شان مي سازيد و از غربت زماني دورشان مي كنيد. غربت زماني آفت خيلي بزرگي است. هم براي انسان و هم براي سازمان. چنانچه من با دنياي جديد ارتباط پيدا نكنم حتما پير واقعي مي شوم. نه تنها پير جسماني بلكه پير روحي هم مي شوم. آن وقت مرا مسخره خواهند كرد. عقيده هايي را مطرح مي كنم كه براي سال هاي قبل است. 

تجربه هاي گذشته خود را هميشه و همواره به ياد مي آورم و ديگر آدم دنياي امروز نيستم. يكي از زيباترين جملاتي كه من در نهج البلاغه ديدم و تعجب هم كردم اين بود كه حضرت مي فرمايند “فرزندان خود را براي زمانه خاص آنها تربيت كنيد” مبادا غافل شويم. هر زماني اقتضائات خاص خودش را دارد. نبايد غريبه شويم با سازمان و با خودمان. مبادا بيگانه از زمان خود زندگي كنيم. اين شما هستيد كه سازمان ها را، انسان ها را، به دنياي جديد، به زمانه جديد و به اقتضائات جديد واردشان مي‌سازيد.

شركت خودروسازي فورد آمريكا شركتي عظيم و تاريخي است. بنيانگذار ماشين سازي در جهان است. اما از زمان غافل شد و همچنان به ساخت و توليد ماشين هاي بزرگ ادامه داد. زمانه عوض شده بود، بنزين گران شده بود، مردم راه هاي دورتري را طي مي كردند، مصرف بنزين بيشتر شده بود و در نتيجه ماشين هاي ژاپني آمدند و جاي‌شان را گرفتند. از عجايب روزگار بود كه شركت فورد ورشكست شد و اوباما به او پول داد تا از ورشكستگي نجات يابد. عجيب بود كه يك شركتي به آن عظمت ورشكست بشود. چرا؟ زيرا روابط‌عمومي قوي نداشت. اين يك مثال بود.

با دوستان به يك بانك رفتيم. ديدم آدم هاي قوي و مسلطي در روابط‌عمومي بانك حضور دارند و از سجايا و ويژگي هاي ممتازي برخوردارند. به مديران آنجا گفتم بنده هيچ پيامي براي شما ندارم. سازمان شما، سازماني قوي خواهند ماند، آينده سازمان شما قوي و توانا خواهد بود. با وجود آدم هاي قوي كه در روابط‌عمومي خود داريد و قدرشان را بايد بيشتر بدايند. روابط‌عمومي نبايد در يك اتاق كوچك در گوشه اي از سازمان باشد بلكه بايد كنار سازمان و كنار مدير باشد. مدير هر روز بايد با او در ارتباط باشد. زيرا روابط‌عمومي است كه او را با دنياي جديد و با ذائقه مشتريان نزديك مي سازد.

مسئله “آشتي با خويشتن” نيز مقوله اي عجيبي است. آيا ما با خودمان آشني هستيم؟ نه ! در بسياري از موقع ما با خودمان بيگانه ايم. يعني من چيزي را مي گويم كه در انديشه ندارم. اين پاره پاره شدن انساني است. انساني در مقابل من قرار گرفته است كه دلش يك چيز مي گويد عقلش يك چيز مي گويد و بيانش يك چيز ديگر. اين مسئله يك بيماري ذهني است و از بيماري هاي اجتماعي بشمار مي رود. مثالي ساده در اين باره بگويم. ناصرالدين شاه روزي از حرمسرا بيرون آمد و گلي را نقاشي كرد. درباريان هريك چيزي درباره نقاشي شاه گفتند. اولي گفت چنين گلي در طبيعت و روي كره زمين وجود ندارد. 

دومي گفت اين گل فقط در بهشت است و سومي كاغذ نقاشي را بو كشيد و گفت عجب گل خوش بويي. آيا اينها واقعا به حرف هاي‌شان اعتقاد قلبي داشتد؟ خير. اين اصلا گل نبود اما آدم هايي كه با خودشان آشتي نيستند و با خودشان غريبه اند، مدام نگران است و با خود مي گويد مبادا خود واقعي ام ديده شود. مبادا من را ببيند. ذهن و قلب شان يك چيز است و بيان‌شان چيز ديگريست. روابط‌عمومي اين اخلاص را دارد كه سازمان را آنگونه كه هست به دنيا معرفي كند و بعد آدم هايي دنيا را نگاه مي كند، انديشه ها يشان را جمع مي كند و براي حفظ سازمان و فرداي سازمان، سازمان را به خواست مردمان نزديك مي كند.

مردمي كه از سازمان شان حمايت مي كنند و سهم سازمان را رست مي خرند به اين سازمان اعتقاد قلبي بايد داشته باشند. انسان ها با خودشان با انديشه هايشان و قلب شان بايد در آشتي باشند. بنابراين شما بعنوان كساني كه مي توانيد معماران ذهن آدميان باشيد، بايد ذهن شان را به دنياي جديد نزديك كنيد. سالم سازي ذهن ها را انجام دهيد.

يكي از شقوق مختلف سلامت ذهن، آشتي با خويشتن است ملاحظه مي كنيد كه شما چقدر نقش اساسي داريد و توليد شناخت و توليد جهاني ديگر. ما زماني كه جهان را نمي شناسيم داراي انديشه اي هستيم و زماني كه دنيا را شناختيم داراي انديشه جديد ديگري هستيم. شما كارگزاران شناخت و كارگزاران دانايي هستيد كه جهان واقع را تغيير مي دهيد. مثالي براي‌تان مي آورم. سال ها پيش ما در باره گداها تحقيق مي كرديم. شما وقتي آدم گدايي را مي بينيد مي گوييد اين گدا چقدر كثيف است بيمار است و تحقيرآميز و با نگاهي خاص به او مي نگريم. حتي در حد تنفر. خانمي را معرفي كردند براي مصاحبه كه اسمش ليلا بود. گفتند او سمبل همه گدايي و تكدي گري و اعتياد و روسپي گري و دلالي روسپي و كلكسيوني كامل براي مصاحبه است. وقتي در ماشين نشست بوي تنفر مي داد. 

بوي خوبي نبود. كنار من هم نشست. جا نبود. طبيعي بود كه آدم فاصله مي گيرد. ما يك ماه تمام هر روز با ليلا مصاحبه و گفتگو كرديم. ملاحظه كرديم ليلا گدا متولد نشده بود، ليلا روسپي متولد نشده بود، ليلا معتاد متولد نشده بود، ژن اعتياد در ليلا نبود، اين ليلا را سيستم اجتماعي ما ليلا كرده بود. يعني آدمي كه پدرش مرد، مادرش مرد، تنها بود و ازدواج هاي نامطلوب كرد و در داخل خانواده اي كه با مردي ازدواج كرده بود، فرزند آن مرد به او تجاوز كرد و امثالهم. ناچار فرار كرد. حالا يك ليلاي ديگر براي ما متولد شد. اين ليلا بوي بد نمي داد.

روابط‌عمومي‌هاي ما وقتي شناخت ايجاد مي كنند، وقتي سازمان را درست معرفي مي كنند، شما اين سازمان را كامل و جامع مي‌بينيد. اعماق اين سازمان ديده مي‌شود. حالا مي‌توانيد با سازمان‌تان همدلي كنيد. اگر نقصي و ضعفي وجود دارد مي‌توانيد بگوييد بله اين به اين خاطر است كه اينگونه شده است. تقصير مديرعامل هم نبوده است، تقصير زمانه است. كالا اگر گران شده است بخاطر افزايش قيمت بوده است. اينجاست كه شما مي توانيد يك جامعه متشكل، همگن و همدل و اما با شناخت ايجاد كنيد. اين شما هستيد كه مي توانيد اين شناخت را ايجاد كنيد.

يكي از كتاب هايي كه خيلي آن را دوست دارم و هر شب نگاهي به آن مي‌اندازم كتاب “فاتحان” نام دارد . مي گويد اگر سربازي را ديديد در داخل جبهه جنگ و خواستيد او را بكشيد، كمي فكر كنيد. كمي با او گفتگو كنيد، مي بينيد كه او نيز زن و فرزندي دارد. نامه اي كه در دستش هست بچه هايش برايش نوشته اند. آن وقت آيا حاضر مي شويد كه او را بكشيد؟ نه. اين شناخت است. شناختي كه شما را از بند خودتان آزاد مي سازد. از خودتان از تعصبات‌تان، از انديشه هاي پيشين تان، و بعد با واقعيت ها زندگي خواهيد كرد و جهان واقع همان جهان شناخت است. اين كار بزرگي است كه شما مي توانيد انجامش دهيد. 

در حال حاضر از وضعيت روابط‌عمومي ايران راضي نيستيم. اين صفات پنچ‌گانه را كه عرض كردم بايد داشته باشيم. روابط‌عمومي رهبر، نويدبخش و موثر. بايد بتواند استاندارد بشود. هركسي نبايد به روابط‌عمومي راه يابد. متخصصان روابط‌عمومي بايد ورود كنند. به‌ناچار بايد اقداماتي انجام داد. اولين اقدام توسط خود شما بايد صورت پذيرد. اين شماها هستيد كه عصر جديد را باز مي كنيد و بايست خودتان روابط‌عمومي را جا بياندازيد براي تاريخ ايران. يك گروه ما معلم ها هستيم كه با افتخار مي گويم بزودي دوازدهمين جلد ارتباطات رونمايي مي شود و به آن را به بازار عرضه مي كنم. ما تلاش مان بر اين است كه روابط‌عمومي امري عادي و عامي نباشد. بعنوان دانش تخصصي شناخته شود. نشريه اي به نام نشريه ارتباطات و فرهنگ را برعهده گرفته ام كه در آن مقالات روابط‌عمومي و ارتباطات را منتشر مي كنيم. 

از همه اصحاب دانايي و دانش دعوت مي كنيم در اين مجله شركت كنند. نماد و سمبلي است كه مي توان در آن حضور داشت. نشريه اي كه به اعماق جامعه مي رود و به دست صاحبان قدرت مي رسد. اميدوارم روابط‌عمومي بتواند زبان خاص خودش را داشته باشد. همانطور كه جامعه پزشكان زبان خاص خودشان را دارند ما نيز بايد زبان خاص خودمان را پيدا كنيم. در همين چند دقيقه صحبت من ملاحظه كرديد چقدر زبان در آن وجود داشت. مفاهيمي نظير مفهوم آزادگي از خويش. شما در مقابل خود آدمي را داريد كه دچار تعصب است و حالا مي خواهد چيزهايي را رها كند. از تعصب از خرافه. رهايي انسان از خويش. 

شما اين انسان آزاد شده از خويش را در مقابل واقعيت شناخته شده قرار دهيد. چرا كه اين انسان حالا آماده واقعيت پذيري است عمق واقعيت را بايد به او شناساند. اسم اين را مجموعه دوگانگي گذاشته ام. شما گاهي با انسان ها و سازمان هايي مواجه مي شويد كه دچار پارگي دروني است دچار آناتوميسم است. شما وقتي به بالين سازمان مي رويد بعنوان يك پزشك بايد بتوانيد بگوييد اين سازمان چه بيماري هايي دارد با كلماتي كه خودتا بكار مي بريد. با مفاهيمي كه خودتان بدان مسلط هستيد. با كلمات دانش خودتان.

من سپاسگزار خدا هستم و سپاسگزار بندگان خوب خدا. كساني كه راهبر روابط‌عمومي در ايران هستند و نظير دكتر باقريان و دوستان‌شان كار مي كنند در اين حوزه. روابط‌عمومي را عزيز مي دانيم. روابط‌عمومي براي ما يك واقعيت ممتاز و يك دانش ممتاز است. من كه از سال 42 در سوربن فرانسه اولين كتابم را با عنوان “عقايد قالبي در ارتباطات انساني” تا هم اكنون بطور مستمر ادامه داده‌ام. زيباست روابط‌عمومي. قدرش را بايد بيشتر بدانيم و اين قدر را به جامعه معرفي كنيم. جامعه بدون روابط‌عمومي به هزاره سوم نخواهد رسيد. روابط‌عمومي بعنوان يك دوست و مونس هر شب و روز من است. سخنان نازيباي خودم را با شعر زيباي حافظ، زيبا مي كنم كه وصف حال اينجانب است:

من ترك عشق شاهد و ساغر نمي‌كنم
صد بار توبه كردم و ديگر نمي‌كنم

باغ بهشت و سايه طوبي و قصر و حور
با خاك كوي دوست برابر نمي‌كنم
……..
حافظ جناب پير مغان جاي دولت است
من ترك خاك بوسي اين در نمي‌كنم

دستاوردهای روز جهانی روابط‌عمومی

برخی از مهم‌ترین دستاوردهای روز جهانی روابط‌عمومی عبارتند از:

افزایش آگاهی عمومی از اهمیت روابط‌عمومی: این روز به عنوان فرصتی برای آگاه‌سازی مردم از نقش حیاتی روابط‌عمومی در جوامع مدرن عمل می‌کند.

تقدیر از تلاشگران روابط‌عمومی: در این روز، از متخصصان روابط‌عمومی که در سطوح مختلف برای ارتقای جایگاه این حرفه و ارائه خدمات ارزنده به سازمان‌ها و جامعه تلاش می‌کنند، تقدیر به عمل می‌آید.

تبادل دانش و تجربه: روز جهانی روابط‌عمومی، فرصتی برای تبادل دانش و تجربه بین متخصصان این حوزه از سراسر جهان فراهم می‌کند.

بحث و گفتگو پیرامون چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی روابط‌عمومی: در این روز، متخصصان روابط‌عمومی گرد هم می‌آیند تا در مورد چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی این حرفه بحث و گفتگو کنند و راهکارهایی برای حل این چالش‌ها ارائه دهند.

معرفی نوآوری‌ها و پیشرفت‌های جدید در حوزه روابط‌عمومی: روز جهانی روابط‌عمومی، فرصتی برای معرفی نوآوری‌ها و پیشرفت‌های جدید در حوزه روابط‌عمومی به متخصصان این حوزه و عموم مردم است.

اهداي جايزه علمي به خانواده شادروان دكتر نطقي

جايزه “دكتر نطقي” به پاس خدمات شايسته و براي اداي احترام به دكتر نطقي و بزرگداشت ارزش‌هايي كه او از آن‌ها حمايت مي‌كرد به‌رسم يادبود به خواهر گرامي ايشان خانم “عزيزه نطقي” اهدا شد.

جايزه دكتر “حميد نطقي” بنيان‌گذار روابط‌عمومي‌‌ايران به‌طور خلاصه نام جايزه‌اي است كه به‌منظور اداي احترام به دكتر نطقي و پاسداشت ارزش‌هايي كه او از آن‌ها حمايت مي‌كرد، توسط موسسه كارگزار روابط‌عمومي‌ و دبيرخانه دائمي‌‌كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي‌ ايران در سال ۱۳۸۳ طراحي و بنيان‌گذاري شد.

جايزه نطقي يك جايزه علمي‌است كه در سه سطح بين‌المللي، ملي و تنديس به‌منظور تقدير از خدمات و تلاش‌هاي علمي، تحقيقاتي، حرفه‌اي و نوآورانه افراد موثر در توسعه و اعتلاي روابط‌عمومي‌و ارتباطات اعطا مي‌شود.
اهداف جايزه
– زنده نگه داشتن نام و تجليل از مقام استاد شادروان دكتر حميد نطقي و الگوسازي تلاش‌ها و شخصيت ارزنده ايشان
– كمك به بهبود درك عمومي‌از ارزش، اهميت و جايگاه روابط‌عمومي
– تشويق استادان، مديران و كارشناسان به مشاركت هر چه بيشتر در توليد و نشر دانش روابط‌عمومي‌و آشناسازي جامعه روابط‌عمومي‌با نقش و تلاش ايشان
شرايط، نحوه انتخاب و اهداي جايزه
– يك اثر يا دستاورد برجسته نظري يا كاربردي در حوزه‌ روابط‌عمومي‌و ارتباطات
– مجموعه فعاليت‌‌هاي علمي‌يا اثر كلي يك فرد بر توسعه و اعتلاي روابط‌عمومي‌در حوزه‌هاي ملي و بين‌المللي
– مجموعه فعاليت‌‌هاي حرفه‌اي يا اثر كلي يك فرد بر توسعه و اعتلاي روابط‌عمومي

اين جايزه در راستاي حمايت از حرفه و صنعت روابط‌عمومي ‌ايران در تاريخ ۲۴/۰۴/۱۳۸۳ به پيشنهاد مهدي باقريان مديرعامل موسسه كارگزار روابط‌عمومي توسط هيات موسس اين موسسه و شوراي عالي سياست‌گذاري كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي‌ايران به تصويب رسيد و از تاريخ ۲۵/۰۸/۸۳ به افراد واجد شرايط در اين حوزه در دو سطح ملي و بين‌المللي و همچنين تنديس دكتر نطقي اعطا مي‌شود.

تجليل از پيشكسوتان و فعالان عرصه روابط‌عمومي

استاد محمود اختياري، دكتر حسين امامي، دكتر مريم سليمي، عبدالله اسكويي، محمدرضا دشتي و رضا افخمي از جمله پيشكسوتان و فعالان عرصه روابط‌عمومي بودند كه در اين مراسم از آنان تقدير شد.

محمود اختياري: اشتغال در روزنامه كيهان به مدت ۱۱سال و روزنامه اطلاعات با طرح جدول متقاطع به مدت ۲سال، اشتغال در روابط‌عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كنوني به مدت ۲۸ سال، مدير روابط‌عمومي هفته‌نامه گل آقا و عضو هيات تحريريه اين هفته‌نامه، باني تشكيل شوراي هماهنگي روابط‌عمومي در وزارتخانه متبوع، عضويت در هيات مديره انجمن متخصصان روابط‌عمومي و دبير هيات مديره، عضويت در انجمن روابط‌عمومي ايران و مسئوليت انتشار يكصدمين شماره از ماهنامه انجمن، طراحي و انتشار نشريه داخلي كانون بازنشستگان شركت مخابرات و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، طراحي و انتشار نشريه داخلي مركز تحقيقات مخابرات و شركت رسا (همزمان مدير روابط‌عمومي شركت رسا)، مسئول دبيرخانه و هماهنگ‌كننده هيات داوران در برگزاري هفت جشنواره انتخاب روابط‌عمومي‌هاي برتر در وزارتخانه‌ها و شركت‌هاي متقاضي و تاليف كتاب “روابط‌عمومي ضرورت، وظايف و اصول به اتفاق آقاي مهدي طاحونه بان. وي دانش‌آموخته روزنامه‌نگاري از دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي است. ادامه فعاليت‌ها

دكتر حسين امامي، 26 سال سابقه فعاليت، آموزش و برنامه‌ريزي در روابط‌عمومي نظام بانكي كشور را دارد. او سال‌ها مدير روابط‌عمومي بانك توسعه صادرات، دبير كميسيون هماهنگي روابط‌عمومي بانك‌ها و عضو شوراي اطلاع‌رساني و تبليغات نظام بانكي بوده است.
وي داراي مدرك دكتري تخصصي علوم ارتباطات اجتماعي است و در دانشگاه‌ها در مقاطع مختلف تحصيلي از جمله مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري تخصصي در رشته‌هاي مديريت رسانه، ارتباطات و مطالعات فرهنگي و رسانه تدريس داشته است. او اولين وبلاگ فارسي به عنوان «روابط‌عمومي» در شهريور 1380 راه‌اندازي كرد و در همان سال، اولين دوره‌هاي آموزشي «روابط‌عمومي الكترونيك» را با همكاري موسسه كارگزار روابط‌عمومي در كشور برگزار كرد. علاقمندي‌هاي او به حوزه ارتباطات بيشتر معطوف است به روابط‌عمومي و فضاي ديجيتال و بيش از صدها ساعت كارگاه آموزشي و سخنراني در موضوعات مختلف براي سازمان‌ها برگزار كرده است. كتاب «زبان تخصصي براي دانشجويان روابط‌عمومي» از نوشته‌هاي مشترك او با دكتر احمد توكلي است كه در دانشگاه تدريس مي‌شود.

دكتر مريم سليمي داراي 23 سال سابقه كار در روابط‌عمومي (روابط‌عمومي بانك سپه) به‌طور موازي داراي 25 سال سابقه كار در مطبوعات و رسانه‌هاي ايران (روزنامه‌هاي توسعه، ابرار اقتصادي، دنياي اقتصاد، خبرگزاري‌ها، مجلات هنرهشتم، روابط‌عمومي و…)، كارشناس رسمي دادگستري در امور روزنامه‌نگاري و خبرنگاري، پژوهشگر ارتباطي و تصويري، مدرس سوادهاي نوين (رسانه‌اي، خبري، بصري و داده‌اي)، اينفوگرافيك و ديتاژورناليسم، مدرس دانشگاه‌هاي سوره و آزاد (راهنما، مشاور و داور پايان‌نامه‌هاي مختلف)- سابقه تدريس يك‌دهه (به دو صورت آزاد و آكادميك)، از مولفان كتاب‌هاي «تفكر و سواد رسانه‌اي» (آموزش و پرورش)، «سواد خبري» (كتاب پشتيبان)، «گرافيك خبري و اطلاع‌رسان» و مولف كتاب سواد بصري (در دست انتشار) و از مترجمان «گرافيك اطلاع‌رسان2»، داور جشنواره‌هاي مختلف تخصصي (سرپرست داوري در جشنواره‌هاي اينفوگرافيك تاريخ‌نگاشت، اينفوگرافيك رسم سرخ، داور مسابقات و جشنواره هاي اطلاع‌نگاشت، جشنواره رسانه‌اي امام رض(ع)، رسانه و نيرو، آيات و رسانه، كتاب و رسانه،خبر و رسانه و آب و تالاب، چهاردهمين، پانزدهمين و شانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي، جشنواره نشريات دانشگاهي طي سال‌هاي مختلف، جشنواره مطبوعات كرمان و…) ادامه فعاليت‌ها

عبدالله اسكويي شيروان (1339) فوق ليسانس علوم ارتباطات اجتماعي (دانشگاه علامه طباطبايي)،سردبيري ماهنامه تخصصي انجمن روابط‌عمومي ايران، سردبيري ماهنامه پيام آب، سردبيري سايت الكترونيك شبكه خبري آب ايران، سردبيري ماهنامه مهرآب، مدير روابط‌عمومي شركت آب وفاضلاب استان تهران 1380 -1377، مدير كل روابط‌عمومي و امور بين‌الملل شركت مديريت منابع آب ايران 1399- 1381، سردبير مجله مهرآب از 1399 تا كنون و سردبير ماهنامه انجمن روابط‌عمومي ايران از 1400 تا كنون ادامه فعاليت‌ها

محمدرضا دشتي: كارشناس روابط‌عمومي مجتمع آموزشي نيكوكاري رعد 1391 تا 1400، مدير داخلي انجمن باور 1389 تا 1391، مسئول روابط‌عمومي مركز جامع توان‌بخشي معلولان ذهني عمل 1375 الي 1390، مؤسس و سردبير ماهنامه نيلوفرانه 1376 الي 1390، عضو تحريريه نشريه حمايت سبز 1385 الي 1388، عضو تحريريه فصلنامه توان ياب 1392 تاكنون، مسئول روابط‌عمومي شركت كتاب سياه ايران (بانك اطلاعات هنرمندان تجسمي) 86- 1385، مسئول كتابخانه و بانك نشريات خارجي مجله پرواز 1372 – 1375، خبرنگار روزنامه سلام (صفحه كتيبه زخم) 1373، ويراستار اولين ترجمه كنوانسيون بين‌المللي حقوق معلولان سال 2007، سردبير شبكه خبري هنرهاي تجسمي 1390، و همكاري در سامان‌دهي وبگاه‌هاي خيريه‌ها «پروژه پروانه‌ها» ادامه فعاليت‌ها

رضا افخمي: رئيس اداره روابط‌عمومي تامين اجتماعي استان كرمانشاه، نايب رئيس انجمن روابط‌عمومي استان البرز، عضو شوراي هماهنگي روابط‌عمومي‌هاي استان البرز، رئيس كميته آموزش شوراي هماهنگي روابط‌عمومي‌هاي استان البرز، مشاور حوزه روابط‌عمومي، ارتباطات و رسانه، كسب جايزه ترويج روابط‌عمومي در دومين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط‌عمومي، كسب مقام سوم نخستين جشنواره فيلم كوتاه موبايلي استانداري البرز اسفند ۱۳۹۷، و … ادامه فعاليت‌ها

تجليل از برگزيدگان

– سيدمنصور ميرعلمي مدير روابط‌عمومي شركت سنگ آهن مركزي ايران – بافق (جايزه ملي روابط‌عمومي دانش‌بنيان با رويكرد انتشارات)
– مهدي سندگل نظامي مدير امور روابط‌عمومي و حوزه مديريت بانك مسكن (جايزه ملي روابط‌عمومي دانش‌بنيان با رويكرد علمي و پژوهشي)

– مهندس منصور فخاران مشاور رياست و مدير روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي كشور (جايزه برترين كمپين‌هاي روابط‌عمومي با موضوع پويش همراهان سفر ايمن)
– دكتر حميدرضا طهماسبي‌پور مدير روابط‌عمومي و امور بين‌الملل شركت صنايع شير ايران (جايزه ملي روابط‌عمومي دانش‌بنيان با رويكرد ارتباطات شبكه‌اي)
– مهندس روح ا… ابوالهادي‌زاده مدير روابط‌عمومي و خدمات اجتماعي مجتمع مس سرچشمه (جايزه برترين كمپين‌هاي روابط‌عمومي با رويكرد نوآوري و اطلاع‌رساني علمي)
– مهندس شاكر خفايي رييس روابط‌عمومي شركت پالايش نفت تهران (جايزه روابط‌عمومي دانش‌بنيان با رويكرد افزايش بهره‌وري سازماني)
– محمد جواد اديبي مدير روابط‌عمومي شهرداري بندر امام خميني (ره) (جايزه روابط‌عمومي دانش‌بنيان با رويكرد برنامه‌محوري)
– حسن توكلي معاونت دفتر روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي كشور (با رويكرد ارتباطات ديجيتالي)

انتشار سه كليپ جديد از پدر روابط‌عمومي ايران

موسسه كارگزار روابط‌عمومي سه كليپ از “زندگينامه علمي دكتر حميد نطقي بنيانگذار روابط‌عمومي”، “جايزه دكتر نطقي” و روز جهاني روابط‌عمومي را منتشر كرد.

رونمايي از دو عنوان كتاب روابط‌عمومي

 آيين رونمايي از دو عنوان كتاب «اطلاعات غلط در برابر اخبار جعلي» و «روابط‌عمومي در عصر متاورس» در سالن همايش‌هاي بين‌المللي شهداي محيط زيست سازمان حفاظت محيط زيست برگزار شد.

اطلاعات غلط در برابر اخبار جعلي
كتاب «اطلاعات غلط در برابر اخبار جعلي» به كوشش مريم مديري و حميدرضا مديري از سوي انتشارات كارگزار روابط‌عمومي در 132 صفحه منتشر شد.
فهرست
پيشگفتار
گفتار اول: مقدمه‌اي بر اخبار جعلي
گفتار دوم: تاريخچه‌ي‌ اخبار جعلي
گفتار سوم: ريشه‌هاي اخبار جعلي در اينترنت
گفتار چهارم: اخبار جعلي و كرونا
گفتار پنجم: راهبردهاي مقابله با انتشار اطلاعات نادرست
پيوست: راهبردهاي مبارزه با اخبار جعلي در برخي كشورها
منابع

روابط‌عمومي در عصر متاورس
به‌اهتمام: مهدي باقريان
پرسشي كه در اين كتاب بدان پاسخ داده مي‌شود اين است كه آيا روابط‌عمومي مي‌تواند از اين دنياي مجازي به‌عنوان يك عامل تغييردهنده قواعد بازي و تعيين‌كننده در آينده استفاده كند؟

اين كتاب همچنين به بررسي روابط‌عمومي در جهان متاورسي اختصاص دارد و به بررسي فرصت‌هاي پرشماري كه در دنياي فناوري‌هاي جديد براي متخصصان روابط‌عمومي وجود خواهد داشت، مي‌پردازد.

فهرست
پيشگفتار
مقدمه
فصل اول: خاستگاه و تبيين متاورس
معناي متاورس
اركان و فناوري‌هاي كليدي براي توسعه متاورس
ويژگي‌هاي متاورس
انواع و كاربردهاي متاورس
مسايل حقوقي بالقوه متاورس
چگونه متاورس را بسازيم
نقدها و نگراني‌ها

فصل دوم: روابط‌عمومي و متاورس
كاربردهاي متاورس در روابط‌عمومي
الف) استراتژي‌هاي مناسب حرفه‌اي‌هاي روابط‌عمومي
ب) شبيه‌سازي يا بازي‌سازي كسب‌وكار
ج) تمركز نمانام‌ها به‌جاي ارتباطات بر روي فناوري‌هاي جديد
د) سازگاري‌هاي زودهنگام با هدف مقابله با هزينه‌هاي بالاي ورود
ه) بازاريابي و متاورس
و) رسانه‌هاي اجتماعي و متاورس
سرآغازي نو: چگونه شروع كنيم
منابع

رونمايي از جديدترين شماره فصلنامه “كارگزار روابط‌عمومي”

شماره 61 فصلنامه “كارگزار روابط‌عمومي” ويژه تابستان 1401 به صورت تمام رنگي به سردبيري مهدي باقريان منتشر شد.

به گزارش شارا، در اين شماره از نشريه به دو  پرونده «دكتر نطقي» (متن خاطرات منتشر نشده دكتر حميد نطقي، نظريه روابط‌عمومي دكتر نطقي، جايزه دكتر نطقي بنيانگذار روابط‌عمومي ايران و استاد و معلم من دكتر حميد نطقي)، «روز جهاني روابط‌عمومي» (روز جهاني روابط‌عمومي، بزرگداشت اعتماد، حقيقت و نفوذ، رئيس آپرا خواستار ارتقاي جايگاه روابط‌عمومي شد و روز جهاني روابط‌عمومي: فرصتي براي مرور گذشته و پيش‌بيني آينده)، و مطالبي با عناوين “گزارش برگزاري نخستين جشن ملي روابط‌عمومي”، “اخبار جهان روابط‌عمومي” و معرفي سه كتاب: “روابط‌عمومي متاورس”، “اطلاعات غلط در برابر اخبار جعلي” و “روابط‌عمومي در عصر متاورس” اختصاص دارد.

“فصلنامه كارگزار روابط‌عمومي” از آبان‌ماه ۱۳۸۰ با روش تحليلي- آموزشي و انتقادي، در دبيرخانه هيئت نظارت بر مطبوعات ثبت شده و در تلاش است تا با فراهم آوردن بستري مناسب جهت چاپ مقالات علمي عرصه «روابط‌‌عمومي»، گام مؤثري در غناي ادبيات روابط‌‌عمومي ايران بردارد.

اين فصلنامه علمي تخصصي پذيراي مقالات اساتيد، پژوهشگران، محققان، مديران، كارشناسان و دانشجويان در حوزه روابط‌‌عمومي و ارتباطات است.

لينك تصاوير بخش اول: https://kpri.ir/?p=9683

لينك تصاوير بخش دوم: https://kpri.ir/?p=9791

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *