گزارش برگزاری اولين کنفرانس بين المللی روابط عمومی ايران
گزارش برگزاری اولين کنفرانس بين المللی روابط عمومیايران ۶ و ۷ بهمن ۱۳۸۳
پيش گفتار
با تاييدات خداوند بزرگ، اولين کنفرانس بين المللی روابط عمومیدر ايران، با شعار «جمعی فکر کردن، به جمع فکر کردن، با جمع فکر کردن» با مساعدت و تلاشهای بی وقفه و شبانه روزی تعداد معدودی از همکاران و علاقه مندان روابط عمومیو حمايت بی دريغ مديران و کارشناسان روابط عمومیسراسر کشور برگزار میگردد. برگزاری اين کنفرانس به عنوان نخستين حرکت جدی، علاوه بر دستاوردهای مثبت و نتايج قابل توجه، يک فرصت استثنايی برای جامعه روابط عمومیکشور نيز هست. اساسا يکی از دلايل برگزاری اين کنفرانس را بايد درا هميت جايگاه و نقش ويژه روابط عمومیدر تغييرات اجتماعی و توانايی بر قراری رابطه موثر با اين تغييرات جست و جو کرد که مبانی اصلی و برنامه کاری متخصصان روابط عمومیاست . دبيرخانه کنفرانس اميدوار است که مقالات و سخنرانیهای علمیو آموزشی، که بر مبنای يافتههای جديد علمیاساتيد و دستاوردهای تجربی کارگزاران و متخصصان اين حرفه ارايه شده است ، امکان تبادل نظر و انتقال تجربيات و ارتباط هر چه بيشتر صاحب نظران داخلی و خارجی و دست اندرکاران دانش و هنر روابط عمومیکشور را فراهم آورد. در خاتمه، با آرزوی تداوم اين حرکت شايسته، از همکاری کليه استادان، مديران و کارشناسان روابط عمومیسراسر کشور که با مساعدت و تلاشهای شبانه روزی و صادقانه خود برگزاری اين کنفرانس را امکان پذير نموده اند، کمال تشکر و قدردانی را دارد.
مقدمه:
نخستين کنفرانس بين المللی روابط عمومیاز ششم بهمن ماه سال 1383 به مدت دو روز در مرکز همايشهای بين المللی صدا وسيما برگزار میشود. در اين کنفرانس که به منظور ارتقای دانش علمی، تخصصی و کاربردی کارگزاران روابط عمومیو همگام نمودن آنان با رشد روز افزون روابط عمومیبين المللی و فناوری اطلاعات و ايجاد بستر مناسب برای حضورروابط عمومیهای کشور در عرصهها و رقابتهای بين المللی برگزار میشود، تعدادی از متخصصان تراز اول روابط عمومیجهان و ايران سخنرانی خواهند کرد.
معرفی کنفرانس :
جامعه روابط عمومي کشور پس از 55 سال با برگزاری اين کنفرانس ، گامهای مهم و مملوسي در راستای آگاهي کارشناسان و دانشجويان از روند جهاني شدن روابط عمومي و موقعيت فعلي آن در کشورهاي پيشرفته ، تحقيقات و آخرين تحولات در اين زمينه ، ايجاد بستری مناسب براي ارايه توانمدیهای روابط عمومي کشور و تجلي استعدادها و ايجاد تعامل و برقراري ارتباطي دو سويه و پويا ميان متخصصان داخلي و متخصصان تراز اول روابط عمومي در جهان برداشته است. کنفرانس بين المللي روابط عمومي از اين پس هر ساله و به طور منظم در ايران برگزار خواهد شد. موسسه کارگزار روابط عمومي بسيار خرسند است که ميزباني اين رويداد تاريخي را به عهده دارد و در ارتقاء و اعتلای حرفه روابط عمومي سهيم است.
اهداف :
– توسعه و ترويج نگرش تخصصي وعلمي به روابط عمومي و ارتقاي دانش مسؤولان ، مديران ، کارشناسان و دانشجويان روابط عمومي
– ايجاد فضای هم انديشي و تعامل بين متخصصان و دست اندرکاران حرفه روابط عمومي و انتقال تجربيات
– مشارکت در روند جهاني شدن روابط عمومي
– مشارکت برای دستيابي به يک استاندارد بين المللي واحد و حرفه اي در زمينه روابط عمومي
– بهره گیری هوشمندانه از ابزارهای مدرن براي ايجاد تغييرات گسترده در روابط عمومي
– نشر ، گسترش و اعتلای حرفه و دانش روابط عمومي
– بررسي و تبيين راهبردهاي بستر سازي و گسترش کاربرد روابط عمومي جهاني در ايران
– آشنايي با سيستمها و روشهاي نوين روابط عمومي و ارايه آخرين تجربيات و دستاوردهای اين رشته
زمینههای تخصصی کنفرانس :
1 – اهداف و استراتژیهاي روابط عمومی
2- روابط عمومیبين المللی
3 – مبارزات و چالشهای روابط عمومی
4 – نقش روابط عمومیدر شناساندن يک کشور
5 – ارتباطات و تبليغات
6 – روابط عمومیو توسعه پايدار
7 – فناوری اطلاعات و کاربردهای آن در روابط عمومی
8 – روابط عمومیو توسعه : با تاکيد برجايگاه سرمايه اجتماعی
9 – روابط عمومیو چالشهای هزاره سوم
10 – روابط عمومیو مديريت بحران
11 – روابط عمومیاز ديدگاه مديران دستگاههاي اجرايی
12 – روابط عمومیو رسانههای تصويری
امتیازات و ویژگیهای کنفرانس :
– حضور متخصصان تراز اول روابط عمومیجهان و ايران
– ارايه گواهی نامه پايان دوره به شرکت کنندگان
– ثبت فهرست شرکت کنندگان با مشخصات کامل در CD و کتابچههای کنفرانس
– ترجمه همزمان مطالب ارايه شده
مخاطبین کنفرانس :
– کارشناسان ، مديران و متخصصان روابط عمومی، ارتباطات ، تبليغات، فناوری اطلاعات ، مديريت و صنايع
– مديران و روسای سازمانهای تصميم ساز
– مدرسين و دانشجويان دانشگاهها و ساير علاقمندان
گواهینامه شرکت در کنفرانس :
با توجه به اعتبارو جايگاه اين کنفرانس به شرکت کنندگانی که در کنفرانس حضور کامل دارند، گواهينامه اعطاء میگردد و تا زمان برگزاری کنفرانس دوم ، کليه مطالب علمیجديد مرتبط با روابط عمومیبرای شرکت کنندگان از طريق دبيرخانه ارسال خواهد شد.
تقدير از چهرههای ماندگار روابط عمومیو اهداء تنديس دکتر حميد نطقی ، پدر روابط عمومینوين ايران
– پيشکسوتان روابط عمومی
– نويسندگان روابط عمومی
– کارشناسان روابط عمومی
– مديران روابط عمومی
گزارشی از برگزاری اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومیدر ایران
تهران با برف آغاز میشود .در یک صبح زمستانی و در بزرگراهی که به طرف مرکز همایشهای بین المللی میرود. رانندهها پشت شیشههای بسته اتومبیلهای شان کز کرده اند و اندک اندک راه شان را از لابلای آدمها و ماشینها باز میکنند. رادیو تهران پیام خو خبر پخش میکند. با خود میاندیشیم حتی از پشت دربهای بسته و ورقههای فولادی هم میتوان به ارتباط دست زد. ارتباط اساس کار در روابط عمومیاست و روابط عمومیموضوع یک کنفرانس بین المللی که با حضور متخصصان و کارشناسان ارتباطات تا ساعتی بعد آغاز میشود.
در مقابل درب شرقی جام جم ازدحام محسوسی به چشم میخورد. چنانچه بعدا دبیر کنفرانس توضیح میدهد اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومیبا استقبال قابل توجه مدیران و کارشناسان روابط عمومیمواجه شده است از دور به آنتن بلند صدا و سیما نگاه میکنیم که امواج نامریی پیام را در سرتاسر کشور میپراکند. به طرف مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما میرویم که با چندین پله به اعماق زمین میرود. مجموعه ای است از سالنهای متعدد کنفرانس، تالارهای پذیرایی و امکانات فرهنگی و رفاهی، در مقابل سالن اصلی صف طویلی از شرکت کنندگان در انتظار دریافت کتابچه، بروشور، جدول برنامهها و هدایا به سر میبرند. اینجا همهمهها و لهجهها در هم میآمیزد و فرصتی است تا شرکت کنندگان با همدیگر آشنا شوند. از استان یزد بین 20 تا 25 نفر از جمعیت 850 نفری شرکت کننده حضور دارند و تنها زن یزدی حاضر در کنفرانس مدیر یک شرکت تبلیغاتی از مهریز است.
اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومیدر ایران با پیام رییس جمهور کار خود را آغاز میکند. رییس جمهور در پیام خود یک توسطهادی خانیکی مشاور ایشان قرائت میشود. برگزاری این کنفرانس را اقدامیشایسته برای ارتقاء دانش روابط عمومیدر سطح کشور توصیف میکند. آقای خاتمیروابط عمومیرا حرفه ای شوار، موثر و علمیبر میشمارد و میافزاید روابط عمومیاز جمله نهادهای نوینی است که در دنیای کنونی جایگاه ویژه ای دارد. پیام ایشان که با همان ادبیات آشنای خاتمینگارش یافته ادامه میدهد نمیتوان در این دوران با حیرت و حسرت به سر برد بایستی راهی تازه گشود و از دستاوردهای دانش ارتباطات استفاده کرد. آقای خاتمیمیگوید روابط عمومیمساله مهم پیش روی ماست آن هم در عنصری که مخاطب روابط عمومیعنصری فعال برای گفتگو است. رییس جمهور همچنین خواستار ایجاد روابط عمومینوین در ایران میشود و اشاره میکند که روابط عمومیایرانی بایستی با آگاهی از آخرین اطلاعات بین المللی تبیین شود.
بعد از پیام رییس جمهور مهدی باقریان دبیر کنفرانس گزارشی از مراحل اجرایی کار ارایه میدهد. وی هدف از برگزاری این کنفرانس را تغییر نگرش موجود در خصوص روابط عمومیعنوان میکند. به گفته وی روابط عمومیبه عنوان یک نهاد مدنی نمیتواند در خدمت منافع تبلیغاتی سازمان و رییس آن باشد. صحبتهای وی دست کم برای گروه یزدی شرکت کننده چندان نامانوس نیست. باقریان در آخرین همایش شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان یزد بحث جایگاه اخلاق در روابط عمومیرا به عنوان یکی از تازه ترین چالشهای موجود مطرح ساخته بود و حالا هم که از پشت بلندگوی کنفرانس سخن میگفت. معلوم بود که نمیتواند از دغدغه اش یعنی توسعه و ترویج نگرش تخصصی و بین المللی به روابط عمومیدست بردارد.
مهندس عزت ا… ضرغامیرییس سازمان صدا و سیما سخنران بعدی مراسم افتتاحیه بود. ضرغامیدر صحبتهایش به تعریف دو محیط داخلی مدیریت استراتژیک سازمان پرداخت و گفت روابط عمومیدر این دو بعد نقش والا و تاثیر گذار دارد. وی افزود: روابط عمومیاز یک سو اطلاع رسانی و از سوی دیگر انتقال وضعیت از محیط خارجی و مردم به داخل سازمان است. رییس سازمان صدا و سیما روابط عمومیرا بازوی مدیریت عالی سازمان دانست. و گفت: مسوولان روابط عمومیمیبایستی درک صحیحی از جایگاه خودش داشته باشند. وی همچنین صدا و سیما را یک روابط عمومیبزرگ ذکر کرد و افزود: این نهاد علاوه بر نقش واسط برای پاسخگویی مسوولان نقش تربیت مردم برای پرسشگری را نیز بر عهده دارد.
بدنبال مراسم افتتاحیه 19 نفر از متخصصان ارتباطات و روابط عمومیاز ایران و سایر کشورهای جهان طی دو نوبت صبح و عصر در مدت دو روز به سخنرانی پرداختند.
محورهای اصلی در سخنرانی عمدتا بر اجرای کار برنامه ای به عنوان بهترین عمل در روابط عمومیاستوار بود. رییس انجمن بین المللی روابط عمومیگفت: روابط عمومینه یک برنامه جادویی بلکه یک کار دراز مدت و هوشمندانه ست. جان ساندرز عضو هیات مدیره سازمان ارتباطات بین المللی از ایرلند در مقاله ای با عنوان چالشهای اخلاقی در روابط عمومیاظهار داشت: روابط عمومیراننده، جنگ تبلیغاتی نیست. دکتر علی اکبر فرهنگی استاد دانشگاه تهران نیز انسان را محور حرکت در روابط عمومیمعرفی کرد و خاطر نشان ساخت روابط عمومیمیبایستی پاسخگوی انسان باشد.
خانم جیدا ایده مدیرا جرایی انجمن بین المللی روابط عمومیاز ترکیه روابط عمومیراهدایتگر معنوی جامعه بشری آینده خطاب کرد. دکتر علی اکبر جلالی در یک سخنرانی که با استقبال شرکت کنندگان مواجه شد. از روابط عمومیها خواست تا از ابزار ICT به صورت هوشمندانه در جهت توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سازمان خود و کشور استفاده نماید. ریچارد آلفرد لینینگ از استرالیا از امریکایی شدن علم روابط عمومیبه عنوان یک معضل یاد کرد. دکتر محسنیان راد صاحب نظریه جهانی بازار پیام در یک سخنرانی جذاب مشکل روابط عمومیدر ایران را تلاش بیهوده برای ایجاد یک رابطه باز در یک سیستم بسته عنوان کرد. پروفسور کاظم معتمد نژاد پدر ارتباطات نوین ایران در میان ابراز احساسات و هیجان فراوان به ارایه تاریخ آموزش روابط عمومیدر ایران پرداخت دکتر حاتم پور استاد دانشگاه هم گفت: روابط عمومیزمان اهمیت پیدا میکند که مردم اهمیت مییابند . آقای دیورابینسون از انگلستان شروع یک پروژه موفق در روابط عمومیرا زمانی دانست که یک برنامه و تحقیقات پایه مناسب وجود داشته باشد. وی همچنین بر وجود استراتژی در روابط عمومیتاکید کرد.
یکی از مهمترین دستاوردهای این کنفرانس دو روزه را میتوان در این دانست که چه چیزی روابط عمومیاست و چه چیزی روابط عمومینیست. در جهانی که روابط عمومیایجاد غول آسایی یافته است تاثیر این حرفه دشوار در ابعاد روابط اقتصادی و ایجاد اعتماد اجتماعی کاملا آشکار است. برای دست اندرکاران روابط عمومینقطه تحول در اینجاست که تا چه اندازه برای توسعه جسارتهای خود دراین رشته مهارت نشان دهند و از کلیشههایی که در آن غرق شده اند فاصله بگیرند.
در حالی کنفرانس روابط عمومیو مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما را ترک مینماییم که راه طولانی در برابر ما، گشوده شده است. ارایه دیدگاههای تازه در مقوله میتواند برای هر سازمان هر شهر و هر کشور موثر باشد. روابط عمومی، توسعه، اخلاق رقابت، رفاه و نهایتا آرامش و رستگاری، اثرهایی است که با یکدیگر پیوند خورده اند و انتها ندارند.
نگاهی به اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومیدر ایران روابط عمومیحلقه ارتباطی حکومت و مردم
اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومیایران که بهمن ماه سال گذشته برگزار شد حاوی نکات بسیاری بود.
در آن کنفرانس که مسئولان، دست اندرکاران، استادان، مدیران روابط عمومیهای کشور به همراه میهمانان خارجی حضور داشتند، ، دکتر محمود احمدی نژاد روابط عمومیرا اصلی ترین حلقه ارتباطی بین حکومت و مردم دانست و تأکید کرد روابط عمومیمسئولیتی خطیر در فرایند دسترسی مدیران به افکار عمومیو جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات دارد.
وی با بیان اینکه روابط عمومیمسئولیت تحقق اصل پرسشگری و توسعه فرهنگ نظارت مردم بر عملکرد دولتمردان و نهادهای اجرایی دارد گفت : روابط عمومیها باید فضایی را فراهم کنند و مناسباتی را رقم بزنند تا مردم بتوانند در اداره امور مشارکت تعیین کننده داشته باشند.
احمدی نژاد افزود : تک تک مردم مسئول اقتصاد، فرهنگ و سیاست خارجی و پاسداری از تمامیت ارضی کشور هستند.
به گفته دکتر احمدی نژاد روابط عمومیباید تلاش کند، این فرهنگ را گسترش دهد و فضایی را فراهم کند، تا تک تک مردم در یک فضای امن، نقش خود را در اداره کشور ایفا کنند.
احمدی نژاد تصریح کرد: بی تردید زمانی جامعه به دوران شکوفایی و شفافیت اطلاعات قدم میگذارد که حرمت و کرامت انسانی بیش از پیش رعایت گردد یعنی نظام در برابر مردم پاسخگو و مردم در قبال آن، پرسشگر و صاحب حق باشند.
وی گفت : باید روابط عمومیبه طور مستمر در کار باز آموزی، بازسازی و هماهنگ ساختن خود با تحولات و تغییرات مستمر اجتماعی و حرفه ای در گذر زمان باشد تا از دیگر بخشهای اجتماعی و از پیکره عمومیدگرگونیها جدا نیفتد.
دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه روابط عمومینه تنها باید از تحولات زمان خویش تأثیر پذیرد، افزود : روابط عمومیباید در فرایند مداوم اصلاحات و تغییرات مثبت اجتماعی، نقش آفرینی کند.
سید محمد خاتمینیز در پیامی، برگزاری اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومیدر ایران را اقدامیشایسته برای ارتقاء دانش، تخصص و تجربه روابط عمومیدر سطح ملی و جهانی قلمداد کرد و افزود:”زندگی در دنیای جدید نیازمند درک نقش پدیدهها و نهادهایی است که گرانیگاه آنها افکار عمومیو نقش مردم است. روابط عمومیاز جمله نهادهای نوینی است که در جهان کنونی جایگاهی ویژه دارد. نمیتوان در عصر ارتباطات زیست و از نقش روابط عمومیدر جامعه دستخوش تغییر، آن هم تغییرات پرشتاب و در هم تنیده غافل ماند.” خاتمیهمچنین همچنین خاطر نشان داشت :”عصر ارتباطات عصر شتابندگی زمان و بهم پیوستن شبکههای گوناگون حیات فرد و جامعه است. در این عصر، مخاطب هر پیامی، نه شیئی منفعل که عنصری فاعل برای ارتباط و گفتگو است. فهم و تبیین کارکردهای روابط عمومیآن هم از زاویه ای علمیو تخصصی، مسئله مهم پیش روی ماست.”
مهدی باقریان، دبیر کنفرانس گفت:”مایه مباهات است که پس از 55 سال تأسیس روابط عمومیدر ایران، این توفیق به دست آمد که اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومیدر ایران را به عنوان یک رویداد مهم و نقطه عطف در تاریخ روابط عمومیبا پیام رئیس جمهور و با مشارکت جامعه روابط عمومیایران و اساتید تراز اول ایران برگزار شود.
همچنین”دکتر کاظم معتمدنژاد” پدر ارتباطات نوین ایران، حضور پر شور روابط عمومیها در این کنفرانس را نشان دهنده میزان اهمیت آن دانسته و گفت:”شما برای اولین بار توانسته اید جنبههای مثبت ایران را به جهان معرفی کنید، کاری که وزارت امور خارجه هم نتوانسته به خوبی انجام دهد. وی افزود: “به عبارت دیگر، شما راه ده ساله را یک ساله طی کرده اید.
“جان ساندرز” مدیرعامل فلیشمن هیلارد و با تجربه 20 ساله در صنعت ارتباطات و روابط عمومیبه عنوان مدیر روابط عمومیدو شرکت مهم و صاحب نظر برجسته این علم در اولین کنفرانس حضور داشت و این کنفرانس را یک انقلاب در زمینه روابط عمومیدر کشور ایران دانست و ضمن تبریک به دست اندر کاران این کنفرانس گفت:”اگر روابط عمومیدرباره واقعیت است، پس واقعیت دقیقاً همان چیزی است که روابط عمومیبیان میکند. “ساندرز” افزود:”شما مطالب زیادی برای گفتن دارید، سعی کنید این مطالب را به گوش افراد آن سوی مرزها برسانید تا جهان به سوی آرامش بیشتری پیش برود.”
“هارون سوگیج” نایب رئیس و مدیر عملیاتی شبکه SACCS و TRACCS در عربستان سعودی، توجه به پیشکسوتان و بنیانگزاران ارتباطات نوین و روابط عمومیرا نشانگر بلوغ روابط عمومیدر ایران دانست و افزود:”این موضوع میتواند سرمشق نسل جدید متخصصان روابط عمومیباشد.”
“لولا زقلمه” متخصص پر تجربه روابط عمومیو بازاریابی و رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی(IPRA ) که از کشور مصر در این کنفرانس شرکت کرده بود اظهار داشت:”این کنفرانس تجربه ای فراموش نشدنی برای من بود تا درباره ایران و صنعت روابط عمومیآن بیشتر بیاموزم.” وی اظهار امیدواری کرد روابط عمومیایران در مناسبـــات آینده ایپرا نقش عمده تری ایفا کند.
“عزت ا… ضرغامی” رئیس سازمان صدا و سیما، ماهیت روابط عمومیرا از جنس ارتباط دانست و رابطه روابط عمومیرا با مقوله ارتباطات بسیار آمیخته میداند. به گفته ضرغامی، روابط عمومیها باید جایگاه خود را بشناسند که در غیر این صورت مدیران سازمان نیز به آنها توجهی نمیکنند. وی در ادامه افزود:” ارتباط سازمان با محیط خارجی خود امروزه مقوله مهمیاست که حجم عظیمیاز آن را روابط عمومیبرعهده دارد.”
در پایان این کنفرانس جامعه روابط عمومیایران تدوین منشور اخلاقی جامع روابط عمومیایران، نامگذاری یک روز جهانی به عنوان روز روابط عمومیبرای ارج گذاری و اعتلای نام و جایگاه حرفه روابط عمومی، انتشار نشریه بین المللی روابط عمومیدر ایران، ایجاد دبیرخانه دائمیبرگزاری کنفرانسهای بین المللی جهت توسعه ارتباطات بین المللی و پیگیری خواستههای جامعه روابـــــط عمومیو … را ضروری قلمداد کرد.
گفتنی است دومین کنفرانس بین المللی روابط عمومیدر ایران، 24 و 25 آبان ماه سال جاری با حضور متخصصان داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران برگزار میشود.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
بزرگداشت روز ملی ارتباطات و روابطعمومی برگزار شد
34 بازدید
-
فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابطعمومی ایران»
58 بازدید
-
فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابطعمومی
67 بازدید
-
روابطعمومی؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز
80 بازدید
-
گزارش تصویری نوزدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران
164 بازدید
-
نخستین «اجلاس ملی مدیران روابطعمومی» برگزار میشود
81 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید