گزارش برگزاری دومین رخداد ملی بررسی مسایل و چالشهای روابطعمومی ایران
سه شنبه 25 اردیبهشت ماه 1397 تالار نگین هتل بزرگ ارم تهران، شاهد اجتماع کارگزاران هنر هشتم بود که در آستانه روز ملی روابط عمومی، به دعوت موسسه کارگزار روابط عمومیو انجمن متخصصان روابط عمومیگرد هم آمدند تا دومین رخداد ملی بررسی مسایل و چالشهای روابط عمومیایران با حضور اساتید دانشگاه، اندیشمندان و صاحب نظران و دست اندرکاران حوزه روابط عمومیکشور شکل گیرد.
آنچه از نظر میگذرد، نگاهی است به مجموعه سخنرانیها، آرا و نظرات مطرح شده در پنل تخصصی، برنامههای فرهنگی و هنری اجرا شده،و هرآنچه که دومین رخداد را تبدیل به رویداد ساخت.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: روابط عمومیها از زبان مردم بنویسند
دکتر “سلطانی فر” معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین سخنران همایش بود که ضمن تبریک روز جهانی ارتباطات و روابط عمومیبا تاکید بر ضرورت تغییر نگرشهای سنتی به رویکردهای جدید در حوزه روابط عمومی اظهار داشت: با وجود بهره مندی از ابزارهای نوین، مادام که نگاهمان به مخاطبان نگاهی از بالا به پایین باشد، توفقیات اثرگذاری را شاهد نخواهیم بود.
سلطانی فر افزود: هنر روابط عمومیآن است که از زبان مردم بنویسد و با تغییر نگرشهای سنتی و همگام با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی، رسالتها و اهداف منطبق با فلسفه وجودی خود را دنبال کند.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیبا اظهار امیدواری از برقراری همه ساله مراسمها و گردهماییهای مرتبط با روز ملی ارتباطات و روابط عمومی، تغییر نگاه به شبکههای اجتماعی و دستیابی به راهکارهای استفاده مطلوب از ظرفیتهای سایر شیوههای نوین ارتباطی را در ایفای نقشهای اثرگذار نهاد روابط عمومیموثر دانست.
رییس انجمن متخصصان روابط عمومیایران: مهندسی مجدد روابط عمومیها نیاز عصر امروز است
“هادی کمرئی” بعنوان دومین سخنران همایش، با اشاره به تلاشهای صورت گرفته شده در انجمن متخصصان روابط عمومیایران، از باز تعریف نهاد روابط عمومیخبر داد و با بیان اینکه با همت اعضای هیئت مدیره انجمن و بهره گیری از نظرات و آرای اندیشمندان حوزه روابط عمومی، تعریفی بروز از روابط عمومیارایه شده است، به تشریح مهم ترین اقدامات انجام گرفته شده انجمن متخصصان روابط عمومیایران پرداخت و در این باره گفت: تدوین شیوه نامه انتخاب مدیران روابط عمومیو تدوین منشور اخلاقی روابط عمومیرا میتوان از برجسته ترین اقدامات انجمن متخصصان روابط عمومیایران قلمداد کرد.
کمرئی در بخش دیگری از سخنان خود، فقدان قوانین متقن، عدم ضمانتهای اجرایی برای آیین نامههای موجود، عدم تخصص گرایی و نوآوری و خلاقیت، فقدان روابط عمومیهای پژوهش محور را از مهم ترین چالشهای نهاد روابط عومیایران برشمرد و بر لزوم تغییر نگرش مدیران ارشد سازمانها و مهندسی مجدد روابط عمومیها تاکید کرد.
دکتر امیر محبیان: علم ارتباطات، مادر روابط عمومیاست
دکتر امیر محبیان استاد دانشگاه و رییس گروه رسانه ای آریا در دومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالشهای روابط عمومیایران با بیان اینکه نگرش حاکم بر روابط عمومیسنتی باید تغیبر کند، اظهار کرد: یکی از علمای علم ارتباطات معتقد است تاریخ روابط عمومی، تاریخ نبرد برای واقعیت و نیز درک مردم از واقعیت است.
دکتر امیر محبیان استاد دانشگاه و رییس گروه رسانه ای آریا در دومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالشهای روابط عمومیایران با بیان اینکه نگرش حاکم بر روابط عمومیسنتی باید تغیبر کند، اظهار کرد: یکی از علمای علم ارتباطات معتقد است تاریخ روابط عمومی، تاریخ نبرد برای واقعیت و نیز درک مردم از واقعیت است.
وی افزود: دو نگاه در تعریف روابط عمومیحاکم است. نگاه سنتی که اساس آن انتقال دادهها از سازمان به اجتماع و بالعکس است که این نوع نگرش در دنیای امروز با چالش مواجه است و دچار بحران جدی است.
محبیان اضافه کرد: اکنون نیز نوع جدیدی از نگرش در ارتباطات بوجود آمده، به طوری که نوع تعامل مردم و حکومت را هم تغییر داده است.
وی افزود: اکنون در دورانی زندگی میکنیم که عصر انفجار اطلاعات است و این وضعیت باعث تغییر معنی روابط عمومیشده است. یکی از خصوصیات دوران انفجار اطلاعات بی اعتنایی به اطلاعات تولید شده است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: تولید بیش از حد اطلاعات موجب شده مردم به این حجم انبوه اطلاعات توجهی نکنند و ما با گریز مردم از اخبار مواجه هستیم، آنها تمایلی به پیگیری اخبار به دلیل حجم بالای تولید اخبار ندارند.
وی افزود: عامل دیگر عدم انسجام بین اطلاعات است. اطلاعات پوچ تولید میشود و به عنوان واقعیت گسترش مییابد. مردم همزمان با طرح اخبار پوچ، اخبار واقعی را انکار میکنند. همچنین با تضعیف سیستم ایمن ذهنی در برابر هجوم اطلاعات مواجه هستیم، ذهن قدرت فیلتر را از دست میدهد . به دلیل مجموعه اطلاعات تهاجمیفرد قدرت ارزیابی اخبار را ندارد و از خبر میگریزد یا قدرت تشخیص درست آن را از دست میدهد.
دکتر محبیان در ادامه اظهار داشت: تولید اخبار موجب شده شکل روابط عمومیتغییر کند ، از تغییر دادن اطلاعات مردم را ارضا کند و مردم واکنش پیشاپیش در مقابل خبر دارند.
رییس گروه رسانه ای آریا افزود: بر اساس تحقیقات موسسه دادههای بین المللی آر تی سی، تا سال 2020 حجم اطلاعات تولیدی جهان 10 برابر میشود. در دنیایی که حجم گردش اطلاعات تا این حد بالا رفته است و به بی تفاوتی مخاطب انجامیده که نمیتوان در روابط عمومیپیشرفت کرد. دیگر نمیتوان تعیین کرد مخاطب چه چیزی را برگزیند و خط دادن یک طرفه تاثیر گذار نیست و مخاطب خود خط را تعیین میکند.
وی اضافه کرد: تصور میکنیم از طریق دادهها میتوان رفتار انسانها را کنترل کرد، اما صرف دادههای واحد به معنای برداشت واحد نیست و به تعداد هر داده برداشتهای متفاوتی وجود دارد.
وی در پایان به مدیران روابط عمومیتاکید کرد: توجه داشته باشید هر پیامیکه ارسال میکنید باید در آن منطق باشد، منتطقی که توجیه گر است. در تولید پیام و خبر این نکته باید مورد توجه قرار بگیرد که چرا باید مخاطب پیام ما را بپذیرد.
مدیرعامل موسسه مطبوعاتی ایران: روابط عمومیها به اثرسنجی برای مخاطب گزینش گرا توجه کنند
مدیر عامل موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران با بیان اینکه مخاطب امروز گزینش گرا بوده و از میان انبوه اطلاعات رسیده اطلاعات خاص خود را جذب میکند،گفت: تولید انبوه اطلاعات به معنای اثر گذاری نیست بلکه روابط عمومیها باید به کارهای اثرسنجی توجه کنند.
به گزارش شارا، محمد تقی روغنیها در آیین گرامیداشت روز ارتباطات و روابط عمومیو دومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالشهای روابط عمومیایران گفت:رو ابط عمومیها در واقع قلب یک سازمان بوده و وظیفه و مسوولیت آنها ارایه اطلاعات و دادهها و درعین حال پخته کردن و آنالیز دادههاست لذا ارایه منطقی اطلاعات به مخاطبان متناسب با نیازها، از نتایج این مهم به شمار میآید.
به گفته مدیرعامل موسسه ایران،امروز اطلاعات خام دیگر کار آمدی لازم و کافی را نداشته و باید این اطلاعات تولیدی به صورت پخته شده در اختیار مخاطب هوشمند و گزینش گرای امروز قرار گیرد.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه مدیریت سازمانها باید پذیرای دادههای تازه ای که از سوی روابط عمومیها به آنها ارائه میشود باشند،گفت: شاید یکی از چالشها همین است که مدیریت سازمانه تا چه میزان در برابر آنچه که روابط عمومیتولید و ارایه میکند برخورد مثبت و پذیرایی دارد.
به گفته وی، برخی مواقع مدیران مجموعهها یا نقش روابط عمومیها را نپذیرفتند یا از نقش آنها بی اطلاع هستند در نتیجه انتظارشان از روابط عمومیتنها یک دستگاه تبلیغاتی است که به بیان توانمندیها و عملکرد مدیر بپردازد.
مدیر عامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران با ابراز تاسف از اینکه با وجود رشد ارتباطات، فناوری اطلاعات و دانش اطلاع رسانی،نگاه به روابط عمومیهمچنان نگاه سنتی است که با مقتضیات امروز سازگار نیست گفت : انتقال اخبار همراه با اطلاعات تحلیلی متناسب با نیاز مخاطب و ارایه آن به بدنه سازمان و مدیریت آن از جمله وظایف روابط عمومیاست تا مدیران در جریان آخرین اخبار روز قرار گیرند.
این فعال رسانه ای با تاکید بر اینکه روابط عمومیها باید زمینه پذیرش اطلاعات را در بدنه و مدیریت سازمان فراهم کنند، گفت: طبیعی است که در این مسیر استفاده از روشهای نوین از جمله فضای مجازی و شبکههای اجتماعی که این روزها شاهد گسترش و نفوذ آن هستیم ،نقش بسیار موثری را دارند.
روغنیها خاطرنشان کرد: روابط عمومیها باید به این سمت حرکت کردند که سایت خود را داشته باشند و در شبکههای اجتماعی نیز فعال باشند، البته یکی از مشکلات این است که این حضور همراه با دور اندیشی و راهبرد روشن نیست بلکه تنها جنبههای نمایشی و نمادین دارد.
وی با بیان اینکه این شرایط برای مخاطبان با انبوه اطلاعات جذاب نیست،گفت: با این وضعیت نه تنها با مخاطب ارتباط خوبی برقرار نمیشود بلکه زمینه ارتباط روابط عمومیها را با رسانهها کاهش میدهد.
گرامیداشت روز ارتباطات و روابط عمومیو دومین همایش ملی بررسی مسائل و چالشهای روابط عمومیایران با حضور جمعی از دست اندرکاران روابط عمومیها، مدیران مسوول رسانهها و اساتید علوم ارتباطات در هتل ارم تهران توسط موسسه کارگزار روابط عمومیبرگزار شد.
مدیر دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ارایه کرد؛ ظرفیتها و چالشهای روابط عمومیجدید در رسانههای اجتماعی
“سعید رضا عاملی ” مدیر دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در سخنرانی خود به تشریح مدل سازی عناصر بنیادین شبکههای اجتماعی پرداخت، وی در آغاز سخنان خود با اعتقاد به اینکه فناوریهای جدید، روابط عمومیجدیدی را خلق کرده اند گفت: امروز سخن از آن نوع روابط عمومیمطرح است که بر پلتفرم فناوری جدید از جمله دیجیتال،هایپرلینک و مبتنی بر معماری سه گانه اینترنت، لایه ای بودن و یکپارچه بودن، بنا شده است.
وی با بیان اینکه قالبهایی نظیر توئیتر و فیسبوک متناسب با زندگی مردمان غرب و زندگی جمعی طراحی شده اند افزود: در جامعه فردگرایانه ایران شاهد آن هستیم که در پلتفرمهایی نظیر فیسبوک که بر مبنای کار جمعی و گروهی بنا شده است ، دچار چالش میشویم.
سعیدرضا عاملی با اشاره به اینکه اتصال گرایی و سرمایه اجتماعی بزرگ ترین ظرفیت رسانههای اجتماعی هستند اظهار داشت: افزایش و تراکم دادهها زمانی موثر و کاربردی میشوند که بسترهای ثانوی از جمله شبکه ملی اطلاعات با تکیه بر نرم افزارها و ابزار خدمات رسانی ایجاد شود.
وی تکرار شبکه اجتماعی فیزیکی در فضای مجازی و ترکیب ظرفیتهای شبکههای اجتماعی فیزیکی و مجازی را عاملی برای بازگشت ارتباطات فیزیکی به فضای مجازی دانست و خاطر نشان ساخت: شبکههای اجتماعی مبتنی به ارتباطات معنایی ، منحصربه فضای مجازی است و با استفاده از امکانات شبکه ای مجازی میتوان به تقویت ارتباطات فیزیکی نایل شد.
مدیر دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود، اخبار جعلی و دستکاری خبر در رسانههای اجتماعی را از مهم ترین چالشهای روابط عمومیها و رسانههای رسمیبر شمرد و گفت: اخبار جعلی، اعتبار سازمان و ارزشهای شرکتها را با بحران مواجه میسازد، این در حالی است که در دیکشنری” مک کواری” واژه اخبار جعلی به عنوان کلمه سال در سال 2016 معرفی شد.
سعید رضا عاملی با اشاره به اینکه اخبار جعلی ب صددرصد غلط هستند و خواننده را گمراه میکنند اذعان داشت: اخبار جعلی صد در صد غلط هستند اما دستکاری خبر صد در صد دروغ نیست، بلکه بخشی از عناصر خبری را کم و زیاد میکند تا کنترل سیستم و سازمانهای ارتباطی را براساس منافع مشخص یا گروهی در دست داشته باشند.
عاملی راز موفقیت روابط عمومیها را در شرایط حاضر را فهم منطق جدید رسانهها و جامعه انسانی، احترام به مخاطبان، افزایش دانش و توانایی، شفافیت و پاسخگویی و تقویت مسئولیت اجتماعی انسان برشمرد و استقلال گرایی، فردگرایی، رهیدن از هنجارهای قالب، پیشرفت گرایی، بازبودگی و توسعه دسترسیها و گروهی شدنهای متجانس را از مشخصات انسان عصر حاضر قلمداد کرد.
دکتر حسن نمکدوست تهرانی تبیین کرد؛ آگاهی، روابط عمومیو حقوق شهروندی
دکتر “حسن نمکدوست تهرانی” مدرس علوم ارتباطات، در ابتدای سخنرانی خود به ارایه کلید واژههایی پرداخت که از آنها بعنوان ارکان حقوق شهروندی نام برد.
دکتر نمکدوست حق زیستن، حق اندیشیدن، حق آموختن، حق سلامت، حق تعالی و منزلت، حق انتخاب، حق توسعه و پیشرفت، حق شادی، حق دانستن، حق مشارکت، حق صلح و امنیت، حق اعتراض، حق بیان، حق حریم خصوصی، حق عدالت و برابری، حق رفاه و برخورداری را از جمله ارکان حقوق شهروندی نام برد و با قراردادن کلید واژههای مذکور در چهار مدل روابط عمومیموجود در نظریه گرانیک وهانت، به تحلیل و بررسی ارکان حقوق شهروندی در این مدل پرداخت.
وی با بیان اینکه در گنجینه دانش روابط عمومیبه خوبی توضیح داده شده است که رسالتهای روابط عمومیمرتبط با حقوق شهروندی و جامعه مدنی است اظهار داشت، تسامح کنشگران اصلی جامعه را میتوان حکومت (دولت) بخش خصوصی، نهادهای مدنی و رسانهها دانست و جامعه مدنی در تعامل بسامان این کنشگران پدیدار میشود.
وی افزود: هر یک از کنشگران برای ابراز وجود و بیان خود نیاز به توانایی صدا بخشی روابط عمومیها و مکانیزمهای رابطه ساز دارند، ویژگی روابط عمومیها، کمک به ماژولهایی است که صدایشان را بیان گفته و ارتباط مورد نیاز خود را برقرارسازند.
دکتر نمکدوست تهران تصریح کرد:چنانچه در پی مناسبات اجتماعی بسامان هستیم تا جامعه مدنی شکل گیرد، نیازمند روابط عمومیهایی هستیم که ارتباط گستر بوده و توانایی ارتباط سازی کنشگران اصلی جامعه را داشته باشند.
سخنران دومین رخداد ملی بررسی مسایل و چالشهای روابط عمومیایران در جمع کارگزاران روابط عمومیحاضر در سالن نگین هتل بزرگ ارم تهران در تشرح ویژگیهای شهروند گفت: شهروند برخوردار از اطلاعات، میتواند درباره زندگی سیاسی خود به گزینش و انتخاب خردمندانه بپردازد، با علاقه در مسایل اجتماعی مشارکت کند و در حل مسایل حیاتی اجتماعی خود درگیر شود.
وی با تاکید براینکه آگاهی ، مساوی با کنش اجتماعی نیست خاطر نشان ساخت:صرف آگاهی داشتن منجر به رفتار و عمل نمیشود، بعنوان مثال میدانیم و آگاه هستیم که هوا آلوده است اما کاری نمیکنیم، بنابراین آگاهی، تنها متغییر برای کنش اجتماعی محسوب نمیشود.
دکتر نمکدوست تهرانی با اعتقاد به اینکه تحقق مفهوم شهروندی از موضوعات اصلی گفتمان دموکراسی مشارکتی است، تصریح کرد: روابط عمومیها میتوانند با گسترش اطلاع رسانی شفاف به شهروندان کمک کنند تا در جریان امور قرار گیرند، چراکه مردم سالاری با تکمیل زنجیره ارتباطات و اطلاعات مبتنی بر سه اصل مشارکت فعال شهروندان، پاسخ پذیری و شافیت محقق میشود.
وی تاکید کرد: نقش روابط عمومیها در تحقق حقوق شهروندی این است که تلاش کنیم شفافیت رخ دهد، مشارکت فعال و پاسخ گویی و پاسخ پذیری صورت پذیرد و در نهایت منجر به برابری و توانمند سازی با توجه به قانون حق دسترسی آزاد به اطلاعات شود.
نمکدوست تهرانی افزود: آگاهی عمومیو وجود نهادهای دموکراتیک، مردم سالاری را به همراه دارد و منجر به مشارکت شهروندان و پاسخ گو بودن حکومت میشود . من به نهاد روابط عمومیامید فراوان دارم.
جواد ملکی سخنگو و مدیر روابط عمومیسازمان آتش نشانی تهران: م مثل مادر ب مثل بحران
“روابط عمومی، مادر سازمان است، دلسوز، پرکار، به شدت مورد انتظار دیگران و مظلوم”
“جواد ملکی” سخنگو و مدیر روابط عمومیسازمان آتش نشانی در جمع کارگزاران روابط عمومیحاضر در همایش ضمن بیان این مطلب افزود:روابط عمومیهمچون مادر سازمان باید از خودش بگذرد، گذشت کند، ایثار کند، کار کند و بدود، آن هم با کمترین امکانات و کمترین قدرت . و زمانی که قدرت فیزیکی را از دست میدهد ، بجای آنکه بر صدر نشیند و از تجربیاتش استفاده شود، به کنج عزلت مینشیند.
ملکی با شاره به بحرانهایی نظیر آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو، حادثه انفجار گاز شهران و آتش سوزی وزارت علوم، به انتقال تجارب خود در حوزه روابط عمومیو مدیریت بحران پرداخت و در این رابطه گفت: اوج گیری شایعات منجر به آن شد تا رصد اخبار جعلی در شبکههای اجتماعی و سایر رسانهها بخوبی انجام گرفته و قبل از گسترش شایعه با اطلاع رسانی دقیق از التهابات ناشی از اخبار جعلی مقابله کنیم.
وی با بیان اینکه سخنگوی هر سازمانی ، لازم است تا علاوه بر اشراف کافی به اطلاعات فنی و تاکتیکهایهای عملیاتی، به ادبیات کار نیزآشنا باشد افزود: فن بیان، کنترل احساسات در برابر دوربین، حفظ روحیه و بیان آنچه که مردم عطش آگاهی نسبت به آن دارند، در زمره مهم ترین ویژگیهای سخنگو است، هرچند در حادثه ساختمان پلاسکو و در حالی که صمیمیترین دوستانم زیرآوار بودند، مدام گوشزد میشد تا احساسات خود را کنترل کرده و قبل از ایستادن جلو دوربین در گوشه ای، خود خلوت میکردیم تا تخلیه احساسات انجام گیرد و بعد حفظ ظاهر میکردیم.
مدیر روابط عمومیسازمان آتش نشانی تهران، اطلاع رسانی به زبان ساده، دقیق، درنظر داشتن حاشیههای بحران، مستندسازی برای انتقال تجارب کسب شده و متناسب بودن نوع پیامها با نیازهای مخاطبان را در زمره عوامل موثر موفقیت روابط عمومیدر هنگام بحران قلمداد کرد.
ملکی خواستار پشتیبانی و هم افزایی توانمندیهای تمامیروابط عمومیهای سازمانها و دستگاهها حتی به اندازه اعلام آمادگی تلفنی در مواجهه با بحرانها را در تقویت روحیه و انسجام فرابخشی موثر دانست.
دکتر احمد یحیایی ایله ای: روابط عمومیتوسعه بخش، روابط عومیسلطه بخش
از دیگر سخنرانان همایش دکتر “احمد یحیای ایله ای”، استاد علوم ارتباطات و روابط عومیبود که با نگاهی گذار به مکتب فرانکفورت بعنوان قوی ترین مکتب انتقادی قرن، به تشریح و تبیین ویژگیهای روابط عمومیتوسعه بخش و روابط عمومیسلطه بخش پرداخت.
وی با طرح پرسشهایی از جمله اینکه آیا روابط عمومییک سیستم، سلطه بخش است یا توسعه بخش؟ آیا روابط عمومیتلاش میکند افکار خاص را حاکم کند یا در پی تکثر افکار و اندیشههاست؟ آیا اخبار و تبلیغات را جایگزین اطلاع رسانی میکند؟، به تبیین تفاوتهای روابط عمومیسلطه بخش و توسه بخش پرداخت.
دکتر یحیای ایله ای با بیان اینکه روابط عمومیها، از روابط عمومیاخلاق مدار در حال خروج هستند اظهار داشت: رسانهها ابزاری برای دموکراتیک تر کردن جامعه هستند و روابط عمومیابزاری در درون جامعه است تا با حذف بروکراسی که دشمن دموکراسی است به ایفای نقش اثرگذار خود بپردازد.
وی با اعتقاد به اینکه هرچه مردم گرفتار بروکراسیهای اداری باشند از دموکراسی فاصله میگیرند افزود: این سیستمهای الکترونیکی هستند که امکان رسیدن به هدف را با کمترین حرکت ، محقق میسازند و بطور یقیین روابط عمومیهای آشنا به سیستمهای مدرن ، بعنوان زیربنای سازمانهای الکترونیکی، باید در وسط میدان باشند.
یحیایی ایله ای تاکید کرد: هرچند با دانایی و احاطه به فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی میتوان به توانمندسازی روابط عمومیها برای استقرار آی تی در سازمانها و حذف بروکراسیهای اداری نایل آمد.
دکتر یحیایی ایله ای با اشاره به الگوی چهار گانه نظریه گرونیک وهانت، الگوی دوسویه همسنگ را همان روابط عمومیتوسعه بخش معرفی کرد و افزود: ما همچنان شاهد تبلیغ محوری روابط عمومیها هستیم و 80 درصد بودجه این نهاد مصروف تبلیغات میشود، در حالی که جامعه تبلیغ پذیر نیست.
استاد علوم ارتباطات و روابط عمومیبا بیان اینکه روابط عمومیها گاهی از درون سازمان خود اطلاعات کافی ندارند، از تولید پیامهای تبلیغاتی بعنوان آفت و چالش بزرگ روابط عمومینام برد و در تشریح روابط عمومیتوسعه بخش گفت: پرداختن به مسئولیتهای اجتماعی و تقویت سرمایههای اجتماعی منجر به افزایش اعتماد و مشارکت مردم میشود و اعتماد وجه پنهان و مشارکت وجه پیدای سرمایه اجتماعی است که با بروز و ظهور روابط عمومیهای توسعه بخش نمود عینی مییابد.
یحیایی ایله ای خاطر نشان ساخت: روابط عمومیتوسعه بخش میکوشد هزینههای مردم و سازمان را کاهش و درآمدهای مردم و سازمان را افزایش دهد. در چنین معادله ای هیچ کدام از دو سوی ارتباط احساس شکست نخواهند کرد.
وی ویژگیهای روابط عمومیسلطه بخش را تبلیغ محوری، دارای ارتباطات عمودی، در پی کسب شهرت بودن، پنهانکاری، ریاکاری، رییس محوری و با علاقه وافر به صرف گوینده بودن عنوان کرد و در تشریح ویژگیهای روابط عمومیتوسعه بخش گفت: ارتباطات افقی، اطلاع محوری، اعتبار، صداقت، شفافیت، مردم محوری و شنونده بودن از جمله خصلتهای روابط عمومیهای توسعه بخش به شمار میرود.
دکتر یحیایی ایله ای مهم ترین وظایف روابط عمومیتوسعه بخش را تولید و باز تولیدتوسعه سرمایه اجتماعی، برقراری ارتباط دو سویه و مثبت، اطلاع رسانی، شنیدن صدای مردم، حمایت از هویت ملی و فرابخشی عمل کردن روابط عمومیها قلمداد و تصریح کرد: نقش آفرینی روابط عمومیها در توسعه اقتصادی، امید آفرینی، اعتماد آفرینی و مشارکت آفرینی از اهداف استراتژیک روابط عمومیتوسعه بخش است و روابط عمومیاساسا امید آفرین باید باشد.
شایان ذکر است در بخش دوم، دومین رخداد ملی بررسی مسایل و چالشهای روابط عمومیایران، پنل تخصصی در قالب میزگرد با حضور” میرزا بابا مطهری نژاد” رییس انجمن روابط عمومیایران، دکتر “امیررضا سپنجی” مدیر گروه پژوهشیهای فرا رشته ای پژوهشگاه علوم انسانی، سید شهاب سید محسنی عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومیبرگزار شد.
در این پنل، میرزا بابا مطهری نژاد به بازخوانی اعتماد عمومیو نقش روابط عمومیدر بازخوانی اعتماد عمومی، امیررضا سنجری به موضوع سرمایههای اجتماعی و نقش روابط عمومیو همچنین سید شهاب سید محسنی به نقش روابط عمومیدر مدیریت رسانه ای بحران پرداختند.
مدیرگروه پژوهشهای فرارشته ای پژوهشگاه علوم انسانی تبیین کرد؛ سرمایههای اجتماعی و نقش روابط عمومی
“امیر رضا سپنجی” به بیان تعاریف مختلف صاحب اندیشان و نظریه پردازان از سرمایه اجتاعی پرداخت و با اشاره به اینکه ایجاد اعتماد متقابل یکی از وظایف مهم روابط عمومیهاست گفت: ایجاد احساس هویت جمعی و گروهی، کار تیمیو وجود تصویر مشترک از آینده ، از جمله ویژگیهای روابط عمومیبه شمار میرود، که سرمایههای اجتماعی را تقویت میسازند.
وی افزود: تقویت همکاری و گسترش ارتباطات میان ملت و حکومت، ابزاری ارزشمند برای جبران نارساییهای اجتماعی و کاستیهای جامعه است.
دکتر سنجری با اشاره به تعریف فوکویاما از سرمایه اجتماعی گفت: سرمایه اجتماعی ، ارزشها و هنجارهای به اشتراک گذاشته شده ای است که منجربه بروز و ظهور روابط واقعی جامعه شده که همین مورد، پیش نیاز ضروری برای توسعه محسوب میشود.
وی با تشریح سه نظریه موقعیتی، نگرش روان شناسی اجتماعی و تئوریهای فرهنگی که فرهنگ را منبع اعتماد و همکاری میدانند خاطر نشان ساخت: روابط عمومی، منبعث از فرآیندهای اعتماد سازی است.
دکتر سنجری با اعتقاد به اینکه تقویت ارتباطات منجر به تقویت سرمایه اجتماعی در ابعاد ساختاری، شناختی و بعد ارتباطی میشود، خاطر نشان ساخت:برای نهادینه شدن دموکراسی، به افزایش سرمایههای اجتماعی نیاز داریم و گفت و گو میان حاکمیت و ملت با وجود روابط عمومیهای تسهیل کننده ارتباط محقق میشود و هر گونه انسداد در مسیر برقراری ارتباطات مردم، سطح پایینی از سرمایه اجتماعی را به همراه دارد.
وی گسترش فساد در جامعه و دلال مسلکی را بر میزان گستردگی شبکه اعتماد و شعاع اعتماد تاثیرگذار دانست و افزود: گروهی که براساس اعتماد متقابل با یکدیگر از هنجارها و ارزشهای مشترک بهره میبرند، شبکه اعتماد ایجاد کرده و شعاع اعتماد را که در برگیرنده گستردگی شبکه اعتماد است را به همراه میآورد.
وی ارتقای سطح تعلق سازمانی، افزایش مشارکت کارکنان در شناسایی نقاط ضعف و قوت سازمان، ایجاد فضای گفت وگو با کارکنان، اطلاع رسانی بهنگام، ایجاد و حفظ اعتماد به سازمان از طریق برقراری روابط رسانه ای، رصد اخبار در شبکه ای اجتماعی توسط روابط عمومیها را در تقویت سرمایههای اجتماعی موثر دانست.
سید شهاب سید محسنی تشریح کرد؛ نقش روابط عمومیدر مدیریت رسانه ای بحران
“سید شهاب سید محسنی” عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومیایران در سخنرانی خود با اشاره به اینکه سال 1396 سالی پر بحران برای کشور بود، عملکرد روابط عمومیسازمانها را در هنگام بروز بحران بسیار مهم توصیف کرد و اظهار داشت:روابط عمومیدر هنگام مواجهه با بحران چنانچه به خواستههای مخاطبان بی توجه باشد، ضربات جبران ناپذیری را به همراه میآورد.
وی افزود: بی توجهی به اعتراضات کارگری و اعتراضات مال باختگان ناشی از عملکرد نامطلوب رسانهها و روابط عمومیها بود و چنانچه از ابتدای بحران وارد عمل میشدیم از نشر و گسترش بحران جلوگیری میشد.
سید شهاب سید محسنی بر لزوم استفاده صحیح از رسانهها تاکید کرد و افزود: بسیاری از بحرانها را میتوان با اطلاع رسانی صحیح و مستمرکنترل کرد ؛ اگر چه مدیران ارشد سازمانها ممکن است در فضای افکار عمومیقرار نداشته باشند، اما روابط عمومیها با ارسال هشدارهای لازم میتوانند مدیران ارشد سازمانها را توجیه کرده و با بهره گیری از فنون و تکنیکهای روابط عمومیبه حل بحران کمک کنند.
عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومیایران، اطلاع رسانی و اطلاع یابی را دو وظیفه کلی روابط عمومیها بر شمرد و افزد: تعیین سیاستهای اطلاع رسانی، مخاطب شناسی، انتخاب رسانههای مناسب و ارزیابی فرآیند کار از مراحل اصلی مواجهه با بحران است که روابط عمومیها با ایجاد اعتماد، صداقت و شفافیت میتوانند بطور چشمگیری در مواجهه با بحرانها اثرگذار باشند.
رییس انجمن روابط عمومیایران عنوان کرد؛ اعتماد سازی، رسالت اصلی روابط عمومی
“میرزا بابا مطهری نژاد” رییس انجمن روابط عمومیایران ضمن جمع بندی مطالب ارایه شده در پنل تخصصی، در تشریح مهم ترین چالشهای موجود در حوزه توسعه روابط عمومیها به چالش ساختاری، آموزشی و تحقیقی پرداخت.
وی عدم بهره گیری از نظرات و دیدگاههای روابط عمومیدر تصمیم سازیها، سیاست گزاریها و برنامه ریزیهای سازمان را چالشی آزار دهنده توصیف کرد و در این باره اظهار داشت: روابط عمومیبا گردآوری و تحلیل اطلاعات، راهکارهای مناسبی را ارایه میدهند اما وجود ساختار ناقص باعث میشود، یافتههای او در حوزه تصمیم گیری وارد نشود.
رییس انجمن روابط عمومیایران خاطر نشان ساخت: با وجود آنکه روابط عمومی، مسایل جامعه، نیاز مخاطب و انتظار مخاطب را بخوبی میداند و متناسب با یافتههای خود به ارایه طرح و برنامه ریزی سازمان میپردازد ، اما فقدان ساختار مناسب در سازمانها موجب عدم بهره مندی سازمان از آرا و نظرات روابط عمومیها میشود.
وی چالشهای موجود را به سه حوزه نظری، فنون و تکنیکها و چالش مدیریتی اجتماعی تقسیم بندی کرده و خاطر نشان ساخت: در آخرین تعریفی که از روابط عمومیارایه شده است، بر سودمندی مشترک سازمان و مخاطب تاکید شده است.اما ما همچنان در تعریف آقای ” لی” مانده ایم.
مطهری نژاد، در بخش دیگری از سخنان خود، ایجاد اعتماد و فرهنگ سازی ارتباطات با بهره گیری از ابزار و تکنیکهای نوین ارتباطی را از دیگر وظایف روابط عمومیها دانست و تصریح کرد: اعتماد نسبت به سازمانها کاهش یافته و باز خوانی اعتماد عمومیدر حال حاضر ضرورتی تام یافته است.
وی مشکلاتی نظیر آموزش، نبود نیروی متخصص و حرفه ای، عدم مشاروه گرفتن سازمانها از روابط عمومیرا از دیگر چالشهای روابط عمومیایران بر شمرد.
شایان ذکر است در دومین رخداد ملی بررسی مسایل و چالشهای روابط عمومیایران برنامههایی از جمله پخش سرود ملی روابط عمومی، اجرای برنامه تواشیح، قرعه کشی و اهدای جوایز توسط شرکت آریا چرم به اجرا درآمد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومیایران (شارا)
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
بزرگداشت روز ملی ارتباطات و روابطعمومی برگزار شد
47 بازدید
-
فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابطعمومی ایران»
71 بازدید
-
فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابطعمومی
73 بازدید
-
روابطعمومی؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز
84 بازدید
-
گزارش تصویری نوزدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران
171 بازدید
-
نخستین «اجلاس ملی مدیران روابطعمومی» برگزار میشود
84 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید