گزارش برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی
سیزدهمین دوره جشنواره انتشارات روابطعمومی در آیینی توام با نکوداشت مرحوم پروفسور حمید نطقی، بنیانگذار روابطعمومینوین ایران برگزار شد.
سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی در آیینی که توام با نکوداشت مرحوم پروفسور حمید نطقی، بنیانگذار روابطعمومی نوین ایران بود، با حضور محمد سلطانیفر معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی دارابی معاون امور استانهای صداوسیما، زهرا سعیدی نماینده مجلس،هادی کمرئی رئیس انجمن متخصصان روابطعمومی ، مهدی باقریان دبیر کل جشنواره، نمایندگان مجلس شورای اسلامیو جمعی از پیشکسوتان عرصه روابطعمومی ، سه شنبه 26 تیرماه 1397 در تالار نگین هتل بزرگ ارم تهران برگزار شد.
مراسمیکه در آن علاوه بر معرفی روابط عمومیهای برتر در بخشهای مختلف حوزه نشر و سخنرانی اساتید و شخصیتهای علمی، سیاسی و کشوری، شاهد برگزاری همایشی نیز با عنوان تولید محتوا با ارایه مقالات متنوع توسط اساتید حاضر بودیم.
آنچه از نظر میگذارد نگاهی است به مجموعه سخنرانیهای انجام گرفته شده و اشارتی است به مقالات ارایه شده در همایش تخصصی تولید محتوا و همچنین اعلام منتخبان روابطعمومیهای برتری که هیات داوران آنها را پس از بررسی بیش از دو هزار اثر ارسالی حایز دریافت عناوین برتر دانستند، با هم میخوانیم:
رییس انجمن متخصصان روابطعمومیایران و ارایه گزارش جشنواره: از سال آینده جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی همزمان با سالمرگ پدر روابطعمومی ایران برگزار میشود
«هادی کمرئی» رییس انجمن متخصصان روابطعمومیایران و دبیر سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومیکشور، نخستین سخنران بخش اول برنامه اختتامیه بود.
«کمرئی» با اشاره به تجارب ارزنده کسب شده از 12 دوره برگزاری جشنواره ملی انتشارات، از اعمال تغییراتی در جشنواره سیزدهم خبر داد و در این باره گفت: با بررسیهای انجام گرفته شده در انجمن متخصصان روابطعمومیو احساس نیاز به تدوین و در نظر گرفتن شاخصها و ملاکهای ارزیابی جدید، تصمیم بر آن شد تا در کنار ارزیابی سایر اقلام انتشاراتی، بخشهای دیگری نیز در بخش رقابتی جشنواره گنجانیده شود.
وی افزود: اهدای دیپلم افتخار به روابطعمومیهایی که در سه رشته موفق به کسب رتبه اول شده اند نیز در جشنواره سیزدهم در نظر گرفته شد که به هشت روابطعمومیبرتر تعلق میگیرد.
رییس انجمن متخصصان روابطعمومیایران با بیان این که رشد و بالندگی و اعتلای تولیدات انتشاراتی روابطعمومیها و تولید محتوای مناسب در زمره مهمترین اهداف برگزاری جشنواره بهشمار میرود خاطرنشان ساخت: استقبال خوب روابطعمومیها با ارسال بیش از دوهزار و پانصد اثر ارسالی در بخشهای رقابتی بیانگر رشد و اعتلای حرفه ای نهاد روابطعمومیدر کشور است که دستاندرکاران روابطعمومیکشور بویژه استانها با حضور چشمگیر خود، میزان علاقه مندی به ارزیابی فعالیتهای یک ساله خود را به نمایش گذاشتند.
شایان ذکر است دکتر کمرئی بیشترین آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره را در بخشهای دیداری و شنیداری اعلام کرد و ضرورت بهرهگیری از شبکههای اجتماعی و حضور پررنگ تر روابطعمومیها در فضای مجازی را مورد تاکید قرار داد.
دبیر سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومیهای کشور در بخش دیگری از سخنان خود به برپایی کارگاههای آموزشی با عنوان «سواد بصری» و «عکاسی خبری پیشرفته» اشاره کرد و از استقبال کارگزاران روابطعمومیاز کارگاههای یاد شده خبر داد.
برنامه محوری، خلاقیت و نوآوری، تولید محتوای هدفمند، افزایش سواد بصری و رسانهای، پرهیز از اقدامات کلیشه ای در تبلیغات، مکتوب و حرکت به روابطعمومیحرفه ای از جمله یافتههای ضروری ناشی از بررسی آثار روابطعمومیهای این دوره از جشنواره بود که در دکتر کمرئی در پایان سخنان خود به تشریح آنها پرداخت.
معاون استانهای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامیایران: دکتر نطقی سنگ بنای روابطعمومینوین را در ایران پایه گذاری کند
«دکتر دارابی» معاون استانهای صدا و سیمای ج.ا.ا ضمن تقدیر از برگزارکنندگان جشنواره ملی انتشارات و همت و پایمردی فعالان عرصه روابطعمومیو انجمن متخصصان روابطعمومی، یاد و خاطره دکتر نطقی را گرامیداشت و با بیان اینکه با دکتر نطقی محشور بوده است گفت: عشق و علاقه و انگیزه ستودنی دکتر نطقی موجب شد تا وی مناصب بالای وزارت نفت آن زمان را رها کرده و سنگ بنای روابطعمومینوین را در ایران پایه گذاری کند.
دکتر دارابی افزود: مرحوم ملازم نیز اگر چه در دورهای کوتاه بخشی از حیات با برکت خود را مصروف رشد و اعتلای نهاد روابطعمومیدر ایران کرد اما در همان دوره کوتاه، اقدامات مؤثری به انجام رسانیده که رشد و تعالی و استمرار حرکتهای آن عزیزان در حال حاضر نیازمند حضور پررنگ و چشمگیر شما دستاندرکاران روابطعمومیکشور است.
معاون رییس سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا در بخشهای دیگری از سخنان خود، حوزه انتشارات روابطعمومیرا از مهمترین اجزای فرآیند نشر و ترویج باورها و اهداف سازمانها در گستره عمومیبرشمرد و اذعان داشت: آگاهی و بینشی که از طریق انتشارات در جامعه نشر و گسترش مییابد، عمیق، مؤثر و ماندگار است که این مهم با تولید محتوا را از عوامل موفقیت روابطعمومیها قلمداد کرد و خاطرنشان ساخت: برخی گمان میکنند که وظیفه تولید محتوا با بخشهای تخصصی و فنی سازمانهاست در حالی که پردازش محتوا برای مخاطبان و کاربران از کارهای مهم روابطعمومیدر عرصه انتشارات محسوب میشود.
وی با اشاره به جریانهایی که در سالهای نخست پیروزی انقلاب اسلامیاهمیتی به روابطعمومینمیدادند افزود: به یاد دارم که تفکراتی وجود داشت که هیچ ضرورتی را برای فعالیت و حرکت روابطعمومیقایل نبودند و با تلاش و پیگیریهای متعدد از جمله دیدار با رییس جمهور وقت، طرح موضوع در جلسات و نشستهای مختلف با چنگ و دندان وجب به وجب نهاد روابطعمومیرا حفظ کردیم و اینک زیرساختهای خوبی برای اجرای برنامههای ارتباطی توسط روابطعمومیها وجود دارد.
دکتر دارابی با اشاره به اهمیت یافتن مخاطب و کاربر در فضای مجازی اذعان داشت: امروز عصر منولوگ و تک گویی و دوره انفعال مخاطب به پایان رسیده است.
وی افزود: مخاطب در تولید محتوا نقش دارد و به رسمیت شناختن مخاطبان امروز در تولید و توزیع محتوا ضرورتی اجتناب ناپذیر مینمایاند.
معاون استانهای سازمان صدا و سیما ج.ا.ا با اعتقاد به این که رسانههای نوین متنوع و متکثر بوده اما رسانههای مکتوب و تولیدات انتشاراتی روابطعمومیهمچنان جایگاه و نقش ارزنده خود را دارا هستند تصریح کرد: روابطعمومیها موتور محرکه و کانون انعکاس تلاش دولتمردان در همه اعصار هستند. در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامیایفاگر نقش ارزنده ای میتوانند باشد تا با پاسخگویی به ابهامات نسل جدید و روشنگری مضاعف، امنیت، آبادانی، استقلال بهدست آمده از پیروزی انقلاب اسلامیرا یادآور شده و مشارکت آحاد جامعه با نشاط و امید بخشی را به ارمغان آورند.
«دکتر دارابی» در پایان سخنان خود، برپایی نشست هم اندیشی با مدیران روابطعمومیرا از جمله برنامههای آینده سازمان صدا و سیما اعلام کرد و حمایت از نهادهای فعال در عرصه روابطعمومیرا به نفع ارتباطات و احترام به افکار عمومیتوصیف کرد.
معاون مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: مخاطبان روابطعمومیها نیازمند اطلاعات اقناعی هستند
دکتر محمد سلطانیفر معاون مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیدر مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات کشورها با محور قرار دادن مقوله EFQM در سخنرانی خود به تشریح وظایف و نقش نهاد روابطعمومیبرای جاری سازی مدل مذکور پرداخت.
وی با بیان اینکه برخی مفاهیم جدید نظیر دیپلماسی رسانهای، سواد رسانهای و مفاهیم وارد شده به ادبیات ارتباطی کشور همچنان نیازمند بحث و بررسی و پردازش بیشتر است، مدلEFQM را مدلی برای تحول و ارتقای سازمانی و ایجاد نگرشهای جدید مبتنی بر تعالی و سرآمدی سازمان دانست و افزود: پیاده سازی چنین مدلی نیازمند ابزارها و بسترهای مناسب است تا استراتژی، فرآیندها، مشارکت پذیری کارکنان و سایر مؤلفههای مربوط به این مدل به خوبی پیاده سازی شود.
دکتر سلطانیفر در تشریح نقش روابطعمومیها برای بخشهای مرتبط با مدل EFQM با تاکید بر مخاطب پژوهی و مخاطب شناسی افزود: فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی موجب شده است تا امکان مقایسه اطلاعات و محتوای تولید شده روابطعمومیها توسط مخاطبان با توجه به منابع اطلاعاتی متعدد صورت گیرد و بنابراین هدایت مخاطب و اقناع او صرفا با ارتباطات یکسویه امری دشوار و تا حدی غیرقابل اجرا شده است.
وی ضرورت تغییر نگرشهای سنتی در ارسال پیام را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: سطح اطلاعات مخاطبان به شدت بالا رفته است و ما صرفا با دانش محوری، اشراف و تسلط به فناوریهای جدید، تولید محتوا از زبان مشتری، افزایش شراکتها و پیاده سازی مدلهای جدید میتوانیم به تولید محتوای اقناعی برای مخاطبان بپردازیم.
نماینده مجلس شورای اسلامیعنوان کرد: امیدآفرینی در فضای جامعه رسالت مهم روابطعمومیدر حال حاضر
خانم «زهرا سعیدی» نماینده مجلس شورای اسلامیو عضو فراکسیون رسانه و روابطعمومیدر جمع مدیران و کارشناسان روابطعمومیهای حاضر در مراسم اختتامیه جشنواره سیزدهم، با بیان این که پرونده تدوین پیش نویس طرحی برای روابطعمومیها که در مجلس شورای اسلامیبتوان آن را تبدیل به قانون کرد، همچنان مفتوح باقی مانده است گفت: برای عبور از روزمرگیهای روابطعمومیها، تدوین پیش نویس طرح جامع و کامل در عرصه روابطعمومیها ضرورت دارد تا با تصویب آن در مجلس شاهد ارتقا و تثبیت جایگاه روابطعمومی در کشور باشیم.
وی از دستاندرکاران روابطعمومیکشور خواست تا با احساس مسئولیت بیشتر و تلاش مضاعف نسبت به تدوین طرح پیشنهادی برای ارایه در مجلس شورای اسلامیوارد میدان شوند.
سعیدی، امیدآفرینی توسط روابطعمومیها را در فضای ناشی از التهابات اقتصادی عامل موثر در ایجاد آرامش و حرکت و پویایی جامعه برشمرد و گفت: کشور ما سرشار از منابع خدادادی، ارزی و نیروی انسانی جوان است و به فضل الهی از موانع عبور خواهیم کرد.
دومین همایش تخصصی تولید محتوا در روابطعمومی
با اتمام مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومیهای کشور و در بخش دوم برنامهها، همایش تخصصی تولید محتوا با ارایه مقالات علمیتوسط استاد محمود مختاریان با عنوان «سواد بصری»، استاد بهرام عفراوی با موضوع «اثرگذاری گرافیک بر جذابیت محتوا»، مهندس علیرضا نجفی مدیر گروه چاپ دانشگاه فنی حرفه ای با عنوان «روشهای متداول چاپ با رویکرد نیازهای روابطعمومی» و علیرضا کتابدار مدرس ارتباطات با عنوان «تولید محتوای چندرسانهای متناسب با نیاز روابطعمومیها» برگزار شد.
کارگاههای آموزشی
به همت انجمن متخصصان روابطعمومی دو کارگاه آموزشی برگزار شد.
کارگاه فشرده آموزشی سواد بصری
کارگاه فشرده آموزشی سواد بصری از سوی انجمن متخصصان روابطعمومی روز سه شنبه 26 تیرماه با حضور دکتر محمود مختاریان استاد پیشکسوت ارتباطات و روابطعمومی برگزار شد.
در این کارگاه، شرکت کنندگان با مفاهیم و مبانی سواد بصری، مبادی سواد بصری، درك بصري، ارتباط بصري، پيامها و اخبار بصري، کاربرد سواد بصری در محصولات چاپي نظير كتاب و مجله، ضرورت سواد بصری در روابطعمومی و کاربرد سواد بصری در طراحی و گرافیک آشنا شدند.
“سواد بصری به معنی توانایی درک، تفسیر، تبادل نظر و انتقال مفاهیم نشان داده شده در یک تصویر است. واژه سواد در واقع برای بیان این مفهوم است که عکسها و تصاویر قابل «خواندن» هستند و مفاهیم آنها در حین خواندن آنها قابل دریافت خواهد بود. مهارت سواد بصری با دیدن پرورش مییابد و غنی شدن ذخیرهها و تجربههای ذهنی بیننده را در پی دارد.”
کارگاه فشرده آموزشی عکاسی خبری پیشرفته
کارگاه فشرده آموزشی عکاسی خبری پیشرفته انجمن متخصصان روابطعمومی زیر نظر دکتر علیرضا فرزین مدرس ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی روز دوشنبه 25 تیرماه به پایان رسید.
انواع دوربینها، ترکیب بندی، انواع قابها، اجزاء تصویر، نورسنجی، انواع لنزها، فاصله کانونی و عمق میدان، ادیت عکس و کاربردهای عکس در روابطعمومی ازجمله سرفصلهایی بود که شرکت کنندگان در این دوره با آن آشنا شدند.
گفتنی است انجمن متخصصان روابطعمومی فعالیتهای آموزشی خود را در قالبهای مختلف با تأکید بر کاربردی کردن آموزشها و انتقال فنون و تجارب و ادبیات بروز روابطعمومی تعریف کرده است.
برگزیدگان سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی
سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی عصر روز سه شنبه 26 تیرماه با اهدای جوایز به روابط عمومیهای برتر به کار خود پایان داد.
این جشنواره به همت انجمن متخصصان روابطعمومی و با همکاری روابطعمومی وزارتخانهها، سازمانها و شرکتهای خصوصی و دولتی در دو بخش رقابتی و آموزشی در دو گروه تهرانی و استانی در مرکز همایشهای هتل بزرگ ارم برگزار شد.
منتخبان سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی – سطح ملی
– وزارت راه و شهرسازی
دربخشهای: اینفوگرافیک (رتبه اول)- مقاله (رتبه دوم)- مصاحبه (رتبه دوم)
– بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی
دربخش: تحلیل محتوا (رتبه اول)
– بانک مسکن
دربخشهای: پوستر (رتبه اول)- تبلیغات مکتوب (رتبه اول)
– کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
دربخشهای: مصاحبه (رتبه اول)- خبر (رتبه دوم)- پوستر (رتبه دوم)- انیمیشن (رتبه دوم)- گزارش (رتبه سوم)- اینفوگرافیک (رتبه سوم)
– فرهنگستان هنر
دربخشهای: ویژه نامه (رتبه اول)- صفحهآرایی (رتبه اول)- مصاحبه (رتبه دوم)- مقاله (رتبه دوم)
– سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور
دربخشهای: کارهای نوآورانه و خلاقانه (رتبه اول)- تحلیل محتوا (رتبه اول)- انیمیشن (رتبه دوم)- مقاله (رتبه سوم)
– موسسه اعتباری کوثر
دربخشهای: مستندسازی (رتبه اول)- تحلیل محتوا (رتبه سوم)- مقاله (رتبه سوم)- خبر (رتبه سوم)
– شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران
دربخشهای: محصولات انتشاراتی خلاقانه و نوآورانه (مشترکا رتبه اول)- تحلیل محتوا (رتبه دوم)- بروشور(رتبه دوم)
– سازمان فرابورس ایران
دربخشهای: ویژه نامه (رتبه اول)- بروشور (رتبه دوم)- نحوه ارسال آثار (رتبه دوم)- کتاب (رتبه سوم)
– موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
دربخشهای: گزارش (رتبه اول)- داستانسرایی (رتبه اول)- عکس (رتبه دوم)
– بانک کارآفرین
دربخشهای: خبر (رتبه دوم)- صفحهآرایی (رتبه دوم)- مقاله (رتبه سوم)- مصاحبه (رتبه سوم)
– شرکت حمل و نقل ریلی رجا
دربخشهای: سرمقاله (رتبه اول)- تبلیغات مکتوب (رتبه دوم)- مصاحبه (رتبه سوم)- بروشور (رتبه سوم)
– بانک سامان
دربخش: مصاحبه (رتبه اول)
– صندوق کارآفرینی امید
دربخش: بروشور (مشترکاً رتبه اول)
منتخبان سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی – سطح استانی
– شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب
دربخشهای: پوستر (رتبه اول)- مستندسازی (رتبه اول)- فیلم مستند (رتبه سوم)
– مجتمع مس سرچشمه رفسنجان
در بخشهای: کتاب(رتبه اول) – محصولات انتشاراتی خلاقانه و نوآورانه (رتبه اول)
– شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
دربخش: ویژه نامه و مستندسازی (رتبه اول)
– اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه
دربخشهای: کاریکاتور (رتبه اول)- هدایا (رتبه اول)- خبر (رتبه سوم)
– شهرداری قزوین
دربخشهای: ویژه نامه (رتبه اول)- اینفوگرافیک (رتبه دوم)- تبلیغات مکتوب (مشترکاً رتبه سوم)
– شرکت ذوب آهن اصفهان
دربخشهای: مقاله (رتبه اول)- بروشور (رتبه دوم)- کتاب (رتبه دوم)
– شرکت پتروشیمیجم
دربخشهای: بروشور (رتبه اول)- مستندسازی (رتبه دوم)- سرمقاله (رتبه دوم)- تبلیغات مکتوب (رتبه سوم)
– شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون
دربخشهای: عکس (رتبه اول)- پوستر(رتبه دوم)- تبلیغات مکتوب (رتبه دوم)- برنامه انتشاراتی (رتبه سوم)
– استانداری کرمان
دربخشهای: اینفوگرافیک (رتبه اول)- عکس (رتبه سوم)
– اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هرمزگان
دربخشهای: تحلیل محتوا (رتبه اول)- خبر (رتبه دوم)- بروشور (رتبه سوم)- تبلیغات مکتوب (رتبه سوم)
– دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد
دربخشهای: تبلیغات مکتوب (رتبه اول)- بروشور (رتبه سوم)- کتاب (رتبه سوم)
– شهرداری اصفهان
دربخشهای: مستندسازی (رتبه اول)- گزارش (رتبه دوم)
– شرکت توزیع نیروی برق تبریز
دربخشهای: خبر (رتبه اول)- پوستر (رتبه اول)- سرمقاله (رتبه سوم)
– شرکت گاز استان بوشهر
دربخشهای: ویژه نامه (رتبه اول)- موشن گرافیک (رتبه دوم)
– شرکت توزیع نیروی برق شهرستان اصفهان
دربخشهای: کارهای نوآورانه و خلاقانه (رتبه اول)- موشن گرافیک (رتبه دوم)
– شرکت صنایع فولاد کرمان بردسیر
دربخشهای: عکس (رتبه دوم)- اینفوگرافیک (رتبه سوم)
– اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد
دربخشهای: عکس (رتبه سوم)- پوستر (رتبه سوم)
– شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان
– شرکت فولاد اکسین خوزستان
دربخشهای: فیلم مستند (رتبه دوم)- خبر (رتبه دوم)
– پایگاه خبری جامعه روابطعمومی
دربخش: تولید محتوا
هشت روابطعمومی دیپلم افتخار گرفت
در سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی که با حضور دکتر محمد سلطانیفر معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیو دکتر علی دارابی معاون امور استانهای صداوسیما در هتل بزرگ ارم برگزار شد، به هشت روابطعمومی برتر، دیپلم افتخار اعطا شد.
در سطح ملی دیپلم افتخار سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی به حشمت اله حسینی رییس روابطعمومی بانک ملی ایران، صادق سکری مدیرکل روابطعمومی شرکت راه آهن ج ا ا، علیرضا جمال لیوانی رییس روابطعمومی بانک سپه، حمید مختاری مدیر روابطعمومی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت، دکتر حمیدرضا عظیمیرییس مرکز ارتباطات و روابطعمومی بانک شهر، عبدالامیر خنده جام مدیر روابطعمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و داوود طالبی مدیر روابطعمومی بانک توسعه تعاون اهدا شد.
همچنین در سطح استانی دیپلم افتخار سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی به احسان بعیدی رییس اداره ارتباطات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اهدا شد.
تجلیل از سه استاد و پیشکسوت روابطعمومی به دلیل اثرگذاری شان در روابطعمومی ایران
در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی که توسط انجمن متخصصان روابطعمومی برگزار شد از سه استاد و پیشکسوت روابطعمومی ؛ مهندس ناصر رزاق منش، دکتر حمید موفق و استاد ناصر بزرگمهر مدیر مسئول روزنامه صمت به دلیل نقش چشمگیرشان در روابطعمومی ایران تقدیر شد.
کارشناسان برتر انتشارات روابطعمومی معرفی شدند
در سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی که عصر روز سه شنبه 26 تیرماه به کار خود پایان داد، با اهدای جوایز به کارشناسان برتر انتشارات روابطعمومی به کار خود پایان داد.
در این بخش، ابوذر حلوایی پور شرکت معدنی و صنعتی گل گهر (رتبه اول)، دکتر سودابه جلیلی نژاد موسسه همشهری (رتبه اول)، سارا طاهری نفت منطقه جنوب، شادی توکلیان بانک شهر،محمد شهبازی نژاد، محمد محتاطی، اسماعیل قلی پور، سامان چیت سازی و سعید کوچک زاده اکسین فولاد به ترتیب رتبههای اول تا سوم را کسب کردند.
بیانیه هیئت داوران سیزدهمین دوره جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی
خداوند را شاکر و سپاسگزاریم که بار دیگر فرصتی فراهم گشت که امروز شاهد برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی باشیم، جشنواره ای که با پشت سرگذاردن تجربه ای 12ساله و با هدف اعتلای تولیدات انتشاراتی روابطعمومی ها و کمک به تقویت تولید محتوا در حوزه نشر مکتوب و الکترونیک برگزار میشود و ما را با آثار برتر و الگوهای انتشاراتی جدیدی در هر دوره آشنا میسازد.
امسال بر پایه فراخوان انجمن متخصصان روابطعمومی بیش از 20۰۰ اثر در 33 شاخه فعالیتی ازسوی دستگاههای اجرایی و سازمانها و شرکتها به دبیرخانه جشنواره واصل شد که این امر حکایت از استقبال چشمگیر از جشنواره همچون سالهای گذشته را دارد. در این دوره شاخههای ارزیابی جدیدی نیز با توجه به شرایط و نیازهای روز روابطعمومی کشورنظیر فیلمهای ویدئویی کوتاه، موشن گرافیک،هدایای انتشاراتی و… اضافه شده که مورد ارزیابی واقع شده است.
بررسی آثار و مستندات از سوی داوران جشنواره با صرف دهها ساعت وقت کارشناسی حکایت از آن داشت که گرچه انتشارات الکترونیکی و چاپی روابطعمومی به لحاظ کمیو کیفی از رشد و تنوع قابل توجهی برخودار شده است، اما همچنان نیاز به برنامه ریزی به لحاظ توسعه کیفی تولیدات محتوایی انتشاراتی و وجود خلاقیت و ابتکار بویژه درحوزه استفاده از تکنیکهای جدید نشر الکترنیک در روابطعمومی ها احساس میشود و در برخی از رشتههای مورد ارزیابی متاسفانه آثاری درخوری که قابلیت برتری را دشته باشند معرفی نگردید و امکان انتخاب برای داوران جشنواره را محدود ساخت که در ذیل برخی از کاستیهای مورد اشاره به استحضار میرسد:
1) در بخش برنامه انتشاراتی کمتر روابطعمومی آثار و مستنداتی دال بر اینکه فعالیتهای انتشاراتی اش را بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده طراحی و اجرا کرده باشد را شاهد بودیم، لذا لازم است قبل از هر اقدامیروابطعمومی ها تولیدات انتشاراتی شان را در راستای برنامهای جامع و منطبق با سیاستهای سازمانی تدوین نمایند.
2) در بخش انتشارت اصلی شامل نشریه و کتاب درصد کمیاز محتوای نشریات سازمانی با اصول حرفه انتشار مییابد. وجود خبر، گزارش و مصاحبههای غیر استاندارد و نبود جذابیتهای لازم در تیترزنی و لیدنویسی در اکثر آثار رسیده مشهود بود. در شاخه مصاحبه عدم طرح سئوالاتی کارشناسی و در سرمقاله و مقاله عدم توجه به مباحث روز و تحلیلهای کارشناسی را میتوان از جمله کاستیها در آثار این بخشها عنوان کرد.
3) در بخش هنرهای تجسمیشامل پوستر،عکس و صفحهآرایی نیاز به تلاش به همراه خلاقیت و نوآوری بیشتری احساس میشود، در همین راستا کمک به افزایش سواد بصری و سواد رسانهای تاکید میگردد.
4) دربخش رسانههای دیداری وشنیداری فیلم ،تیزروکلیپ همچنان شاهدکم توجهی به عناصر بصری جذاب وانگیزشی هستیم، درعین حال اینکه برخی از آثار رسیده نیز از تنوع تصویری و بصری، تدوین و گفتار متن متناسب با تصویر و تصویربرداری درست همراه بوده که بایستی تقویت گردد.
5) در بخش تبلیغات مکتوب و رپرتاژآگهی اکثر آثار رسیده همچنان از طرحها و روشهای کلیشه ای استفاده کرده و تنوع و جذابیت در این بخش کمتر دیده شد.
6) در بخش تحلیل محتوا و پژوهشهای بنیادی آثار قابل توجهی تولید نشده بود. در این بخش عدم رعایت اصول علمیو روشهای نوین تحقیق و عدم استفاده از تحلیلهای آماری و نداشتن نتیجه گیری و پیشنهادات راهبردی در اکثر آثار وجود داشت.
7) در بخش کارشناس برتر انتشارات، امسال با حضور و مشارکت تعداد زیادتری از آثار کارشناسان انتشاراتی در این بخش روبه رو بودیم، ولی انتظار میرود کارشناسان با ارائه آثا رو مستندات کامل تری در این رویداد علمیحضور یابند.
در پایان هیات داوران جشنواره سیزدهم ضمن تقدیر از تمامیروابطعمومی های کشور که با حضور خود در برپایی این رویداد علمیبر غنا و شایستگی آن افزودند، بر استمرار و تسری آموزشهای علمیو کاربردی و همچنین حرکت به سمت استانداردسازی و حرفه ای گرایی در حوزه انتشارات و تحلیل محتوا تاکید و توصیه دارد.
منبع: شارا
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی: تاریخچه و دورههای مختلف
16 بازدید
-
ارزیابی برنامههای انتشاراتی
30 بازدید
-
معیارهای ارزیابی تبلیغات در مطبوعات
38 بازدید
-
تبلیغات مکتوب چیست؟
36 بازدید
-
معیارهای ارزیابی آثار تولیدی توسط هوش مصنوعی مولد
33 بازدید
-
آثار تولیدی توسط ابزارهای هوش مصنوعی مولد چیست؟
42 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید