گزارش برگزاری شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

مراسم اهدای جوایز برگزیدگان شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی صبح روز دوشنبه 15 آذرماه 1400 با حضور فرشاد مهدی‌پور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدشهاب سیدمحسنی رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، حسین افخمی مدیر گروه روابط‌عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، خسرو رفیعی رییس انجمن روابط‌عمومی ایران، محمود مختاریان دبیر هیات داوران جشنواره، قربانعلی تنگ‌شیر نائب رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، امیرعباس تقی‌پور دبیرکل همایش روابط‌عمومی الکترونیک، مهدی باقریان دبیرکل جشنواره، اعضای هیات مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی و جمعی از مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی در محل سالن همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی (سازمان مطالعات و بهره‌وری نیروی انسانی) برگزار شد.

به گزارش شارا به نقل از ستاد برگزاری جشنواره، شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی در 11 بخش ادبیات (مستندسازی – داستان‌سرایی)، برنامه انتشاراتی، انتشارات اصلی (کتاب – نشریه داخلی – بروشور- ویژه‌نامه)، هنرهای تجسمی/ بصری (پوستر – اینفوگرافی – عکس- کاریکاتور)، رسانه‌های دیداری و شنیداری (فیلم‌های مستند- تیزر- کلیپ- انیمیشن- موشن‌گرافیک)، رسانه‌های دیجیتالی (وبسایت- مولتی‌مدیا- شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی)، تبلیغات (تبلیغات مکتوب شامل تبلیغات در مطبوعات و رپرتاژآگهی)، تحلیل محتوا (تحلیل محتوای رسانه‌های درون و برون‌سازمانی)، کارشناس برتر انتشارات روابط‌عمومی، جایزه ویژه و نحوه ارائه آثار در دو قالب چاپی و الکترونیکی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

همچنین در این دوره از جشنواره، سه بخش ویژه «آثار خلاق و بدیع»، «فرهنگ‌سازی و مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا» و «حمایت از انتشار آثار علمی در حوزه روابط‌عمومی» در نظر گرفته شده که آثار برگزیده و مرتبط با موضوعات مذکور مورد تجلیل قرار ‌گرفتند.

در شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی، بیش از 1500 اثر توسط داوران؛ پرویز آزموده، حسین امامی، احمد یحیایی ایله‌‌ای، قربانعلی تنگ شیر، بهزاد خورشیدی، مریم سلیمی، سیدشهاب سیدمحسنی، موسی الرضا شبرنگی، محمود مختاریان، امیر مسعود مظاهری، سعید معادی و مهدی باقریان مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در این جشنواره، به شش روابط‌عمومی جایزه ویژه (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق، بانک مسکن، مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز، شرکت پالایش گاز بید بلند خلیج فارس و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) و دیپلم افتخار (شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، شرکت فولاد خوزستان، سازمان تأمین اجتماعی، بانک سپه، مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و شرکت حمل و نقل ریلی رجا) اهدا شد.

بنا به گزارش ستاد برگزاری جشنواره، علاوه بر اعطای جوایز روابط‌عمومی به 29 روابط‌عمومی در 33 شاخه، در بخشی جداگانه از کارشناسان برتر انتشارات روابط‌عمومی (سعید رزمخواه مشاور عالی مدیر عامل و مدیریت روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی، عالیه نقیب الذاکرین بافقی کارشناس روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق،  سمانه رفتاری کارشناس روابط‌عمومی بانک مسکن، عارف عبادی و ابراهیم متین سیرت کارشناسان روابط‌عمومی فولاد خوزستان) نیز تجلیل بعمل آمد.

شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی با هدف آشنایی با اصول و استانداردهای نشرالکترونیک و مکتوب در روابط‌عمومی و ارائه آثار و تجارب موفق، توسعه و ارتقای سطح توانمندی‌ها و مهارت‌های مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی در حوزه فعالیت‌های انتشاراتی و فرهنگ‌سازی مناسب و تکریم و معرفی الگوهای برتر در حوزه انتشارات برگزار شد.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌:

در جشنواره شانزدهم انتشارات روابط‌عمومی‌های کشور 100 سازمان با هزارو 500 اثر شرکت کردند

سیدشهاب سیدمحسنی” از حضور بیش از 100 روابط‌عمومی سازمان‌ها و نهادهای مختلف و ارسال بیش از هزارو 500 اثر برای شرکت در بخش رقابتی شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌های کشور خبر داد.

سیدشهاب سیدمحسنی ضمن بیان این مطلب افزود: امسال بر پایه فراخوان انجمن متخصصان روابط‌عمومی بیش از 1500 اثر در 33 شاخه فعالیتی از سوی سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی به دبیرخانه جشنواره واصل شد. این امر حکایت از استقبال قابل توجه از جشنواره همچون سال‌های گذشته دارد.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌ با بیان اینکه بررسی آثار و مستندات رسیده به دبیرخانه جشنواره پس از تفکیک، با صرف ده‌ها ساعت وقت کارشناسی از سوی داوران جشنواره و تکمیل فرم‌های ارزیابی به انجام رسید گفت: به اعتقاد داوران جشنواره امسال نیز همچون سال‌های گذشته علیرغم رشد کمی و کیفی و تنوع آثار نشر مکتوب و دیجتال، همچنان ضعف برنامه‌ریزی در فعالیت‌های انتشاراتی در روابط‌عمومی‌ها مشهود است و نیاز به برنامه‌ریزی به لحاظ توسعه کیفی تولیدات محتوایی انتشاراتی و وجود خلاقیت و ابتکار بویژه درحوزه استفاده از تکنیک‌های جدید نشر الکترونیک در روابط‌عمومی‌ها احساس می‌شود و در برخی از رشته‌های مورد ارزیابی متاسفانه آثار درخوری که قابلیت برتری و ارائه شدن به عنوان الگو را داشته باشند وجود نداشت.

سیدمحسنی با اشاره به اینکه انجمن متخصصان روابط‌عمومی یکی از برنامه‌های منظمی که از 15سال پیش در دستور کار خود قرار داده و هرساله نسبت به برگزاری آن اقدام کرده است تصریح کرد: جشنواره ملی روابط‌عمومی‌ها با حضور و مشارکت فعال اساتید، صاحب‌نظران، مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی برگزار می‌شود و از آنجا که یکی از اهداف تاسیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، کمک به گسترش و ارتقای فعالیت‌های حرفه‌ای در واحدهای روابط‌عمومی و در نهایت اعتلای دانش روابط‌عمومی در کشور است و از سویی دیگر با توجه به اهمیت فعالیت‌های انتشاراتی در روابط‌عمومی‌ها، تصمیم هیات مدیره انجمن از دو دهه پیش بر این قرار گرفت که برای استانداردسازی تولیدات انتشاراتی روابط‌عمومی‌ها که در سطح مطلوبی قرار نداشت با برگزاری جشنواره سالانه انتشارات، ضمن ایجاد رقابت بتوان ارزیابی و الگوهای موفق انتشاراتی را در قالب جشنواره ارائه و عرضه کرد و از این طریق بتوان سطح کیفی تولیدات انتشاراتی روابط‌عمومی‌های کشور را ارتقا داد.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌ ایران با بیان اینکه ارتقای کمی و کیفی تولیدات انتشاراتی روابط‌عمومی‌ها اتفاق افتاده است، اظهار داشت: یک دهه قبل که با افزایش هزینه‌های کاغذ و چاپ شاهد توسعه انتشارات الکترونیکی بودیم، این روند با سرعت بیشتری همراه شده است و تولیدات انتشاراتی نیز از تنوع و خلاقیت بیشتری برخوردار شده‌اند، به نظرم این روند همچنان ادامه دارد، در همین راستا هر ساله در جشنواره تلاش کردیم شاخه‌های جدید و متنوعی را به فراخوان و مسابقه تولیدات انتشاراتی روابط‌عمومی‌ها اضافه کنیم که خود با هدف ارائه الگوهای جدید نشر و با رویکرد آموزشی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به آثار واصل شده به دبیرخانه جشنواره و جمع‌بندی نظرات و آرای هیئت داوران تصریح کرد: همگام با تحولات ایجاد شده در عرصه ارتباطات و تکنولوژی‌های نوین ارتباطی، ضرورت دارد تولیدات انتشاراتی نیز از تنوع و کیفیت بالاتری برخوردار شوند تا بتوانند پاسخگوی نیاز امروز مخاطبان و ذینفعان سازمان‌ها باشند چرا که تولیدات انتشاراتی الکترونیکی و دیجیتالی را بسیار متنوع و با کیفیت و قابلیت بالایی همراه ساخته است، که لازم است روابط‌عمومی‌ها از این ظرفیت استفاده مناسب را به عمل آورده و بتوانند با پیشرفت‌های زمانه حرکت کرده و مخاطبان خود را با تولیدات نوین نشر، نظیر خبرنامه‌های الکترونیکی، اینفوگراف‌ها، موشن‌گرافیک و…از طریق بازنشر در شبکه‌های اجتماعی جذب و اقناع کنند.

سیدشهاب سیدمحسنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نشریات، بروشورها و کاتالوگ‌هایی که به صورت مکتوب و فیزیکی تولید و توزپع می‌شوند مثل گذشته از اقبال چندانی برخوردار نیستند خاطرنشان ساخت: ذائقه مخاطبان امروز تغییر کرده و آنان بیشتر پذیرای تولیدات انتشاراتی الکترونیکی هستند که از طریق وب‌سایت‌ها و گوشی‌های تلفن همراه قابلیت دیده شدن و استفاده را داشته باشند. از سویی دیگر افزایش هزینه‌های چاپ و نشر و حمل و نقل باعث شده بسیاری از واحدهای روابط‌عمومی، انتشار نشریات مکتوب و فیزیکی را متوقف و به نشر الکترونیک روی بیاورند.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌، جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌ را برخوردار از تجربه، سابقه‌ و کوله‌بار ارزشمندی توصیف کرد و در این باره گفت: خوشبختانه طی مدت برگزاری در این سال‌ها توانسته جایگاه و موقعیت خوبی را بین مخاطبان خود اعم از مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی کشور پیدا کند و هر ساله با استقبال خوبی همراه شده است، شاید یکی از مهمترین دلایلش به‌روزآوری جشنواره و حرکت آن بر اساس نوآوری‌های ایجاد شده در این حوزه بوده است، به نحوی که در جشنواره اول تعداد شاخه‌های فعالیتی انتشارات برای ارزیابی کمتر از 10 عنوان بود ولی هم اکنون در جشنواره شانزدهم شاخه‌های فعالیتی که مورد ارزیابی واقع می‌شود به بیش از 34 عنوان رسیده است.

سیدشهاب سیدمحسنی پیرامون بخش‌های جدید اضافه شده در سال‌های اخیر افزود: حوزه نشر الکترونیک و تولید محتوا در حوزه انتشارات بوده و بخش‌های جدیدی نظیر مولتی مدیا، موشن گرافیک، اینفوگرافیک، ادبیات داستانی و سناریونویسی امروز از هر زمان دیگری بیشتر اهمیت یافته است و بخش ویژه جشنواره شانزدهم با مضمون و موضوع “فرهنگ‌سازی و مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا” در حوزه روابط‌عمومی پیش‌بینی شد.

وی با اشاره به آثار ارسالی روابط‌عمومی‌ها در جشنواره شانزدهم اظهارداشت: در دو سال‌ اخیر انتشارات مکتوب و فیزیکی روابط‌عمومی به شدت کاهش یافته و تلاش شده است که تولیدات انتشاراتی الکترونیکی جایگزین آن شود. در حال حاضر اکثر روابط‌عمومی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی نشریات درون و برون‌سازمانی مکتوب و فیزیکی خود را به لحاظ کرونا و هزینه‌های تولید تغییر و تبدیل به فایل‌های pdf کرده و با بارگذاری بر روی سایت سازمان یا از طریق رسانه‌های اجتماعی برای مخاطبان خود ارسال می‌کنند. همچنین بروشورها، کاتالوگ‌ها و کتب هم عمدتا به صورت ebook تولید و انتشار می‌یابند که توسط هیئت داوران به شکل الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی:

روابط‌عمومی‌ها در مواجهه با اخبار جعلی به پاسخگویی و روشنگری مخاطبان سرعت ببخشند

فرشاد مهدی‌پور” در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی گفت: روابط‌عمومی‌های سازمان‌ها و نهادهای مختلف در مواجهه با اخبار جعلی با پاسخگویی و روشنگری سریع می‌توانند نقش بسزایی در چرخه نظام اطلاع‌رسانی داشته باشند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی در جمع مدیران و کارشناسان حاضر در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی ضمن بیان این مطلب افزود: در عصر حاضر که چالش‌ها و گشایش‌های بسیاری در عرصه اطلاع‌رسانی و چرخه اطلاعات با توجه به رشد فزاینده فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی بوجود آمده است، اثرگذاری روابط‌عمومی‌ها در تولید محتوای مناسب بسیار برجسته و مهم است.

مهدی‌پور نقش روابط‌عمومی‌ها را فراتر از پرداختن به امور تشریفات درون سازمانی و فعالیت‌های جاری دانست و با تاکید بر ضرورت حضور فعالانه در عرصه اطلاع‌رسانی و شفاف سازی خاطرنشان ساخت: در گستره فضای مجازی که مدام شاهد انتشار اخبار جعلی و غیرواقعی هستیم، روابط‌عمومی در مقام پاسخگویی و شفاف‌سازی سریع، باید به خنثی سازی اثرات اخبار جعلی در کوتاه‌ترین زمان ممکن بپردازند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سرعت نشر اخبار در شبکه‌های اجتماعی به شدت بالاست، از روابط‌عمومی‌ها خواست با رصد و پایش لحظه‌ای، به شبهات، روشنگری پیرامون اخبار جعلی، تولید محتوای مناسب و ارسال آن به رسانه‌ها و همچنین از طریق درگاه‌های ارتباطی خود، وارد عمل شوند.

مهد‌ی‌پور، روابط‌عمومی‌های را چشمان بینای هر سازمانی توصیف کرد و با اعتقاد به اینکه افزایش سواد رسانه‌ای بویژه برای کارکنان و مدیران از اولویت‌های اصلی هر سازمانی باید قرار گیرد اذعان داشت: گریزی از ارتقای سواد رسانه‌ای نیست و روابط‌عمومی‌ها با بهره‌گیری از منابع و ظرفیت‌های بالایی که در اختیار دارند لازم است در حوزه تولید ادبیات و محتوای مناسب سرعت عمل بیشتری به خرج دهند تا از آسیب‌ها و بروز بحران‌ها توام با اصلاح ذهنیت‌ها و نگرش‌ها، پیشگیری شود.

جریان‌شناسی و آگاهی‌بخشی روندهای موجود از دیگر مقوله های مورد اشاره معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی بود که در این باره گفت: روابط‌عمومی‌هایبا اشراف و تسلط به تاریخچه و روندهای موجودی که دارند، به‌عنوان ذی‌مدخل مقوله جریان‌شناسی، به‌طور موثری می‌توانند با هدایت افکارعمومی و پاسخگویی سریع به تنویر اذهان بپردازند.

وی با اشاره به سرعت بالای سرایت اخبار و گسترش و انتقال آن در فضای مجازی، بر ضرورت کاهش زمان پاسخگویی پیش از تعمیق اثرگذاری اخبار جعلی و تحریف شده تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: در بسیاری از اخبار جعلی چنانچه پاسخگویی به کمتر از دوساعت برسد، کمک بزرگی به شفاف‌سازی و پیشگیری از اثرات اخبار جعلی می‌شود.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، پژوهش و افکارسنجی را با توجه به ابزارهای متعدد و متنوع روابط‌عمومی‌ها گامی مهم در راستای کشف و شناسایی مسیر شکل‌گیری افکارعمومی قلمداد کرد و روابط‌عمومی‌ها را صلاحیت‌دارترین بخش هر سازمانی در حوزه پژوهش و افکارسنجی برشمرد و افزود: جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل‌های متقن و متکی به اصول علمی با تمرکز بر آمار و اطلاعات صحیح و در اختیار رسانه‌ها قرار دادن محتوای تولید شده، رسالت مهمی است که روابط‌عمومی‌ها با پرداختن به آن می‌توانند یکی دیگر از کارکردهای اطلاع‌رسانی خود را بخوبی محقق سازند.

دکتر مهدی‌پور، نظام ارتباطی میان روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها را نیازمند تدوین چارچوب‌ها و شیوه‌نامه‌های مدون دانست و با اشاره به برخی کج کارکردی‌ها و باج‌نیوزها خاطرنشان ساخت: روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها مکمل فعالیت یکدیگر هستند و نباید این ارتباط را به دلیل وجود برخی کج کارکردی‌ها محدود کرد بلکه با برنامه‌ریزی و تدوین شیوه‌نامه‌ها و بهره‌گیری از درگاه‌های ارتباطی خود روابط‌عمومی‌ها از یک سو، و از سوی دیگر با حمایت از رسانه‌های فعال و سالم و تجلیل از آنها، می‌توان روابط بین این دو نهاد اثرگذار را تقویت و بهبود بخشید.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی در جمع مدیران و کارشناسان حاضر در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی انشارات روابط‌عمومی، برگزاری چنین جشنواره‌هایی را در ساماندهی و تقویت بینه علمی روابط‌عمومی‌ها موثر دانست و از آمادگی معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تشکیل کارگروه‌هایی با حضور کارگزاران و دست‌اندرکاران نهاد روابط‌عمومی برای ارتقای سطح و جایگاه نظام ارتباطی و اطلاع‌رسانی کشور خبر داد.

دبیرکل جشنواره:
باید به فعالیت‌های انتشاراتی، تنوع، جذابیت و خلاقیت تزریق کرد

عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی ضمن بیان این مطلب افزود: شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی به همت انجمن متخصصان روابط‌عمومی و با همراهی سازمان‌های دولتی و خصوصی و جمعی از اساتید، مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی و با پشتوانه‌ای از تجربه علمی و عملی پانزده ساله برگزار شد که نتایج بررسی‌های حاصله در قالب بیانیه هیئت داوران تدوین شده و امروز بخش‌هایی از آن را با شما به اشتراک می‌گذارم.

مهدی باقریان دبیرکل شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی با اشاره به بررسی‌های انجام شده و نظرات هیئت داوران در بخش مستندسازی، گفت: اکثر آثار دریافتی از ساختار مناسبی برخوردار بود و از لحاظ تعیین کلمات کلیدی و فهرست بندی، مطلوب ارزیابی شده اما نقاط ضعفی از جمله گرافیک ضعیف در اکثر محتواهای مستند شده مشهود بوده و هست.

عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی در تشریح اشکالات بخش داستان‌سرایی، اظهار داشت: عناوین اکثر داستان‌های دریافتی، خلاقانه، جذاب و سئوال‌برانگیز نبود و سوژه‌های داستانی در جهت اهداف کاری سازمان انتخاب نشده و بیشتر داستان‌های دریافتی، عاری از شخصیت‌پردازی، خلاقیت گرافیکی و عدم همخوانی متن و تصویر را نشان می‌داد.

برنامه انتشاراتی از دیگر بخش‌هایی بود که باقریان در این باره گفت: ارزیابی در این بخش نشان داد متاسفانه کمتر روابط‌عمومی آثار و مستنداتی دال بر اینکه فعالیت‌های انتشاراتی‌اش را بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده طراحی و اجرا کرده باشد را شاهد بودیم، لذا لازم است قبل از هر اقدامی روابط‌عمومی‌ها تولیدات انتشاراتی‌شان را در راستای برنامه‌ای جامع و منطبق با سیاست‌های سازمانی تدوین کنند. امسال برنامه ارائه شده توسط “شرکت رجا” از همه کامل‌تر بود.

دبیرکل شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی افزود: برنامه انتشاراتی شامل اهداف و ضرورت‌ها، عملیات اجرایی و برآورد اعتبار در برنامه و همچنین ارزیابی است. البته داشتن شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و نقشه‌راه در یک قالب منسجم و متمایز می‌تواند بسیار مهم و کارساز باشد. پس از 15 سال، ارائه تجربه‌ها و الگوهای موفق در زمینه برنامه انتشاراتی نباید دور از دسترس باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی در جمع مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی‌ها در جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی به تبیین نظرات هیئت داوران در بخش کتاب پرداخت و با اشاره به اینکه در این بخش آثار زیاد و همراه با تنوع بسیاری از سوی روابط‌عمومی‌ها همراه بود خاطرنشان ساخت: در این بخش همه روابط‌عمومی‌ها تقربیا عملکرد خوبی داشتند و کارهای ارائه شده همان چیزی بود که باید می‌بود.

انتخاب قلم مناسب، بهره‌گیری از تصاویر، اینفوگرافی، نمودار، جدول و تولید محتوای عالی مرتبط با حیطه فعالیت سازمان و سایر موارد از جمله خلق متون خبری مختلف و متنوع می‌تواند بر اثرگذاری تولیدات بعدی بیفزاید.

بخش‌های سرمقاله، مقاله، گزارش، خبر، مصاحبه و صفحه خوانندگان از محورهای دیگر سخنان باقریان در این مراسم بود که وی با تاکید بر لزوم حرفه‌ای‌گرایی و نیازسنجی اطلاعات موردنیاز مخاطبان، خواستار تولید و انتشار محتوای عامه فهم در قالب‌های مذکور شد و در این باره اذعان داشت: عدم استفاده از تیتر و لیدهای مناسب در گزارش، کیفیت این آثار را کاهش می‌دهد.

تیتر زنی که در جشنواره شانزدهم به شکل مجزا در بخش‌های رقابتی مورد بررسی قرار گفت از دیگر موضوعاتی بود که باقریان ضمن اشاره به آن گفت: آثار رسیده در این بخش به غیر از یکی دو مورد که از جذابیت و استاندارهای لازم در تیترزنی برخوردار بود مابقی تیترهای ارسالی از ویژگی‌های یک تیتر خوب نظیر استفاده از کمترین واژه‌ها و بیشترین مفهوم، داشتن ضرب آهنگ، بهره‌مندی از یک مفهوم مستقل و غیره برخوردار نبود.

باقریان همچنین به اهمیت رعایت اصول رنگ‌بندی، ترکیب‌بندی و مخاطب‌محوری در صفحه‌آرایی اشاره کرد و از بلوغ روابط‌عمومی‌ها در این بخش و همچنین بخش ویژه‌نامه خبر داد. می‌توان اذعان کرد “بیمه ملت” در این زمینه‌، عملکرد خوبی داشت.

دبیرکل شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی با بیان اینکه در بخش پوستر با آثار درخشان و متمایزی مواجه نشدیم، اظهار داشت: پوسترهای فاقد رنگ و قلم و المان‌های گرافیکی مناسب نمی‌توانند با مخاطبین خود ارتباط خوبی برقرار کنند.
عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی پیرامون بخش بروشور و کاتالوگ اظهار داشت: خوشبختانه در این حوزه شاهد تلاش و هنرنمایی تعدادی از روابط‌عمومی‌ها با درک درست از زمان از جمله موضوع کرونا و تولید مطالب و انتشار بروشور با نگاه توامانی معرفی سازمان و مسئولیت اجتماعی بودیم. این ویژگی روابط‌عمومی پویاست. بلافاصله با شرایط و خواسته‌های جدید سازگار می‌شود. در دنیای در حال تکامل و دائما متغیر، نیازمند روابط‌عمومی در حال تکامل هستیم.

مهدی باقریان با تشریح دیدگاه و نظرات هیئت داوارن پیرامون بخش‌ عکس گفت: بیشتر عکس‌های ارسالی پرتره‌ای از مدیران موسسه‌ها یا نمای بسته‌ای از روبرو یا عکس پهپادی از ساختمان‌های موسسه‌ها‌شان بود، که حرکت، کمپوزیسیون، پیام و موضوع نداشت. متاسفانه خلاقیتی هم در نحوه عکاسی دیده نمی‌شود. از جمله نور و ترکیب و زاویه عکاسی و تقریباً تمامی آنها بدون موضوع بودند. عکاس هدفش را از گرفتن این عکس یا عکس‌ها مشخص نکرده بود. البته ناگفته نماند روابط‌عمومی‌هایی هم بودند که آثار خوبی ارائه کردند.

دبیرکل شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی پیرامون بخش‌ اینفوگرافی به نقل از داور این بخش گفت: توجه به این موضوع بسیار مهم است که از اینفوگرافیک می‌توان با اهداف بسیاری بهره گرفت؛ اعم از اطلاع‌رسانی، خبررسانی، آگاهی‌بخشی، ارائه توصیه و هشدار، تبلیغات، بازاریابی، آموزشی، فرهنگ‌سازی، ارائه گزارش‌های عملکردی و مدیریتی، معرفی برترین خدمات و محصولات، برگزاری مسابقات راه‌کارمدار با اهداف جلب مشارکت مخاطبان، ارائه جوابیه، اعلام مواضع، اعلام نظرات کارشناسی، ارائه نتایج تحلیل محتوا و….

وی افزود: در یک نگاه اجمالی به آثار ارسالی، می‌توان فهمید که تمرکز عمده آثار بر جنبه‌های اطلاع‌رسانی است و کمتر به دیگر جنبه‌ها و کاربردها و کارکردهای اینفوگرافیک توجه می‌شود. همچنین نیاز به یادآوری است که می‌توان از اینفوگرافیک در جریان بحران‌ها و رویدادها یاری گرفت.

عدم بهره مندی از ارکان اینفوگرافیک (تیتر، لید، بدنه گرافیکی مناسب، نام توليد کننده و منبع)، عدم برخورداری از ساختار گرافیکی مناسب و متناسب، عدم بهره‌مندی از لی اوت، فونت، رنگ و… مناسب در خدمت موضوع، استفاده از اطلاعات و عناصر بصری مازاد، عدم رعایت تعادل و توازن در اثر، عدم رعایت سفیدخوانی لازم، عدم استفاده مناسب و متناسب از ابزارها و عناصر بصری برای هر بخش از اطلاعات، عدم توجه به اولویت‌دهی و برجسته‌سازی محتوا بنا بر ضرورت و در راستای گردش چشم در صفحه، عدم تناسب لازم بین اثر و رسانه یا پلتفرم موردنظر، عدم تناسب بین اینفوگرافیک از ابعاد مختلف با مخاطب هدف، عدم بهره‌گیری از ادبیات و زبان نگارش مناسب با مخاطب، تخصصی و پیچیده بودن برخی آثار، عدم ارائه توضیحات لازم در کنار آیکون‌ها یا دیگر ابزارها و عناصر بصری اثر، عدم تفکیک مناسب میان بخش‌های مختلف اثر، عدم عنوان‌بندی مناسب اصلی و فرعی، استفاده از زبان انگلیسی بی توجه به مخاطب هدف، عدم رعایت نسبت حجم محتوا با ابعاد اثر، عدم استفاده منسجم و مورد نیاز از تصاویر، ابزارهای بصری و… از ضعف‌های این بخش اعلام شد.

دبیرکل جشنواره در خصوص رسانه‌های دیداری و شنیداری از قبیل موشن‌گرافیک، انیمیشن، تیزر، فیلم‌های مستند و کلیپ نیز گفت: در بررسی آثار رسیده به جشنواره، از چند شرکت و موسسه، در همه موارد نوعی وحدت نظر و کیفیت استانداردی را دارا بودند که از قضا پیدا بود برای تولید این آثار از افرادی حرفه‌ای بهره‌مند بوده‌اند و به تبع آن تمامی امتیازات لازم را از آن خود ساختند و قطعا آثار ایشان قابل تقدیر و ستایش است.

باقریان افزود: در تولید فیلم صنعتی، نمایش صفر تا صد خطوط تولید مراکز صنعتی و سیر تولید کالا از لحظه ورود مواد اولیه تا عرضه محصول نهایی به بازار، با هدف نمایش اقتدار و توانمندی‌های یک مجموعه در مسیر فرآیند و کیفیت تولید کالا و خدمات، باید مدنظر قرار گیرد. در واقع فیلم صنعتی، توانایی‌های یک مجموعه را با روایتی کاملا مستند به نمایش می‌گذارد. ساخت فیلم صنعتی به ثبت فرایند تولید کالا یا ارائه خدمات در یک سازمان و مجموعه کسب‌وکار می‌پردازد.

وی تجربه و تخصص لازم در تولید فیلم، ایده‌پردازی و خلاقیت برای جذب مخاطبین، خلاقیت و کیفیت انتقال پیام در کوتاه‌ترین زمان به مخاطب، استفاده از تجهیزات مدرن و به‌روز جهت نورپردازی، استفاده از افراد حرفه‌ای و متخصص در ساخت فیلم و مونتاژ حرفه‌ای به همراه جلوه‌های ویژه از عوامل تاثیرگذار ساخت فیلم و تیزر بر مخاطب عنوان کرد.

باقریان با برشمردن ضعف‌های بخش وب‌سایت مانند طراحی قدیمی، استفاده بیش از حد تصویر رئیس سازمان، عدم تطابق‌سازی با موبایل، شلوغ بودن گیج کننده سایت‌ها، منوهای طولانی و قابل ادغام، خبرنامه‌های ایمیلی بلااستفاده و لینک‌های خراب از ضعف‌های بخش وب‌سایت، اظهار داشت: متداول‌ترین اشکالات در بخش رسانه‌های اجتماعی را می‌توان در عدم برنامه‌ریزی، خبر محور بودن و عدم درک نیاز مخاطب برشمرد.

رییس موسسه کارگزار روابط‌عمومی با بیان اینکه در بخش مولتی مدیا نیز آثار معدودی به جشنواره ارسال شد که کمتر شاهد نوآوری و خلاقیت در این آثار بودیم افزود: چند رسانه‌ای برای درک سریع‌تر مطالب بسیار حائز اهمیت است و به روابط‌عمومی‌ها این امکان را می‌دهد که ایده‌های خود را از طریق متون، گرافیک، فایل‌های صوتی و ویدیویی و غیره به روشی اساسی‌تر ارائه کنند.

از دیگر بخش‌های مورد اشاره توسط باقریان بخش تبلیغات مکتوب (شامل تبلیغات در مطبوعات و رپرتاژآگهی در دو حوزه مکتوب و دیجیتال) بود که در این باره اظهار داشت: باید به این بخش، تنوع، جذابیت و خلاقیت تزریق کرد.

دبیرکل شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی با تاکید بر ضرورت آموزش نیروی انسانی واحدهای روابط‌عمومی در حوزه روش تحقیق و پژوهش‌های ارتباطی خاطرنشان ساخت: در صورت سرمایه‌گذاری لازم در این بخش می‌توان مسئولیت بخشی از پروژه‌های مطالعاتی یا نظارت و هدایت طرح های مطالعاتی را به شکل مطلوبی دنبال کرد و استفاده از ظرفیت‌های درون-برون سازمانی برای ارزشیابی فعالیت‌های ارتباطی صورت گرفته برای اندازه‌گیری ضریب تاثیر، اصلاح و بازخورد پیام‌های ارتباطی در کنار برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه ارتباطات الکترونیک و تحلیل محتوای پیام‌ها در فضای وب به نقش آفرینی پرداخت.

وی با اشاره به بخش ویژه گفت: در این بخش آثار خوبی ارسال شده بود و “بانک مسکن” با کسب 14 جایزه در بخش‌ها و شاخه‌های مختلف جشنواره، مفتخر به دریافت “جایزه ویژه” شد. همچنین شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق، مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز، شرکت پالایش گاز بید بلند خلیج فارس و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری موفق به کسب جایزه ویژه شدند. به نظر من مجموعه تجربه‌نگاری‌های “وزارت ارشاد” واقعا متمایز بود و می‌توان آن را به بخش “ادبیات” در شاخه “مستندسازی” افزود. همچنین می‌تواند به عنوان الگو مورد توجه سایر روابط‌عمومی‌ها قرار بگیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی با اشاره به “دیپلم افتخار” و شرایط احراز آن گفت: دیپلم افتخار به شرکت‌کننده‌ای اهدا می‌شود که حداقل در چهار بخش، رتبه اول را کسب کرده باشد البته سایر رتبه‌های کسب شده در ارزیابی نهایی نیز موثر خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت روابط‌عمومی‌ها در انتشار کتاب‌های علمی این حوزه، تاکید کرد: حمایت از انتشار کتاب‌های علمی توسط روابط‌عمومی‌ها می‌تواند به یک فرهنگ و مزیت رقابتی تبدیل شود.

 دبیرکل جشنواره با اشاره به احتمال افزایش بخش‌های رقابتی با توجه به پیشنهادهای ارائه شده توسط شرکت‌کنندگان تصریح کرد: در صورت تصویب هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی، شاخه‌های “عکس‌نوشت”، تجربه‌نگاری، “طرح جلد” و  “خلاقیت و نوآوری” به ‌بخش‌های مرتبط افزوده خواهد شد.

باقریان در پایان ضمن تقدیر از تمامی روابط‌عمومی‌های کشور که با حضور خود در این رقابت علمی و آموزشی، بر غنای آن افزودند بر ضرورت بهره‌گیری بیشتر روابط‌عمومی‌ها از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در مسیر تولید و انتشار مکتوب و الکترونیک توام با آموزش‌های علمی و کاربردی در این حوزه تاکید کرد.

رونمایی سه کتاب ارزشمند

در مراسم پایانی جشنواره سه کتاب “استانداردهای روابط عمومی”، “فراگشت فلسفه ارتباطات” و “اصول و فنون گویندگی، مجری‌‏گری، سخنوری و فن‏ بیان” که با همکاری انجمن متخصصان روابط‌عمومی منتشر شد توسط فرشاد مهدی‌پور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

برگزیدگان شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

برگزیدگان شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی به شرح زیر است:

گروه تهرانی
• سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور
• شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران
• صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها
• موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
• بیمه ملت
• شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه
• شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران
• شرکت پتروپارس
• شرکت نفت ایرانول
• شرکت صنایع شیر ایران
• شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی
• بانک مهر ایران
• سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق
• بیمه رازی
• شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی
• شرکت مدیریت تولید برق بعثت

گروه استانی
• شرکت فولاد مبارکه اصفهان
• شرکت نفت ستاره خلیج فارس
• دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
• مجتمع مس شهر بابک
• مجتمع صنعتی چادرملو
• شرکت زغال سنگ البرز شرقی
• کانون وکلای دادگستری استان اصفهان
• شرکت فولاد هرمزگان جنوب
• اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه
• شرکت آلومینیای ایران
• شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی
• معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد
• شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *