گزارش برگزاری نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

اشاره

شبكه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شاا) || نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی و بیست ‌و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران» روز چهارشنبه 24 خرداد 1402 در سالن دکتر نیازمند سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

در ابتدای مراسم مهدی باقریان مدیرعامل و بنیان‌گذار موسسه کارگزار روابط‌عمومی طی سخنانی ضمن خوشامدگویی با اشاره به این نکته که در دو سال اخیر صنعت روابط‌عمومی تحولات مختلفی را تجربه کرده است، اظهار داشت: «یکی از آن‌ تحولات مهم که هم دنیا و هم صنعت روابط‌عمومی را طوفانی کرده هوش مصنوعی مولد است.»

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی در ادامه افزود: «تعدادی از نویسندگان و صاحب‌نظران سال ۲۰۲۳ را سال هوش مصنوعی می‌نامند چرا که هوش مصنوعی مولد در همه سطوح و در همه مشاغل به گفتمان عمومی تبدیل شده است و مردم به طور مستقیم تاثیر این پیشرفت‌ها را بر زندگی روزمره خود می‌بینند.»

او گفت: «تنها در پنج ماه گذشته 17 میلیون مقاله در مورد هوش مصنوعی نوشته شده است و با مقالات نوشته شده در کل سال 2022 برابری می‌کند.»

مدیرعامل موسسه کارگزار روابط‌عمومی با اشاره به پیشرفت‌های سریع در فناوری هوش مصنوعی، از جمله راه‌اندازی ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی گفت: «تقریباً دو سوم (65٪) از افراد مورد بررسی در یک نظرسنجی که توسط بیزکامونیتی منتشر شده پیش‌بینی می‌کنند که صنعتِ روابط‌عمومیِ جهانیِ 107 میلیارد دلاری با تغییرات اساسی در سه سال آینده روبرو می‌شود.»

وی همچنین به مسایل اخیر بشر مانند تغییرات آب و هوایی، نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی، جنبش جان سیاهان هم مهم است، همه‌گیری کووید-19 و تجاوز روسیه به اوکراین نیز اشاره کرد و گفت: «همین ابرچالش‌ها سبب شد در سال‌های اخیر راهبرد و مدل ای‌اس‌جی (ESG) مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و خوشبختانه در حال تبدیل شدن به بخش جدایی‌ناپذیر از استراتژی و عملیات بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌هاست.»

مدیرعامل موسسه کارگزار روابط‌عمومی ای‌اس‌جی را ترکیبی از سه لایه و محور زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی خواند که اگر مورد توجه جدی قرار بگیرد موجب می‌شود تا شرکت‌ها در قلب مشتریان، گروه‌های ذینغع و عموم مردم رسوخ نمایند و برای خودشان اعتبار و منزلت خاصی کسب کنند.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی در ادامه بر اهمیت رعایت مقررات و استانداردهای زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی و ملاحظه‌های اخلاقی و قانونی تاکید کرد و افزود: «ای‌اس‌جی امروزه با بقای شرکت‌ها گره خورده است و رعایت آن‌ها نه تنها به تحقق محیطی سالم‌تر و اخلاقی‌‎تر کمک می‌کند بلکه سبب افزایش فزاینده توجه و علاقه سرمایه‌گذاران و سهام‌داران برای سرمایه‌گذاری بیشتر نیز می‌شود.»

باقریان در ادامه افزود: «همه کسانی که در حوزه روابط‌عمومی فعالیت می‌کنند به خوبی می‌دانند که اعتبار و منزلت یک شرکت زمانی برجسته و دارای ارزش می‌شود که مطابق خواست و نیاز مردم باشد.»

به گفته‌ی رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی؛ «روابط‌عمومی‌ها در شناخت و فهم درست کارکنان، مشتریان، سرمایه‌گذاران و مدیران ارشد از موضوعات ای‌اس‌جی نقش برجسته‌ای دارند و آن‌ها را تشویق می‌کنند برای کاهش پیامدهای منفی حاصل از فعالیت‌ها و محصولات تولید شده در آن شرکت، راه‌حل‌هایی ارایه نمایند که منجر به کاهش مصرف انرژی، کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای، کنترل استفاده از آب، مدیریت مواد و ضایعات و حاکمیت درست باشد که تحقق آن نیازمند مشارکت همه گروه‌های ذینفع است.»

روابط‌عمومی بی‌اهمیت نیست که بشود پسرعموی مدیرعامل را در راس آن گماشت

پروفسور باقر ساروخانی پدر علم جامعه‌شناسی ارتباطات ایران نخستین سخنران اجلاس بود. ساروخانی از ابتدای تاریخ گفت و زمانی که انسان روابط‌عمومی نداشت و افزود: «بشر کوچ‌رو بود. حرکت می‌کرد. مهمان طبیعت بود. در طبیعت چیزی بود استفاده می‌کرد و وقتی تمام می‌شد، می‌رفت جای دیگر. از وقتی بشر یکجا اسکان یافت، مسئله روابط انسان‌ها با یکدیگر پیش آمد.»

ساروخانی در ادامه با اشاره به وجود خودخواهی در انسان در مقابل پدیده همدلی یا دیگران، از آغاز تاریخ روابط‌عمومی از ابتدای تاسیس جوامع بشری گفت: «در دنیای جدید نمی‌شود روابط‌عمومی گذشته را دنبال کرد. سازمان‌ها برای بقا به روابط‌عمومی نیازمندند. فورد شرکت عظیم ماشین‌سازی آمریکا، روابط‌عمومی را جدی نگرفت، ورشکست شد.»

او تاکید کرد که روابط‌عمومی چشم بینای سازمان‌هاست: «روابط‌عمومی در عمق است. در سطح کار قرار نمی‌گیرد. تحقیق می‌کند. این تصور اشتباه است که مدیر سازمانی بگوید این پسرعموی من است بگذارمش روابط‌عمومی. روابط‌عمومی خوب می‌تواند در تصمیم‌سازی سازمان موثر واقع بشود. وقتی روابط‌عمومی توانا و کارساز است که فردی توانا آن را اداره می‌کند و این چنین سازمانی آینده خوبی خواهد داشت.»

سازمان‌ها بدون مردم معنا ندارند

پس از سخنان کوتاه و مفید ساروخانی، پروفسور مهدی الوانی پدر مدیریت دولتی ایران دومین سخنران اجلاس بود که در جایگاه حاضر شد.

الوانی درباره مسئولیت اجتماعی مدیران در عصر حاضر صحبت کرد: «حکومت بدون مردم وجود ندارد. قدرت رسمی بی‌معناست اگر قدرت اجتماعی پشتیبانش نباشد. دانشگاه‌ها بدون دانشجو ساختمانی بی‌فایده‌اند. اینکه یک ارگانی به عنوان روابط‌عمومی ارتباط را با جامعه فراهم بکند، حرف گزافی است، بدون جامعه اصلا آن ارگان معنا نمی‌دهد. جامعه عنصر هستی بخش است. بدون مردم، مگر یک حکومت با پلیس و ماموران اجتماعی‌اش می تواند دوام داشته باشد؟ تولیدی بدون مشتری مفهوم ندارد؟ بنابراین درباره روابط‌عمومی باید در ذهن‌مان تحول ایجاد بشود. مشتری مالک است. این‌ها نباشند ما برای چی اینجا جمع شدیم؟ این اصل را فهم نکردیم.»

الوانی با این مثال‌ها به این نکته رسید که: «تعریف درستی از سازمان به دست ندادیم. تعریفی محدود و خودخواهانه و درونگرا. جامعه را ندیدیم. تعاریف نادرست به ما یاد دادند. کارمند بانک ولی نعمت شما نیست. شما نروید تعطیل است. یک تعدادی از موسسات آموزش عالی قارچ وار تعطیل شده، دانشجو ندارد. روابط‌عمومی را اینگونه ببینیم.»

وی ضمن تاکید بر ضرورت تحول افزود: «در آینده نوع نگاه به آموزش و تبلیغات به گونه‌ای دیگری می‌شود. انسان دارد برده تکنولوژی می‌شود. انسانی که برای آزادی خود خون‌بها داده دارد آن را دو دستی تقدیم تکنولوژی می‌کند.»

الوانی تاکید کرد: «مسئولیت اجتماعی ما فراتر از پیرامون ماست. ایده‌ی استیلای انسان بر طبیعت که در باخترزمین (غرب) به طور جدی پی گرفته شد، این موضوع را نادیده گرفت که انسان خود جزئی از طبیعت است. معلوم است که این تصور استیلا بر طبیعت، با محیط‌زیست مغایرت پیدا می‌کند.»

آلودگی شهر تهران و ضعف روابط‌عمومی

پخش کلیپی درباره ضرورت‌های جهانی توجه سازمان‌ها به ای‌اس‌جی به‌ویژه محیط‌زیست نه به عنوان امری پیرامونی که به عنوان امری مربوط به کل کره زمین از جمله‌ برنامه‌های جالب این اجلاس بود.

دکتر حسینعلی افخمی رییس گروه روابط‌عمومی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و رییس پنل این اجلاس نیز در میان‌برنامه ضمن تاکید بر اینکه روابط‌عمومی مدیریت افکار عمومی نیست، بلکه هدایت افکار عمومی است، به موضوع آلودگی هوای تهران به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: «چه کسی پاسخگوست؟ اشاره به این مشکل شهر پایتخت حتی تا سال 88 در صداوسیما ممنوع بود! حالا هم اگرچه همه درباره آن حرف می‌زنند اما مشخص نیست چه کسی مسئولیت دارد؟»

نوع روابط‌عمومی پروفسور حسابی

مهندس ایرج حسابی رییس بنیاد پروفسور حسابی نیز از سخنرانان همین اجلاس بود و با درج خاطرات جالبی از منش و رفتار زنده‌یاد پروفسور حسابی، درباره نوع روابط‌عمومی او سخنرانی کرد.

ابرتحولات  روابط‌عمومی

سخنرانی دکتر احمد یحیایی ایله‌ای چهره ماندگار روابط‌عمومی نیز آخرین سخنرانی این بخش از اجلاس بود. او گفت: روابط‌عمومی‌ها زمانی می تواند نقش راهبردی در توسعه سازمانی و همچنین توسعه جامعه پیرامونی خود ایفا کند که به ابرتحولات روابط‌عمومی توجه کند، شناخت کافی نسبت به آنها به دست آورد و در برابر آنها واکنش درست و بموقع داشته باشد.

یکی از مهمترین ابرتحولات روابط‌عمومی جهانی شدن است و لازم است روابط‌عمومی‌ها جهانی بیندیشند و مروج گفتمان های آینده ساز باشند.

نقش عموم یا همان افکار عمومی در آینده سازمان‌ها بیشتر شده است. زیرا اکنون سازمان‌ها مخاطب افکارعمومی هستند نه عموم مخاطب سازمان‌ها.

به‌واسطه دسترسی به کانال‌ها و ابزارهای ارتباطی متنوع، ارتباطات سازمانی بالغ شده است.

امروزه سازمان‌های غیرشفاف، اعتماد و مشارکت مردم و مشتریان خود را از دست می دهند و اگر موضوع شفافیت سازمانی جدی گرفته نشود بحران مشروعیت جدی است.

روابط‌عمومی‌ها بایستی مسئولیت اجتماعی جهانی را در سازمان‌ها ترویج کنند.

در آینده نزدیک یکی از تحولات بزرگ، چگونگی روابط انسان و ربات‌های انسان‌نماست و روابط‌عمومی‌ها در آماده‌سازی محیط سازمانی برای این شرایط، مسئولیت بیشتری دارند.

هوش مصنوعی مهمترین ابرتحول روابط‌عمومی است چرا که این تکنولوژی حتما کیفیت پاسخگویی و اطلاع رسانی را بهبود خواهد بخشید و لازم است روابط‌عمومی‌ها هر چه سریعتر به این سلاح ارتباطی مجهز شوند.

جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران

رونمایی از دو کتاب «روابط‌عمومی ای‌اس‌جی» و «دیجیتال‌سازی روابط‌عمومی» در کنار تقدیر از برگزیدگان بیست و دومین دوره جوایز صنعت روابط‌عمومی بخش پایانی اجلاس بود.

همچنین جوایز  روابط‌عمومی ایران اعطا شد به حسن عمیدی مدیر ارتباطات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان تاثیرگذارترین فرد در حوزه روابط‌عمومی، به خاطر 25 سال تلاش برای راه‌اندازی مدرسه ارتباطات در کل کشور و مناطق محروم.

تقدیر از وليد آلبوناصر  مدير روابط‌عمومی و امور بين‌الملل شرکت توسعه نيشکر صنايع جانبی و اعطای جایزه ملی روابط‌عمومی و جایزه ویژه انتشارت به او.

تقدیر از محمد جواد براتی احمدآبادی مدیر روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اعطای جایزه پایداری.

تقدیر از هدایت الله درخشنده ریاست روابط‌عمومی شرکت پالايش گاز بيدبلند خليج فارس و اعطای جایزه سرآمدی ای اس جی.

اعطای جایزه ویژه روابط‌عمومی به احمد فامیل دردشتی مديرعامل محترم انجمن خيريه حضرت ابوالفضل (ع).

اعطای جایزه مدیریت ارتباطات الکترونیک به سیدمجتبی قدسی مدیر روابط‌عمومی بانک ملی ایران.

تقدیر از میثم مرادی‌نیا مدیر روابط‌عمومی بانک صادرات ایران و اعطای جایزه کمپین روابط‌عمومی.

تقدیر از سیدنجیب حسینی مدير امور حوزه مديريت و روابط‌عمومی بانک شهر و اعطای جایزه مدیریت روابط رسانه‌ای.

اعطای جایزه مدیریت انتشارات به بهزاد راجی مشاور ریاست و مدیرکل روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور.

جایزه ویژه برنامه‌ریزی و مدیریت ارتباطات درون‌سازمانی به سیدعلی میرفخرایی ریيس اداره کل روابط‌عمومی بانک توسعه تعاون.

جایزه ویژه مدیریت ارتباطات الکترونیک (سیستم اطلاعاتی امور روابط‌عمومی) به دکتر هادی کمریی مدير روابط‌عمومی و بازار افزايی بانک آینده.

جایزه ویژه مدیریت رسانه‌ای به سیداحمد قلعه‌نویی مدیر روابط‌عمومی شرکت آلومینای ایران.

جایزه ویژه مسئولیت اجتماعی به رضا صفريان مدير روابط‌عمومی شرکت فولاد هرمزگان جنوب.

جایزه ویژه مسئولیت اجتماعی به مسعود زيدونی ریيس روابط‌عمومی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری.

جایزه مدیریت برند به ابراهیم معنوی رییس روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی صندوق‌های بازنشستگی،پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت.

جایزه مسئولیت اجتماعی به روح الله قاسمیان ریيس اداره کل روابط‌عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ايران.

جایزه مدیریت مسئولیت اجتماعی به علیداد واحدی مدیر روابط‌عمومی و امور بين‌الملل شرکت نفت ستاره خليج فارس.

جایزه ویژه حامی محیط‌زیست به بهمن علی‌بخشی مدیر روابط‌عمومی شرکت بیمه سینا.

جایزه مدیریت روابط رسانه‌ای به مهرداد فقیهیان مدیرعامل شرکت معدني و صنعتي فولاد سنگ مبارکه اصفهان.

جایزه رهبری فکری مسئولیت اجتماعی برای ابراهیم مولایی رییس انجمن روابط‌عمومی استان آذربایجان شرقی.

تقدیر از مقاله برتر نخستین «اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی»

در آیین اختتامیه نخستین «اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی» از خانم اکرم محمدی نیکو دکتری جامعه‌شناسی اقتصاد و توسعه – پژوهشگر و مدرس دانشگاه و رییس روابط‌عمومی شرکت تامین نیروی انسانی و خدمات پشتیبانی بانک مسکن و نویسنده مقاله هوش مصنوعی و صنعت روابط‌عمومی تقدیر بعمل آمد.

انتشار شماره 64 فصلنامه “کارگزار روابط‌عمومی” ویژه بهار 1402

 شماره 64 فصلنامه “كارگزار روابط‌عمومي” ويژه بهار 1402 به صورت تمام رنگي به سردبيري مهدي باقريان منتشر شد.

اين شماره از نشريه به دو پرونده «مسئوليت اجتماعي شركتي» و «اي‌اس‌جي» اختصاص دارد.

– اي‌اس‌جي و فرصت‌هاي روابط‌عمومي

در بخشي از «سخن آغازين» اين شماره از مجله آمده است: «اي‌اس‌جي» (ESG) چارچوبي است كه به ذ‌‌ي‌نفعان هر شركت و سازماني كمك مي‌كند بفهمند يك سازمان چگونه در حال مديريت ريسك‌ها و فرصت‌هاي مرتبط با محيط‌زيست، جامعه و اقدام‌هاي حاكميتي است. اي‌اس‌جي به ما يادآور مي‌شود كه مسايل مرتبط با توسعه پايدار و متوازن فقط به موضوع‌هاي زيست‌محيطي محدود نمي‌شود و علاوه بر مسايل مرتبط با محيط‌زيست و جامعه به موضوع‌ها و دغدغه‌هاي رايج بين مشتريان، تامين‌كنندگان و كاركنان نيز ارتباط پيدا مي‌كند.

تاكنون هيچ‌گاه به اندازه‌ الان فشارها در ارتباط با سياست‌هاي زيست‌محيطي، اجتماعي و حاكميتي و تاثيرگذاري آن بر تعيين اهداف و خواسته‌ها زياد نبوده و باعث نشده بود تا شركت‌ها و مشتريان و ذ‌‌ي‌نفعان تا بدين‌حد و اندازه در اين زمينه همسو و حساس باشند.

شواهد زيادي نشان مي‌دهد كه ابتكارهاي زيست‌محيطي، اجتماعي و حاكميتي براي رشد كسب‌وكارها بسيار مهم هستند و همه اينها بر يك واقعيت ساده متكي است: مسايل اي‌اس‌جي براي مشتريان و مصرف‌كنندگان اهميت دارد.

مصرف‌كنندگان، كسب‌وكارها را به عنوان عوامل تغيير حياتي مي‌بينند و اگر برند مورد علاقه‌شان در مسايل مربوط به اي‌اس‌جي كوتاهي كند، از خود واكنش منفي نشان مي‌دهند.

از همين‌رو سال 2023 را مي‌توان نقطه‌ي عطفي در تاريخ اي‌اس‌جي دانست و سالي طلايي در زمينه سرمايه‌گذاري‌هاي زيست‌محيطي، اجتماعي و حاكميتي ناميد به‌طوري‌كه رسانه‌ها نيز روي خوشي به خبرهاي مرتبط با اي‌اس‌جي نشان دادند…»

– آيا روابط‌عمومي‌ها مسئول رسيدگي به اي‌اس‌جي هستند؟
در اين گفتگو دكتر «مارك وينر» مدير عامل موسسه
روابط‌عمومي و «تينا مك كوركينديل» مدير ارشد Public Relay و نويسنده «تكنولوژي روابط‌عمومي، داده‌ها و بينش» سؤالات سختي در مورد ارتباطات و پيام‌هاي مربوط به اي‌اس‌جي (ESG) و منافع اجتماعي و نقش شركت‌هاي بزرگ و كوچك مي‌پرسند.

– مسئوليت اجتماعي شركتي در روابط‌عمومي چيست؟
ايجاد يك فرهنگ مسئوليت اجتماعي شركتي امري مهم و كليدي است و روابط‌عمومي سازمان‌ها و شركت‌ها نقشي اساسي و حياتي در ايجاد اعتماد عمومي نسبت به برندها بازي مي‌كنند. به‌طور كلي، رابطه بين روابط‌عمومي و مسئوليت اجتماعي شركتي رابطه‌اي ضروري است و شركت‌ها مي‌بايستي گام‌هاي حساب شده‌اي را در اين زمينه بردارند كه منعكس كننده اعتقادات و اولويت‌هاي اخلاقي آن‌ها باشد. در اين ميان، فعالان روابط‌عمومي‌بايستي خود را مهياي تعريف كردن داستان مسئوليت اجتماعي شركتي براي مخاطبان مختلف به شيوه‌اي صادقانه و شفاف نمايند و موضوع مسئوليت اجتماعي شركتي را به عنوان يك تاكتيك بازاريابي پيگيري كنند.

به‌طور كلي، هر گاه شركت‌ها اقدام به انتخاب استراتژي‌هاي مسئوليت اجتماعي شركتي مناسب و بر اساس دلايل درست كنند در واقع دست به‌كارهايي در زمينه مسئوليت اجتماعي شركتي خواهند زد كه به آن‌ها اعتقاد واقعي دارند و فقط به‌دنبال اقدامات تبليغي و نمايشي نخواهند بود چرا كه تبديل كردن مسئوليت اجتماعي شركتي به يك ابزار بازاريابي صرف نه تنها نمي‌تواند به بهبود وجهه و منزلت برندها كمكي كند بلكه مي‌تواند اعتبار آن‌ها را نيز زير سوال ببرد.

“فصلنامه كارگزار روابط‌عمومي” از آبان‌ماه ۱۳۸۰ با روش تحليلي- آموزشي و انتقادي، در دبيرخانه هيئت نظارت بر مطبوعات ثبت شده و در تلاش است تا با فراهم آوردن بستري مناسب جهت چاپ مقالات علمي‌عرصه «روابط‌عمومي»، گام مؤثري در غناي ادبيات روابط‌عمومي ايران بردارد.

اين فصلنامه علمي‌تخصصي پذيراي مقالات اساتيد، پژوهشگران، محققان، مديران، كارشناسان و دانشجويان در حوزه روابط‌عمومي ‌و ارتباطات است.

1. برای مشاهده تصاویر این رویداد اینجا کلیک کنید.

2. برای مشاهده تصاویر این رویداد اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *