گزارش برگزاری نخستین اجلاس ملی مدیران روابطعمومی
اشاره
شبكه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شاا) || نخستین اجلاس ملی مدیران روابطعمومی و بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابطعمومیایران» روز چهارشنبه 24 خرداد 1402 در سالن دکتر نیازمند سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
در ابتدای مراسم مهدی باقریان مدیرعامل و بنیانگذار موسسه کارگزار روابطعمومی طی سخنانی ضمن خوشامدگویی با اشاره به این نکته که در دو سال اخیر صنعت روابطعمومیتحولات مختلفی را تجربه کرده است، اظهار داشت: «یکی از آن تحولات مهم که هم دنیا و هم صنعت روابطعمومیرا طوفانی کرده هوش مصنوعی مولد است.»
رییس انجمن متخصصان روابطعمومیدر ادامه افزود: «تعدادی از نویسندگان و صاحبنظران سال ۲۰۲۳ را سال هوش مصنوعی مینامند چرا که هوش مصنوعی مولد در همه سطوح و در همه مشاغل به گفتمان عمومیتبدیل شده است و مردم به طور مستقیم تاثیر این پیشرفتها را بر زندگی روزمره خود میبینند.»
او گفت: «تنها در پنج ماه گذشته 17 میلیون مقاله در مورد هوش مصنوعی نوشته شده است و با مقالات نوشته شده در کل سال 2022 برابری میکند.»
مدیرعامل موسسه کارگزار روابطعمومیبا اشاره به پیشرفتهای سریع در فناوری هوش مصنوعی، از جمله راهاندازی ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند چتجیپیتی گفت: «تقریباً دو سوم (65٪) از افراد مورد بررسی در یک نظرسنجی که توسط بیزکامونیتی منتشر شده پیشبینی میکنند که صنعتِ روابطعمومیِ جهانیِ 107 میلیارد دلاری با تغییرات اساسی در سه سال آینده روبرو میشود.»
وی همچنین به مسایل اخیر بشر مانند تغییرات آب و هوایی، نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی، جنبش جان سیاهان هم مهم است، همهگیری کووید-19 و تجاوز روسیه به اوکراین نیز اشاره کرد و گفت: «همین ابرچالشها سبب شد در سالهای اخیر راهبرد و مدل ایاسجی (ESG) مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و خوشبختانه در حال تبدیل شدن به بخش جداییناپذیر از استراتژی و عملیات بسیاری از شرکتها و سازمانهاست.»
مدیرعامل موسسه کارگزار روابطعمومیایاسجی را ترکیبی از سه لایه و محور زیستمحیطی، اجتماعی و حاکمیتی خواند که اگر مورد توجه جدی قرار بگیرد موجب میشود تا شرکتها در قلب مشتریان، گروههای ذینغع و عموم مردم رسوخ نمایند و برای خودشان اعتبار و منزلت خاصی کسب کنند.
رییس انجمن متخصصان روابطعمومیدر ادامه بر اهمیت رعایت مقررات و استانداردهای زیستمحیطی، اجتماعی و حاکمیتی و ملاحظههای اخلاقی و قانونی تاکید کرد و افزود: «ایاسجی امروزه با بقای شرکتها گره خورده است و رعایت آنها نه تنها به تحقق محیطی سالمتر و اخلاقیتر کمک میکند بلکه سبب افزایش فزاینده توجه و علاقه سرمایهگذاران و سهامداران برای سرمایهگذاری بیشتر نیز میشود.»
باقریان در ادامه افزود: «همه کسانی که در حوزه روابطعمومیفعالیت میکنند به خوبی میدانند که اعتبار و منزلت یک شرکت زمانی برجسته و دارای ارزش میشود که مطابق خواست و نیاز مردم باشد.»
به گفتهی رییس انجمن متخصصان روابطعمومی؛ «روابطعمومیها در شناخت و فهم درست کارکنان، مشتریان، سرمایهگذاران و مدیران ارشد از موضوعات ایاسجی نقش برجستهای دارند و آنها را تشویق میکنند برای کاهش پیامدهای منفی حاصل از فعالیتها و محصولات تولید شده در آن شرکت، راهحلهایی ارایه نمایند که منجر به کاهش مصرف انرژی، کنترل انتشار گازهای گلخانهای، کنترل استفاده از آب، مدیریت مواد و ضایعات و حاکمیت درست باشد که تحقق آن نیازمند مشارکت همه گروههای ذینفع است.»
روابطعمومیبیاهمیت نیست که بشود پسرعموی مدیرعامل را در راس آن گماشت
پروفسور باقر ساروخانی پدر علم جامعهشناسی ارتباطات ایران نخستین سخنران اجلاس بود. ساروخانی از ابتدای تاریخ گفت و زمانی که انسان روابطعمومینداشت و افزود: «بشر کوچرو بود. حرکت میکرد. مهمان طبیعت بود. در طبیعت چیزی بود استفاده میکرد و وقتی تمام میشد، میرفت جای دیگر. از وقتی بشر یکجا اسکان یافت، مسئله روابط انسانها با یکدیگر پیش آمد.»
ساروخانی در ادامه با اشاره به وجود خودخواهی در انسان در مقابل پدیده همدلی یا دیگران، از آغاز تاریخ روابطعمومیاز ابتدای تاسیس جوامع بشری گفت: «در دنیای جدید نمیشود روابطعمومیگذشته را دنبال کرد. سازمانها برای بقا به روابطعمومینیازمندند. فورد شرکت عظیم ماشینسازی آمریکا، روابطعمومیرا جدی نگرفت، ورشکست شد.»
او تاکید کرد که روابطعمومیچشم بینای سازمانهاست: «روابطعمومیدر عمق است. در سطح کار قرار نمیگیرد. تحقیق میکند. این تصور اشتباه است که مدیر سازمانی بگوید این پسرعموی من است بگذارمش روابطعمومی. روابطعمومیخوب میتواند در تصمیمسازی سازمان موثر واقع بشود. وقتی روابطعمومیتوانا و کارساز است که فردی توانا آن را اداره میکند و این چنین سازمانی آینده خوبی خواهد داشت.»
سازمانها بدون مردم معنا ندارند
پس از سخنان کوتاه و مفید ساروخانی، پروفسور مهدی الوانی پدر مدیریت دولتی ایران دومین سخنران اجلاس بود که در جایگاه حاضر شد.
الوانی درباره مسئولیت اجتماعی مدیران در عصر حاضر صحبت کرد: «حکومت بدون مردم وجود ندارد. قدرت رسمیبیمعناست اگر قدرت اجتماعی پشتیبانش نباشد. دانشگاهها بدون دانشجو ساختمانی بیفایدهاند. اینکه یک ارگانی به عنوان روابطعمومیارتباط را با جامعه فراهم بکند، حرف گزافی است، بدون جامعه اصلا آن ارگان معنا نمیدهد. جامعه عنصر هستی بخش است. بدون مردم، مگر یک حکومت با پلیس و ماموران اجتماعیاش میتواند دوام داشته باشد؟ تولیدی بدون مشتری مفهوم ندارد؟ بنابراین درباره روابطعمومیباید در ذهنمان تحول ایجاد بشود. مشتری مالک است. اینها نباشند ما برای چی اینجا جمع شدیم؟ این اصل را فهم نکردیم.»
الوانی با این مثالها به این نکته رسید که: «تعریف درستی از سازمان به دست ندادیم. تعریفی محدود و خودخواهانه و درونگرا. جامعه را ندیدیم. تعاریف نادرست به ما یاد دادند. کارمند بانک ولی نعمت شما نیست. شما نروید تعطیل است. یک تعدادی از موسسات آموزش عالی قارچ وار تعطیل شده، دانشجو ندارد. روابطعمومیرا اینگونه ببینیم.»
وی ضمن تاکید بر ضرورت تحول افزود: «در آینده نوع نگاه به آموزش و تبلیغات به گونهای دیگری میشود. انسان دارد برده تکنولوژی میشود. انسانی که برای آزادی خود خونبها داده دارد آن را دو دستی تقدیم تکنولوژی میکند.»
الوانی تاکید کرد: «مسئولیت اجتماعی ما فراتر از پیرامون ماست. ایدهی استیلای انسان بر طبیعت که در باخترزمین (غرب) به طور جدی پی گرفته شد، این موضوع را نادیده گرفت که انسان خود جزئی از طبیعت است. معلوم است که این تصور استیلا بر طبیعت، با محیطزیست مغایرت پیدا میکند.»
آلودگی شهر تهران و ضعف روابطعمومی
پخش کلیپی درباره ضرورتهای جهانی توجه سازمانها به ایاسجی بهویژه محیطزیست نه به عنوان امری پیرامونی که به عنوان امری مربوط به کل کره زمین از جمله برنامههای جالب این اجلاس بود.
دکتر حسینعلی افخمیرییس گروه روابطعمومیدانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و رییس پنل این اجلاس نیز در میانبرنامه ضمن تاکید بر اینکه روابطعمومیمدیریت افکار عمومینیست، بلکه هدایت افکار عمومیاست، به موضوع آلودگی هوای تهران به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: «چه کسی پاسخگوست؟ اشاره به این مشکل شهر پایتخت حتی تا سال 88 در صداوسیما ممنوع بود! حالا هم اگرچه همه درباره آن حرف میزنند اما مشخص نیست چه کسی مسئولیت دارد؟»
نوع روابطعمومیپروفسور حسابی
مهندس ایرج حسابی رییس بنیاد پروفسور حسابی نیز از سخنرانان همین اجلاس بود و با درج خاطرات جالبی از منش و رفتار زندهیاد پروفسور حسابی، درباره نوع روابطعمومیاو سخنرانی کرد.
ابرتحولات روابطعمومی
سخنرانی دکتر احمد یحیایی ایلهای چهره ماندگار روابطعمومینیز آخرین سخنرانی این بخش از اجلاس بود. او گفت: روابطعمومیها زمانی میتواند نقش راهبردی در توسعه سازمانی و همچنین توسعه جامعه پیرامونی خود ایفا کند که به ابرتحولات روابطعمومیتوجه کند، شناخت کافی نسبت به آنها به دست آورد و در برابر آنها واکنش درست و بموقع داشته باشد.
یکی از مهمترین ابرتحولات روابطعمومیجهانی شدن است و لازم است روابطعمومیها جهانی بیندیشند و مروج گفتمانهای آینده ساز باشند.
نقش عموم یا همان افکار عمومیدر آینده سازمانها بیشتر شده است. زیرا اکنون سازمانها مخاطب افکارعمومیهستند نه عموم مخاطب سازمانها.
بهواسطه دسترسی به کانالها و ابزارهای ارتباطی متنوع، ارتباطات سازمانی بالغ شده است.
امروزه سازمانهای غیرشفاف، اعتماد و مشارکت مردم و مشتریان خود را از دست میدهند و اگر موضوع شفافیت سازمانی جدی گرفته نشود بحران مشروعیت جدی است.
روابطعمومیها بایستی مسئولیت اجتماعی جهانی را در سازمانها ترویج کنند.
در آینده نزدیک یکی از تحولات بزرگ، چگونگی روابط انسان و رباتهای انساننماست و روابطعمومیها در آمادهسازی محیط سازمانی برای این شرایط، مسئولیت بیشتری دارند.
هوش مصنوعی مهمترین ابرتحول روابطعمومیاست چرا که این تکنولوژی حتما کیفیت پاسخگویی و اطلاع رسانی را بهبود خواهد بخشید و لازم است روابطعمومیها هر چه سریعتر به این سلاح ارتباطی مجهز شوند.
جوایز صنعت روابطعمومیایران
رونمایی از دو کتاب «روابطعمومیایاسجی» و «دیجیتالسازی روابطعمومی» در کنار تقدیر از برگزیدگان بیست و دومین دوره جوایز صنعت روابطعمومیبخش پایانی اجلاس بود.
همچنین جوایز روابطعمومیایران اعطا شد به حسن عمیدی مدیر ارتباطات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان تاثیرگذارترین فرد در حوزه روابطعمومی، به خاطر 25 سال تلاش برای راهاندازی مدرسه ارتباطات در کل کشور و مناطق محروم.
تقدیر از وليد آلبوناصر مدير روابطعمومیو امور بينالملل شرکت توسعه نيشکر صنايع جانبی و اعطای جایزه ملی روابطعمومیو جایزه ویژه انتشارت به او.
تقدیر از محمد جواد براتی احمدآبادی مدیر روابطعمومیشرکت فولاد مبارکه اصفهان با اعطای جایزه پایداری.
تقدیر از هدایت الله درخشنده ریاست روابطعمومیشرکت پالايش گاز بيدبلند خليج فارس و اعطای جایزه سرآمدی ای اس جی.
اعطای جایزه ویژه روابطعمومیبه احمد فامیل دردشتی مديرعامل محترم انجمن خيريه حضرت ابوالفضل (ع).
اعطای جایزه مدیریت ارتباطات الکترونیک به سیدمجتبی قدسی مدیر روابطعمومیبانک ملی ایران.
تقدیر از میثم مرادینیا مدیر روابطعمومیبانک صادرات ایران و اعطای جایزه کمپین روابطعمومی.
تقدیر از سیدنجیب حسینی مدير امور حوزه مديريت و روابطعمومیبانک شهر و اعطای جایزه مدیریت روابط رسانهای.
اعطای جایزه مدیریت انتشارات به بهزاد راجی مشاور ریاست و مدیرکل روابطعمومیسازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور.
جایزه ویژه برنامهریزی و مدیریت ارتباطات درونسازمانی به سیدعلی میرفخرایی ریيس اداره کل روابطعمومیبانک توسعه تعاون.
جایزه ویژه مدیریت ارتباطات الکترونیک (سیستم اطلاعاتی امور روابطعمومی) به دکترهادی کمریی مدير روابطعمومیو بازار افزايی بانک آینده.
جایزه ویژه مدیریت رسانهای به سیداحمد قلعهنویی مدیر روابطعمومیشرکت آلومینای ایران.
جایزه ویژه مسئولیت اجتماعی به رضا صفريان مدير روابطعمومیشرکت فولاد هرمزگان جنوب.
جایزه ویژه مسئولیت اجتماعی به مسعود زيدونی ریيس روابطعمومیشرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری.
جایزه مدیریت برند به ابراهیم معنوی رییس روابطعمومیو اطلاعرسانی صندوقهای بازنشستگی،پسانداز و رفاه کارکنان صنعت نفت.
جایزه مسئولیت اجتماعی به روح الله قاسمیان ریيس اداره کل روابطعمومیبانک قرضالحسنه مهر ايران.
جایزه مدیریت مسئولیت اجتماعی به علیداد واحدی مدیر روابطعمومیو امور بينالملل شرکت نفت ستاره خليج فارس.
جایزه ویژه حامیمحیطزیست به بهمن علیبخشی مدیر روابطعمومیشرکت بیمه سینا.
جایزه مدیریت روابط رسانهای به مهرداد فقیهیان مدیرعامل شرکت معدني و صنعتي فولاد سنگ مبارکه اصفهان.
جایزه رهبری فکری مسئولیت اجتماعی برای ابراهیم مولایی رییس انجمن روابطعمومیاستان آذربایجان شرقی.
تقدیر از مقاله برتر نخستین «اجلاس ملی مدیران روابطعمومی»
در آیین اختتامیه نخستین «اجلاس ملی مدیران روابطعمومی» از خانم اکرم محمدی نیکو دکتری جامعهشناسی اقتصاد و توسعه – پژوهشگر و مدرس دانشگاه و رییس روابطعمومیشرکت تامین نیروی انسانی و خدمات پشتیبانی بانک مسکن و نویسنده مقاله هوش مصنوعی و صنعت روابطعمومیتقدیر بعمل آمد.
انتشار شماره 64 فصلنامه “کارگزار روابطعمومی” ویژه بهار 1402
شماره 64 فصلنامه “كارگزار روابطعمومي” ويژه بهار 1402 به صورت تمام رنگي به سردبيري مهدي باقريان منتشر شد.
اين شماره از نشريه به دو پرونده «مسئوليت اجتماعي شركتي» و «اياسجي» اختصاص دارد.
– اياسجي و فرصتهاي روابطعمومي
در بخشي از «سخن آغازين» اين شماره از مجله آمده است: «اياسجي» (ESG) چارچوبي است كه به ذينفعان هر شركت و سازماني كمك ميكند بفهمند يك سازمان چگونه در حال مديريت ريسكها و فرصتهاي مرتبط با محيطزيست، جامعه و اقدامهاي حاكميتي است. اياسجي به ما يادآور ميشود كه مسايل مرتبط با توسعه پايدار و متوازن فقط به موضوعهاي زيستمحيطي محدود نميشود و علاوه بر مسايل مرتبط با محيطزيست و جامعه به موضوعها و دغدغههاي رايج بين مشتريان، تامينكنندگان و كاركنان نيز ارتباط پيدا ميكند.
تاكنون هيچگاه به اندازه الان فشارها در ارتباط با سياستهاي زيستمحيطي، اجتماعي و حاكميتي و تاثيرگذاري آن بر تعيين اهداف و خواستهها زياد نبوده و باعث نشده بود تا شركتها و مشتريان و ذينفعان تا بدينحد و اندازه در اين زمينه همسو و حساس باشند.
شواهد زيادي نشان ميدهد كه ابتكارهاي زيستمحيطي، اجتماعي و حاكميتي براي رشد كسبوكارها بسيار مهم هستند و همه اينها بر يك واقعيت ساده متكي است: مسايل اياسجي براي مشتريان و مصرفكنندگان اهميت دارد.
مصرفكنندگان، كسبوكارها را به عنوان عوامل تغيير حياتي ميبينند و اگر برند مورد علاقهشان در مسايل مربوط به اياسجي كوتاهي كند، از خود واكنش منفي نشان ميدهند.
از همينرو سال 2023 را ميتوان نقطهي عطفي در تاريخ اياسجي دانست و سالي طلايي در زمينه سرمايهگذاريهاي زيستمحيطي، اجتماعي و حاكميتي ناميد بهطوريكه رسانهها نيز روي خوشي به خبرهاي مرتبط با اياسجي نشان دادند…»
– آيا روابطعموميها مسئول رسيدگي به اياسجي هستند؟
در اين گفتگو دكتر «مارك وينر» مدير عامل موسسه روابطعمومي و «تينا مك كوركينديل» مدير ارشد Public Relay و نويسنده «تكنولوژي روابطعمومي، دادهها و بينش» سؤالات سختي در مورد ارتباطات و پيامهاي مربوط به اياسجي (ESG) و منافع اجتماعي و نقش شركتهاي بزرگ و كوچك ميپرسند.
– مسئوليت اجتماعي شركتي در روابطعمومي چيست؟
ايجاد يك فرهنگ مسئوليت اجتماعي شركتي امري مهم و كليدي است و روابطعمومي سازمانها و شركتها نقشي اساسي و حياتي در ايجاد اعتماد عمومي نسبت به برندها بازي ميكنند. بهطور كلي، رابطه بين روابطعمومي و مسئوليت اجتماعي شركتي رابطهاي ضروري است و شركتها ميبايستي گامهاي حساب شدهاي را در اين زمينه بردارند كه منعكس كننده اعتقادات و اولويتهاي اخلاقي آنها باشد. در اين ميان، فعالان روابطعموميبايستي خود را مهياي تعريف كردن داستان مسئوليت اجتماعي شركتي براي مخاطبان مختلف به شيوهاي صادقانه و شفاف نمايند و موضوع مسئوليت اجتماعي شركتي را به عنوان يك تاكتيك بازاريابي پيگيري كنند.
بهطور كلي، هر گاه شركتها اقدام به انتخاب استراتژيهاي مسئوليت اجتماعي شركتي مناسب و بر اساس دلايل درست كنند در واقع دست بهكارهايي در زمينه مسئوليت اجتماعي شركتي خواهند زد كه به آنها اعتقاد واقعي دارند و فقط بهدنبال اقدامات تبليغي و نمايشي نخواهند بود چرا كه تبديل كردن مسئوليت اجتماعي شركتي به يك ابزار بازاريابي صرف نه تنها نميتواند به بهبود وجهه و منزلت برندها كمكي كند بلكه ميتواند اعتبار آنها را نيز زير سوال ببرد.
“فصلنامه كارگزار روابطعمومي” از آبانماه ۱۳۸۰ با روش تحليلي- آموزشي و انتقادي، در دبيرخانه هيئت نظارت بر مطبوعات ثبت شده و در تلاش است تا با فراهم آوردن بستري مناسب جهت چاپ مقالات علميعرصه «روابطعمومي»، گام مؤثري در غناي ادبيات روابطعمومي ايران بردارد.
اين فصلنامه علميتخصصي پذيراي مقالات اساتيد، پژوهشگران، محققان، مديران، كارشناسان و دانشجويان در حوزه روابطعمومي و ارتباطات است.
1. برای مشاهده تصاویر این رویداد اینجا کلیک کنید.
2. برای مشاهده تصاویر این رویداد اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
آییننامه چگونگی تعیین و حدود وظایف سخنگوی هیأت دولت و تشکیل شورای اطلاعرسانی دولت
12 بازدید
-
کتاب «مدیریت روابطعمومی دولتی» منبع ارزشمندی برای متخصصان و مدیران دولتی
26 بازدید
-
سمینار کاربردهای هوش مصنوعی در روابطعمومی از منظر تصویر
35 بازدید
-
رييس انجمن متخصصان روابطعمومی: محتوا بايد مخاطب را به حركت درآورد
28 بازدید
-
سالنامه تخصصی روابطعمومی ایران ویژه «روابطعمومی و فرصتهای هوش مصنوعی مولد» منتشر میشود
24 بازدید
-
رييس انجمن متخصصان روابطعمومی: هوش مصنوعی آينده روابطعمومی است
34 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید