گزارش سومین رخداد ملی بررسی مسایل و چالش های روابط عمومی
سومین رخداد ملی بررسی مسایل و چالشهای روابط عمومیایران از سوی موسسه کارگزار روابط عمومی، چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه 1398 در سالن فیروزه هتل بزرگ ارم تهران با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، نماینده مجلس شورای اسلامی، مدیران و کارشناسان روابط عمومیهای سازمانها و نهادهای مختلف کشور برگزار شد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی روابط عمومیایران (شارا) درسومین رخداد ملی بررسی مسایل و چالشهای روابط عمومیایران ، دکتر شهیندخت خوارزمیاستاد برجسته علوم ارتباطات با موضوع “بررسی روندهای تحول و چالشهای جامعه ایران و نقش روابط عمومیدرشرایط امروز”، دکتر سعید خزایی رییس انجمن آینده نگری ایران با موضوع “روابط عمومیبه مثابه سامانه هشدار سریع راهبردی”، دکتر علی اکبر جلالی رییس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری الکترونیک و عضو هیئت علمیدانشگاه علم و صنعت با موضوع “ایترنت چیزها و بلاک چین با تاکید بر جایگاه آنها در روابط عمومی“، مهندس زهرا سعیدی رییس فراکسیون روابط عمومیمجلس شورای اسلامیبا موضوع” اقدامات و فعالیتهای انجام گرفته شده در خصوص توسعه جایگاه روابط عمومیدر فراکسیون روابط عمومی“، دکتر بهنود الله وردی نیک با موضوع “برندآفرینی و نقش روابط عمومیدر هویت سازی برند سازمانی” سخنرانی کردند و همچنین مرتضی نظری مدیر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان تهران در سخنانی به بررسی آخرین وضعیت روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و چالشهای موجود پرداخت.
رییس موسسه کارگزار روابط عمومی:
طرح اعتباربخشی متخصصان روابط عمومیاجرا میشود
مهدی باقریان در آغاز «سومین رخداد ملی بررسی مسایل و چالشهای روابط عمومیایران» از پیگیریهای انجمن متخصصان روابط عمومیبرای اجرایی کردن طرح تایید صلاحیت حرفه ای و اعتباربخشی کارگزاران روابط عمومیکشور، خبر داد.
وی با اشاره به تجارب کشورهایی نظیر آمریکا و مالزی و سایر انجمنهای حرفه ای در خصوص اعطای گواهی حرفه ای به فعالان عرصه روابط عمومیگفت: «ادوارد برنیز» از نخستین کسانی بود که طرح «مجوز روابط عمومی» را مطرح کرد و هم اینک در قالب انجمن روابط عمومیآمریکا با بیش از 25هزار نفر عضو و شعبات متعدد، علاوه بر تایید صلاحیت حرفه ای کارگزاران روابط عمومی، در تهیه و تدوین برنامههای آموزشی حوزه روابط عمومیاز دیپلم به عنوان مرجع و نهادی اثرگذار، مطرح است.
رییس موسسه کارگزار روابط عمومیبا بیان این که در آمریکا تمام کسانی که قصد ورود به عرصه کار در حوزه روابط عمومیدارند باید صلاحیت حرفه ای آنها و اعتبارنامه فعالیت شان تایید شده باشد.
وی افزود: در سال گذشته کلیات طرح در انجمن متخصصان روابط عمومیایران تایید شد و امیدواریم در سال جاری شاهد اجرایی شدن این موضوع باشیم تا یکی از چالشها و خلاءهای موجود روابط عمومیکشور مرتفع شود.
باقریان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم میرزا بابا مطهری نژاد، یاد و خاطره تمامیدرگذشتگان عرصه روابط عمومیرا گرامیداشت.
رییس فراکسیون روابط عمومیمجلس شورای اسلامی
فراکسیون روابط عمومیمجلس شورای اسلامیآماده دریافت طرحها و ایدههای نوآورانه برای بررسی در صحن علنی مجلس است
زهرا سعیدی نماینده مجلس شورای اسلامیو رییس فراکسیون روابط عمومیدر سومین رخداد ملی بررسی مسایل و چالشهای روابط عمومیایران با بیان این که متغیرهای گوناگون بیرونی و درونی منجر به ایجاد زمینه ای برای استفاده از فرصتهای بی شماری شده است گفت: تزریق ناامیدی توسط رسانههای بیگانه و ارایه اطلاعات نادرست و منفی موجب بی اعتمادی میشود و روابط عمومیها در این میان با تکیه بر اخبار مثبت و امیدآفرین و نگاهی وحدت بخش میتوانند با هجمههای گسترده مقابله کنند.
وی با بیان این که روابط عمومیها حایز جایگاه حساس و مهمیدر سازمانها هستند احضار داشت: ما خودمان باید نسبت به حل مسایل حساسیت داشته باشیم و با تکیه بر رسانه مکتوب الهی یعنی قرآن کریم در مسیر حق حرکت کنیم.
مهندس سعیدی خاطرنشان کرد:
مردم محوری و همگامیبا سرعت رشد فزاینده فناوریها در کنار مجهز شدن به دانش روز و اطلاعات معتبر کمک شایانی به ترسیم چهره واقعی نظام میکند.
وی با تقدیر از تلاشهای آقای باقریان در ارتقای سطح و جایگاه روابط عمومیکشور اظهار داشت: فراکسیون روابط عمومیمجلس شورای اسلامیبا تمام وجود آماده دریافت طرحها و ایدههای نوآورانه برای بررسی در صحن علنی مجلس است چرا که اعتقاد داریم نهاد روابط عمومیدر هر سازمانی رهبر ارکستر و هماهنگ کننده اجزای مختلف سازمانی به شمار میرود که در شرایط حاضر میتواند ایفاگر نقش ارزنده و بی بدیل باشد.
دکتر شهیندخت خوارزمی:
بررسی روندهای تحول و چالشهای جامعه ایران
دکتر خوارزمی در سخنرانی خود روندهای تحول، تکنولوژیهای چاره ساز و مهارتهای لازم مدیران روابط عمومیرا در عصر شفافیت و شرایط حادث بر اوضاع جاری کشور را تشریح کرد.
وی با بیان اینکه فناوریهای جدید موجب جبر و ناگریز بودن از ورود به عرصه شفافیت شده اند افزود: آیا ما آماده ورود به عصر شفافیت هستیم؟ آیا آماده پرداخت هزینههای پاسخگویی هستیم؟ شکی نیست وقتی اخبار را در سطح جهانی دنبال میکنیم این احساس را درک میکنیم که جامعه بشری و کسانی که تا چند دهه پیش پاسخگو بودند، حالا دیگر پاسخگو نیستند.
دکتر خوارزمیبا بیان این که در عصر بحران انسانیت، آدمها نه خودشان را دوست دارند و نه دیگران را، افزود: بار رنج دیگران را زمانی بر دوش میکشیم که خودمان را دوست داشته باشیم و باید پرسید چرا ارزشها ضعیف شده و روابط عمومیدر عصر تضادها و تعارضها، در عصر هجوم اخبار بد چه اقدامیباید انجام دهد.
وی با اعتقاد به این که دستاوردهای نویدبخشی در عرصه تکنولوژی به طور روزافزون حاصل میشود گفت: زمانی که حالمان از اخبار بد دگرگون میشود با شنیدن اخبار پیشرفتهای فناورانه میتوان کورسوهای امید را منور ساخت و امیدآفرینی کرد.
دکتر خوارزمیطرح پرسشهای بنیادین نظیر از کجا آمده ام و به کجا میروم و تعیین غایت و هدف زندگی و سمت و سوی تلاشهای بسیار را با تکیه بر خردورزی و ترکیب عقلانیت و انسانیت در عملکرد موفق روابط عمومیموثر دانست.
وی رمز بقا و راز پیشرفت روابط عمومیها را استفاده از مهارتها در حوزه IT و ورود به شبکههای اجتماعی اعلام کرد و افزود: داستان سرایی و قصه گویی راهبرد اساسی در تولید محتوا به شمار میرود و تمامیابزارها در عصر شفافیت در اختیار روابط عمومیها قرار دارد.
دکتر خوارزمیتصریح کرد: در عصر شفافیت ارزشهایی نظیر ارزش حقیقت باید مورد نظر شما روابط عمومیها باشد. شما ابزارها را در اختیار دارید و میتوانید به تحریف واقعیت و یا افشای حقیقت بپردازید. آیا حاضرید به قیمت نیکنامیموقت سازمان، پا بر روی حقیقت بگذارید یا خیر؟
وی افزود: اگر استراتژی شما مبنی بر ارایه واقعیت به مخاطب باشد قطعا در مسیری قرار دارید که برخلاف مسیری است که ابزارهای پرتوان تحریف یا افشای واقعیت، پیش روی شما قرار داده است.
دکتر خوارزمیتفکر سیستمیو مهارت در بازآفرینی و ترکیب محتوا را از عوامل اثرگذار بر موقعیت روابط عمومیها در عصر حاضر برشمرد و تحلیل دادهها، بلاک چین، هوش مصنوعی، علوم مغز و اعصاب را از مهم ترین حوزههای علم و تکنولوژی تاثیرگذار بر روابط عمومینام برد که همگی باید در کسب و حفظ شهرت و خوشنامیسازمان مورد استفاده قرار گیرند.
دکتر خوارزمیدر بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریمها و مسایل بوجود آمده در عرصه بین المللی گفت: هیچ بحرانی ماندگار نیست و با بکارگیری توان ذهنی و مغزی و با مفهومیبه نام اراده میتوان حرکتهای بزرگی به انجام رسانید و از آنجا که یاس و ناامیدی تمامیانرژیهای خلاقانه فرارو سازمان را نابود میکند، بایسته است تا روابط عمومیها امید را اشاعه دهند، درد و رنجها را کاهش دهند، مسئولیت اجتماعی را در مدیران خود تقویت کنند تا تهدیدها به فرصت تبدیل شود.
رییس انجمن آینده نگری ایران:
روابط عمومیبه مثابه سامانه هشدار سریع راهبردی
دکتر خزائی با تشریح ویژگیهای عصر ناپایداری، عصر فراریت و عدم قطعیت و بی ثباتیها و ابهامات بسیار، پیرامون موضوع آینده پژوهی و نقش مهم روابط عمومیدر چنین فضایی سخنرانی کرد.
وی با بیان این که داشتن تجربه و تخصص صرفا در محیطهای خطی کاربرد دارد گفت: در شرایطی که تغییرات فزاینده فناوری و سرعت شتابان تغییرات مکرر را شاهد هستیم باید یاد بگیریم که یاد نگیریم زیرا یادگیری ذهن ما را محدود میکند و سازمانها احتیاج به هنر فراموشی دارند.
کوتاه شدن چرخه عمر محصول، چالش عدم سازگاری با محیط و عدم درک تغییرات و آهنگ سریع تغییرات از مواردی بود که دکتر خزائی در تشریح آن گفت: بسیاری از اطلاعات و منابعی که برای تجسم آینده نیاز داریم، خارج از تصور ماست چرا که دانش ما مربوط به گذشته است و روشهایی نظیر تحلیل سیگنالها به روابط عمومیکمک میکند تا به مثابه رادار عوامل محیطی را احصاء و شناسایی کند.
وی با بیان این که آینده همین الان است و بذرهای تغییر همواره در حال جوانه زدن هستند، به لزوم کسب مهارتهای جدید توسط روابط عمومیها تاکید کرد و اظهار داشت: جایگاه سنتی روابط عمومیها دیگر جوابگوی نیازهای جدید نیست و تحلیل سیگنالها کمک میکند تا خوراک مناسبی برای استراتژیهای سازمانی غلبه شود.
دکتر خزائی افزود: سیگنالها یا همان نشانکهای ضعیف اگر توسط روابط عمومیها کم اهمیت تلقی شوند تبدیل به سونامیمیشوند و ما نیازمند شناسایی آینده با امکاناتی که داریم هستیم و در این میان روابط عمومیدر خط مقدم و لبه جلویی سازمان قرار دارند.
خلق جمعی معنا و بهره گیری از روشهای توصیفی و اکتشافی برای شناسایی سیگنالهای ضعیف که صدف طلایی نام دارند از دیگر مباحثی بود که دکتر خزائی بکارگیری چنین روشهایی را در خدمت مفاهیم آینده پژوهی و روند پژوهی موثر قلمداد کرد و اذعان داشت: اگرچه با روشهای سنتی امکان پیش بینی آینده وجود ندارد.
دکتر خزائی سیگنالهای ضعیف را مطالب و اطلاعاتی ساختارنیافته و ظاهرا با ارزش محتوای کم توصیف کرد که قادرند آن جنبههایی از یک تهدید یا فرصت را که محتوای اطلاعاتی این تهدید یا فرصت به مرور بیشتر و بیشتر میشود را به وسیله آن شناسایی کرد.
وی با بیان این که سیگنالهای ضعیف اغلب در نقاط کور ذهنی مدیران قرار میگیرد خاطرنشان کرد: معمولا مدیران نسبت به رویدادهای جانبی، کور و فاقد آگاهی هستند و نقاط کور باعث معیوب شدن دید جانبی شده و معمولا افراد و سازمانها مستعد داشتن چنین نقاطی هستند که این امر به توانایی پایش و پویش محیطی آنها آسیب میرساند.
دکتر خزائی مهم ترین وظیفه روابط عمومیها را رصد و تغییر یک سیگنال با بهره گیری از فیلترهای نظارتی، ذهنی و قدرت رصد و تفسیر سیگنالها دانست و خاطرنشان ساخت: پذیرفتن اصل عدم قطعیت توسط روابط عمومیها منجر به آن میشود تا مجموعه گذرگاههای زمانی موجود در ذهن را به عنوان عناصر اصلی تشکیل دهنده حافظه آینده بکار گرفته و با درک سیگنالهای تغییرات و مفهوم گذرگاههای زمانی، به مفهوم آفرینی برای آینده بپردازد.
رییس کرسی یونسکو در آموزش یادگیری الکترونیک و عضو هیات علمیدانشگاه علم و صنعت:
اینترنت چیزها و بلاک چین با تاکید بر جایگاه آنها در روابط عمومی
دکتر علی اکبر جلالی در سخنرانی خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دکتر کاظم معتمدنژاد به شعار روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی سال جدید با عنوان «برطرف کردن شکاف استانداردسازی» اشاره کرد و در این باره گفت: این شعار مبین آن است که همه ملتها در فضای اطلاعاتی یک زمان، یک تفکر و اندیشه واحد باید داشته باشند و با استانداردهای آن خود را تطبیق دهند.
وی با تاکید بر ضرورت اتخاذ استراتژی روشن و شفاف در مواجهه با فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی گفت: تغییرات حادث شده در جهان از طریق سیاست نیست بلکه فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی مهم ترین عامل تغییرات در شئون مختلف جوامع هستند و ما باید با پرکردن شکاف دیجیتال از فرصتهای بی شمار این عرصه بهره گیری کنیم.
دکتر جلالی با بیان این که ما مجبور خواهیم شد که به شرکتهای تولید کننده نرم افزاری، ابزارهای هوش مصنوعی و حقیقت مجازی اعتماد کنیم افزود: ما به فیس بوک، گوگل و شرکتهای اپل و سامسونگ که گوشی همراه را به عنوان یک ابزار ارتباطی و رایانه همراه در اختیارمان گذاشته اند اعتماد کردیم و اگر اعتماد نداریم راهش آن است که از اول اجازه ندهیم آنها را بسازند.
وی در تشریح تاثیر فناوری و الزام به استفاده از آن گفت: اگر در پنج سال آینده در گوگل یا ماشین جستجوگر دیگری در مورد خودمان جستجو کنید به شما خواهد گفت که شما کی هستید، چه چیزهایی دوست دارید، به چه غذایی علاقمند هستید، سطح سواد، درآمد و بسیاری از خصوصیات شخصی شما را خواهد گفت.
دکتر جلالی خطرناک ترین مشکل انسان با آینده فناوری را تبدیل انسان به موجودی بی خاصیت عنوان کرد و اظهار داشت: ماشین اخلاق ندارد. ماشین انسانیت نمیفهمد و ماشین صفر و یک میداند و بس. در حالی که فناوری فقط یک ابزار است و اینترنت ابزار جادویی. ابزار هدف نیست و ما انسانها هدف هستیم.
عضو هیات علمیدانشگاه علم و صنعت با اشاره به فناوریهایی نظیر بلاک چین، بر نقش حساس روابط عمومیها به ویژه در زمینه تحلیل دیتا و نوگرایی در بکارگیری شبکههای امن تاکید کرد و سپس به تبیین موضوع «اکوسیستم اینترنت چیزها و چگونگی بکارگیری فناوری در بخشهایی نظیر آموزش، کشاورزی و سایر رشتههای عملیاتی پرداخت و اذعان داشت: تحولی که بر اساس گسترش و توسعه فناوری در 20 سال آینده اتفاق خواهد افتاد از 300 سال قبل بیشتر خواهد بود و بزودی شاهد حاکمیت نسل دیجیتال خواهیم بود.
دکتر جلالی، مشارکت کشورهای در حال توسعه در فرآیند استانداردسازی ITU، توانمندسازی را از ماموریتهای اصلی اتحادیه جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی در سال 2019 قلمداد کرد و کاربردها، فرصتها و چالشهای اینترنت چیزها و بلاک چین برای روابط عمومیها را تشریح کرد.
دکتر بهنود الله وردی نیک:
برندآفرینی در روابط عمومی
دکتر بهنود الله وردی نیک با اشاره به «داستان فیل برند»، ادراک کلی سازمان از مفهوم برند به عنوان موجودی زنده، گفت: دمیدن روح واحد توسط تمامیاعضای سازمان به نحوی که شواهد و گواهی دهند تا تجربه یکپارچه ای از سازمان در ذهن مخاطب شکل گیرد، منجر به خلق موجود زنده ای به نام برند میشود.
وی تعریف و ادراک مخاطب از یک پدیده به نام برند را وابسته به زیرساختهایی دانست که تمامیاجزای سازمان در آن دخیل هستند و در این باره اظهار داشت: برند، هویت و ادراک ذهنی و احساسی قلبی درونی است که در افراد نسبت به یک پدیده بوجود میآید.
هدایتگر و استراتژیست کسب و کارها به عنوان آخرین سخنران سومین رخداد ملی بررسی و چالشهای روابط عمومیایران، قویترین برند دنیا را برند «مادر» اعلام کرد که در تمامیجوامع معنا، مفهوم و احساس قلبی یکسانی را در اذهان متبلور میسازد و با بیان اینکه روابط عمومیدر هر سازمان به عنوان رهبر ارکستر سازمان هستند تصریح کرد: اعتبار برند صرفا به میزان فروش باز نمیگردد بلکه احساس آرامشی است که در مخاطب از شنیدن نام برند ایجاد میکند نشان از موفقیت سازمان و بویژه روابط عمومیدر برندسازی دارد.
وی نقش مدیر روابط عمومیرا در برند آگاهی، نگرش و دانش برند و وفاداری برند موثر قلمداد کرد و افزود: روابط عمومیبه عنوان مدیر حراست از هویت برند، بر همه عوامل مثبت و منفی مشهود و نامشهود و بیرونی و درونی برند در ذهن مخاطب نقش تأثیرگذاری دارد.
دکتر اللهوردی، خلاقیت، بینش و شهود 360 درجه ای، توجه به مخاطب، رقبا، محیط کار، همکاران و سازمان را از ویژگیهای یک مدیر موفق روابط عمومیدانست و گفت: تمامیموارد مذکور مورد لحاظ قرار میگیرد تا هویت بصری، کلامی، حسی و مفهومیدر مرتبه بالایی حفظ شود.
مدیریت ذهن مخاطبان، جریان سازی و خلق رویدادهای جریان ساز، خلق تجربه، یکپارچگی در عمل و الهام بخشی از دیگر ویژگیها و اقدامات یک مدیر موفق به زعم دکتر الله وردی بود که به تشریح آنها پرداخت.
رییس پیشین مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومیوزارت آموزش و پرورش:
امیدوارم حذف عنوان روابط عمومیاز ساختار وزارت آموزش و پرورش به فراموشی سپرده نشود
مرتضی نظری، رییس پیشین مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومیوزارت آموزش و پرورش در سومین رخداد ملی بررسی مسایل و چالشهای روابط عمومیایران گفت: در شرایطی که رسانه و فضای مجازی تمام ماهیت و ماموریت سازمانها و نهادها را احاطه کرده، مرکز روابط عمومیبزرگترین دستگاه اجرایی کشور ادغام و حذف شد.
وی با ابراز تأسف از کاهش حضور وزارت آموزش و پرورش در پهنه رسانه ای و ارتباطی کشور افزود:نزدیک به دو سال برای ارتقاء جایگاه و مفهوم روابط عمومیدر خانواده بزرگ آموزش و پرورش تلاش شد و به تدریج و با کمک رسانههای آموزش و پرورش داشتیم رفتار حرفه ای در عرصه رسانه و ارتباطات را تجربه میکردیم که متاسفانه شاهد تصمیمیدفعی برای ادغام روابط عمومیدر دفتر وزارتی بودیم.
نظری ضمن درخواست کمک از همه رسانهها برای انعکاس مسایل دانش آموز، معلم و مدرسه گفت: من دو پرسش دارم و آن اینکه آیا میشود بزرگترین سازمان اجتماعی کشور که نزدیک به نیمیاز نیروی انسانی قوه مجریه را تشکیل میدهد، فاقد حسگرهای ارتباطی و روابط عمومیباشد؟ و پرسش دوم اینکه آیا جامعه میلیونی دانش آموزان و معلمان برای واکنش به مسألهها، تحولات جدید جهانی در حوزه یادگیری میتواند در جهانِ رسانه ای امروز بی رسانه و بی روابط عمومیباشد؟
مرتضی نظری در پایان اظهار داشت: آنچه در حال ساخت آن بودیم و نشد، روابط عمومیتحلیلگر، اجتماعی و فراگیر بود که از وزیرستایی و مجیز گویی و از دخالت افراد غیر متخصص در تعلیم و تربیت عبور میکرد و منافع خانواده، معلم و دانش آموز را ارجحیت میداد. جای یک روابط عمومیپاسخگو و کنشگر در آموزش و پرورش خالی است و امیدوارم در بی خبری ناشی از نبود خذف عنوان روابط عمومیاز ساختار وزارت آموزش و پرورش منافع و مسایل جامعه میلیونی ذینفعان آن به فراموشی سپرده نشود.
وی در خاتمه از همه رسانهها و انجمنهای تخصصی ارتباطات و روابط عمومیکه در پردازش اخبار، برای مسایل آموزش و پرورش سهم قایلند قدردانی کرد.
تقدیر از فعالان عرصه روابط عمومی
همچنین در این رخداد، از روابط عمومیهای شرکت پارس ایزوتوپ، بانک سپه، بنیاد مستضعفان، بانک صادرات ایران، شرکت مبین وان کیش، شهرداری سمنان، شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، گروه تصمیم یاران مدیریت در هزاره سوم (اندیشگاه مهسا)، سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و مجتمع مس شهر بابک در بخشهای مختلف تجلیل بعمل آمد.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
چهارمین رخداد بررسی مسائل و چالشهای روابطعمومی
8 بازدید
-
نکات کلیدی از دومین اجلاس ملی مدیران روابطعمومی
96 بازدید
-
شماره 67 فصلنامه کارگزار روابطعمومی منتشر شد
82 بازدید
-
گزارش برگزاری دومین اجلاس ملی مدیران روابطعمومی در ایران
116 بازدید
-
دومین اجلاس ملی مدیران روابطعمومی از منظر تصویر
122 بازدید
-
دومین اجلاس ملی مدیران روابطعمومی با تکریم از شادروان دکتر سید وحید عقیلی و حضور خانواده ایشان برگزار شد
108 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید