گزارش کامل برگزاری دومین کنگره کارگزاران مسلمان روابطعمومی
گزارش کامل برگزاری دومین کنگره کارگزاران مسلمان روابط عمومی
روابط عمومیاسلامی، مسئولیت پذیری، کارآمدی و اخلاق مداری ایران- تهران، تالار وحدت 17، 18 و 19 آذر ماه 1391
معرفی کنگره با استعانت از خداوند متعال، دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیو نهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومیایران با همکاری دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی، امام صادق (ع)، آزاد اسلامی، سوره، الزهرا (س)، مذاهب اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، دارالحکمه، دانشکده صداوسیما، و نیز کمیسیون ملی یونسکو، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامیو هشت انجمن شاخص روابط عمومیایران و با شرکت حدود 1200 نفر از رهبران، اندیشمندان، نخبگان، مدیران و کارشناسان صاحب نام در حوزه ارتباطات و روابط عمومیکشورهای اسلامیبا شعار “روابط عمومیاسلامی، مسئولیت پذیری، کارآمدی و اخلاق مداری” در روزهای 17، 18 و 19 آذرماه 1391 در تهران- ایران برگزار شد. در این کنگره که با موضوع “روابط عمومیاسلامی” برگزار گردید مسایل مختلف جهان اسلام از دیدگاه روابط عمومیو توقعات و انتظارات از کارگزاران مسلمان روابط عمومیدر صحنههای مختلف منطقه ای و بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اهداف کنگره – ایجاد و توسعه روابط میان کارگزاران مسلمان روابط عمومیبا هدف افزایش همگرایی و همافزایی توانمندیها – کمک به ایجاد و تقویت الگوی ذهنی مشترک در حوزه روابط عمومیاسلامی – ایجاد فرصت مناسب برای تعامل هر چه بیشتر نخبگان روابط عمومیجهان اسلام و استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود – اطلاع رسانی گسترده، شفاف سازی و ارایه واقعیتهای موجود کشورهای مسلمان به سایر ملل جهان از طریق روابط عمومیو بازارسازی رسانه ای با هدف اصلاح برداشت نادرست و یا استنباط غلط از اسلام – تلاش برای اتخاذ رویکرد واحد و ایجاد انسجام و وحدت لازم در برابر تحولات منطقه ای و بین المللی از زوایه روابط عمومی – فضاسازی رسانهای برای نشان دادن جایگاه و اهمیت صنعت- هنر روابط عمومیدر کشورهای اسلامی – ترغیب سیاستگذاران، رهبران دینی، اندیشمندان و اصحاب رسانه و روابط عمومیبه ایفای نقش مؤثرتر در عرصههای بین المللی – تبیین نقش انقلاب اسلامیدر بیداری اسلامی؛ وظیفه کارگزاران مسلمان روابط عمومی
برنامهها و ویژگیهای کنگره – تهیه پیش نویس منشور اخلاقی کارگزاران مسلمان روابط عمومی – برگزاری دومین دوره جایزه ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی – کتاب کتاب خلاصه مقالات کنگره به دو زبان فارسی و انگلیسی – انتشار ویژه نامه کنگره به دو زبان فارسی – راه اندازی انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی– شعبه ایر ان – برگزاری نمایشگاه جانبی – حضور بیش از 1200 نفر از متخصصان و کارشناسان مسلمان روابط عمومی
محورهای تخصصی کنگره – روابط عمومیاسلامیو نقش کارگزاران روابط عمومی – روابط عمومیاسلامی، جامعه و اخلاق حرفه ای – روابط عمومیاسلامیو توانمند سازی جامعه – روابط عمومیاسلامی، ارتباطات یکپارچه و مسئولیت اجتماعی – روابط عمومیاسلامی، ارتباطات بحران، بحران اعتبار و مدیریت هوشمندانه امور – روابط عمومیاسلامیو توسعه پایدار – روابط عمومیاسلامی، پژوهشهای کاربردی و مشارکت ملی و جهانی – روابط عمومیاسلامی، انجمنهای روابط عمومی، سازمانهای مردم نهاد و تدوین راهبردها – روابط عمومیاسلامیو روابط بینالمللی – روابط عمومیاسلامیو روابط فرهنگی – روابط عمومیاسلامیو جهانی شدن – روابط عمومیاسلامی، جنگ و تروریسم – روابط عمومیاسلامیو مبارزه با بیگانگی و تحریف مبانی دینی و اسلامی – روابط عمومیاسلامیو تعاملات گفتگویی – روابط عمومیاسلامی، عقاید و دیدگاههای متضاد – روابط عمومیاسلامیو دیپلماسی عمومی – روابط عمومیاسلامیو چالشهای جهان معاصر از منظر گفتگوی ادیان – روابط عمومیاسلامی، ترویج و اطلاع رسانی شفاف – روابط عمومیاسلامی، رسانه و بازاریابی اجتماعی – روابط عمومیاسلامیو جنگ نرم و اطلاعاتی – روابط عمومیاسلامیو خدمات رسانههای جدید – روابط عمومیاسلامیو ارتباطات الکترونیک – روابط عمومیاسلامیو بیداری اسلامی
مراسم افتتاحیه دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیبا قرائت پیام رییس جمهور توسط محمد شیخان سرپرست معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی ریاست جمهوری کار خود را آغاز کرد. در بخشی از پیام رییس جمهور به این کنگره آمده است: حضور اندیشمندان، نخبگان، مدیران و تلاشگران صاحب نام عرصه روابط عمومیدر این کنگره جهانی را ارج نهاده امیدوارم این گردهمایی ارزنده که مزین به گنجینه ای از تجارب علمیو عملی در حوزه.های مختلف هنر و صنعت روابط عمومیاست، بتواند با ارایه راه کارهای مفید و ایدههای ارزشمند، بستر مناسبی برای ارتقای جایگاه و افزایش سطح دانش کارگزاران این عرصه حرکت آفرین و آگاهی بخش فراهم آورد مجموعه نفیس تعالیم اسلامی، در حوزه های مختلف، راهگشای افقهای نوینی است که خرد انسان، همواره در پی کشف ژرفای بی بدیل آن بوده و با اتکا به پشتوانههای محکم این دین رحمت، در برابر جهالتها و نابخردیهایی که اساس انسانیت را نشانه رفته اند، پرتوافکنی میکند. اگرچه همه کسانی که به توحید، عدالت و پاکی ایمان داشته و در پی سعادت و پیشرفت انسانها هستند، وظیفه دارند با غور در سرچشمه زلال تعالیم الهی به پالایش و زدودن غبار جهل بپردازند اما به یقین متولیان روابط میان انسانها که میراث داران بهترین ارزشهای بشری هستند، در انجام این رسالت، وظیفه ای خطیر بر عهده دارند. با عنایت به موج بیداری حق طلبان در مقابل توطئه های روزافزون دشمنان اسلام که با استفاده از ابزارهای مختلف اطلاع رسانی و توسل به سنگین ترین جنگ های روانی رسانهای به صف آرایی در برابر معتقدان به حاکمیت الله و مشتاقان اهتراز پرچم نبوت خاتم الانبیاء (ص) ایستاده اند و مناسبات جهانی را در جهت منافع خود هدایت میکنند، اهتمام به اعتلای همبستگیهای دینی و فراهم آوردن شبکه ای شاخص با هدف حفظ و تقویت «گفتمان اسلامیدر عرصه اطلاع رسانی» حرکتی قابل ستایش و تحسین است. در پیام رییس جمهوری تاکید شده است: بی تردید، کارگزاران مسلمان روابط عمومیمیتوانند با تأسی به فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص) و با تکیه بر فضایل انسانی و دایره اخلاق گرایی، پیشتاز اتحاد، بین امت اسلام و تمامیملتهای موحد و عدالت خواه باشند و با تقویت آرمان خواهی و نشان دادن قله های آرمانی، روند شکل گیری و انسجام جبهه ملتهای آزاده را در مقابل قدرت های به ظاهر بزرگ، تسریع نموده و اقتدار پوچ آنها را در هم شکنند. وی در ادامه تصریح کرد: این کنگره میتواند با ایجاد فرصت مناسب برای تعامل هرچه بیشتر نخبگان مسلمان روابط عمومیو استفاده بهینه از ظرفیت های موجود، در راستای همبستگی ملل و جوامع اسلامی، میتواند در تحقق آرمان مدیریت مشترک جهانی نقش آفرینی نماید. در ادامه مهدی باقریان دبیر کل دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیضمن خیر مقدم به میهمانان داخلی و خارجی به ارایه گزارشی از روند برگزاری کنگره پرداخت. باقریان با اشاره به تاریخچه شکل گیری انجمن و کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیاز تمامیروابط عمومی های کشور و سایر مدیران نهادها و سازمان های موثر در برگزاری کنگره تقدیر کرد.
آمادگی کامل مجلس شورای اسلامیبرای تدوین قوانین موردنیاز در حوزه روابط عمومی کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامیسخنران بعدی مراسم افتتاحیه بودند. دکتر جلالی با اشاره به ورود و حضور مکتب رهایی بخش اسلام در ادبیات سیاسی جهان امروز از آن به عنوان دکترین جدید و موثر در تعیین مدیریت عرصه جهانی دنیای امروز نام برد و در این باره گفت: تغییرات شگرف در دهکده جهانی با مدد رشد فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی ایجاد شده و تعیین مدیریت عرصه جهانی در دنیای امروز را با چالشی روبرو ساخته است. وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور وقت آمریکا بعد از واقعه 11 سپتامبر گفت: کلام رئیس جمهوری آمریکا به گونه ای تداعی کننده جنگهای صلیبی بود و پس از این واقعه بلافاصله انگشت اتهام را متوجه مسلمانان ساخت. دکتر جلالی هم اندشی و انسجام روابط عمومی های کشورهای اسلامیرا در مقابله با هجمه ها و تحریفات علیه اسلام گامیارزنده توصیف کرد و با اشاره به تشکیل اتحادیه روسای مجالس کشورهای اسلامیاز آمادگی کامل این اتحادیه و همچنین مجلس شورای اسلامیبرای تدوین قوانین موردنیاز در حوزه روابط عمومیخبر داد.
بیداری اسلامیبزرگترین چالش سلطه غرب است علامه محمد امین شهیدی نائب رئیس مجلس وحدت مسلمین پاکستان در مراسم افتتاحیه دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیگفت: رسانه در عصر کنونی موثرترین نقش را در جهان دارد که هم میتواند جهان را گلزار و یا آن را به جهنم تبدیل کند. وی با بیان اینکه روزنامه ها ،تلویزیون ها واینترنت ابزاری هستند که انسان ها بدون آنها نمیتوانند زندگی کنند گفت: باید به دنبال این بود که این ابزار را برای ترویج احکام دین به کار برد چراکه رسانه در حال حاضر در دست غرب ا ست و چون دست غرب است لذا غرب برای پیشبرد منافع خود از این ابزار بهترین و بیشترین استفاده را میکند. علامه محمد امین شهیدی بزرگترین هدف غرب در استفاده از رسانه را انحراف افکار از مسائل اصلی به مسائل جزئی عنوان کرد و گفت: بزرگترین موضوع رسانه های امروز گریز دادن ا نسان از خود او و بی خبر نمودن وی از فطرت و وجدانش و سرگرم کردن به کارهایی است که خلاف فطرت آدم است. وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین اهداف غرب که با رسانه ها آن را دنبال می کند خشن جلوه دادن اسلام و مسلمانان است گفت: غرب با ایجاد القاعده، طالبان،گروه ها خشن در عراق، پاکستان و افغانستان و برخی دیگر کشورها، از طریق رسانه ها آنها را بزرگ میکنند و بعد به دنبال اهداف خود اینها را به عنوان بیرق به کار میبرند و اسلام و مسلمان را نشانه میگیرند. علامه شهیدی گفت: همین رسانه را دنیای غرب در پاکستان به کار برد و همین واکنش فطری مسلمانان را طوری جلوه داد که در دنیا این پیام را ارائه کرد که مسلمان ها نمی توانند با منطق صحبت کنند چون خشن هستند و با خشونت رفتار می کنند. وی با بیان این که همین رسانه یک روز قبل مسئله توهین آمیز بودن این فیلم را مطرح میکند و روز بعد برخی واکنشهای خشن را که دست نشاندگان دنیای غرب ارائه کردند به نام مسلمانان نشان داد افزود: این رسانه ها طوری وانمود کردند که اصل مسئله پشت پرده افتد و بیش از صد رسانه نشان داد که اینها خشونت طلب هستند. وی با تاکید بر این که در اعتراض به این فیلم موهن همه فرقه ها و گروههای مسلمان باهم متحد و یک صدا بودند، گفت: در کل جهان و در پاکستان دیدیم که حتی گروههایی که با هم عداوت داشتند بدون هیچ درگیری به خیابان ها آمدند که نشان دهنده چهره مثبت دین بود اما هیچ رسانهای این امر را نشان نداد در عوض یک شبانه روز مستقیم و غیر مستقیم آتش زدن اتوبوس را که یک سری دست نشانده غرب انجام دادند به تصویر کشید. وی با اشاره به مجروح شدن دختر 13 ساله افغانی که دچار ترور نافرجام طالبان بود گفت:رسانه ها 8 روز بدون وقفه این موضوع را پیگیری کردند به طوری که انگار هیچ مسئله ای بزرگتر از این مسئله نیست اما هدف انحراف افکار عمومیاز فیلم توهین آمیز بود که میخواستند به یک موضوع فرعی پرداخته شود و احساسات مردم را جریحه دار و جریان.های دینی را از خط خود منحرف کنند وی خاطرنشان کرد: در این عرصه وظیفه ما بسیار سنگین است چون میتوانیم از طریق رسانه ها افکار مردم را تعمیر کرده و به طرفی بیاوریم که مسیر درست افکار دینی است بایدا ز رسانه های موجود و یا ایجاد رسانههای جدید مسائل را آ سیب شناسی کرده و به دنبال راه حل منطقی آنها باشیم.
جهانی سازی فرهنگ مهدویت با بهره گیری از تخصص روابط عمومیهای مسلمان مدیرعامل مهدیه تهران در سخنانی ضمن بیان این مطلب به تشریح فعالیتهای انجام گرفته شده در مهدیه تهران پرداخت و افزود: شهید کافی با استفاده از رسانه منبر و با همت گماردن بر ساخت مکانی برای ترویج فرهنگ مهدویت اقدام به تأسیس مهدیه تهران کرد و پس از شهادت وی در سال 1357 تداوم فعالیتها و اهداف متعالی شهید احمد کافی مورد اهتمام جدی قرار گرفت. حاج حسن کافی رییس مجمع مهدیههای سراسر کشور که از او به عنوان چهره ای پرتلاش در وسعت بخشی به فرهنگ اسلامیدر دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیتجلیل شد، در ادامه سخنان خود با اشاره به وجود بیش از 200 مهدیه در ایران اسلامیو دهها مهدیه در سایر کشورها و همچنین ظرفیتهای موجود در روابط عمومیهای کشورهای اسلامی، اعلام آمادگی مهدیه تهران را برای ایجاد تعاملات مضاعف با سایر کشورهای مسلمان اعلام کرد.
تمبر دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیرونمایی شد مراسم افتتاحیه دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیبا رونمایی از تمبر این کنگره همراه بود. پایان بخش مراسم افتتاحیه دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیکه صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد، رونمایی از تمبر ویژه کنگره بود که با همکاری میان موسسه کارگزار روابط عمومیو شرکت پست جمهوری اسلامیایران به مناسبت برگزاری دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیبه میزبانی ایران اسلامیتوسط دکتر کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامیو دکتر عزیزی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامیرونمایی شد.
اهدای نشان ویژه دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در این مراسم از چهرههایی چون دکتر مهدی مظاهری، حاج حسن کافی مدیرعامل مهدیه تهران، محمد حمدان عدنان از مالزی، مهدی باقریان، حسن بشیر، امیدعلی مسعودی و جمیله احمد از مالزی تقدیر به عمل آمد.
سخنرانیهای علمی نوآوری در روابط عمومی، دیدگاه و گرایش های بین المللی (جان لئپولد شویبروک) رئیس سازمان بینالمللی مشاوره ارتباطات (ICCO) در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیبه تشریح و نقش نوآوری در روابط عمومیو دیدگاه ها و گرایش های بین المللی پرداخت. جان لئپولد شویبروک که از کشور بلژیک برای شرکت در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابطعمومیبه ایران آمده است به عنوان اولین سخنران بخش علمیکنگره پس از مراسم افتتاحیه ضمن ارایه مقاله خود، تأثیرگذاری روابط عمومیها را برای ایجاد تفکرات و نگرش های جدید به ویژه در عرصه بین المللی متکی به نوآوری و بکار بستن عنصر خلاقیت عنوان کرد. رئیس سازمان بین المللی مشاوره ارتباطات (ICCO) گفت: به گزارش سازمان بینالمللی مشاوره ارتباطات، مشاوره روابطعمومیبه رغم وجود نوسان در اقتصاد جهانی رشد کرده است. مشاوره روابطعمومینیز مانند هر حوزه دیگری در رکود جهانی 2009 متضرر شده است اما پس از رشد دوباره در 2010، در سال 2011 از توسعه اقتصاد جهانی در آن سال پیشی گرفت (در حدود 8/3 درصد). روابطعمومیبخشی از رشد خود را مدیون کنارهگیری از دیگر حوزههای ارتباطات بازاریابی است. هزینه تخصیص یافته به روابطعمومیدر سال 2011 افزایش یافت. رسانه دیجیتال و اجتماعی، امور همگانی و مدیریت بحران و مسأله بیشترین رشد را در سطح جهان داشتند. این خدمات روابطعمومیبرای مدت چهار سال متوالی بهترین چشم انداز رشد را داشتهاند. ارتباطات سازمانی نیز یکی از رقبا در سطح بینالمللی بوده است و تقاضا برای آن در ایالات متحده و انگلستان همچنان بالاست. روابطعمومیبازاریابی مصرفکننده/ علامت تجاری نقش مهمیدر بزرگترین بازارها داشته است، به طوری که یک سوم از درآمد مشاوره روابطعمومیرا در سال 2011 در انگستان به خود اختصاص داده است و منبع درآمدی خوبی برای موسسات ایالات متحده نیز بوده است. این حوزه از خدمات در سال 2012 نیز عملکرد خوبی در این کشورها داشته است. از سال 2008 تاکنون تقاضا برای دریافت خدمات روابطعمومیاز حوزه انرژی جهانی افزایش چشمگیری داشته است. جستجو برای انرژیهای جایگزین، کاهش یارانههای دولتی، قوانین جدید مالیات بر کربن، آزادسازی خدمات عمومیو افزایش قیمت نفت، نیاز به روابطعمومیخوب را تقریبا در تمام کشورها افزایش داده است.
تاثیر رسانههای اجتماعی در جامعه اسلامینیازمند بررسیهای عمیق است دکتر عبدالله عسکری در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومینقش و تاثیر رسانههای اجتماعی بر هویت افراد و بویژه جوامع اسلامیرا موضوع مهم ونیازمند بررسیهای عمیق دانست. استادیارارشد دانشکده روزنامه نگاری سلیمان دمیرل دانشگاه آلماتی قزاقستان ، با بیان اینکه پیشرفتهای بشر در عرصه به کارگیری فناوریهای ارتباطی، زندگی او را دستخوش تحولات جدی ساخته است افزود:ظهور پدیدههای اینترنت و وب و امکان برقراری ارتباط در فضای مجازی با سرعت زیاد و نیز رشد و توسعه سریع این فضا در جای جای کره خاکی، در کنار تبدیل شدن رایانه به یک جزء لاینفک در زندگی انسان مدرن، گونه ای متفاوت از تعاملات انسانی و تبادل افکار را رقم زده است. وی با بیان اینکه تعاملی شدن فضای وب با ایجاد وبلاگها و شبکههای اجتماعی، آغازگر فصلی جدید در ظهور و بروز استعدادهای بشری در قالب بهره گیری از این فضای دوسویه بود و عرصههای جدیدی از ارتباط را در برابر بشر گشود خاطرنشان ساخت: با انتقال اخبار، اطلاعات و یافتههای علمیو به بحث و بررسی گذاشته شدن آرا و نظرات در این فضای تعاملی، رشدی دو چندان در عرصه علم و فناوری نصیب بشر شد. استاد دانشگاه آلماتی قزاقستان،گسترش فضای ارتباطی را موجب بروز تبعاتی برای بشر دانست و گفت: ارتباط در فضای مجازی موجب آن شد که انسان، خود را بی نیاز از معرفی هویت حقیقی خود در همه عرصهها بداند و در این فضای مجازی، هویتی مجازی را نیز برای خود تعریف کند. لذا انسانی که هویتی مبتنی بر حضور در زمان و مکان و ارتباطات حقیقی اجتماعی را به صورت اکتسابی به دست میآورد، به جعل هویت و تعریف یک “من” جدید از خود پرداخت.
روابطعمومیاسلامینقش مهمیدر ترویج بانکداری اسلامیدارد دکتر غلامحسن تقی نتاج، استادیار دانشگاه امام حسین (ع) در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیبه تبیین نقش روابطعمومیدر ترویج بانکداری اسلامیپرداخت. دکتر غلامحسن تقی نتاج، از سخنرانان دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیبا اشاره به ویژگیهای بانکداری اسلامیو توجه ویژه به جایگاه آن پس از بحرانهای مالی اخیر در دنیا گفت: روابطعمومیدانشی نوین است که ماموریت برقراری ارتباط و پیوند وثیق میان سازمانها با محیط اجتماعی آنها را بر عهده دارد که میتواند نقشی موثر و فعال در معرفی بانکداری اسلامیدر سطح جهان به ویژه در کشورهای اسلامیداشته باشد. وی مهمترین نقش روابطعمومیها را در درجه نخست، ایجاد یک هویت برجسته و شناسه متمایز برای سازمان دانست و افزود: روابط عمومیدر حوزه بانکداری اسلامیبا جایگاه مطلوب و بایدهای خود فاصله بسیاری دارد که این نقیصه تنها از جانب کارکنان این حیطه نیست، بلکه عناصر و عوامل متعددی در این خصوص دخیل هستند. نتاج خاطر نشان ساخت : بانکداری اسلامیبه مثابه نهالی است که در رشد خود به بلوغ و تکامل مورد نظر نرسیده است. از این رو روابط عمومیها برای ایفای نقش در این زمینه باید کارکرد و فعالیتهای خود را به گونهای تنظیم کنند تا این نهال بارور شده و بانکداری بدون ربا به جایگاه مطلوب خود دست یابد. وی در ادامه به خواستههای مورد انتظار از روابطعمومیها بهمنظور نقشآفرینی در استقرار بانکداری اسلامیپرداخت و تصریح کرد: آگاهیبخشی به مسوولان نظام اقتصادی و بانکی و مردم، اعتمادسازی و باورپذیری در آحاد جامعه نسبت به اجرای بانکداری بدون ربا، نهادینه ساختن فرهنگ بانکداری اسلامیدر سطح جامعه، تلاش برای تاثیرگذاری بر سیاستهای عمومیدر حوزه بانکی، راهاندازی مراکز مشاوره بانکداری اسلامیدر سطح جامعه، مشتریان و کارکنان بانکها، برانگیزاندن روحیه مطالبهگرایانه در بین مشتریان نظام بانکی تا اجرای صحیح و کامل قانون عملیات بانکی بدون ربا از جمله موارد بهرهگیری از ابزار و تاکتیکهای تخصصی برای بازآفرینی مفهوم مثبت بانکداری اسلامیدر اذهان عمومیمحسوب میشوند. روابط عمومیها نقش مهمیدر ترویج محصولات اسلامیدر دنیا دارند دکتر جمیله احمد دانشیار دانشگاه سینز مالزی و از سخنرانان دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیبا عنوان این مطلب گفت: بازار محصولات حلال در دنیا در حال حاضر دو تریلیون دلار تخمین زده میشود و بازار جهانی، صدای مصرفکنندگان مسلمان را شنیده است اما هنوز نمیداند که چگونه این بازار را مدیریت نماید لذا کارگزاران مسلمان روابطعمومیبرای درک چالش بازار جهانی نیازمند به کارگیری ابزارهای تبلیغاتی استراتژیک هستند.
داعیه داران آزادی بیان ،دنیای واقعی مسلمانان را سانسور میکنند تیری میسان، تحلیلگر مشهور فرانسوی و نویسنده کتاب دروغ بزرگ گفت: مدافعان آزادی بیان و گفتمان دموکراتیک به تدریج رسانهها را از دنیای مسلمانان لبنان، فلسطین، عراق، لیبی، سوریه و ایران) سانسور کردند؛ هر چند که شبکههای بسیاری را به زبانهای عربی و فارسی راهاندازی کردهاند. تیری میسان در گفت و گو با خبرنگار ویژه نامه دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیضمن بیان این مطلب افزود: پیدایش شبکههای خبر ماهوارهای و فناوری تصاویر دیجیتال، استفاده رسانه در تبلیغات جنگ را به کلی متغیر ساخته است. اکنون این قابلیت پخش زنده از رویدادهایی که هرگز اتفاق نیافتاده است وجود دارد. میسان با اشاره به اینکه شکل جدید تبلیغات سیاسی همسوبا شبکههای ماهواره ای برای القای ضرورتهای جنگافروزی است تصریح کرد: سانسور شبکههای صلحطلب در جنگ رسانه ای با هدف موجه جلوه دادن مهاجم، فاسد نشان دادن حریف مقابل و گالوانیزه کردن ارتش کشورهای سلطه طلب به انجام میرسد. وی با بیان اینکه این سیستم جدید تبلیغات در دسامبر 1989 و زمانی پدید آمد که یک شبکه محلی آتلانتا سی.ان.ان به یک شبکه خبری ماهوارهای بینالمللی تبدیل شد ، خاطرنشان ساخت:در این تحربف رسانه ای ، بینندگان میتوانستند به زمین افتادن چائوشسکو را به صورت زنده ببینند. همه چیز با حادثه تیمیسوئارا و کشف گورهای دسته جمعی توسط سی.ان.ان شروع شد که نشان میداد قربانیان نظام تحت شکنجه به قتل رسیدهاند. وی با اشاره به اینکه در نمایی از دید سوژه، تعقیب و گریز در تسهیلات زیرزمینی که توسط تک تیراندازان استفاده میشد نمایش داده شد تشریح کرد:اعضای سابق نومنکلاتورا به آزادیخواه تبدیل شدند و به یکباره محافظان انقلاب برخاستند. آنها پس از اعدام چائوسشکو با موافقت جامعه بینالملل قدرت را به دست گرفتند. نویسنده کتاب پرفروش دروغ بزرگ افزود: به شما نشان میدهیم که قبر تیمیسوئارا ،هیچگاه وجود نداشته است و این تنها توافقی میان مسکو و واشنگتن برای خلاصی از دست چائوسشکو بوده است. تک تیراندازها هیچگاه شناسایی نشدند. روایت دروغ سی.ان.ان توانست این کودتا را یک انقلاب جلوه دهد. شبیهسازی بمبباران توسط ایالات متحده طی عملیات “طوفان صحرا” و اینکه جنگ چیزی جز یک بازی ویدئویی بیخطر جلوه نمیکند ،موضوع دیگری بود که تیری میسان در گفت و گو با ستاد خبری نهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومیایران به آن اشاره کرد و در این باره اظهار داشت: رویدادهای جانبی این تصویرسازی و معکوس کردن توالی زمانی اسباب و تجهیزات، نقش و تعادل قدرت میان دوره پیش و پس از چاوز را در یک تلاش برای کودتا برعکس میکند. وی افزود: تعمیم افشاگریهای ادامهدار، خبرنگار حرفهای را میانبر میزند. تحلیل تصاویر دیگر غیر ممکن است. بنابراین تحمیل داستانی نامنسجم از وقایع پس از سانحهای مانند 11 سپتامبر را در سطح جهانی ناممکن میسازد. تیری میسان با بیان اینکه در سال 2012، ناتو عملیاتی را برای قطع شبکههای تلویزیونی سوریه و جایگزین کردن آنها با شبکههای تقلبی برنامهریزی کرد گفت: این اقدام با این هدف انجام گرفت تا طی یک حمله نظامیعلیه دمشق، ویدئوهای دیجیتال ساختگی از فرار رییس جمهور بشار اسد و سقوط نظام او منتشر کند. وی تصریح کرد: قوانین بینالملل تبلیغ جنگ و استفاده از ماهواره برای این شکل از تبلیغات را ممنوع کرده است اما تا کنون هیچ کشوری به خود جرأت نداده است تا بدین دلیل به دادگاههای بینالمللی شکایت کند.
اقدامات دولت الکترونیک به شهروندان به منظور شفافیت و پاسخگویی دولت است. دکتر طوبیهاسدمیرعضو هیات علمیدانشکده ارتباطات دانشگاه غازی ترکیه و سخنران نهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومیایران گفت : اقدامات جدید مربوط به دولت الکترونیک تحت عناوین متفاوتی مانند دولت الکترونیک، دموکراسی الکترونیک و مشارکت الکترونیک قابل تحلیل است و این عناوین ایدههای چالشبرانگیزی را نیز به دنبال دارند.
هدف نهایی روابط عمومیرسیدن به تفاهم است هدف نهایی روابط عمومیرسیدن به تفاهم از طریق گفتن و شنیدن است. دکتر احمد یحیایی ایلهای از سخنرانان دومین کنگره جهانی کارگزاران روابط عمومیمسلمان عنوان داشت: با ترکیب علوم ارتباطات با اخلاق اسلامی، روابط عمومیاسلامیشکل میگیرد.
روابطعمومیروشی در ارتباطات موثر و مناسب میان سازمان و جامعه برای تامین شفافیت در جامعه جهانی است منور سلطان مازومدارنایب رییس انجمن روابط عمومیهند معتقد است: متخصصان روابطعمومیمیبایست با اتکا به قدرت ارتباطات به بالندگی سازمان مورد نظر خود کمک کنند. دنیا در حال تغییر است و این تغییر سبب شده است تا کشورها برای منافع تجاری مشترک خود به یکدیگر نزدیک شوند. وی میگوید: توسعه سریع در حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و تفریحات و رشد انفجاری بخش خدمات اطلاعات فشرده، اقتصاد دنیا را دستخوش تحول شگرفی کرده است. این تغییرات جامعه جدیدی مبتنی بر دانش را بنا کرده است. بدین ترتیب رقابت بینظیری در دنیای تجارت به راه افتاده است. اما این رقابت همزمان راههای جدید برای توسعه، استخدام، بازدهی، کارایی و عوامل افزایش رشد اقتصادی به دست میدهد. نایب رییس انجمن روابط عمومیهند افزود: در میان این تهدیدات و فرصتها، ملتها برای جذب مشارکت و سرمایههای خارجی نیازمند این هستند که بهترین باشند. روشهای جنجالبرانگیز شرکتها در دنیای امروز جایی ندارد. تفکر باید استراتژیک باشد. وی تصریح کرد: شفافیت نه فقط در دولت بلکه در واحدهای تجاری و صنعتی یک الزام است. در این بافت است که عبارت «حاکمیت شرکتی» معنا مییابد و بر اهمیت آن افزوده میشود. تا چند سال پیش تنها درباره مدیریت شرکتی صحبت بود نه حاکمیت شرکتی. آزادیخواهی در تکامل سریع بخش خصوصی آغاز شد. پایههای حاکمیت شرکتی عبارتند از شفافیت، توانمندسازی و پاسخگویی، شهروندی شرکتی و مسئولیت اجتماعی. روابطعمومیروشی در ارتباطات موثر و مناسب میان سازمان و جامعه برای تامین شفافیت در جامعه جهانی است.
نقش ارتباطات بین الملل اسلامیدر شکل گیری و صیانت هویت امت اسلامی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، صیانت و حراست از منافع ملل اسلامیدر برابر تهاجمات سیاسی نظامیفرهنگی اقتصادی دشمنان جهان اسلام علیه منافع و هویت و موجودیت ملل اسلامیدر سراسر جهان را از دیگر کارکردهای روابط عمومیهای کشورهای اسلامیبر شمرد و خاطرنشان ساخت: از ویژگیهای اسلام برخورداری آن از نظام هماهنگ شایستهها و ناشایستههاست که در واژگان اسلامیاز آن به مجموعه معروفها و منکرها تعبیر میشود و نظام واحد معروفها و منکرها که مجموعه نظام فرهنگی اسلام را تشکیل میدهد اساس و پایه هویت امت اسلامیاست. آیت الله اراکی فرهنگ هر امتی رامبنای شکل گیری هویت آن امت است قلمداد کرد و اظهار داشت: مقصود از فرهنگ نظام هماهنگ شایستهها و ناشایستههاست که مورد پذیرش و قبول جامعه قرار میگیرد.
روابط عمومیها از ابزارهای مهم توسعه هستند خدیجه مختارزاده استاد دانشگاه اشراق ولایت هرات– افغانستان و از سخنرانان دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیدر مقاله ای به تبیین جایگاه روابط عمومیدر سازمانهای دولتی و غیر دولتی کشور جمهوری اسلامیافغانستان پرداخت. وی گفت: دنیای امروز دنیای ارتباطات است. در هر ثانیه میلیونها واحد اطلاعاتی در سطح جهان رد و بدل میشود. از زمانی که تحولات زندگی بشر سرعت گرفت، نیاز به اطلاعات و ارتباطات هر روز افزایش یافت و امروزه داشتن اطلاعات دقیق و به روز از واجبات موفقیت در برنامه ریزی کاری و زندگی است و هر که بیشتر بداند، موفق تر است چون دانایی = توانایی است. وی اظهار داشت: روابط عمومیدر جایی میتواند مطرح با شد که مردم سالاری و پاسخگویی وجود داشته باشد و باید روح پاسخگویی درون یک جامعه شکل گیرد. یکی از ابزارهای مهم توسعه، روابط عمومیها هستند، نقش مهم روابط عمومیدر بهینه سازی تصمیم گیریهای سازمانی است. روابط عمومیابزاری در اختیار مدیریت است. وی با بیان این که مهمترین وظیفه روابط عمومی، شناخت افکارعمومیو نفوذ در آن برای جلب رضایت افکارعمومینسبت به سازمان است که هم در درون سازمان و هم در بیرون از سازمان دنبال میشود، گفت: بی تردید، این وظیفه در قالب مجموعه ای از فعالیتهای ارتباطی صورت میگیرد که میتوان آنها را تحت عناوین ارتباطات، امور فرهنگی و نمایشگاهها، انتشارات، سنجش افکار و تحقیق و برنامه ریزی دسته بندی کرد. محتارزاده تاکید کرد: امروزه روابط عمومیدر چارت تشکیلاتی سازمانهای دولتی و غیر دولتی از جایگاه خاصی برخوردار است و منحیث یکی از دروس دانشگاهی به خصوص در دانشکدههای ژوزنالیزم در سرتاسر دانشگاههای کشور تدریس میشود.
روابط عمومیاسلامینقش مهمیدر مدیریت بحران دارد پدر علم فناوری اطلاعات ایران از سخنرانان دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیمعتقد است: روابط عمومیاسلامیبا استفاده از ارتباطات و رسانههای جدید میتواند نقش مهمیدر مدیریت بحران ایفا نماید. دکتر علی اکبر جلالی با بیان این مطلب که بحران یکی از مهم ترین مسائل بازدارندگی توسعه کشورهای اسلامیاست، گفت: ارتباطات، هسته اصلی موفقیت روابط عمومیاسلامیبرای غلبه بر بحران از طریق کنترل نمودن جریان اطلاعات قبل از بحران، در زمان بحران و بعد از بحران می باشد. عضو هیات علمیدانشگاه علم وصنعت ایران در ادامه افزود: قابلیت انتشار اطلاعات دقیق توسط روابط عمومیهای کشورهای مسلمان به مردم، مسئولان منتخب و رهبران گروههای اجتماعی و رسانهها، سبب کاهش خطر، محافظت از جان و مال مردم و تسریع بازسازی بحرانها میشود. وی در ادامه تصریح کرد: با ظاهر شدن رسانههای برخط مانند سایتها، پست الکترونیک، وبلاگها، پیامهای متنی، تلفن همراه تصویری و افزایش نقش روابط عمومیدر انتقال اطلاعات سریع از یک روابط عمومیاسلامیبه روابط عمومیاسلامیدیگر و تعریف جدید، قانون مدیریت بحران تغییر یافته است.
پیام دهندگان بصیر دینی الگویی برای روابط عمومیهای اسلامیهستند دکتر افروز با اشاره به اینکه همه تعاملات بینفردی و ارتباطات و روابط اجتماعی خواسته و ناخواسته، مستقیم و غیرمستقیم متضمن انتقال “پیام” است اذعان داشت: هر قدر این پیام جالب، جاذب و متناسب با ویژگیها و نیازهای فطری و حرفهای مخاطبان بوده و در حوزه تغییر یا تقویت باورها و نگرشها اثربخش باشد از بیشترین ارزشمندی برخوردار خواهد بود. استاد ممتاز دانشگاه تهران ، پدیدار شدن رفتارهای فردی و اجتماعی را در بستری از چگونگی، غنا و قوّت نگرشها و باورهای ممکن دانست و گفت : پیامهای حاصل از ارتباطات بینفردی و تعاملات اجتماعی زمانی بیشترین اثربخشی را به همراه خواهد داشت که علاوه بر آن که در حوزه شناختی، آگاهی بخشی و دانشافزایی عمومیو تخصصّی مؤثر واقع میشوند، به لحاظ مؤلفههای متناسب شناختی و احساسی، در قلمرو باورها و تعهدات فردی و مسئولیت پذیری اجتماعی بیشترین تأثیر را داشته باشند. دکتر افروز شناخت هرچه بیشتر ویژگیهای شخصیتی مخاطبان و باور و اذعان قلبی را از اصول مسلّم ویژگیهای روانشناختی بر شمرد و تصریح کرد: محبتپذیری و اخمگریزی، تکریمطلبی و تحقیر ستیزی، تأییدطلبی و تکذیب گریزی، آشنایی کافی به اصول و روشهای تولید و پردازش روانشناختی پیامهای متناسب، انتخاب دقیق موقعیتها و شرایط مطلوب انتقال پیام، مسلّح شدن به بیشترین و مؤثرترین روشهای انتقال پیام و بالاخره متّصفشدن به صفات مطلوب معلمان و مربیان بزرگ و ماندگار و پیام دهندگان بصیر و وارستهای که در یک نگاه شخصیت ایشان آمیزهای است از عطوفت، محبت و منطق و استواری، میتواند ما را در انجام وظایف و رسالتهای خطیر پیام رسانی و قدرت، مهارت و مدیریت روابط عمومییاری دهد.
روابط عمومیهای اسلامیبرای اتحاد جهان اسلام تبلیغ اسلام کنند دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور عالی امور بین الملل مقام معظم رهبری در دومین روز از برپایی دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیگفت: رسالت اصلی روابط عمومیهای اسلام مقابله با هجمه های فرهنگی غرب با تبلیغ اسلام است و در این راه هراسی از هیچ ملامتی نباید داشته باشند. دکتر ولایتی با اشاره به مکاتب مختلف سیاسی که در زمانهای مختلف در کشورهای اسلامیحاکم بوده اند گفت: هیچ مکتب سیاسی به جز اندیشه های اسلامیو مکتب اسلامیدر کشورهای مسلمان به پیروزی نخواهد رسید. مشاور عالی بین الملل مقام معظم رهبری با اشاره به این که نظامهای سلطه با قصد منزوی کردن دین در جوامع بشری به دین ستیزی و ترویج اومانیسم میپردازند در تشریح تعابیر جهان غرب از اومانیسم گفت: اومانیسم غربی به قیمت تأمین رفاه مردم اروپا و آمریکا، به ذلت نشاندن دنیا و غارت اموال سایر ملتها را توجیه میکند. به عنوان مثال حضور ناوگان آمریکا در خلیج فارس را به بهانه تأمین منافع ملت آمریکا موضوعی طبیعی جلوه میدهند. دکتر ولایتی با اشاره به این که دموکراسی موردنظر آنها باید مطابقت با اهداف و منافع آمریکایی ها داشته باشد، تصریح کرد: در کشورهایی که بخواهند با دموکراسی مستقل خود در برابر غرب ایستادگی کنند از نظر آنها دموکراسی محسوب نمیشود چرا که کشورهای مستقل ارزشهای غرب را قبول ندارند. وی با بیان این که دموکراسی که در آن دینداری محور حرکت باشد دموکراسی مورد پذیرش غرب نیست، به ذکر رویدادهای تاریخ که حاکی از روحیات استعماری و سلطه طلبانه غرب است، افزود: علم، فرهنگ، تبلیغات و روابط عمومیابزاری در دست غرب است تا اهداف شوم خود را با کمک این ابزار محقق سازند. دکتر ولایتی خاطرنشان ساخت: علم اسیر سلطه طلبان است. آنها فرهنگ، تبلیغات و روابط عمومیرا اسیر کرده اند و در هر کجا که بحث احیای اسلام و ارزشهای دینی مطرح است به شدت با آن مقابله میکنند. وی با بیان این که تمامیمکتبهای غیراسلامیاز جمله مکتب کمونیسم و لیبرالیسم در کشورهای اسلامیشکست خورده اند، تصریح کرد: نظامهای سیاسی غیراسلامیدر کشورهای مختلف به بن بست رسیده است و وعدههای سراب گونه این نظامها کارایی خود را از دست داده است. دکتر ولایتی با اشاره به بحارن های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در کشورهای اروپایی پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای رفع مشکلات کشورهایی نظیر یونان را تحمیلی قلمداد کرد. دکتر ولایتی با بیان اینکه برخی واقعیت ها مثل خورشید غیر قابل انکار هستند، گفت: بیداری اسلامیاز کشور ایران اسلامیشروع شد و اینک ایران اسلامیپرچمدار وحدت جهان اسلام است. اسلام، رسانه اجتماعی و بازاریابی شفیق بصری مدرس دانشگاه پارامادینا جاکارتا و کالج لندن روابط عمومیجاکارتا سخنران دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیدر دومین روز از برگزاری کنگره به تشریح رسانه اجتماعی و بازاریابی، توانمندسازی مردم با آموزهای از اندونزی پرداخت. شفیق بصری آسگاف با بیان اینکه درک مردم درباره علامت تجاری شما حاصل تجربه آنها درباره شماست که به اشتراک گذاشته میشود، نه تبلیغات و بازاریابی شما خاطرنشان ساخت: مردم امروزه درباره همه چیز در رسانه اجتماعی بحث میکنند. آنها تجربیات خود را به اشتراک میگذارند، سوال مطرح میکنند و علامت تجاری شما را در این محیط به دیگران توصیه میکنند. وی افزود:رسانه اجتماعی همچنین شما را وا میدارد تا به عنوان یک فرد و نه یک بازاریاب یا تولیدکننده در آن مشارکت نمایید. بنابراین، نیازمند ژرفای جدیدی از درک، تخصص و دانش است تا روابط معناداری میان مشتریان، تأثیرگذاران و شرکت و محصولی که عرضه میکنید برقرار نماید. ما اکنون از طریق گوش دادن و مشارکت نمودن یاد میگیریم. مدرس دانشگاه پارامادینا جاکارتا و کالج لندن روابط عمومیجاکارتا با اشاره به تغییرات بنیادینی که در دنیای ارتباطات و رسانه به وجود آمده است اذعان داشت: کارگزاران مسلمان روابطعمومینیز مانند هر متخصص ارتباطات دیگری باید روابطعمومیو بازاریابی را با تکنیکها و استراتژیهای جدید مقام سازند. وی افزود: ارتباط گران مسلمان نه تنها باید از طریق تمامیشبکهها پیامرسانی کنند بلکه باید همیشه گوش فرا دهند و مشارکت کنند. شفیق بصری پاسخ به این پرسش که ، چگونه میتوانیم گوش دهیم، دخالت کنیم، اولویتبندی کنیم و در اجتماعاتی که بر توسعه، شهرت و روابط ما تأثیرگذار هستند، به عنوان یک فرد و یک متخصص رشد کنیم؟ را از مهم ترین کارگزاران مسلمان در حوزه توانمندسازی مردم قلمداد کرد. خلق یک تصویر خوب از باور اسلامی استاد گروه تلویزیون، رادیو و روابطعمومیدانشگاه ملی ال.ان. گومیلو یوراسیان در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیدرسخنرانی خود به موضوع خلق یک تصویر خوب از باور اسلامیپرداخت. ” انایگول نورژان از سخنرانان دومین روز برگزاری کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیقزاقزستان کشوری است که در طول 70 سال حکومت اتحاد جماهیر شوروی به ناچار تحت سلطه ایدئولوژیهای کافرانه به سر برده است. بنابراین، مردم قزاقزستان به تدریج قوانین شریعت را فراموش کردند. اما پس از فروپاشی شوروی، به راه و رسم مسلمانی خویش بازگشتند. در آن زمان مردم هنوز درک روشنی از دین نداشتند و تنها مطالب اندکی از قرآن به گوش آنها رسیده بود. چنین شرایطی به انواع و اقسام گرایشات مذهبی فرصت داد تا در این سرزمین توسعه پیدا کنند. بسیاری از جوانان بر سر دو راهی بودند که کدام گرایش مذهبی را انتخاب نمایند و برخی از آنها به گروههای نامعلومیپیوستند. همچنین عدهای عقیدهای متفاوت برگزیدند. اما در حال حاضر شرایط بهبود یافته است. امروزه قزاقزستان سهم بزرگی در ایجاد تحمل و هماهنگی میان-ایمانی دارد. به رغم این موضوع، این نگرانی وجود دارد که در برخی کشورهای غربی با استفاده از فناوریهای خاص روابطعمومی، تصویر نادرستی از اسلام ارائه شود. در این رابطه باید خاطر نشان کرد که تبلیغات اسلامیدر اینترنت در مقابل روابطعمومیسیاه وجود ندارد. با باور من باید مدل دقیق و چشمانداز مشترکی از به اشتراک گذاشتن عقاید اسلامیتولید شود. برای حل این مسأله طرحهای پیشنهادی به شرح زیر وجود دارد: – برای روشنگری جنبههای دموکراتیک، فرهنگی و انسانی عقاید اسلامی، باید مفهوم مشخصی را بیافرینند؛ – برای ایجاد و ترویج تصویری مطلوب از مسلمانان روشنفکر در سطح ملی و بینالمللی، باید اطلاعات بیشتری را درباره چنین افرادی به اشتراک بگذاریم؛ – برای توسعه فرهنگ اسلامیباید تا حد امکان از گفتمان سیاسی سود جست – با در نظر گرفتن این حقیقت که نیمیاز مخاطبان را زنان تشکیل میدهند، برنامه خود را در سطح بینالمللی اجرا کنید تا در توسعه استعدادهای زنان سهیم باشید؛ – فرصتهای بیشتری را برای یادگیری مسلمانان جوان فراهم آورید.
آرزوی هر کارگزار روابط عمومیمسلمان حرکت در صراط مستقیم است پدر مدیریت ارتباطات کشور گفت: در فرهنگ اسلامیحفظ معرفت دینی و خدمتگذاری به امت اسلامیجایگاه ویژهای دارد و آرزوی هر کارگزار روابط عمومیمسلمان حرکت در صراط مستقیم و خدمت به خلق و رضای الهی است. علی اکبر فرهنگ در دومین روز از کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیبا بیان اینکه در هر جامعه و سازمان اقتصادی تلاش میشود که ضمن دستیابی به هدفهای سازمانی و سودآوری، رضایت شهروندان و مشتریان جلب شود گفت: در جوامع اسلامیاین مهم، بسیار مورد توجه بوده و میباشد و اساس جوامع اسلامیبر خدمتگذاری و رضایت خلق خداست و رفتار و سیره پیامبر اسلام(ص)، ائمه اطهار(ع) و مسلمین در تاریخ اسلام موید این مطلب بوده است. پدر مدیریت رسانه کشور با اشاره به این که روابط عمومیحرفهای در حال رشد درسراسر جهان است، در تعریف روابط عمومیگفت: روابط عمومیدانشی است که به وسیله آن، سازمانها آگاهانه میکوشند به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند تفاهم و حمایت کسانی را که برای موسسه اهمیت دارد بدست آورند. وی افزود: در جوامع اسلامینیز شاهد بودهایم که از بدو تشکیل جامعه اسلامیو در طول تاریخ تمدن اسلامیوظیفه همه مومنین و مومنات همین بوده است. فرهنگی در تعریف خود از اسلام گفت: مفهوم اسلام رویکردی جامع از انسانیت و ابدیت انسان است و نظام اسلامینظامیجامع از حیات انسان بر روی زمین است که در برگیرنده روحی ازلی و ابدی بوده و در قلمرو وحی الهی ره میپوید. وی در ادامه با بیان اینکه ما معتقدیم به جهان آمدهایم که گرهای از خلق بگشاییم، عنوان داشت: در تفکر اسلامیهمه با هم برابر و در عین حال متفاوت هستیم و رابطه بین انسانها مبتنی بر عدل و داد و درستی است و در برابر دیگران و خدا مسئولیم و خداوند حساس نسبت به محرومان است. پدر مدیریت رسانه کشور با اشاره به ارکان اسلام و آزادی اندیشه در آن گفت: همه اینها برای نزدیکی به خدا و اطاعت از اوست. فرهنگی فرآیند روابط عمومیرا شامل پژوهش، کند و کاو، اجرا، ارتباطات و ارزیابی دانست و افزود: کارگزاران روابط عمومیمسلمان نیز برای اجرای وظایف خود باید همین فرآیند را در نظر بگیرند. وی پس از بررسی اجزا و عناصر روابط عمومیو اشاره به این که مدیران روابط عمومیمشاوران امینی برای سازمانشان هستند، گفت: وظیفه روابط عمومیایجاد فضایی مناسب برای تحقق پنج اصل کارساز مدیریتی است و روابط عمومیسازمانهای اسلامینیز باید در همین راستا تلاش مضاعف داشته باشند. فرهنگی در تبیین جوهره روابط عمومیاسلامیاظهار داشت: در یک سازمان یا جامعه اسلامیجوهره حاکم بر هدفها و خواستههای آن جامعه یا سازمان مبتنی بر شریعت و قرآن مجید است و در چارچوب جزییتر و عمیقتر بر سنت یا احادیث و سیره باقی مانده از پیامبر اعظم(ص) و ائمه اطهار(ع) است و این جوهره روابط عمومیاسلامیاست. وی در ادامه افزود: در فرهنگ اسلامیحفظ معرفت دینی و خدمتگذاری به امت اسلامیجایگاه ویژهای دارد و آرزوی هر کارگزار روابط عمومیمسلمان حرکت در صراط مستقیم و خدمت به خلق و رضای الهی است. پدر مدیریت رسانه کشور در جمع بندی پایانی خود خاطر نشان کرد: کسب و کار در نظام اسلامیهر چند در طی سود و منفعت دنیوی است اما در اصل رضای الهی را مقدم بر هر چیز میداند و در جهت آن میکوشد.
روابط عمومیها باید خدمتگذار مردم باشند روابطعمومیها در نظام اسلامیعلاوه بر خدمتگذاری به مردم باید برای جلب رضایت آنها تلاش کنند.
مراسم اختتامیه بیداری اسلامیبزرگترین چالش سلطه جهانی غرب است. حجت الاسلام ˈیوسف واعظیˈ وزیر مشاور رییس جمهوری افغانستان با بیان این که بیداری اسلامیدر ایران به شکل نظام سیاسی رخ داد و سایر نظامهای سیاسی جهان را متاثر کرد، گفت: بیداری اسلامیبزرگترین چالش سلطه جهانی غرب است. حجت الاسلام ˈیوسف واعظیˈ در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیکه در تهران برگزار شد، افزود: بیداری اسلامیاز حوزه نفوذ مدیریت سیاسی و دیپلماتیک غرب کاسته است و جدی ترین تهدید برای لیبرال دمکراسی است. وی حضور قدرتمند بیداری اسلامیبا محوریت جمهوری اسلامیایران را متحول کننده معادلات قدرت در روابط بین الملل دانست و گفت: این الگو در شکل مردم سالاری دینی در نظام حاکم جهانی ظهور یافت. واعظی به توطئههایی که نظام سلطه در متوقف کردن نهضت بیداری اسلامیمورد استفاده قرار داده اشاره کرد و افزود: بی هویت سازی نهضت اسلامیو در هم شکستن اسلام سیاسی به گونه ای که رفتارهای اسلامیرا در غالب تروریسم معرفی کند، یکی از توطئههای غرب است. وزیر مشاور رییس جمهوری افغانستان، انقلاب اسلامیایران را بر بنیاد ارزشهای دینی با تکیه بر شیوههای دموکراسی توصیف کرد و افزود: این انقلاب الگوی مبارزه با استعمار را به نمایش گذاشت و برای اولین بار اصطلاح امت اسلامیرا در ادبیات سیاسی جهان وارد کرد .
کوتاهی رسانه ملی برای انعکاس اخبار کنگره دبیر کمیتهی علمیدومین کنگرهی جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیمعتقد است که رسانهی ملی و بسیاری از خبرگزاریهای بزرگ، برای انعکاس خبر این کنگره کوتاهی کردند. او با اشاره به دو موضوع حقوق بشر و آزادی، اظهار کرد: این دو موضوع مهم بهعنوان یک چالش اصلی در روابط عمومیها وجود دارند و وظیفهی ما این است که صدای بلند روابط عمومیها بهقدری بلند شود که بتواند چهرهی نورانی اسلام را روشن کند. وی اضافه کرد: ایجاد یک شبکهی مجازی برای توسعهی روابط عمومیاسلامیالزامیاست و با توجه به ظرفیتهایی که وجود دارد، ما باید در این بخش سرآمد باشیم در ادامه دکتر حسن بشیر دبیر کنگره در سخنانی با اشاره به شرکت نکردن مسئولان در این کنگره گفت: محرومیت روابط عمومیها در ایران از نبود همین حضور مشخص میشود و به نظر من بد نبود سمیناری هم برای مدیران دولتی شاغل در بخشهای غیر از روابط عمومیبرگزار میشد تا صدای فعالان این بخش به گوششان برسد. بشیر همچنین با اشاره به ماجرای انتشار فیلم موهن به ساحت پیامبر اکرم(ص) گفت: وظیفه روابط عمومیها در چنین مواردی تنها اعتراض نیست. آنها باید چهره متعالی اسلام را تبیین کنند و در کنار آن شناخت صحیح نسبت به اسلام هم از بعد اسلامیو هم از بعد درونی و بیرونی برای سایر جوامع ایجاد کنند. بشیر همچنین خواستار ایجاد شبکه مجازی برای روابط عمومیهای اسلامیو نیز تشکیل اتحادیه روابط عمومیهای مسلمان وتبیین منشور اخلاقی برای آنها شد و گفت: امیدوارم در کنار بیداری اسلامیشاهد بیداری فرهنگی و ارتباطی اسلامینیز در جهان باشیم و روز به روز حمایت کشورهای اسلامیبیشتری را از توسعه حوزه ارتباطات ببینیم.
آیین تجلیل از دکتر علی اکبر فرهنگی چهارمین جایزه دکتر نطقی به فرهنگی رسید مراسم اعطای چهارمین جایزه سالیانه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط عمومیایران به دکتر علی اکبر فرهنگی پدر مدیریت رسانه ایران تعلق گرفت. در مراسم اعطای این جایزه که همزمان با مراسم اختتامیه کنگره همراه بود از مقام شامخ دکتر علی اکبر فرهنگی تجلیل شد.
دکتر فرهنگی عصر جدیدی را در علم ارتباطات بنا نهاد دکتر باقر ساروخانی در مراسم اختتامیه دومین کنگره روابط عمومیکارگزاران مسلمان در تجلیل از مقام دکتر فرهنگی گفت:دکتر فرهنگی عصر جدیدی را در علم ارتباطات و روابط عمومیبنا نهاده است . وی ،استعداد بالا ،توان پردازش و تبدیل آن به انگیزش را یکی از خصایص بارز و کارامد فرهنگی دانست. این استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه افزود: از اصول محوری حرکت دکتر فرهنگی بازگشت به خویشتن ، اسلام و فرهنگ اصیل ایرانی است ساروخانی وی را فرزند ارتباطات و روابط عمومیایران خواند و افزود :دکتر فرهنگی کار آفرین برتر علم ارتباطات است که بسیاری از رشتههای جدید ارتباطات را به وجود آورده است . گفتنی است دکتر علی سمیعی نیز از دیگر سخنرانان این برنامه بود که در سخنانی به ذکر تلاشها و خدمات ارزنده دکتر فرهنگی پرداخت. در پایان این مراسم نیز لوح و تمبر یادبود فرهنگی از سوی این کنگره به وی اهدا شد. لازم به ذکر است: جایزه دکتر نطقی بنیانگذار روابط عمومیایران، جایزهای است که به منظور ادای احترام به دکتر نطقی و پاسداشت ارزشهایی که او از آنها حمایت میکرد، توسط موسسه کارگزار روابط عمومیو دبیرخانه دائمیکنفرانس بین المللی روابط عمومیایران در سال 1383 بنیانگذاری شده است. جایزه دکتر نطقی نخستین بار در سطح بین المللی در سال 1383 در مراسم برگزاری اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومیایران به پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات نوین ایران، در سال 1384 طی مراسمیبه پروفسور جیمز گرانیگ استاد ممتاز روابط عمومیدر گروه ارتباطات دانشگاه مریلند کالج پارک آمریکا و مبدع نظریه «تعالی» و در سال 1388 به دکتر علی اکبر جلالی پدر علم فناوری اطلاعات ایران اعطا گردید و دکتر علی اکبر فرهنگی چهارمین دریافت کننده این جایزه بزرگ روابط عمومیبود.
معرفی برگزیدگان دومین کنگره کارگزاران مسلمان روابط عمومی در آیین اختتامیه دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومیاز مدیران کل روابط عمومیهای وزارت نفت ، بانک شهر ، بانک توسعه تعاون، موسسه مالی و اعتباری صالحین (بانک آینده)، شرکت منابع آب و نیروی ایران، سازمان فنی و حرفه ای کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومیدانشگاه آزاد اسلامی، سازمان هواپیمایی کشوری “هما”، سازمان دامپزشکی کشور، بانک قوامین ، بانک تجارت، بانک مهر اقتصاد، بانک سپه تجلیل به عمل آمد. در بخش استانی نیز مدیران کل روابط عمومیشهرداری رشت، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، شهرداریهای اهواز و اراک و شرکت آب و فاضلاب تهران تجلیل شدند. در بخش بین الملل نیز مدیر کل روابط عمومیسازمان اوقاف و امور خیریه به خاطر برگزاری 29 دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم و مدیر کل سازمان بورس و اوراق بهادار به خاطر اجرای طرح بنیادین روابط عمومیو مدیر کل روابط عمومیپست بانک ایران به خاطر مسئولیت اجتماعی حاصل جایزه سازمان ملل تجلیل شدند. همچنین اداره کل روابط عمومیو امور بین الملل شرکت پتروشیمیبه خاطر اجرای طرح مقابله با تحریم در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت.
انتشار قطعنامه دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در پایان دومین کنگره کارگزاران مسلمان روابط عمومی، قطعنامهای در شش بند تنظیم شد که به شرح زیر است: 1- اسلام دین ارتباطات و پیامبر اکرم(ص) بانی روابط عمومیاسلامیاست. ایمان به خداوند متعال، محبت، وحدت و اخلاق، محور اساسی این روابط و ارتباطات اسلامیبرای تحقق کرامت انسانی است. 2- گسترش مناسبات و ارتباطات اسلامی، بر پایه وحدت گرایی و استقلال محوری در میان امت واحده اسلامیو احترام به حقوق دیگران، باید به یک اصل اساسی و بنیادی در تمامیمناسبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بین المللی در سطح جهان تبدیل شود. 3- روابط عمومیاسلامییک حوزه علمیاست که نیازمند روش شناسی معرفت شناختی و نظریه پردازی بر پایه اصول مترقی اسلام بوده و تبدیل آن به یک رشته علمیو رویکرد کاربردی و عملیاتی در جوامع اسلامینیازمند کشف حوزههای تاثیرگذار و شرایط موثر در تثبیت آن توسط اندیشمندان مسلمان، دانشگاههای اسلامی، مدیران و کارشناسان این حوزه میباشد. 4- تبیین مبانی و ارایه تصویری واقعی و روزآمد از دین مبین اسلام مستلزم به کارگیری تمامیابزارهای موثر ارتباطی بوده و در این راستا ضرورت دارد کارگزاران مسلمان روابط عمومیهمه توان و ظرفیت استفاده از قدرت نرم از جمله دیپلماسی روابط عمومی، ارتباطات استراتژیک و اقدامات جدی و مستمر رسانه ای را بیش از پیش گسترش و تقویت کنند. 5- ما اعتقاد داریم بیداری اسلامی، نهضتی بزرگ در جهت احیای ارزشهای اسلامیو طرد هر گونه وابستگی به نظامهای استعماری، استبدادی و استکباری میباشد. 6- تلاشهای مداوم اسلام ستیزان در تصویر چهره ای هراسناک و غیر واقعی از دین رحمت و محبت سبب رنجش ملتهای مسلمان و انزجار پیروان سایر ادیان شده است. انجام این گونه اقدامات خطرناک نشان میدهد کارگزاران مسلمان روابط عمومیباید با بهره گیری از رسانههای جمعی و از طریق تولید و انتشار پیامهای روشنگرانه، نقش خود را در اصلاح یا رد برداشتهای نادرست و افکار غلط نسبت به اسلام یا اطلاعات نادرست مغرضانه و تحریفاتی که با هدف قرار دادن مسلمانان در جانب نادرست تاریخ صورت میگیرد، به درستی ایفا کنند. |
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
بزرگداشت روز ملی ارتباطات و روابطعمومی برگزار شد
45 بازدید
-
فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابطعمومی ایران»
69 بازدید
-
فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابطعمومی
72 بازدید
-
روابطعمومی؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز
84 بازدید
-
گزارش تصویری نوزدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران
171 بازدید
-
نخستین «اجلاس ملی مدیران روابطعمومی» برگزار میشود
83 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید