گزارش کامل برگزاری دومین کنگره کارگزاران مسلمان روابط عمومی
روابط عمومی اسلامی، مسئولیت پذیری، کارآمدی و اخلاق مداری ایران- تهران، تالار وحدت 17، 18 و 19 آذر ماه 1391
معرفی کنگره با استعانت از خداوند متعال، دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی و نهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با همکاری دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، امام صادق (ع)، آزاد اسلامی، سوره، الزهرا (س)، مذاهب اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، دارالحکمه، دانشکده صداوسیما، و نیز کمیسیون ملی یونسکو، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و هشت انجمن شاخص روابط عمومی ایران و با شرکت حدود 1200 نفر از رهبران، اندیشمندان، نخبگان، مدیران و کارشناسان صاحب نام در حوزه ارتباطات و روابط عمومی کشورهای اسلامی با شعار “روابط عمومی اسلامی، مسئولیت پذیری، کارآمدی و اخلاق مداری” در روزهای 17، 18 و 19 آذرماه 1391 در تهران- ایران برگزار شد. در این کنگره که با موضوع “روابط عمومی اسلامی” برگزار گردید مسایل مختلف جهان اسلام از دیدگاه روابط عمومی و توقعات و انتظارات از کارگزاران مسلمان روابط عمومی در صحنه های مختلف منطقه ای و بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اهداف کنگره – ایجاد و توسعه روابط میان کارگزاران مسلمان روابط عمومی با هدف افزایش همگرایی و همافزایی توانمندیها – کمک به ایجاد و تقویت الگوی ذهنی مشترک در حوزه روابط عمومی اسلامی – ایجاد فرصت مناسب برای تعامل هر چه بیشتر نخبگان روابط عمومی جهان اسلام و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود – اطلاع رسانی گسترده، شفاف سازی و ارایه واقعیت های موجود کشورهای مسلمان به سایر ملل جهان از طریق روابط عمومی و بازارسازی رسانه ای با هدف اصلاح برداشت نادرست و یا استنباط غلط از اسلام – تلاش برای اتخاذ رویکرد واحد و ایجاد انسجام و وحدت لازم در برابر تحولات منطقه ای و بین المللی از زوایه روابط عمومی – فضاسازی رسانهای برای نشان دادن جایگاه و اهمیت صنعت- هنر روابط عمومی در کشورهای اسلامی – ترغیب سیاستگذاران، رهبران دینی، اندیشمندان و اصحاب رسانه و روابط عمومی به ایفای نقش مؤثرتر در عرصه های بین المللی – تبیین نقش انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی؛ وظیفه کارگزاران مسلمان روابط عمومی
برنامه ها و ویژگی های کنگره – تهیه پیش نویس منشور اخلاقی کارگزاران مسلمان روابط عمومی – برگزاری دومین دوره جایزه ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی – کتاب کتاب خلاصه مقالات کنگره به دو زبان فارسی و انگلیسی – انتشار ویژه نامه کنگره به دو زبان فارسی – راه اندازی انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی – شعبه ایر ان – برگزاری نمایشگاه جانبی – حضور بیش از 1200 نفر از متخصصان و کارشناسان مسلمان روابط عمومی
محورهای تخصصی کنگره – روابط عمومی اسلامی و نقش کارگزاران روابط عمومی – روابط عمومی اسلامی، جامعه و اخلاق حرفه ای – روابط عمومی اسلامی و توانمند سازی جامعه – روابط عمومی اسلامی، ارتباطات یکپارچه و مسئولیت اجتماعی – روابط عمومی اسلامی، ارتباطات بحران، بحران اعتبار و مدیریت هوشمندانه امور – روابط عمومی اسلامی و توسعه پایدار – روابط عمومی اسلامی، پژوهش های کاربردی و مشارکت ملی و جهانی – روابط عمومی اسلامی، انجمن های روابط عمومی، سازمان های مردم نهاد و تدوین راهبردها – روابط عمومی اسلامی و روابط بینالمللی – روابط عمومی اسلامی و روابط فرهنگی – روابط عمومی اسلامی و جهانی شدن – روابط عمومی اسلامی، جنگ و تروریسم – روابط عمومی اسلامی و مبارزه با بیگانگی و تحریف مبانی دینی و اسلامی – روابط عمومی اسلامی و تعاملات گفتگویی – روابط عمومی اسلامی، عقاید و دیدگاههای متضاد – روابط عمومی اسلامی و دیپلماسی عمومی – روابط عمومی اسلامی و چالش های جهان معاصر از منظر گفتگوی ادیان – روابط عمومی اسلامی، ترویج و اطلاع رسانی شفاف – روابط عمومی اسلامی، رسانه و بازاریابی اجتماعی – روابط عمومی اسلامی و جنگ نرم و اطلاعاتی – روابط عمومی اسلامی و خدمات رسانههای جدید – روابط عمومی اسلامی و ارتباطات الکترونیک – روابط عمومی اسلامی و بیداری اسلامی
مراسم افتتاحیه دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی با قرائت پیام رییس جمهور توسط محمد شیخان سرپرست معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی ریاست جمهوری کار خود را آغاز کرد. در بخشی از پیام رییس جمهور به این کنگره آمده است: حضور اندیشمندان، نخبگان، مدیران و تلاشگران صاحب نام عرصه روابط عمومی در این کنگره جهانی را ارج نهاده امیدوارم این گردهمایی ارزنده که مزین به گنجینه ای از تجارب علمی و عملی در حوزه. های مختلف هنر و صنعت روابط عمومی است، بتواند با ارایه راه کارهای مفید و ایده های ارزشمند، بستر مناسبی برای ارتقای جایگاه و افزایش سطح دانش کارگزاران این عرصه حرکت آفرین و آگاهی بخش فراهم آورد مجموعه نفیس تعالیم اسلامی، در حوزه های مختلف، راهگشای افق های نوینی است که خرد انسان، همواره در پی کشف ژرفای بی بدیل آن بوده و با اتکا به پشتوانه های محکم این دین رحمت، در برابر جهالت ها و نابخردی هایی که اساس انسانیت را نشانه رفته اند، پرتوافکنی می کند. اگرچه همه کسانی که به توحید، عدالت و پاکی ایمان داشته و در پی سعادت و پیشرفت انسانها هستند، وظیفه دارند با غور در سرچشمه زلال تعالیم الهی به پالایش و زدودن غبار جهل بپردازند اما به یقین متولیان روابط میان انسان ها که میراث داران بهترین ارزش های بشری هستند، در انجام این رسالت، وظیفه ای خطیر بر عهده دارند. با عنایت به موج بیداری حق طلبان در مقابل توطئه های روزافزون دشمنان اسلام که با استفاده از ابزارهای مختلف اطلاع رسانی و توسل به سنگین ترین جنگ های روانی رسانهای به صف آرایی در برابر معتقدان به حاکمیت الله و مشتاقان اهتراز پرچم نبوت خاتم الانبیاء (ص) ایستاده اند و مناسبات جهانی را در جهت منافع خود هدایت می کنند، اهتمام به اعتلای همبستگی های دینی و فراهم آوردن شبکه ای شاخص با هدف حفظ و تقویت «گفتمان اسلامی در عرصه اطلاع رسانی» حرکتی قابل ستایش و تحسین است. در پیام رییس جمهوری تاکید شده است: بی تردید، کارگزاران مسلمان روابط عمومی می توانند با تأسی به فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص) و با تکیه بر فضایل انسانی و دایره اخلاق گرایی، پیشتاز اتحاد، بین امت اسلام و تمامی ملتهای موحد و عدالت خواه باشند و با تقویت آرمان خواهی و نشان دادن قله های آرمانی، روند شکل گیری و انسجام جبهه ملت های آزاده را در مقابل قدرت های به ظاهر بزرگ، تسریع نموده و اقتدار پوچ آن ها را در هم شکنند. وی در ادامه تصریح کرد: این کنگره می تواند با ایجاد فرصت مناسب برای تعامل هرچه بیشتر نخبگان مسلمان روابط عمومی و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود، در راستای همبستگی ملل و جوامع اسلامی، می تواند در تحقق آرمان مدیریت مشترک جهانی نقش آفرینی نماید. در ادامه مهدی باقریان دبیر کل دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی ضمن خیر مقدم به میهمانان داخلی و خارجی به ارایه گزارشی از روند برگزاری کنگره پرداخت. باقریان با اشاره به تاریخچه شکل گیری انجمن و کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی از تمامی روابط عمومی های کشور و سایر مدیران نهادها و سازمان های موثر در برگزاری کنگره تقدیر کرد.
آمادگی کامل مجلس شورای اسلامی برای تدوین قوانین موردنیاز در حوزه روابط عمومی کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی سخنران بعدی مراسم افتتاحیه بودند. دکتر جلالی با اشاره به ورود و حضور مکتب رهایی بخش اسلام در ادبیات سیاسی جهان امروز از آن به عنوان دکترین جدید و موثر در تعیین مدیریت عرصه جهانی دنیای امروز نام برد و در این باره گفت: تغییرات شگرف در دهکده جهانی با مدد رشد فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی ایجاد شده و تعیین مدیریت عرصه جهانی در دنیای امروز را با چالشی روبرو ساخته است. وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور وقت آمریکا بعد از واقعه 11 سپتامبر گفت: کلام رئیس جمهوری آمریکا به گونه ای تداعی کننده جنگهای صلیبی بود و پس از این واقعه بلافاصله انگشت اتهام را متوجه مسلمانان ساخت. دکتر جلالی هم اندشی و انسجام روابط عمومی های کشورهای اسلامی را در مقابله با هجمه ها و تحریفات علیه اسلام گامی ارزنده توصیف کرد و با اشاره به تشکیل اتحادیه روسای مجالس کشورهای اسلامی از آمادگی کامل این اتحادیه و همچنین مجلس شورای اسلامی برای تدوین قوانین موردنیاز در حوزه روابط عمومی خبر داد.
بیداری اسلامی بزرگترین چالش سلطه غرب است علامه محمد امین شهیدی نائب رئیس مجلس وحدت مسلمین پاکستان در مراسم افتتاحیه دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی گفت: رسانه در عصر کنونی موثرترین نقش را در جهان دارد که هم می تواند جهان را گلزار و یا آن را به جهنم تبدیل کند. وی با بیان اینکه روزنامه ها ،تلویزیون ها واینترنت ابزاری هستند که انسان ها بدون آنها نمی توانند زندگی کنند گفت: باید به دنبال این بود که این ابزار را برای ترویج احکام دین به کار برد چراکه رسانه در حال حاضر در دست غرب ا ست و چون دست غرب است لذا غرب برای پیشبرد منافع خود از این ابزار بهترین و بیشترین استفاده را می کند. علامه محمد امین شهیدی بزرگترین هدف غرب در استفاده از رسانه را انحراف افکار از مسائل اصلی به مسائل جزئی عنوان کرد و گفت: بزرگترین موضوع رسانه های امروز گریز دادن ا نسان از خود او و بی خبر نمودن وی از فطرت و وجدانش و سرگرم کردن به کارهایی است که خلاف فطرت آدم است. وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین اهداف غرب که با رسانه ها آن را دنبال می کند خشن جلوه دادن اسلام و مسلمانان است گفت: غرب با ایجاد القاعده، طالبان،گروه ها خشن در عراق، پاکستان و افغانستان و برخی دیگر کشورها، از طریق رسانه ها آن ها را بزرگ می کنند و بعد به دنبال اهداف خود این ها را به عنوان بیرق به کار می برند و اسلام و مسلمان را نشانه می گیرند. علامه شهیدی گفت: همین رسانه را دنیای غرب در پاکستان به کار برد و همین واکنش فطری مسلمانان را طوری جلوه داد که در دنیا این پیام را ارائه کرد که مسلمان ها نمی توانند با منطق صحبت کنند چون خشن هستند و با خشونت رفتار می کنند. وی با بیان این که همین رسانه یک روز قبل مسئله توهین آمیز بودن این فیلم را مطرح میکند و روز بعد برخی واکنشهای خشن را که دست نشاندگان دنیای غرب ارائه کردند به نام مسلمانان نشان داد افزود: این رسانه ها طوری وانمود کردند که اصل مسئله پشت پرده افتد و بیش از صد رسانه نشان داد که این ها خشونت طلب هستند. وی با تاکید بر این که در اعتراض به این فیلم موهن همه فرقه ها و گروههای مسلمان باهم متحد و یک صدا بودند، گفت: در کل جهان و در پاکستان دیدیم که حتی گروههایی که با هم عداوت داشتند بدون هیچ درگیری به خیابان ها آمدند که نشان دهنده چهره مثبت دین بود اما هیچ رسانهای این امر را نشان نداد در عوض یک شبانه روز مستقیم و غیر مستقیم آتش زدن اتوبوس را که یک سری دست نشانده غرب انجام دادند به تصویر کشید. وی با اشاره به مجروح شدن دختر 13 ساله افغانی که دچار ترور نافرجام طالبان بود گفت:رسانه ها 8 روز بدون وقفه این موضوع را پیگیری کردند به طوری که انگار هیچ مسئله ای بزرگتر از این مسئله نیست اما هدف انحراف افکار عمومی از فیلم توهین آمیز بود که می خواستند به یک موضوع فرعی پرداخته شود و احساسات مردم را جریحه دار و جریان. های دینی را از خط خود منحرف کنند وی خاطرنشان کرد: در این عرصه وظیفه ما بسیار سنگین است چون میتوانیم از طریق رسانه ها افکار مردم را تعمیر کرده و به طرفی بیاوریم که مسیر درست افکار دینی است بایدا ز رسانه های موجود و یا ایجاد رسانههای جدید مسائل را آ سیب شناسی کرده و به دنبال راه حل منطقی آنها باشیم.
جهانی سازی فرهنگ مهدویت با بهره گیری از تخصص روابط عمومی های مسلمان مدیرعامل مهدیه تهران در سخنانی ضمن بیان این مطلب به تشریح فعالیت های انجام گرفته شده در مهدیه تهران پرداخت و افزود: شهید کافی با استفاده از رسانه منبر و با همت گماردن بر ساخت مکانی برای ترویج فرهنگ مهدویت اقدام به تأسیس مهدیه تهران کرد و پس از شهادت وی در سال 1357 تداوم فعالیت ها و اهداف متعالی شهید احمد کافی مورد اهتمام جدی قرار گرفت. حاج حسن کافی رییس مجمع مهدیه های سراسر کشور که از او به عنوان چهره ای پرتلاش در وسعت بخشی به فرهنگ اسلامی در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی تجلیل شد، در ادامه سخنان خود با اشاره به وجود بیش از 200 مهدیه در ایران اسلامی و دهها مهدیه در سایر کشورها و همچنین ظرفیت های موجود در روابط عمومی های کشورهای اسلامی، اعلام آمادگی مهدیه تهران را برای ایجاد تعاملات مضاعف با سایر کشورهای مسلمان اعلام کرد.
تمبر دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی رونمایی شد مراسم افتتاحیه دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی با رونمایی از تمبر این کنگره همراه بود. پایان بخش مراسم افتتاحیه دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی که صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد، رونمایی از تمبر ویژه کنگره بود که با همکاری میان موسسه کارگزار روابط عمومی و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به مناسبت برگزاری دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به میزبانی ایران اسلامی توسط دکتر کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و دکتر عزیزی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.
اهدای نشان ویژه دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در این مراسم از چهرههایی چون دکتر مهدی مظاهری، حاج حسن کافی مدیرعامل مهدیه تهران، محمد حمدان عدنان از مالزی، مهدی باقریان، حسن بشیر، امیدعلی مسعودی و جمیله احمد از مالزی تقدیر به عمل آمد.
سخنرانی های علمی نوآوری در روابط عمومی، دیدگاه و گرایش های بین المللی (جان لئپولد شویبروک) رئیس سازمان بینالمللی مشاوره ارتباطات (ICCO) در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به تشریح و نقش نوآوری در روابط عمومی و دیدگاه ها و گرایش های بین المللی پرداخت. جان لئپولد شویبروک که از کشور بلژیک برای شرکت در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابطعمومی به ایران آمده است به عنوان اولین سخنران بخش علمی کنگره پس از مراسم افتتاحیه ضمن ارایه مقاله خود، تأثیرگذاری روابط عمومی ها را برای ایجاد تفکرات و نگرش های جدید به ویژه در عرصه بین المللی متکی به نوآوری و بکار بستن عنصر خلاقیت عنوان کرد. رئیس سازمان بین المللی مشاوره ارتباطات (ICCO) گفت: به گزارش سازمان بینالمللی مشاوره ارتباطات، مشاوره روابطعمومی به رغم وجود نوسان در اقتصاد جهانی رشد کرده است. مشاوره روابطعمومی نیز مانند هر حوزه دیگری در رکود جهانی 2009 متضرر شده است اما پس از رشد دوباره در 2010، در سال 2011 از توسعه اقتصاد جهانی در آن سال پیشی گرفت (در حدود 8/3 درصد). روابطعمومی بخشی از رشد خود را مدیون کنارهگیری از دیگر حوزههای ارتباطات بازاریابی است. هزینه تخصیص یافته به روابطعمومی در سال 2011 افزایش یافت. رسانه دیجیتال و اجتماعی، امور همگانی و مدیریت بحران و مسأله بیشترین رشد را در سطح جهان داشتند. این خدمات روابطعمومی برای مدت چهار سال متوالی بهترین چشم انداز رشد را داشتهاند. ارتباطات سازمانی نیز یکی از رقبا در سطح بینالمللی بوده است و تقاضا برای آن در ایالات متحده و انگلستان همچنان بالاست. روابطعمومی بازاریابی مصرفکننده/ علامت تجاری نقش مهمی در بزرگترین بازارها داشته است، به طوری که یک سوم از درآمد مشاوره روابطعمومی را در سال 2011 در انگستان به خود اختصاص داده است و منبع درآمدی خوبی برای موسسات ایالات متحده نیز بوده است. این حوزه از خدمات در سال 2012 نیز عملکرد خوبی در این کشورها داشته است. از سال 2008 تاکنون تقاضا برای دریافت خدمات روابطعمومی از حوزه انرژی جهانی افزایش چشمگیری داشته است. جستجو برای انرژیهای جایگزین، کاهش یارانههای دولتی، قوانین جدید مالیات بر کربن، آزادسازی خدمات عمومی و افزایش قیمت نفت، نیاز به روابطعمومی خوب را تقریبا در تمام کشورها افزایش داده است.
تاثیر رسانه های اجتماعی در جامعه اسلامی نیازمند بررسی های عمیق است دکتر عبدالله عسکری در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی نقش و تاثیر رسانه های اجتماعی بر هویت افراد و بویژه جوامع اسلامی را موضوع مهم ونیازمند بررسی های عمیق دانست. استادیارارشد دانشکده روزنامه نگاری سلیمان دمیرل دانشگاه آلماتی قزاقستان ، با بیان اینکه پیشرفت های بشر در عرصه به کارگیری فناوری های ارتباطی، زندگی او را دستخوش تحولات جدی ساخته است افزود:ظهور پدیده های اینترنت و وب و امکان برقراری ارتباط در فضای مجازی با سرعت زیاد و نیز رشد و توسعه سریع این فضا در جای جای کره خاکی، در کنار تبدیل شدن رایانه به یک جزء لاینفک در زندگی انسان مدرن، گونه ای متفاوت از تعاملات انسانی و تبادل افکار را رقم زده است. وی با بیان اینکه تعاملی شدن فضای وب با ایجاد وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی، آغازگر فصلی جدید در ظهور و بروز استعدادهای بشری در قالب بهره گیری از این فضای دوسویه بود و عرصه های جدیدی از ارتباط را در برابر بشر گشود خاطرنشان ساخت: با انتقال اخبار، اطلاعات و یافته های علمی و به بحث و بررسی گذاشته شدن آرا و نظرات در این فضای تعاملی، رشدی دو چندان در عرصه علم و فناوری نصیب بشر شد. استاد دانشگاه آلماتی قزاقستان،گسترش فضای ارتباطی را موجب بروز تبعاتی برای بشر دانست و گفت: ارتباط در فضای مجازی موجب آن شد که انسان، خود را بی نیاز از معرفی هویت حقیقی خود در همه عرصه ها بداند و در این فضای مجازی، هویتی مجازی را نیز برای خود تعریف کند. لذا انسانی که هویتی مبتنی بر حضور در زمان و مکان و ارتباطات حقیقی اجتماعی را به صورت اکتسابی به دست می آورد، به جعل هویت و تعریف یک “من” جدید از خود پرداخت.
روابطعمومی اسلامی نقش مهمی در ترویج بانکداری اسلامی دارد دکتر غلامحسن تقی نتاج، استادیار دانشگاه امام حسین (ع) در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به تبیین نقش روابطعمومی در ترویج بانکداری اسلامی پرداخت. دکتر غلامحسن تقی نتاج، از سخنرانان دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی با اشاره به ویژگیهای بانکداری اسلامی و توجه ویژه به جایگاه آن پس از بحرانهای مالی اخیر در دنیا گفت: روابطعمومی دانشی نوین است که ماموریت برقراری ارتباط و پیوند وثیق میان سازمانها با محیط اجتماعی آنها را بر عهده دارد که میتواند نقشی موثر و فعال در معرفی بانکداری اسلامی در سطح جهان به ویژه در کشورهای اسلامی داشته باشد. وی مهمترین نقش روابطعمومیها را در درجه نخست، ایجاد یک هویت برجسته و شناسه متمایز برای سازمان دانست و افزود: روابط عمومی در حوزه بانکداری اسلامی با جایگاه مطلوب و بایدهای خود فاصله بسیاری دارد که این نقیصه تنها از جانب کارکنان این حیطه نیست، بلکه عناصر و عوامل متعددی در این خصوص دخیل هستند. نتاج خاطر نشان ساخت : بانکداری اسلامی به مثابه نهالی است که در رشد خود به بلوغ و تکامل مورد نظر نرسیده است. از این رو روابط عمومیها برای ایفای نقش در این زمینه باید کارکرد و فعالیتهای خود را به گونهای تنظیم کنند تا این نهال بارور شده و بانکداری بدون ربا به جایگاه مطلوب خود دست یابد. وی در ادامه به خواستههای مورد انتظار از روابطعمومیها بهمنظور نقشآفرینی در استقرار بانکداری اسلامی پرداخت و تصریح کرد: آگاهیبخشی به مسوولان نظام اقتصادی و بانکی و مردم، اعتمادسازی و باورپذیری در آحاد جامعه نسبت به اجرای بانکداری بدون ربا، نهادینه ساختن فرهنگ بانکداری اسلامی در سطح جامعه، تلاش برای تاثیرگذاری بر سیاستهای عمومی در حوزه بانکی، راهاندازی مراکز مشاوره بانکداری اسلامی در سطح جامعه، مشتریان و کارکنان بانکها، برانگیزاندن روحیه مطالبهگرایانه در بین مشتریان نظام بانکی تا اجرای صحیح و کامل قانون عملیات بانکی بدون ربا از جمله موارد بهرهگیری از ابزار و تاکتیکهای تخصصی برای بازآفرینی مفهوم مثبت بانکداری اسلامی در اذهان عمومی محسوب میشوند. روابط عمومی ها نقش مهمی در ترویج محصولات اسلامی در دنیا دارند دکتر جمیله احمد دانشیار دانشگاه سینز مالزی و از سخنرانان دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی با عنوان این مطلب گفت: بازار محصولات حلال در دنیا در حال حاضر دو تریلیون دلار تخمین زده میشود و بازار جهانی، صدای مصرفکنندگان مسلمان را شنیده است اما هنوز نمیداند که چگونه این بازار را مدیریت نماید لذا کارگزاران مسلمان روابطعمومی برای درک چالش بازار جهانی نیازمند به کارگیری ابزارهای تبلیغاتی استراتژیک هستند.
داعیه داران آزادی بیان ،دنیای واقعی مسلمانان را سانسور می کنند تیری میسان، تحلیلگر مشهور فرانسوی و نویسنده کتاب دروغ بزرگ گفت: مدافعان آزادی بیان و گفتمان دموکراتیک به تدریج رسانه ها را از دنیای مسلمانان لبنان، فلسطین، عراق، لیبی، سوریه و ایران) سانسور کردند؛ هر چند که شبکههای بسیاری را به زبانهای عربی و فارسی راهاندازی کردهاند. تیری میسان در گفت و گو با خبرنگار ویژه نامه دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی ضمن بیان این مطلب افزود: پیدایش شبکههای خبر ماهوارهای و فناوری تصاویر دیجیتال، استفاده رسانه در تبلیغات جنگ را به کلی متغیر ساخته است. اکنون این قابلیت پخش زنده از رویدادهایی که هرگز اتفاق نیافتاده است وجود دارد. میسان با اشاره به اینکه شکل جدید تبلیغات سیاسی همسوبا شبکههای ماهواره ای برای القای ضرورت های جنگافروزی است تصریح کرد: سانسور شبکههای صلحطلب در جنگ رسانه ای با هدف موجه جلوه دادن مهاجم، فاسد نشان دادن حریف مقابل و گالوانیزه کردن ارتش کشورهای سلطه طلب به انجام می رسد. وی با بیان اینکه این سیستم جدید تبلیغات در دسامبر 1989 و زمانی پدید آمد که یک شبکه محلی آتلانتا سی.ان.ان به یک شبکه خبری ماهوارهای بینالمللی تبدیل شد ، خاطرنشان ساخت:در این تحربف رسانه ای ، بینندگان میتوانستند به زمین افتادن چائوشسکو را به صورت زنده ببینند. همه چیز با حادثه تیمیسوئارا و کشف گورهای دسته جمعی توسط سی.ان.ان شروع شد که نشان میداد قربانیان نظام تحت شکنجه به قتل رسیدهاند. وی با اشاره به اینکه در نمایی از دید سوژه، تعقیب و گریز در تسهیلات زیرزمینی که توسط تک تیراندازان استفاده می شد نمایش داده شد تشریح کرد:اعضای سابق نومنکلاتورا به آزادیخواه تبدیل شدند و به یکباره محافظان انقلاب برخاستند. آنها پس از اعدام چائوسشکو با موافقت جامعه بینالملل قدرت را به دست گرفتند. نویسنده کتاب پرفروش دروغ بزرگ افزود: به شما نشان میدهیم که قبر تیمیسوئارا ،هیچگاه وجود نداشته است و این تنها توافقی میان مسکو و واشنگتن برای خلاصی از دست چائوسشکو بوده است. تک تیراندازها هیچگاه شناسایی نشدند. روایت دروغ سی.ان.ان توانست این کودتا را یک انقلاب جلوه دهد. شبیهسازی بمبباران توسط ایالات متحده طی عملیات “طوفان صحرا” و اینکه جنگ چیزی جز یک بازی ویدئویی بیخطر جلوه نمیکند ،موضوع دیگری بود که تیری میسان در گفت و گو با ستاد خبری نهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران به آن اشاره کرد و در این باره اظهار داشت: رویدادهای جانبی این تصویرسازی و معکوس کردن توالی زمانی اسباب و تجهیزات، نقش و تعادل قدرت میان دوره پیش و پس از چاوز را در یک تلاش برای کودتا برعکس میکند. وی افزود: تعمیم افشاگریهای ادامهدار، خبرنگار حرفهای را میانبر میزند. تحلیل تصاویر دیگر غیر ممکن است. بنابراین تحمیل داستانی نامنسجم از وقایع پس از سانحهای مانند 11 سپتامبر را در سطح جهانی ناممکن میسازد. تیری میسان با بیان اینکه در سال 2012، ناتو عملیاتی را برای قطع شبکههای تلویزیونی سوریه و جایگزین کردن آنها با شبکههای تقلبی برنامهریزی کرد گفت: این اقدام با این هدف انجام گرفت تا طی یک حمله نظامی علیه دمشق، ویدئوهای دیجیتال ساختگی از فرار رییس جمهور بشار اسد و سقوط نظام او منتشر کند. وی تصریح کرد: قوانین بینالملل تبلیغ جنگ و استفاده از ماهواره برای این شکل از تبلیغات را ممنوع کرده است اما تا کنون هیچ کشوری به خود جرأت نداده است تا بدین دلیل به دادگاههای بینالمللی شکایت کند.
اقدامات دولت الکترونیک به شهروندان به منظور شفافیت و پاسخگویی دولت است. دکتر طوبی هاسدمیرعضو هیات علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه غازی ترکیه و سخنران نهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران گفت : اقدامات جدید مربوط به دولت الکترونیک تحت عناوین متفاوتی مانند دولت الکترونیک، دموکراسی الکترونیک و مشارکت الکترونیک قابل تحلیل است و این عناوین ایدههای چالشبرانگیزی را نیز به دنبال دارند.
هدف نهایی روابط عمومی رسیدن به تفاهم است هدف نهایی روابط عمومی رسیدن به تفاهم از طریق گفتن و شنیدن است. دکتر احمد یحیایی ایلهای از سخنرانان دومین کنگره جهانی کارگزاران روابط عمومی مسلمان عنوان داشت: با ترکیب علوم ارتباطات با اخلاق اسلامی، روابط عمومی اسلامی شکل میگیرد.
روابطعمومی روشی در ارتباطات موثر و مناسب میان سازمان و جامعه برای تامین شفافیت در جامعه جهانی است منور سلطان مازومدارنایب رییس انجمن روابط عمومی هند معتقد است: متخصصان روابطعمومی میبایست با اتکا به قدرت ارتباطات به بالندگی سازمان مورد نظر خود کمک کنند. دنیا در حال تغییر است و این تغییر سبب شده است تا کشورها برای منافع تجاری مشترک خود به یکدیگر نزدیک شوند. وی می گوید: توسعه سریع در حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و تفریحات و رشد انفجاری بخش خدمات اطلاعات فشرده، اقتصاد دنیا را دستخوش تحول شگرفی کرده است. این تغییرات جامعه جدیدی مبتنی بر دانش را بنا کرده است. بدین ترتیب رقابت بینظیری در دنیای تجارت به راه افتاده است. اما این رقابت همزمان راههای جدید برای توسعه، استخدام، بازدهی، کارایی و عوامل افزایش رشد اقتصادی به دست میدهد. نایب رییس انجمن روابط عمومی هند افزود: در میان این تهدیدات و فرصتها، ملتها برای جذب مشارکت و سرمایههای خارجی نیازمند این هستند که بهترین باشند. روشهای جنجالبرانگیز شرکتها در دنیای امروز جایی ندارد. تفکر باید استراتژیک باشد. وی تصریح کرد: شفافیت نه فقط در دولت بلکه در واحدهای تجاری و صنعتی یک الزام است. در این بافت است که عبارت «حاکمیت شرکتی» معنا مییابد و بر اهمیت آن افزوده میشود. تا چند سال پیش تنها درباره مدیریت شرکتی صحبت بود نه حاکمیت شرکتی. آزادیخواهی در تکامل سریع بخش خصوصی آغاز شد. پایههای حاکمیت شرکتی عبارتند از شفافیت، توانمندسازی و پاسخگویی، شهروندی شرکتی و مسئولیت اجتماعی. روابطعمومی روشی در ارتباطات موثر و مناسب میان سازمان و جامعه برای تامین شفافیت در جامعه جهانی است.
نقش ارتباطات بین الملل اسلامی در شکل گیری و صیانت هویت امت اسلامی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، صیانت و حراست از منافع ملل اسلامی در برابر تهاجمات سیاسی نظامی فرهنگی اقتصادی دشمنان جهان اسلام علیه منافع و هویت و موجودیت ملل اسلامی در سراسر جهان را از دیگر کارکردهای روابط عمومی های کشورهای اسلامی بر شمرد و خاطرنشان ساخت: از ویژگی های اسلام برخورداری آن از نظام هماهنگ شایستهها و ناشایسته هاست که در واژگان اسلامی از آن به مجموعه معروف ها و منکرها تعبیر می شود و نظام واحد معروفها و منکرها که مجموعه نظام فرهنگی اسلام را تشکیل می دهد اساس و پایه هویت امت اسلامی است. آیت الله اراکی فرهنگ هر امتی رامبنای شکل گیری هویت آن امت است قلمداد کرد و اظهار داشت: مقصود از فرهنگ نظام هماهنگ شایسته ها و ناشایسته هاست که مورد پذیرش و قبول جامعه قرار می گیرد.
روابط عمومی ها از ابزارهای مهم توسعه هستند خدیجه مختارزاده استاد دانشگاه اشراق ولایت هرات– افغانستان و از سخنرانان دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در مقاله ای به تبیین جایگاه روابط عمومی در سازمان های دولتی و غیر دولتی کشور جمهوری اسلامی افغانستان پرداخت. وی گفت: دنیای امروز دنیای ارتباطات است. در هر ثانیه میلیون ها واحد اطلاعاتی در سطح جهان رد و بدل می شود. از زمانی که تحولات زندگی بشر سرعت گرفت، نیاز به اطلاعات و ارتباطات هر روز افزایش یافت و امروزه داشتن اطلاعات دقیق و به روز از واجبات موفقیت در برنامه ریزی کاری و زندگی است و هر که بیشتر بداند، موفق تر است چون دانایی = توانایی است. وی اظهار داشت: روابط عمومی در جایی می تواند مطرح با شد که مردم سالاری و پاسخگویی وجود داشته باشد و باید روح پاسخگویی درون یک جامعه شکل گیرد. یکی از ابزارهای مهم توسعه، روابط عمومی ها هستند، نقش مهم روابط عمومی در بهینه سازی تصمیم گیری های سازمانی است. روابط عمومی ابزاری در اختیار مدیریت است. وی با بیان این که مهمترین وظیفه روابط عمومی، شناخت افکارعمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکارعمومی نسبت به سازمان است که هم در درون سازمان و هم در بیرون از سازمان دنبال می شود، گفت: بی تردید، این وظیفه در قالب مجموعه ای از فعالیت های ارتباطی صورت می گیرد که می توان آن ها را تحت عناوین ارتباطات، امور فرهنگی و نمایشگاه ها، انتشارات، سنجش افکار و تحقیق و برنامه ریزی دسته بندی کرد. محتارزاده تاکید کرد: امروزه روابط عمومی در چارت تشکیلاتی سازمان های دولتی و غیر دولتی از جایگاه خاصی برخوردار است و منحیث یکی از دروس دانشگاهی به خصوص در دانشکده های ژوزنالیزم در سرتاسر دانشگاه های کشور تدریس می شود.
روابط عمومی اسلامی نقش مهمی در مدیریت بحران دارد پدر علم فناوری اطلاعات ایران از سخنرانان دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی معتقد است: روابط عمومی اسلامی با استفاده از ارتباطات و رسانه های جدید می تواند نقش مهمی در مدیریت بحران ایفا نماید. دکتر علی اکبر جلالی با بیان این مطلب که بحران یکی از مهم ترین مسائل بازدارندگی توسعه کشورهای اسلامی است، گفت: ارتباطات، هسته اصلی موفقیت روابط عمومی اسلامی برای غلبه بر بحران از طریق کنترل نمودن جریان اطلاعات قبل از بحران، در زمان بحران و بعد از بحران می باشد. عضو هیات علمی دانشگاه علم وصنعت ایران در ادامه افزود: قابلیت انتشار اطلاعات دقیق توسط روابط عمومی های کشورهای مسلمان به مردم، مسئولان منتخب و رهبران گروه های اجتماعی و رسانهها، سبب کاهش خطر، محافظت از جان و مال مردم و تسریع بازسازی بحران ها می شود. وی در ادامه تصریح کرد: با ظاهر شدن رسانه های برخط مانند سایت ها، پست الکترونیک، وبلاگ ها، پیام های متنی، تلفن همراه تصویری و افزایش نقش روابط عمومی در انتقال اطلاعات سریع از یک روابط عمومی اسلامی به روابط عمومی اسلامی دیگر و تعریف جدید، قانون مدیریت بحران تغییر یافته است.
پیام دهندگان بصیر دینی الگویی برای روابط عمومی های اسلامی هستند دکتر افروز با اشاره به اینکه همه تعاملات بینفردی و ارتباطات و روابط اجتماعی خواسته و ناخواسته، مستقیم و غیرمستقیم متضمن انتقال “پیام” است اذعان داشت: هر قدر این پیام جالب، جاذب و متناسب با ویژگی ها و نیازهای فطری و حرفهای مخاطبان بوده و در حوزه تغییر یا تقویت باورها و نگرش ها اثربخش باشد از بیشترین ارزشمندی برخوردار خواهد بود. استاد ممتاز دانشگاه تهران ، پدیدار شدن رفتارهای فردی و اجتماعی را در بستری از چگونگی، غنا و قوّت نگرش ها و باورهای ممکن دانست و گفت : پیامهای حاصل از ارتباطات بینفردی و تعاملات اجتماعی زمانی بیشترین اثربخشی را به همراه خواهد داشت که علاوه بر آن که در حوزه شناختی، آگاهی بخشی و دانشافزایی عمومی و تخصصّی مؤثر واقع میشوند، به لحاظ مؤلفههای متناسب شناختی و احساسی، در قلمرو باورها و تعهدات فردی و مسئولیت پذیری اجتماعی بیشترین تأثیر را داشته باشند. دکتر افروز شناخت هرچه بیشتر ویژگی های شخصیتی مخاطبان و باور و اذعان قلبی را از اصول مسلّم ویژگی های روانشناختی بر شمرد و تصریح کرد: محبتپذیری و اخمگریزی، تکریمطلبی و تحقیر ستیزی، تأییدطلبی و تکذیب گریزی، آشنایی کافی به اصول و روش های تولید و پردازش روانشناختی پیام های متناسب، انتخاب دقیق موقعیتها و شرایط مطلوب انتقال پیام، مسلّح شدن به بیشترین و مؤثرترین روش های انتقال پیام و بالاخره متّصفشدن به صفات مطلوب معلمان و مربیان بزرگ و ماندگار و پیام دهندگان بصیر و وارستهای که در یک نگاه شخصیت ایشان آمیزهای است از عطوفت، محبت و منطق و استواری، میتواند ما را در انجام وظایف و رسالت های خطیر پیام رسانی و قدرت، مهارت و مدیریت روابط عمومی یاری دهد.
روابط عمومی های اسلامی برای اتحاد جهان اسلام تبلیغ اسلام کنند دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور عالی امور بین الملل مقام معظم رهبری در دومین روز از برپایی دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی گفت: رسالت اصلی روابط عمومیهای اسلام مقابله با هجمه های فرهنگی غرب با تبلیغ اسلام است و در این راه هراسی از هیچ ملامتی نباید داشته باشند. دکتر ولایتی با اشاره به مکاتب مختلف سیاسی که در زمان های مختلف در کشورهای اسلامی حاکم بوده اند گفت: هیچ مکتب سیاسی به جز اندیشه های اسلامی و مکتب اسلامی در کشورهای مسلمان به پیروزی نخواهد رسید. مشاور عالی بین الملل مقام معظم رهبری با اشاره به این که نظامهای سلطه با قصد منزوی کردن دین در جوامع بشری به دین ستیزی و ترویج اومانیسم می پردازند در تشریح تعابیر جهان غرب از اومانیسم گفت: اومانیسم غربی به قیمت تأمین رفاه مردم اروپا و آمریکا، به ذلت نشاندن دنیا و غارت اموال سایر ملت ها را توجیه می کند. به عنوان مثال حضور ناوگان آمریکا در خلیج فارس را به بهانه تأمین منافع ملت آمریکا موضوعی طبیعی جلوه می دهند. دکتر ولایتی با اشاره به این که دموکراسی موردنظر آنها باید مطابقت با اهداف و منافع آمریکایی ها داشته باشد، تصریح کرد: در کشورهایی که بخواهند با دموکراسی مستقل خود در برابر غرب ایستادگی کنند از نظر آن ها دموکراسی محسوب نمی شود چرا که کشورهای مستقل ارزشهای غرب را قبول ندارند. وی با بیان این که دموکراسی که در آن دینداری محور حرکت باشد دموکراسی مورد پذیرش غرب نیست، به ذکر رویدادهای تاریخ که حاکی از روحیات استعماری و سلطه طلبانه غرب است، افزود: علم، فرهنگ، تبلیغات و روابط عمومی ابزاری در دست غرب است تا اهداف شوم خود را با کمک این ابزار محقق سازند. دکتر ولایتی خاطرنشان ساخت: علم اسیر سلطه طلبان است. آن ها فرهنگ، تبلیغات و روابط عمومی را اسیر کرده اند و در هر کجا که بحث احیای اسلام و ارزشهای دینی مطرح است به شدت با آن مقابله می کنند. وی با بیان این که تمامی مکتبهای غیراسلامی از جمله مکتب کمونیسم و لیبرالیسم در کشورهای اسلامی شکست خورده اند، تصریح کرد: نظام های سیاسی غیراسلامی در کشورهای مختلف به بن بست رسیده است و وعدههای سراب گونه این نظامها کارایی خود را از دست داده است. دکتر ولایتی با اشاره به بحارن های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در کشورهای اروپایی پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای رفع مشکلات کشورهایی نظیر یونان را تحمیلی قلمداد کرد. دکتر ولایتی با بیان اینکه برخی واقعیت ها مثل خورشید غیر قابل انکار هستند، گفت: بیداری اسلامی از کشور ایران اسلامی شروع شد و اینک ایران اسلامی پرچمدار وحدت جهان اسلام است. اسلام، رسانه اجتماعی و بازاریابی شفیق بصری مدرس دانشگاه پارامادینا جاکارتا و کالج لندن روابط عمومی جاکارتا سخنران دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در دومین روز از برگزاری کنگره به تشریح رسانه اجتماعی و بازاریابی، توانمندسازی مردم با آموزهای از اندونزی پرداخت. شفیق بصری آسگاف با بیان اینکه درک مردم درباره علامت تجاری شما حاصل تجربه آنها درباره شماست که به اشتراک گذاشته میشود، نه تبلیغات و بازاریابی شما خاطرنشان ساخت: مردم امروزه درباره همه چیز در رسانه اجتماعی بحث میکنند. آنها تجربیات خود را به اشتراک میگذارند، سوال مطرح میکنند و علامت تجاری شما را در این محیط به دیگران توصیه میکنند. وی افزود:رسانه اجتماعی همچنین شما را وا میدارد تا به عنوان یک فرد و نه یک بازاریاب یا تولیدکننده در آن مشارکت نمایید. بنابراین، نیازمند ژرفای جدیدی از درک، تخصص و دانش است تا روابط معناداری میان مشتریان، تأثیرگذاران و شرکت و محصولی که عرضه میکنید برقرار نماید. ما اکنون از طریق گوش دادن و مشارکت نمودن یاد میگیریم. مدرس دانشگاه پارامادینا جاکارتا و کالج لندن روابط عمومی جاکارتا با اشاره به تغییرات بنیادینی که در دنیای ارتباطات و رسانه به وجود آمده است اذعان داشت: کارگزاران مسلمان روابطعمومی نیز مانند هر متخصص ارتباطات دیگری باید روابطعمومی و بازاریابی را با تکنیکها و استراتژیهای جدید مقام سازند. وی افزود: ارتباط گران مسلمان نه تنها باید از طریق تمامی شبکهها پیامرسانی کنند بلکه باید همیشه گوش فرا دهند و مشارکت کنند. شفیق بصری پاسخ به این پرسش که ، چگونه میتوانیم گوش دهیم، دخالت کنیم، اولویتبندی کنیم و در اجتماعاتی که بر توسعه، شهرت و روابط ما تأثیرگذار هستند، به عنوان یک فرد و یک متخصص رشد کنیم؟ را از مهم ترین کارگزاران مسلمان در حوزه توانمندسازی مردم قلمداد کرد. خلق یک تصویر خوب از باور اسلامی استاد گروه تلویزیون، رادیو و روابطعمومی دانشگاه ملی ال.ان. گومیلو یوراسیان در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی درسخنرانی خود به موضوع خلق یک تصویر خوب از باور اسلامی پرداخت. ” انایگول نورژان از سخنرانان دومین روز برگزاری کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی قزاقزستان کشوری است که در طول 70 سال حکومت اتحاد جماهیر شوروی به ناچار تحت سلطه ایدئولوژیهای کافرانه به سر برده است. بنابراین، مردم قزاقزستان به تدریج قوانین شریعت را فراموش کردند. اما پس از فروپاشی شوروی، به راه و رسم مسلمانی خویش بازگشتند. در آن زمان مردم هنوز درک روشنی از دین نداشتند و تنها مطالب اندکی از قرآن به گوش آنها رسیده بود. چنین شرایطی به انواع و اقسام گرایشات مذهبی فرصت داد تا در این سرزمین توسعه پیدا کنند. بسیاری از جوانان بر سر دو راهی بودند که کدام گرایش مذهبی را انتخاب نمایند و برخی از آنها به گروههای نامعلومی پیوستند. همچنین عدهای عقیدهای متفاوت برگزیدند. اما در حال حاضر شرایط بهبود یافته است. امروزه قزاقزستان سهم بزرگی در ایجاد تحمل و هماهنگی میان-ایمانی دارد. به رغم این موضوع، این نگرانی وجود دارد که در برخی کشورهای غربی با استفاده از فناوریهای خاص روابطعمومی، تصویر نادرستی از اسلام ارائه شود. در این رابطه باید خاطر نشان کرد که تبلیغات اسلامی در اینترنت در مقابل روابطعمومی سیاه وجود ندارد. با باور من باید مدل دقیق و چشمانداز مشترکی از به اشتراک گذاشتن عقاید اسلامی تولید شود. برای حل این مسأله طرحهای پیشنهادی به شرح زیر وجود دارد: – برای روشنگری جنبههای دموکراتیک، فرهنگی و انسانی عقاید اسلامی، باید مفهوم مشخصی را بیافرینند؛ – برای ایجاد و ترویج تصویری مطلوب از مسلمانان روشنفکر در سطح ملی و بینالمللی، باید اطلاعات بیشتری را درباره چنین افرادی به اشتراک بگذاریم؛ – برای توسعه فرهنگ اسلامی باید تا حد امکان از گفتمان سیاسی سود جست – با در نظر گرفتن این حقیقت که نیمی از مخاطبان را زنان تشکیل میدهند، برنامه خود را در سطح بینالمللی اجرا کنید تا در توسعه استعدادهای زنان سهیم باشید؛ – فرصتهای بیشتری را برای یادگیری مسلمانان جوان فراهم آورید.
آرزوی هر کارگزار روابط عمومی مسلمان حرکت در صراط مستقیم است پدر مدیریت ارتباطات کشور گفت: در فرهنگ اسلامی حفظ معرفت دینی و خدمتگذاری به امت اسلامی جایگاه ویژهای دارد و آرزوی هر کارگزار روابط عمومی مسلمان حرکت در صراط مستقیم و خدمت به خلق و رضای الهی است. علی اکبر فرهنگ در دومین روز از کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی با بیان اینکه در هر جامعه و سازمان اقتصادی تلاش میشود که ضمن دستیابی به هدفهای سازمانی و سودآوری، رضایت شهروندان و مشتریان جلب شود گفت: در جوامع اسلامی این مهم، بسیار مورد توجه بوده و میباشد و اساس جوامع اسلامی بر خدمتگذاری و رضایت خلق خداست و رفتار و سیره پیامبر اسلام(ص)، ائمه اطهار(ع) و مسلمین در تاریخ اسلام موید این مطلب بوده است. پدر مدیریت رسانه کشور با اشاره به این که روابط عمومی حرفهای در حال رشد درسراسر جهان است، در تعریف روابط عمومی گفت: روابط عمومی دانشی است که به وسیله آن، سازمانها آگاهانه میکوشند به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند تفاهم و حمایت کسانی را که برای موسسه اهمیت دارد بدست آورند. وی افزود: در جوامع اسلامی نیز شاهد بودهایم که از بدو تشکیل جامعه اسلامی و در طول تاریخ تمدن اسلامی وظیفه همه مومنین و مومنات همین بوده است. فرهنگی در تعریف خود از اسلام گفت: مفهوم اسلام رویکردی جامع از انسانیت و ابدیت انسان است و نظام اسلامی نظامی جامع از حیات انسان بر روی زمین است که در برگیرنده روحی ازلی و ابدی بوده و در قلمرو وحی الهی ره میپوید. وی در ادامه با بیان اینکه ما معتقدیم به جهان آمدهایم که گرهای از خلق بگشاییم، عنوان داشت: در تفکر اسلامی همه با هم برابر و در عین حال متفاوت هستیم و رابطه بین انسانها مبتنی بر عدل و داد و درستی است و در برابر دیگران و خدا مسئولیم و خداوند حساس نسبت به محرومان است. پدر مدیریت رسانه کشور با اشاره به ارکان اسلام و آزادی اندیشه در آن گفت: همه اینها برای نزدیکی به خدا و اطاعت از اوست. فرهنگی فرآیند روابط عمومی را شامل پژوهش، کند و کاو، اجرا، ارتباطات و ارزیابی دانست و افزود: کارگزاران روابط عمومی مسلمان نیز برای اجرای وظایف خود باید همین فرآیند را در نظر بگیرند. وی پس از بررسی اجزا و عناصر روابط عمومی و اشاره به این که مدیران روابط عمومی مشاوران امینی برای سازمانشان هستند، گفت: وظیفه روابط عمومی ایجاد فضایی مناسب برای تحقق پنج اصل کارساز مدیریتی است و روابط عمومی سازمانهای اسلامی نیز باید در همین راستا تلاش مضاعف داشته باشند. فرهنگی در تبیین جوهره روابط عمومی اسلامی اظهار داشت: در یک سازمان یا جامعه اسلامی جوهره حاکم بر هدفها و خواستههای آن جامعه یا سازمان مبتنی بر شریعت و قرآن مجید است و در چارچوب جزییتر و عمیقتر بر سنت یا احادیث و سیره باقی مانده از پیامبر اعظم(ص) و ائمه اطهار(ع) است و این جوهره روابط عمومی اسلامی است. وی در ادامه افزود: در فرهنگ اسلامی حفظ معرفت دینی و خدمتگذاری به امت اسلامی جایگاه ویژهای دارد و آرزوی هر کارگزار روابط عمومی مسلمان حرکت در صراط مستقیم و خدمت به خلق و رضای الهی است. پدر مدیریت رسانه کشور در جمع بندی پایانی خود خاطر نشان کرد: کسب و کار در نظام اسلامی هر چند در طی سود و منفعت دنیوی است اما در اصل رضای الهی را مقدم بر هر چیز میداند و در جهت آن میکوشد.
روابط عمومی ها باید خدمتگذار مردم باشند روابطعمومی ها در نظام اسلامی علاوه بر خدمتگذاری به مردم باید برای جلب رضایت آنها تلاش کنند.
مراسم اختتامیه بیداری اسلامی بزرگترین چالش سلطه جهانی غرب است. حجت الاسلام ˈیوسف واعظیˈ وزیر مشاور رییس جمهوری افغانستان با بیان این که بیداری اسلامی در ایران به شکل نظام سیاسی رخ داد و سایر نظام های سیاسی جهان را متاثر کرد، گفت: بیداری اسلامی بزرگترین چالش سلطه جهانی غرب است. حجت الاسلام ˈیوسف واعظیˈ در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی که در تهران برگزار شد، افزود: بیداری اسلامی از حوزه نفوذ مدیریت سیاسی و دیپلماتیک غرب کاسته است و جدی ترین تهدید برای لیبرال دمکراسی است. وی حضور قدرتمند بیداری اسلامی با محوریت جمهوری اسلامی ایران را متحول کننده معادلات قدرت در روابط بین الملل دانست و گفت: این الگو در شکل مردم سالاری دینی در نظام حاکم جهانی ظهور یافت. واعظی به توطئه هایی که نظام سلطه در متوقف کردن نهضت بیداری اسلامی مورد استفاده قرار داده اشاره کرد و افزود: بی هویت سازی نهضت اسلامی و در هم شکستن اسلام سیاسی به گونه ای که رفتارهای اسلامی را در غالب تروریسم معرفی کند، یکی از توطئه های غرب است. وزیر مشاور رییس جمهوری افغانستان، انقلاب اسلامی ایران را بر بنیاد ارزش های دینی با تکیه بر شیوه های دموکراسی توصیف کرد و افزود: این انقلاب الگوی مبارزه با استعمار را به نمایش گذاشت و برای اولین بار اصطلاح امت اسلامی را در ادبیات سیاسی جهان وارد کرد .
کوتاهی رسانه ملی برای انعکاس اخبار کنگره دبیر کمیتهی علمی دومین کنگرهی جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی معتقد است که رسانهی ملی و بسیاری از خبرگزاریهای بزرگ، برای انعکاس خبر این کنگره کوتاهی کردند. او با اشاره به دو موضوع حقوق بشر و آزادی، اظهار کرد: این دو موضوع مهم بهعنوان یک چالش اصلی در روابط عمومیها وجود دارند و وظیفهی ما این است که صدای بلند روابط عمومیها بهقدری بلند شود که بتواند چهرهی نورانی اسلام را روشن کند. وی اضافه کرد: ایجاد یک شبکهی مجازی برای توسعهی روابط عمومی اسلامی الزامی است و با توجه به ظرفیتهایی که وجود دارد، ما باید در این بخش سرآمد باشیم در ادامه دکتر حسن بشیر دبیر کنگره در سخنانی با اشاره به شرکت نکردن مسئولان در این کنگره گفت: محرومیت روابط عمومی ها در ایران از نبود همین حضور مشخص می شود و به نظر من بد نبود سمیناری هم برای مدیران دولتی شاغل در بخش های غیر از روابط عمومی برگزار می شد تا صدای فعالان این بخش به گوششان برسد. بشیر همچنین با اشاره به ماجرای انتشار فیلم موهن به ساحت پیامبر اکرم(ص) گفت: وظیفه روابط عمومی ها در چنین مواردی تنها اعتراض نیست. آنها باید چهره متعالی اسلام را تبیین کنند و در کنار آن شناخت صحیح نسبت به اسلام هم از بعد اسلامی و هم از بعد درونی و بیرونی برای سایر جوامع ایجاد کنند. بشیر همچنین خواستار ایجاد شبکه مجازی برای روابط عمومی های اسلامی و نیز تشکیل اتحادیه روابط عمومی های مسلمان وتبیین منشور اخلاقی برای آنها شد و گفت: امیدوارم در کنار بیداری اسلامی شاهد بیداری فرهنگی و ارتباطی اسلامی نیز در جهان باشیم و روز به روز حمایت کشورهای اسلامی بیشتری را از توسعه حوزه ارتباطات ببینیم.
آیین تجلیل از دکتر علی اکبر فرهنگی چهارمین جایزه دکتر نطقی به فرهنگی رسید مراسم اعطای چهارمین جایزه سالیانه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط عمومی ایران به دکتر علی اکبر فرهنگی پدر مدیریت رسانه ایران تعلق گرفت. در مراسم اعطای این جایزه که همزمان با مراسم اختتامیه کنگره همراه بود از مقام شامخ دکتر علی اکبر فرهنگی تجلیل شد.
دکتر فرهنگی عصر جدیدی را در علم ارتباطات بنا نهاد دکتر باقر ساروخانی در مراسم اختتامیه دومین کنگره روابط عمومی کارگزاران مسلمان در تجلیل از مقام دکتر فرهنگی گفت:دکتر فرهنگی عصر جدیدی را در علم ارتباطات و روابط عمومی بنا نهاده است . وی ،استعداد بالا ،توان پردازش و تبدیل آن به انگیزش را یکی از خصایص بارز و کارامد فرهنگی دانست. این استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه افزود: از اصول محوری حرکت دکتر فرهنگی بازگشت به خویشتن ، اسلام و فرهنگ اصیل ایرانی است ساروخانی وی را فرزند ارتباطات و روابط عمومی ایران خواند و افزود :دکتر فرهنگی کار آفرین برتر علم ارتباطات است که بسیاری از رشته های جدید ارتباطات را به وجود آورده است . گفتنی است دکتر علی سمیعی نیز از دیگر سخنرانان این برنامه بود که در سخنانی به ذکر تلاش ها و خدمات ارزنده دکتر فرهنگی پرداخت. در پایان این مراسم نیز لوح و تمبر یادبود فرهنگی از سوی این کنگره به وی اهدا شد. لازم به ذکر است: جایزه دکتر نطقی بنیانگذار روابط عمومی ایران، جایزهای است که به منظور ادای احترام به دکتر نطقی و پاسداشت ارزش هایی که او از آن ها حمایت میکرد، توسط موسسه کارگزار روابط عمومی و دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در سال 1383 بنیانگذاری شده است. جایزه دکتر نطقی نخستین بار در سطح بین المللی در سال 1383 در مراسم برگزاری اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران به پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات نوین ایران، در سال 1384 طی مراسمی به پروفسور جیمز گرانیگ استاد ممتاز روابط عمومی در گروه ارتباطات دانشگاه مریلند کالج پارک آمریکا و مبدع نظریه «تعالی» و در سال 1388 به دکتر علی اکبر جلالی پدر علم فناوری اطلاعات ایران اعطا گردید و دکتر علی اکبر فرهنگی چهارمین دریافت کننده این جایزه بزرگ روابط عمومی بود.
معرفی برگزیدگان دومین کنگره کارگزاران مسلمان روابط عمومی در آیین اختتامیه دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی از مدیران کل روابط عمومی های وزارت نفت ، بانک شهر ، بانک توسعه تعاون، موسسه مالی و اعتباری صالحین (بانک آینده)، شرکت منابع آب و نیروی ایران، سازمان فنی و حرفه ای کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان هواپیمایی کشوری “هما”، سازمان دامپزشکی کشور، بانک قوامین ، بانک تجارت، بانک مهر اقتصاد، بانک سپه تجلیل به عمل آمد. در بخش استانی نیز مدیران کل روابط عمومی شهرداری رشت، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، شهرداری های اهواز و اراک و شرکت آب و فاضلاب تهران تجلیل شدند. در بخش بین الملل نیز مدیر کل روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه به خاطر برگزاری 29 دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم و مدیر کل سازمان بورس و اوراق بهادار به خاطر اجرای طرح بنیادین روابط عمومی و مدیر کل روابط عمومی پست بانک ایران به خاطر مسئولیت اجتماعی حاصل جایزه سازمان ملل تجلیل شدند. همچنین اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروشیمی به خاطر اجرای طرح مقابله با تحریم در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت.
انتشار قطعنامه دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در پایان دومین کنگره کارگزاران مسلمان روابط عمومی، قطعنامهای در شش بند تنظیم شد که به شرح زیر است: 1- اسلام دین ارتباطات و پیامبر اکرم(ص) بانی روابط عمومی اسلامی است. ایمان به خداوند متعال، محبت، وحدت و اخلاق، محور اساسی این روابط و ارتباطات اسلامی برای تحقق کرامت انسانی است. 2- گسترش مناسبات و ارتباطات اسلامی، بر پایه وحدت گرایی و استقلال محوری در میان امت واحده اسلامی و احترام به حقوق دیگران، باید به یک اصل اساسی و بنیادی در تمامی مناسبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بین المللی در سطح جهان تبدیل شود. 3- روابط عمومی اسلامی یک حوزه علمی است که نیازمند روش شناسی معرفت شناختی و نظریه پردازی بر پایه اصول مترقی اسلام بوده و تبدیل آن به یک رشته علمی و رویکرد کاربردی و عملیاتی در جوامع اسلامی نیازمند کشف حوزه های تاثیرگذار و شرایط موثر در تثبیت آن توسط اندیشمندان مسلمان، دانشگاه های اسلامی، مدیران و کارشناسان این حوزه می باشد. 4- تبیین مبانی و ارایه تصویری واقعی و روزآمد از دین مبین اسلام مستلزم به کارگیری تمامی ابزارهای موثر ارتباطی بوده و در این راستا ضرورت دارد کارگزاران مسلمان روابط عمومی همه توان و ظرفیت استفاده از قدرت نرم از جمله دیپلماسی روابط عمومی، ارتباطات استراتژیک و اقدامات جدی و مستمر رسانه ای را بیش از پیش گسترش و تقویت کنند. 5- ما اعتقاد داریم بیداری اسلامی، نهضتی بزرگ در جهت احیای ارزش های اسلامی و طرد هر گونه وابستگی به نظام های استعماری، استبدادی و استکباری می باشد. 6- تلاش های مداوم اسلام ستیزان در تصویر چهره ای هراسناک و غیر واقعی از دین رحمت و محبت سبب رنجش ملت های مسلمان و انزجار پیروان سایر ادیان شده است. انجام این گونه اقدامات خطرناک نشان می دهد کارگزاران مسلمان روابط عمومی باید با بهره گیری از رسانه های جمعی و از طریق تولید و انتشار پیام های روشنگرانه، نقش خود را در اصلاح یا رد برداشت های نادرست و افکار غلط نسبت به اسلام یا اطلاعات نادرست مغرضانه و تحریفاتی که با هدف قرار دادن مسلمانان در جانب نادرست تاریخ صورت می گیرد، به درستی ایفا کنند. |