اشاره
“آینده روابطعمومی، رهبری و کووید-19” موضوع و محور اصلی هفدهمین کنفرانس بین المللی روابطعمومی ایران بود که متاثر از شرایط ناشی از همه گیری ویروس کرونا بنحوی برگزار شد که دست اندرکاران برگزاری را بسوی استفاده از شیوهای نوین برگزاری یک گردهمایی علمی سوق داد.
رعایت شیوه نامه های بهداشتی، محدود ساختن زمان، بهره گیری از فناوری های ارتباطی برای ارایه مقالات علمی بویژه برای سخنرانان خارج از کشور، بخشی از تغییرات اجتاب ناپذیر بود که می توان این شیوه برگزاری را الگویی برای سایر همایش ها، گردهمایی ها و رویداد های علمی قلمداد کرد.
آنچه از نظر می گذرد گزارشی از هفدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران (IRANCPR) همراه با مراسم اعطای “جوایز سالانه صنعت روابطعمومی ایران” (IPRIA) است که با حضور جمعی از اساتید ارتباطات، مدیران و کارشناسان نهادها و سازمان های بخش های دولتی و خصوصی، 12 اسفندماه 1399 توسط موسسه کارگزار روابطعمومی (KPRI)، انجمن بیناللملی روابطعمومی (IPRA)، انجمن متخصصان روابطعمومی ایران (IAPRS) و انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابطعمومی (IMPRPA) در مرکز همایشهای سازمان مدیریت صنعتی سازمان مطالعات و بهرهوری نیروی انسانی برگزارشد.
دبیرکل هفدهمین کنفرانس بین المللی روابطعمومی ایران و
رونمایی از طرح “نسل چهارم روابطعمومي”
مهدی باقریان دبیرکل هفدهمین کنفرانس بین المللی روابطعمومی ایران بعنوان نخستین سخنران، ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در کنفرانس و پس از تشریح روند برگزاری هفدهمین کنفرانس از طرح “توانمندسازي روابطعمومي با ابزارهاي صنعت4.0 (Industrie 4.0) با عنوان “نسل چهارم روابطعمومی” رونمایی کرد.
باقريان در جمع اساتيد، صاحب نظران، مديران و كارشناسان حاضر در كنفرانس هفدهم در تشريح “انقلاب صنعتي چهارم” گفت: باقریان در جمع اساتید، صاحبنظران، مدیران و کارشناسان حاضر در کنفرانس هفدهم در تشریح “انقلاب چهارم صنعتی” گفت: به لطف فناوری دیجیتال و مجموعهای از فناوریها مانند اینترنت صنعتی اشیا، هوش مصنوعی، رایانش ابری، واقعیت مجازی، رباتسازی ابری، تحلیل کلان داده، تکنولوژیهای بیسیم، نانوتکنولوژی، محاسبات کوانتوم، پرینت سهبعدی و برخی فناوریهای دیگر در حال تجربه مرحله چهارم انقلاب صنعتی هستیم و مجموعه این فناوریها، آغازگر “انقلاب چهارم صنعتی ” هستند که از یک دهه پیش آغاز شده است.
وی اظهار داشت: صنعت4.0 “یک تکامل فناوری است که ترکیبی از نوآوریهای مهم در فناوری دیجیتال را توصیف میکند. اینها شامل مدلهای جدید ارتباطات، بازاریابی، رایانش ابری، اینترنت اشیا، ضبط و تجزیه و تحلیل دادهها و همچنین دستگاههای تلفن همراه است” و این همگرایی فناوری به روابطعمومیها این امکان را میدهد که بهطور فزایندهای به ذینفعان خود نزدیکتر شوند.
عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابطعمومی با بیان اینکه عصر حاضر، عصر ارتباط با اشیاست و همه چیز شبکهای و دیجیتالی می شود افزود: به مدد دیجیتالی شدن، تمام چرخههای تولید مورد بازنگری قرار گرفته و ضمن پیوند با یکدیگر، به شکل یکپارچه درمیآیند.
باقریان سپس به بررسی تاریخچه “انقلاب چهارم صنعتی” پرداخت و اظهار داشت: نخستین کسانی که عبارت “انقلاب چهارم صنعتی” را استفاده کردند، گروهی از دانشمندان بودند که تلاش میکردند برای دولت آلمان، استراتژی با تکنولوژی پیشرفته طراحی و ایجاد کنند و اصطلاح نسل چهارم صنعت برای نخستین بار در سال 2011 در نمایشگاهی در هانوفر آلمان مطرح شد.
اتصال دنیای فیزیکی به دنیای دیجیتال (تلفیق جهان آنلاین و دنیای تولید صنعتی) از دیگر محورهای سخنان دبیرکل هفدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی بود که در توضیح آن گفت: عصر صنعت4.0، عصری است که فناوری سنسور و اینترنت اشیا (ارتباط میان ماشینها) صنعت را به سمت دیجیتالسازی میبرد و کامپیوترها و رباتها، تمامی کارکردهای فیزیکی را به کمک تکنولوژیهای بیسیم نسل پنجم بر عهده میگیرند.
عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابطعمومی در ادامه با اشاره به تعریف “مجمع جهانی اقتصاد” که صنعت 4.0 را تلفیقی از فناوریهایی توصیف میکند که مرزها را بین حوزههای فیزیکی، دیجیتالی و بیولوژیکی مخدوش میکنند، گفت: کلاوس شواب، رئیس هیئت مدیره مجمع جهانی اقتصاد در کتاب “انقلاب چهارم صنعتی”، تکنولوژیهایی که سختافزار، نرمافزار و زیستشناسی (سیستمهای سایبر فیزیکی) را ترکیب میکنند و بر پیشرفت ارتباطات و تعاملات تاکید میکنند را جز نسل چهارم تکنولوژی میداند.
دبیرکل کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران با بیان این مطلب که صنعت 4.0 مسیر بهرهوری را تغییر داد و مزیتهای رقابتی زیادی را برای بخشهای مختلف ایجاد کرد، اظهار داشت: در طرح The Great Reset که توسط مجمع جهانی اقتصاد ارائه شد، از انقلاب چهارم صنعتی به عنوان “هوشی استراتژیک” یاد میشود که میتوان از آن برای بازسازی اقتصاد بعد از همهگیری کووید-19 استفاده کرد.
باقریان در بخش دیگری از سخنان خود به 4 اصل جداییناپذیر صنعت 4.0: اتصال، شفافیت اطلاعات، کمک فنی و تصمیمات غیر متمرکز اشاره کرد و گفت: “تکنولوژی صنعت 4.0 میتواند به انسان در تصمیمگیری و حل مسئله و همچنین در انجام وظایف محوله سخت یا ناایمن کمک کند.”
وی در خصوص مزیت دیگر این سیستمها گفت: “ماشینهای هوشمند حجم عظیمی از دادهها را جمعآوری میکنند و با آنالیز آنها که انجام آن در یک بازه زمانی معقول توسط انسان ممکن نیست به شناسایی الگوها و بینشهای جدید به روابطعمومیها کمک میکنند. متخصصان روابطعمومی با در اختیار داشتن نتایج این دادهها، میتوانند خدمات و عملیات خود را بهینه کنند.”
باقریان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاریخچه پدیدار شدن “انقلاب چهارم روابطعمومی” اذعان داشت: روابطعمومی4.0 کمی بعد از سال 2013 وارد ادبیات روابطعمومی شد. انجمن روابطعمومی اندونزی، 4 نوامبر 2018، نشستی با عنوان “آمادهسازی روابطعمومی4.0” در جاکارتا برگزار کرد که در این مراسم گروههای مختلفی از دانشگاهیان و متخصصان روابطعمومی شرکت داشتند. همچنین در سپتامبر 2019، روابطعمومی4.0، موضوع کنفرانس روابطعمومی انجمن روابطعمومی جمهوری چک بود.
عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابطعمومی با بیان این مطلب که با گسترش استفاده از فنآوریهای صنعت4.0، در آینده نه چندان دور، چهره صنعت روابطعمومی قابل شناسایی نخواهد بود، خاطر نشان ساخت: فنآوریهای صنعت4.0 توانایی ما را در انجام کارهای روابطعمومی بهطرز موثری افزایش داده و با صرفهجویی در زمان، باعث میشود که زمان متخصصان این حوزه پربارتر و ارزشمندتر شود. ضمن این که با برداشتن این باره زمانی، فرصتی برای روابطعمومیها فراهم میشود تا کارهای معنیدار بیشتری انجام دهند.
وی افزود: روابطعمومیها با استفاده از ماشینهای هوشمند و دسترسی به دادههای بیشتر، هوشمندتر میشوند و روابطعمومیهای هوشمند، کارآیی و بهرهوری بیشتر و هزینههای کمتری خواهند داشت.
باقریان اظهار داشت: این بدان معنی است که انجام بعضی از کارهای مهم مانند نوشتن مقاله و مقابله با انتشار اخبار جعلی یا شایعات، به کمک هوش مصنوعی امکانپذیر است.
دبیرکل کنفرانس بینالمللی روابطعمومی با بیان این موضوع که دیجیتالی شدن فرایندهای روابطعمومی نه تنها تهدیدی برای حرفه روابطعمومی محسوب نمیشود بلکه حرفه روابطعمومی بهطور روزافزون مهمتر میشود، گفت: در برخی موارد هوش مصنوعی ابدا نمیتواند کاری را که انسان از عهده آن برمیآید، انجام دهد. برای مثال، نویسنده در یک داستان، حسی را به خواننده القا میکند و او را آنچنان تحت تاثیر قرار میدهد که با هوش مصنوعی چنین کاری غیرممکن است. به همین دلیل است که در روابطعمومی، فناوری نمیتواند جای انسان را بگیرد.
مدیر عامل موسسه کارگزار روابطعمومی در خصوص برخی مزیتهای صنعت 4.0 اظهار داشت: “پورتالهای سازمانی هوشمند و تحریریههای الکترونیکی هوشمند از ابزارهای مهم و حیاتی برای تقویت روابطعمومیها که سازمانهای تولید کننده محتوا محسوب میشوند، میباشند. برای مثال، خبرگزاری آسوشیتدپرس از سال 2018 از پورتال سازمانی هوشمند برای تحلیل جستجوی سریع آرشیوها، گزارشها و به عنوان دستیار خبرنگاران در بحث استخراج و تولید محتوای متنی و تصویری استفاده میکند.”
سردبیر شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)، این فناوریها را در افزایش توانایی روابطعمومیها برای انجام کارها و صرفهجویی در زمان، موثر دانست و تصریح کرد: بهعنوان مثال همانطور که صاحبنظران این عرصه مطرح کردند و در شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران هم منتشر شده در اتوماسیون کار میتوان از “ابزارهای هوش مصنوعی برای اتوماتیک کردن کارهایی استفاده کرد که زمان زیادی را صرف میکنند و از سوی دیگر برنامهریزی زمانی، یادداشتبرداری، پست کردن مطالب در رسانههای اجتماعی و پیگیری ایمیلها، کارهایی هستند که به کمک هوش مصنوعی سریعتر قابل انجام است.”
باقریان، تجزیه وتحلیل احساسات و مدیریت بحران را از دیگر تاثیرات مثبت صنعت چهار بر روابطعمومی قلمداد کرد و اذعان داشت: یکی از ابعاد هوش مصنوعی که اغلب به آن توجه چندانی نمیشود نقش مثبت آن در مدیریت بحران است. اخیرا در همهگیری کرونا دیدیم که توانایی پاسخ به نیازهای مخاطبان، مهارت مهمی برای شاغلان روابطعمومی عصر حاضر است.
دبیرکل هفدمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران مفهوم PR 4.0 را نشان دهنده تصویر روابطعمومی فعلی دانست و افزود: همان طور که در کنفرانس روابطعمومی انجمن روابطعمومی چک مطرح شد: PR 4.0 متخصصان صنعت روابطعمومی را ترغیب میکند تا خود را با پیشرفت پویا، سازگار کنند.
باقریان در تشریح چالشهای روابطعمومی مدرن به سونامی بیش از حد محتوا و اطلاعات و پرداختن به دادههای بیشماری اشاره کرد که روابطعمومیها از هر کانال ارتباطی دریافت میکنند و در این باره گفت: کل محتوای منتشرشده در “شش ماه اول سال ۹۹ برابر ۴۰۳ میلیون و 674 هزار و 853 مطلب است و این رقم در مدت مشابه سال ۹۸ برابر ۲۳۸ میلیون و 69 هزار و 70 مورد بوده” و این بدان معنی است که چالش روابطعمومی برای انتقال پیام به مخاطب، بیشتر میشود و کسب مهارتهایی نظیر تجزیه وتحلیل دادهها، مدیریت ارتباط با تأثیرگذارها، مدیریت رسانههای اجتماعی و تولید محتوا همراه با ارتباط موثر و روشن برای کارگزاران روابطعمومی اجتنابناپذیر میشود.
باقریان با اعتقاد به اینکه صنعت 4.0، امکان جمعآوری و تجزیه وتحلیل دادهها را از طریق ماشین امکانپذیر میسازد و فرآیندهای سریعتر و انعطافپذیرتر را با کیفیت بالاتر و هزینههای کمتر به ارمغان میآورد افزود: یک متخصص روابطعمومی4.0 نیز باید هم در زمینههای فناوری دارای مهارت باشد و هم در حوزه غیرفناوری و این مهارتها از طریق آموزش، انعطافپذیری و تحرک بالا، مهارتهای دیجیتال، تجزیه وتحلیل، نوشتن محتوا و ایجاد شبکه کسب میشود.
مدیرعامل انتشارات کارگزار روابطعمومی از شخصیسازی محتوا بهعنوان مهارت مورد نیاز متخصص روابطعمومی نسل چهار نام برد و گفت: برای اینکه پیام بتواند تأثیر مستقیمی بر هدف بگذارد، متخصصان روابطعمومی باید خلاق باشند و بتوانند رویکردی شخصی به هدف داشته باشند. چرا که در میان یک سونامی بیش از حد محتوا و اطلاعات، PR 4.0 باید بتواند کانالهای مورد استفاده، اهداف و محتوای مورد نیاز آنها را شناسایی و تامین کند.
وی در ادامه افزود: روابطعمومی4.0 بر ارتباطات سفارشی، هدفمند و هوشمند تمرکز دارد و سبب بهبود بهرهوری کلی فرآیند ارتباطات میشود.
باقریان با بیان اینکه خلاقیت و درک روند جهانی و ترکیب روابطعمومی4.0 با فناوری های4.0 باید در استراتژی و عملکرد روابطعمومیها گنجانده شود، صنعت 4.0 را منجر به خلق کسبوکارهای جدید قلمداد کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از پیامدهای صنعت 4.0 این است که شرح پیشین وظایف کاری، منسوخ میشوند و وظایف کاری جدیدی شکل میگیرند و پیرو آن تجدید مهارتها، ارتقای مهارتها و آموزش مداوم اهمیتی بیش از همیشه یافته است.
دبیرکل هفدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران، چالش دیگر روابطعمومی مدرن را رعایت اخلاق حرفهای دانست و با تاکید بر ضرورت ارایه عملکرد اخلاقمدارانه روابطعمومیهای نسل چهارم به تبیین منشورهای اخلاقی و استاندارهای حرفهای و اخلاقی مهم جهان از جمله اصول بارسلونا، منشور استکهلم، اعلامیه هلسینکی در جهان مبتنی بر احترام به حقیقت، برخورد صادقانه و شفاف با کارمندان، همکاران، مشتریان، رسانهها، دولت و مردم، دستورالعملهای تهیه شده توسط شورای اخلاق روابطعمومی اتریش، منشور اخلاقی آتن و سایر منشورهای مورد اجماع روابطعمومی در جهان پرداخت و تاکید کرد: همانطور که نویسندگان کتاب “اصول اخلاقی هوش مصنوعی در روابطعمومی” هم اشاره میکنند اگر میخواهیم عملکرد روابطعمومیها سریعتر و هوشمندانهتر انجام بشود نه تنها باید ملزومات ارتقای مهارت دادهپردازی، اتوماسیون و هوش مصنوعی درک و فراهم بشود بلکه چالشهای اخلاقی مرتبط با ساخت و بهکارگیری اتوماسیون و هوش مصنوعی را نیز بشناسند.
باقریان با طرح این موضوع که ارتباطات و پیامرسانی شفاف، هماهنگ و سازگار، بنمایه و موتور محرکه عصر تحول صنعتی دیجیتال است، گفت: عصر تحول صنعتی دیجیتال بیش از هر عصر دیگری نیازمند مهارتهای ارتباطی است که متولی آن، شاغلان روابطعمومیاند.
سردبیر “فصلنامه کارگزار روابطعمومی” در بخشی دیگر از سخنان خود به اقدامات صورت گرفته شده در مورد هوش مصنوعی با هدف بررسی اثرات و فرصتهای ناشی از هوش مصنوعی در حوزه روابطعمومی اشاره کرد و گفت: هیئت هوش مصنوعی در روابطعمومی در سالهای 2018، 2019 و 2020 فعالیتهای موفقیتآمیز زیادی انجام داده است که از موفقیتهای آن میتوان به تحقیق موسسه آلن تورینگِ لندن اشاره کرد که تحقیقات خود بر روی اتوماسیون و هوش مصنوعی در حوزه روابطعمومی را ادامه میدهد.
دبیرکل هفدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران با بیان اینکه درک بسیار کمی از اهمیت و جایگاه روابطعمومی در بین مدیران ارشد و دستاندرکاران روابطعمومی وجود دارد تصریح کرد: چالش اصلی روابطعمومی، سنجش تأثیر و اثبات ارزش است. اگر ارزش ارتباط، درک و اثبات نشود نه تنها تلاشهای روابطعمومی دیده نمیشود بلکه در جایگاه واقعی و حرفهای خود هم قرار نمیگیرد.
باقریان فقدان نگرش و تفکر استراتژیک و روشمند برای شناسایی و حل مشکلات و چالشها و عدم حضور افراد صاحب صلاحیت در عرصه تصمیمگیری و برنامهریزی را از جمله چالشهای مهم دیگر روابطعمومیها برشمرد و توصیه کرد: متخصصان روابطعمومی باید ارزش کارشان را نشان دهند و بازیگران دنیای روابطعمومی باید برداشت قدیمی را که وظیفه و جایگاه روابطعمومی را فقط به عنوان یک تکنسین تنزل میدهند، کنار بگذارند.
وی با بیان اینکه نقش روابطعمومی بهطور کلی هنوز تحت تأثیر کار به عنوان یک “تکنسین ارتباطات” با فعالیتهایی نظیر تولید و ارسال بیانیههای مختلف مطبوعاتی به رسانهها، برگزاری و مستندسازی رویدادهای مختلف، مدیریت وبسایتها، انجام امور گرافیکی برای رسانههای اجتماعی و همچنین کارهای انتشاراتی است اظهار داشت: هم اکنون این امور را ماشینها انجام میدهند و اصلا به متخصص روابطعمومی نیازی نیست. بنابراین متخصص روابطعمومی باید به عنوان تسهیل کننده ارتباط فعالیت کند و بهدنبال رفع موانع ارتباط بین سازمان و مخاطبان آن باشد.
مدیر عامل موسسه کارگزار روابطعمومی با بیان اینکه هدف اصلی روابطعمومی، تهیه اطلاعات موردنیاز مدیریت و مردم برای تصمیمگیری سودمند متقابل است خاطرنشان ساخت: روابطعمومی میتواند در تنظیم ارتباطات داخلی؛ ارتباط بین کارکنان و مدیریت نقش فعال و تاثیرگذاری داشته باشد.
مدیر عامل موسسه کارگزار روابطعمومی با طرح این پرسش که چگونه تحول دیجیتال را در روابطعمومی پیادهسازی کنیم؟ بر ضرورت ایجاد “هستههای دیجیتال” تاکید کرد و گفت: هسته دیجیتال شامل فناوریهای نسل جدید است که بهطور کلی برای استفاده در زیرساختهای قدیمی فناوری اطلاعات مناسب نیستند.
وی با بیان اینکه هسته دیجیتالی کلید اجازه دادن به سازمانها برای اجرای ابتکارات تحول دیجیتال است که میتواند فرایندهای تجاری موجود را بهبود بخشد یا مدلهای جدید تجاری را توسعه دهد تصریح کرد: تبدیل زیرساخت روابطعمومی به یک هسته دیجیتال تقریباً همیشه یک پروژه پیچیده است که نیاز به برنامهریزی گسترده و استراتژی مشخص دارد و معمولاً شامل ساختاردهی مجدد شیوهها و فرآیندهای کاری و تجاری است.
عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابطعمومی در جمع مدیران و کارشناسان حاضر در هفدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران، پیادهسازی سیستم عاملهای اصلی دیجیتال و تحول فرهنگ شرکتها از طریق شیوههای مدیریت تغییر را نیازمند توسعه مجموعه مهارتهای پیشرفته جدید و پذیرش روابطعمومی4.0 دانست و افزود: برای آن دسته از روابطعمومیهایی که هسته دیجیتالی خود را با موفقیت ساختهاند، گام بعدی منطقی استفاده از فنآوریهای پیشرفته مانند واقعیت افزوده و مجازی، تجزیه وتحلیل ویدئو و یادگیری ماشینی است.
وی تصریح کرد: هنگام برنامهریزی تحول دیجیتال در روابطعمومی، ابتدا باید مشخص کنیم که فناوریهای جدید چه کاری میتوانند برای شرکت و سازمان شما انجام دهند. بررسی کنیم چه گزینههایی به ما در دستیابی به این اهداف کمک میکنند. با اهداف حرفهای و تخصصی مشخص شروع کنیم. بسیاری از اهداف و تحولات دیجیتال روابطعمومی 4.0 به این دلیل که هدف مشخصی غیر از تحول دیجیتال ندارند شکست میخورند. اگر روابطعمومیها قصد دارند یک تحول دیجیتالی ایجاد کنند، باید در قالب و چارچوب یک استراتژی بلندمدت حرکت کنند.
تغییر یا تبدیل مدل کسبوکار از دیگر محورهای سخنان باقریان بود و پیرامون این موضوع گفت: تحقیقات نشان میدهد طی 10 سال، 30 درصد درآمد جدید تولیدکنندگان و کسبوکارها میتواند از طریق دیجیتال حاصل شود. این یک مدل کسبوکار تحولآفرین است و احتمالاً به تغییراتی بیسابقه از شیوه تعامل شرکتها با مشتریان خود از طریق طراحی، تولید و ارایه خدمات نیاز خواهد داشت.
دبیرکل هفدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران با اشاره به این موضوع که روابطعمومی4.0، به احتمال زیاد، زمینه تحقق الگوی روابطعمومی دوسویه همسنگ گرونیگ و هانت (روابطعمومی آرمانی) را فراهم میکند، گفت: مدل دوسویه همسنگ سعی در ایجاد یک موقعیت سودمند متقابل دارد که به نظر میرسد روابطعمومی4.0، زمینه آن را فراهم کرده است.
وی در پایان گفت: الگوی ارتباطات در روابطعمومی4.0، دو طرفه است که هم به نفع مخاطبان و هم به نفع سازمان است. در واقع در روابطعمومی4.0، متخصص روابطعمومی به عنوان یک تسهیلکننده عمل میکند و از ارتباطات برای اطمینان از تامین منافع همه طرفهای درگیر استفاده میشود.
پروفسور ارتباطات دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی:
اجتناب از پنهانکاری رایج و تلاش برای ایجاد تغییرات مثبت و موثر از وظایف روابطعمومیها در دوران کروناست
پروفسور ارتباطات دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در هفدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران که به صورت ویدئویی برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: تلاش برای مدیریت بحران از راه ارایه اطلاعات صحیح، آگاهیرسانی مستمر و تغییر الگوهای رفتاری طبیعی و جایگزینی پروتکلهای کرونا از وظایف روابطعمومیها در دوران کروناست.
یحیی کمالیپور که با عنوان “کرونا و چالشهای روابطعمومیها به سوی تغییر” سخنرانی میکرد، گفت: برنامهریزی برای آنچه که ناشناخته است بسیار مشکل است. به خاطر همین است که هیچ دولتی، برنامهریزی به موقع و درستی برای مقابله با ویروس کرونا نداشت.
رییس و پایهگذار انجمن جهانی ارتباطات اظهار داشت: اگر آمادگی روبرو شدن با تغییرات را نداشته باشیم و یا واکنش و پاسخ مناسب برای آنها فراهم نکنیم از قطار پیشرفت بازخواهیم ماند.
وی در پایان تصریح کرد: روابطعمومیها وظیفه دارند با استفاده از ظرفیتهای دنیای دیجیتال، در حوزه تغییر در فرهنگ غلط عمومی، آموزش داده و در ایجاد رفتارهای درست بویژه در زمان بحران فعالیت کنند.
رییس انجمن بینالمللی روابطعمومی خواهان دور ریختن نگرشهای سنتی نسبت به روابطعمومی شد
رییس انجمن بینالمللی روابطعمومی که در خصوص “پیامدهای بلندمدت “هنجارهای جدید” بر حرفه روابطعمومی” در هفدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران سخن می گفت، افزود: ارتباطات استراتژیک موثر و مبتنی بر مدیریت ارتباطات ریسک زمانی به سرانجام میرسد که موجب نجات یافتن جان انسانها شود نه اینکه صرفا تکرار یک سری مفاهیم و موارد کلیشهای باشد و تنها در این صورت است که ما میتوانیم بگوییم کارمان به خوبی انجام شده است.
به گزارش شارا به نقل از ستاد خبری کنفرانس، فیلیپ بورمانس با بیان این که در دوران همهگیری، ما شاهد افزایش اهمیت و جایگاه ارتباطات جهانی و محلی و ارتباطات جهان محلی بودیم، گفت: در نگاه اول شاید یک واژه عجیب و ناشناخته به نظر برسد اما چنین ارتباطاتی واقعیت دارند و در دوران همهگیری بر اهمیت آنها افزوده شده است چرا که در این دوره یک سری رهنمونها و دستورالعملهای جهانی و فراگیر برای مقابله هر چه بهتر با این ویروس ناشناخته و نحوه برقراری ارتباطات بین سازمانها در این زمینه گسترش پیدا کرد و دستورالعملهای مدیریتی و اجرایی متعددی در سطح جهان منتشر شد که بسیار حیاتی و کلیدی بودند و در این زمان، ما با ترکیبی از برنامههای ارتباطی جهانی و محلی مواجه بودیم که نه کاملا و صددرصد جهانی بودند و نه به طور کامل محلی.
رییس انجمن بینالمللی روابطعمومی افزود: ارتباطات علم و دیتامحور یکی از مواردی بود که من فکر میکنم در خیلی جاها از جمله در انجمن بینالمللی روابطعمومی به موضوع بحث اصلی تبدیل شد. در اغلب موارد، برقرارکنندگان ارتباط را به عنوان نویسندگانی خلاق و مبتکر در نظر میگیرند که به مهارتهای بسیاری مجهز هستند و ما به طور روزافزونی با روشهای علمی و دیتامحوری کار میکنیم که پایه و اساس آنها انتقال اطلاعات علمی است و در نهایت موجب اطلاعرسانی علمی به مخاطبین میشود.
مدیر اسبق روابطعمومی شرکت “آی بی ام” با ذکر نمونههایی از ارتباطات علمی و دیتامحور گفت: ما داریم بر روی ارتباطات علمی و دیتامحوری کار میکنیم که در سازمانهای سیال و چابک و در درون تیمهای کاری مجازی و متخصص به خوبی صورت میگیرد و میتواند به حل چالشهای ارتباطی امروز ما کمک کند و همه اینها از جمله مواردی بودند که همهگیری بر شیوه کار کردن ما تاثیر گذاشته است.
بورمانس همچنین تاکید کرد: اولین و مهمترین ارتباطی که باید بگیرید برقراری ارتباطهای درونی با کارکنان برنامهریزی است و نه ارتباط با رسانهها و دیگران و این اولویت بویژه در امسال و در دوران همهگیری از اهمیت بیشتری برخوردار است.
رییس ایپرا با اشاره به کارکردهای متخصصان روابطعمومی اظهار داشت: ما متخصصان بخش روابطعمومی بنا به تعریف شغلیمان و بر اساس وظایف ذاتیمان اخبار و گزارشها را دنبال میکنیم و به موضوعات مختلفی توجه داریم و در مورد آنها اطلاعات کسب میکنیم و این اطلاعات را تجزیه و تحلیل مینماییم و نگاه عمیقتری نسبت به آنچه امروز و فردا اتفاق میافتد داریم و اینها کارکردهای کامل و تعیینکنندهای هستند که میتوانند جایگاه روابطعمومیها را در اکوسیستم ارتباطی سازمانها به جایگاه اتاقهای فکر تبدیل نمایند و این چیزی است که من فکر میکنم اتفاق افتاده و متخصصان و کارشناسان روابطعمومی در سازمانها را در جایگاهی قرار داده که آنها با افتخار و اطمینان میتوانند ادعا کنند که “بله من مغز متفکر و عضو اتاق فکر رئیس هستم” و “من بهتر از هر کسی میتوانم مسایل و رویدادها را ببینم و تحلیل کنم” یا “من میتوانم تحولات اجتماعی پیش رو را بهتر از هر کسی ببینم و شناسایی کنم”یا “من به خوبی از تغییر و تحولات فرهنگی و سیاسی که در راه است آگاهی دارم” و اینها همگی از کارکردهای ما به عنوان متخصصان عرصه روابطعمومی است.
رییس انجمن بینالمللی روابطعمومی گفت: استفاده از تکنولوژیهای جدید برای پردازش روزانه و پیوسته بازخوردهای بین فرستندگان و دریافتکنندگان پیام همگی تا چند سال پیش جزو آرزوهای متخصصان روابطعمومی به حساب میآید اما الان و به لطف امکاناتی که اینترنت برای سنجش و ارزیابی در اختیار ما قرار داده تحقق پیدا کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: وقتی به دوران همهگیری کووید-19 نگاه کنید میبینید که ارتباطات درست در چنین دورانی تا چه اندازه اهمیت دارد آن هم ارتباطاتی شفاف، باز و اخلاقگرایانه. ارتباطاتی دوطرفه و متقابل چرا که قرار نیست شما فقط به مردم بگویید چه کنند بلکه باید به آنها اطلاعات لازم و مورد نیازشان را بدهید تا آنها به خودشان کمک کنند ارتباطاتی که جامعه را در بر میگیرد و به رفع موانع موجود منتهی شود و همه این مهارتها به ما کمک میکنند تا حرفهایتر شویم و به افرادی تبدیل شویم که به شدت مسئولیتپذیر هستند و میخواهند نقش موثری در جامعه داشته باشند.
بورمانس با بیان این مطلب که ما باید همیشه و در همه حال، پرسشهای اخلاقی و اخلاقگرایانه را از خود بپرسیم و برای آنها پاسخهای قانعکنندهای بیابیم و کدهای اخلاقی را هیچگاه نادیده نگیریم، گفت: در سالهای 2019 و 2020، اخلاقیات با سرعت زیادی به دغدغه اصلی فعالان حوزه روابطعمومی تبدیل شده است و به نظر من، این مسئولیت تک تک ما متخصصان روابطعمومی است که به کدهای اخلاقی موجود پایبند و وفادار باشیم و آنها را به طور پیوسته و تحت هر شرایطی رعایت کنیم و آنها را به طور کامل به مرحله اجرا درآوریم و انجام آنها را سرلوحه برنامهریزیها و فعالیتهایمان قرار دهیم.
رییس انجمن بینالمللی روابطعمومی گفت: هنگامی که صحبت از ارتباطات مسئولیتپذیرانه به میان میآید موضوع بحران آب وهوایی از آن دسته سوژههایی است که همیشه دارای اهمیت فراوانی است و تمرکز زیاد ما بر روی همهگیری کووید-19 نباید و نمیتواند ما را از توجه به آن غافل کند و بحران آب وهوایی در میان مدت، مهمترین دغدغه جهانیان خواهد بود و به عقیده من باز هم این جزو اولویتهای ما متخصصان روابطعمومی است که در زمینه مقابله با بحرانهای آب وهوایی نیز نقش فعالی را ایفا کنیم.
وی در پایان تصریح کرد: امیدوارم سال 2021، سالی باشد که ما نگرشهای سنتی نسبت به روابطعمومی را بیرون بریزیم که عمدتا بر اصل برابر دانستن روابطعمومی با تبلیغات استوار بودهاند و امیدوارم که این سال، سالی باشد که طی آن ما متخصصان روابطعمومی بتوانیم اثرگذاری که باید و میتوانیم برجا داشته باشیم را تحقق ببخشیم و ایفای نقشی فراتر از کلیک کردن و اطلاعرسانی داشته باشیم. ما باید خودمان و رفتارمان را در این سال تغییر دهیم و بر نفوذ و تاثیرگذاریمان بیفزاییم و در قبال کاری که انجام میدهیم هدفمندتر و دقیقتر باشیم
دکتر احمد یحیایی ایلهای
راهبردهای ارتباطی مدیریت بحران کرونا
مسئولیت اجتماعی روابطعمومی در عصر کرونا (راهبردها و کاربردها( عنوان سخنرانی دکتر احمد یحیایی ایلهای مدرس و مشاور روابطعمومی بود که در هفدهمین کنفرانس بین المللی روابطعمومی ایران به ارایه آن پرداخت.
دکتر یحیایی ایله ای با اشاره به شیوع ویروس کرونا از آن بعنوان یک بحران جهانی نام برد و در این باره گفت: دنیا پس از تجربه جنگ جهانی دوم با پدیده فراگیر و جهانی دیگری مواجه نشده بود و مسئله کرونا بعنوان یک بحران جهانی موجد مسئولیت های اجتماعی بیشتری برای دولت ها و بویژه برای روابطعمومیها شده است.
دکتر یحیایی ایلهای با اعتقاد به اینکه همه مسئول هستیم و مسئولیت داریم ، به تشریح مسئولیت اجتماعی روابطعمومیها در دو بخش برون سازمانی شامل مشتریان و مردم و بخش مسئولیت اجتماعی درون سازمانی بیشتر کارکنان و خانواده کارکنان پرداخت و با بیان اینکه سهم تحقیقات و ارزیابی سهم ناچیزی در فعالیت های روابطعمومیها بشمار می رود گفت: ارزیابی و سنجش ذهنیت خانواده ها، کارکنان و مردم تاثیر بسزایی در برنامه ریزی دقیق تر داشته و موجب موفقیت بیشتر در حوزه مسئولیت های اجتماعی برای کارکنان، خانواده ها، مشتریان و جامعه می شود.
وی با اشاره به اینکه آسیب شناسی مسئولیت اجتماعی در ایران نشان می دهد که مسئولیت اجتماعی تاکنون به عنوان امری اولویت دار، برنامه محور و فراگیر مورد توجه قرار نگرفته است خاطرنشان ساخت: راهبردها و کاربردهای مسئولیت اجتماعی به درستی آموزش داده نشده و درک درست و دقیقی از آن در بین مدیران و کارگزاران اجرایی آن به وجود نیامده است.
دکتر یحیایی ایلهای واگذاری مدیریت مسئولیت اجتماعی به روابطعمومیهارا از اتفاقات درست و دقیق در این حوزه قلمداد کرد و افزود: با این اتفاق خوب، خوشبختانه امکان استقرار نظام یکپارچه مدیریت مسئولیت اجتماعی میسر شده و البته بایستی اذعان شود که این مهم به درک مدیران روابطعمومی از نقش مسئولیت اجتماعی به عنوان زیربنای خوشنامی سازمانی بستگی دارد.
سخنران هفدهمین کنفرانس بین المللی روابطعمومیها با تاکید بر اینکه روابطعمومیها بایستی آگاهی داشته باشند که مسئولیت اجتماعی تنها یک مسئولیت شرکتی نیست خاطرنشان ساخت: مقوله مسئولیت اجتماعی یک نظام یکپارچه است که مسئولیت فردی (تک تک کارکنان)، مسئولیت بخشی (تک تک واحدهای اداری) و مسئولیت شرکت در قبال جامعه را شامل می شود و لذا موفقیت مسئولیت اجتماعی نیازمند همگرایی و همسویی مجموعه سازمان است.
دکتر یحیایی ایلهای اولین قدم در نظام یکپارچه مدیریت مسئولیت اجتماعی را آسیب شناسی این مهم و شناسایی و طراحی راهبردهای نظام یکپارچه مدیریت مسئولیت اجتماعی در سازمان دانست و تصریح کرد: با این روش می توان کاربردهای واقعی مسئولیت اجتماعی را در جامعه استقرار داد و با بررسی و آسیب شناسی مسئولیت اجتماعی، راهبردهای کلان برای مدیریت یکپارچه مسئولیت اجتماعی (با اولویت بحران کرونا) ارایه کرد.
ارایه مجموعه راهکارها و اقدامات اصلاحی برای روابطعمومیها در زمینه نقش آفرینی مسئولیت اجتماعی در عصر کرونا از دیگر محورهای سخنرانی یحیایی ایلهای بود که در این باره گفت: روابطعمومیها در حوزه رسانههای اجتماعی می تواند مسئولیت اجتماعی را جایگزین بی تفاوتی اجتماعی کند.
کمپین خانواده سالم، انتشار اطلاعات امیدبخش و همدردی با دردمندان از جمله راهکارهای مورد اشاره توسط یحیای ایلهای در حوزه راهبردهای ارتباطات درون سازمانی بود و در حوزه راهبردهای ارتباطات برون سازمانی نیز اذعان داشت: اطلاع رسانی زودهنگام، خدمات آنلاین، پاسخگویی شفاف، همراهی سازمانهای بالادستی و انتشار اخبار توسعه بخش را می توان در زمره راهبردهای ارتباطات برون سازمانی مشتریان قلمداد کرد.
تبیین مسئولیت اجتماعی کرونامحور از دیگر محورهای سخنرانی یحیایی ایلهای بود که وی با تاکید بر اینکه پاسخگویی به یک بحران ملی کار یک سازمان نیست و همراهی سازمان های بالادستی را می طلبد افزود: اطلاعرسانی با محوریت شبکه های اجتماعی در جایی که مردم حضور دارند امری اجتناب ناپذیر است زیرا 50درصد مردم اخبار کرونا را از رسانه های اجتماعی دریافت کرده اند.
او با طرح پرسش هایی نظیر سازمان های ما چه کرده اند؟چقدر بروکراسی کم شده است؟ چقدر خدمات آنلاین شده است؟ چقدر فرایندها اصلاح شده است؟ چقدر اطلاع رسانی کامل شده است؟ چقدر کارکنان ورزیده شده اند؟ بر حمایت های کرونامحور تاکید کرد و گفت: حمایتگری از حمایت گران (NGO ) قدردانی از مدافعان سلامت و پرداختن به سایر رویدادهای کرونا محور در زمره مسئولیت اجتماعی روابطعمومیها قرار می گیرد که این مسئله زیربنای خوشنامی سازمانی است.
یحیایی ایلهای با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی یک عمل اخلاقی است افزود: مسئولیت اجتماعی همان مردمداری است و در شرایطی که در کشور درجه مثبت اندیشی با شتاب زیادی رو به پایین است، نشر اخبار امید آفرین و اطلاع رسانی شفاف از مهم ترین فعالیت های روابطعمومیها محسوب می شود.
وی قدردانی از الگوهای رفتاری و معرفی الگوها به سازمان، گسترش خدمات آنلاین، اطلاع رسانی زود هنگام، محاصره بحران و گسترش اخبار توسعه را از مهم ترین فعالیت های مربوط به حوزه مسئولیت اجتماعی روابطعمومیها برشمرد.
پروفسور سعید خزائی رییس انجمن آیندهنگری ایران
کسبوکارها چگونه بحران را کنترل میکنند
پروفسور سعید خزائی، رییس انجمن آیندهنگری ایران نیز از دیگر سخنرانان هفدهمین کنفرانس بین المللی روابطعمومی ایران بود که در سخنرانی خود به تبیین و تشریح موضوع “کسبوکارها چگونه بحران (کووید-19) را کنترل میکنند” پرداخت.
وی در آغاز سخنان خود با اشاره به موضوع مطرح شده در سخنرانی آفای باقریان درابتدای کنفرانس مبنی بر لزوم حرکت بسوی داستانسرایی در روابطعمومیهای ایران، پیشنهاد برگزاری کنفرانس و سمیناری با موضوع داستانسرایی را مطرح و پرداختن به این موضوع را مقوله ای مهم و نیاز روز روابطعمومیها قلمداد کرد.
رییس انجمن آینده نگری ایران عصر حاضر را عصر فرار و ناپایداری ها و بی ثباتی ها دانست و گفت: جهان معاصر را می توان عصر ناپایداریهای پیاپی، آشوبناکی و عدم قطعیت نامید و همانگونه که در یک رودخانه نمی توان دوبار شنا کرد در قلمروهای مختلف زندگی بشر عصر حاضر نیز شاهد بی ثباتی ها و تغییرات پی در پی هستیم که منجر به امکان عدم برنامه ریزی و تبیین استراتژی می شود.
دکتر خزایی پیچیدگی ها و ناشناخته بودن پدیده های جدید و محیط پر از ابهام را در ترسیم آینده ای بهتر، دشوارتر و سخت قلمداد کرد و گفت: مدیریت آینده و بحران هایی نظیر کووید-19 ملهم از همین شرایط ناپایدار و غیر قابل پیش بینی است و در این جهان سراسر در حال تغییر، راز ماندگاری در این است که با تغییرات حادث شده خود را سازگار کرد.
وی قدرتمندی را ناتوانتر از آن دانست که در برابر تندباد حوادث تاب آوری به همراه داشته باشد و با تاکید بر سازگاری با تغییرات خاطرنشان ساخت: ما باید لباس دوران هر بحران را بپوشیم و در هنگامه ای که رقابت ها شدیدتر و همگرایی بازار فزون تر می شود، برای مقابله با رقیبان نوخاسته ، گسترش تخصص ها و تبادل سریع اطلاعات و دستیابی به الگوهای تازه کسبوکار را در دستور کار باید قرار داد.
رییس انجمن آینده نگری ایران با اشاره به تحقیقات انجام گرفته شده توسط موسسه فورچون از امید به بقای کمتر از 40 سال در میان 500 شرکت جهانی خبر داد و افزود: در این تحقیق یافته ها نشان می دهد که زوال شرکت های بزرگ در عدم توانایی سازگاری با تغییرات است و بقا و توسعه در گرو توانایی شناخت تغییرات گسلنده است.
دکتر خزایی با تاکید بر اینکه مدیر روابطعمومی باید متخصص آینده نگاری باشد با طرح چند پرسش پرداخت و گفت: تحلیل کلان داده باید با کدام روش صورت بگیرد و اصولا تا چه میزان به تشکیل کانون تفکر بجای اتاق فکر احساس نیاز شده است؟
وی افزود: برای روابطعمومیها، مهارت هایی نظیر نقد صحیح و روش های حل مسئله ضرورت تام دارد و بر بستر نقد و نقادی است که علم رشد می کند و می توان با پرهیز از روش های ناکارآمد سنتی به پیش بینی شوک های جهانی و اختلال در روندها و شناخت و درک آینده، تغییر در چارچوب های کسب وکار را سرلوحه فعالیت ها قرار داد.
رییس انجمن آینده نگری ایران با اعقتاد به اینکه برای مدیریت بحران ها و تصمیم گیری در باره مسایل حاد لازم است تا یادگیری زدایی کنیم و هر روز علم و دانش خود را بروز کرده تا بتوانیم به آینده شکل دهیم افزود: این امر میسر نمی شود مگر با دورریختن آنچه که از قبل در ذهن وجود دارد و با حرکت به سمت دانش و مهارت های جدید است که می توان به کمک علم، آینده را تا حدی پیشبینی کنیم.
وی با بیان اینکه آینده آمده است ولی هنوز گسترش نیافته است تصریح کرد: فناوری ها، جهان شبکه ای، شخصی سازی پیام، جمعیت و مولفه های متعدد دیگر همگی انقلاب صنعتی چهارم را رقم زده اند که شناخت و وقوف به ابعاد مختلف آن ضرورت تام دارد.
دکتر خزائی افزود: شاید پاندمی کوید-19 نقطه آغازین دورانی باشد که در آن ناپایداری، عدم قطعیت، پیچیدگی و ابهام اساسیترین ویژگیهای ساختاری محیط سازمان و کسبوکار باشد. تغییرات اقلیمی، شیوع بیماریهای مهلک جهانگیر، تغییرات گسلنده فناوری و دورههای پیاپی تورم و رکود فضای مدیریت بنگاه، سازمان و کسبوکار را بهشدت متاثر ساخته است.
رییس انجمن آینده نگری ایران با بیان اینکه دوران تغییرات زیست بوم سازمان و کسبوکار دشواری اصلی سرشت بحرانها و آشوبناکی آن نیست اذعان داشت: تلاش برای همزیستی یا چیرگی بر این بحرانها با بهرهگیری در روشها و رویکردهای سنتی است و سازمانها و کسبوکار ها نیازمند روشهای نوآیندی هستند که در پرتو آن بتوانند به شیوهای شتابان و کارآمد در راه شناسایی پیشرانهای تغییر بکوشند و از سوی دیگر با توسل به ابزارها و تکنیکهای نوین برای بقا و توسعه خود، اقدام کنند.
وی دستیابی به این قابلیتهای توانمندساز را نیازمند درک پیشدستانه تحولات دانست و خاطرنشان ساخت: برآورد پیامدهای تغییر، سازگاری و خلق آینده مطلوب است و وشهایی مانند ًنشانکهای ضعیف ً کلید ورود به دنیای کشف پیش هنگام آینده است.
دکتر خزایی مدیران و کارشناسان را در دوره بحران هایی نظیر کووید-19 نیازمند بهرهگیری از روشهای ًحل مساله ً و ًآیندهنگاری کسبوکار ً قلمداد کرد و بر ضرورت مهارتهای ضروری برای بقا و توسعه در عصر ناپایداری با شیوههای نگرش به دنیای نوشونده در بوته نقد و آزمون تاکید کرد.
دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی کنفرانس
جمع بندی مطالب ارایه شده با نگاهی با مقالات راه یافته به کنفرانس هفدهم
دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی هفدهمین کنفرانس بین المللی روابطعمومی ایران بعنوان آخرین سخنران کنفرانس، ضمن جمع بندی و ارایه نکات کلیدی و محوری مطرح شده در سخنرانی اساتید حاضر به ارایه چکیدهای از مقالات علمی واصل شده به دبیرخانه کنفرانس هفدهم پرداخت که به دلیل شرایط کرونایی امکان ارایه حضوری و مستقیم آن توسط مولفان و محققان فراهم نبود.
وی از آماده سازی و توزیع بسته علمی شامل، چکیده سخنرانی ها، مشروح مقالات و سایر بخش های هفدهمین کنفرانس روابطعمومی ایران توسط موسسه کارگزار روابطعمومی خبر داد و با بیان اینکه در شرایط بحرانی، نباید به بحران اجازه داد تا بر ما مسلط شود افزود: با نگاهی گذرا و اجمالی به سخنرانی ها و مطالب مطرح شده، می توان به این نکته نایل آمد که برای هضم نشدن در بحران ها و به دست گرفتن کنترل و مدیریت آنها با مجهز شدن به مهارت ها و تغییر در نگرش ها و بکارگیری دانش و فنون جدید بر مشکلات فائق آمد.
دکتر بشیر با تاکید بر ضرورت بکارگیری روش های استقرایی که منطق شرایط بر آن حاکم است خاطرنشان ساخت: رصد اوضاع و افزایش قدرت تحلیل حایز امیت است. بدور از اضطراب و با شناخت هرچه بیشتر شرایط موجود بهتر می توان ضمن سازگاری با محیط، بحران ها را با برنامه ریزی بهتر پشت سرگذاشت.
دبیر کمیته علمی کنفرانس با اشاره به مقاله ارایه شده توسط دکتر “حسین امامی” با عنوان “مقابله با نشر اطلاعات نادرست کووید-19 راهکارهایی برای روابطعمومیها و کاربران رسانهها اجتماعی” گفت: در این مقاله از اینفودمی بعنوان اصطلاحی برای اطلاعات نادرست همهگیری ویروس کووید-19 نام برده شده که منظور آن اطلاعات غلط و گمراه کننده است که به سرعت در رسانههای اجتماعی گسترش مییابد.
وی افزد: در این مقاله تمرکز اصلی بر روابطعمومیها و کاربران رسانههای اجتماعی است و تکنیکها و راهکارهای لازم برای مقابله با نشر اطلاعات نادرست ارائه میشود. گرچه انتظار از جامعه روابطعمومی، گسترش مسئولیتپذیری آنها در مبارزه با اینفودمی کروناست ولی باید اذعان داشت که مبارزه با اطلاعات نادرست یک مسئولیت همگانی است.
دکتر بشیر چگونگی کمک به کاربران رسانههای اجتماعی برای شناسایی اخبار و اطلاعات واقعی از جعلی را از دیگر محورهای مقاله دکتر امامی برشمرد.
دبیر کمیته علمی کنفرانس هفدهم همچنین به مقاله ارایه شده توسط دکتر “حمید ضیاییپرور” با عنوان بررسی تاثیرات مثبت و منفی کرونا در فضای مجازی ایران” اشاره کرد و دراین باره گفت: در این مقاله برخی تاثیرات مثبت کرونا بر وضعیت فضای مجازی ایران نام برده شده که تقویت راهکار دورکاری از طریق فضای مجازی در دولت و دستگاههای دولتی و شرکتهای بخش خصوصی، ایجاد زمینه قوی برای همکاری نیروهای متخصص با شرکتها و پروژههای بینالمللی، توجه بیشتر دولت به پلتفرمها و پیامرسانهای داخلی، ایجاد مشاغل متعدد ناشی از توسعه دورکاری از طریق ویدئو کنفرانس (کسبوکارهای مرتبط با موبایل و کامپیوتر و دوربین و فروش پهنای باند)، استفاده و توسعه حداکثری پلتفرمهایVOD، توجه به سامانههای آموزش از راه دور در دانشگاهها و مراکز آموزشی از مدرسه تا دانشگاه، تقویت فعالیت سامانههای فروش دیجیتال کتاب در کشور، ارایه خدمات آنلاین و تورهای مجازی توسط نمایشگاهها، اماکن میراثی و تاریخی و فرهنگی و گردشگری، ایجاد سبک زندگی جدید اجتماعی مبتنی بر فناوریهای اطلاعاتی از آن جمله است.
“فرصتها و تهدیدهای ارتباطی کرونا با نگاهی به ارتباطات تصویری” عنوان مقاله دکتر “مریم سلیمی“پژوهشگر حوزههای ارتباطی و تصویری بود که توسط دکتر بشیر بدان اشاره شد.
دکتر حسن بشیر با بیان اینکه در این مقاله ارتباطات، به عنوان یکی از مهمترین، بنیادیترین و گستردهترین عرصههای زندگی فردی و اجتماعی مطمح نظر قرار گرفته است گفت: مولف این مقاله به مرور و بررسی سطوح متنوع تأثیر متقابل کرونا و ارتباطات پرداخته و این امکان را در اختیار افراد، گروهها و اجتماعات، شرکتها و سازمانهای تجاری و غیر تجاری و رسانهها و روابطعمومیها قرار داده و میدهد تا به بینشی وسیعتر از وضعیت ارتباطی کنونی خود رسیده و بتوانند بر اساس پیشبینیهای انجام شده، با درصد اطمینان بالاتری، نسبت به تدوین راهبردهای ارتباطی و بهکارگیری تاکتیکهای ارتباطی اقدام کنند. با توجه به این که ارتباطات تصویری، بخشی گسترده و پرکاربرد در کلیه سطوح ارتباطات به شمار میآید، در این مجال، به تأثیرات متقابل کرونا و ارتباطات تصویری نیز اشاره خواهد شد.
دکتر بشیر افزود: در مقاله راه یافته به هفدهمین کنفرنس بین المللی روابطعمومی ایران بر درک اهمیت ارتباطات تصویری و ابزارهای موثر در این خصوص تاکید شده که میتواند یاریگر روابطعمومیها برای جلب نظر و توجه انواع مخاطبان آنها و تلاش برای تأثیرگذاری و ارتقای کیفیت ارتباطی و تعاملی با آنها در مسیر تحقق اهداف سازمانیشان باشد.
انتشار ویژهنامه کنفرانس
شماره پنجاهوششم فصلنامه «کارگزار روابطعمومی» در 64 صفحه رنگی منتشر شد.
“بازتعریف روابطعمومی و نقش آن در مدیریت بحران کووید-19ً”، عنوان سرمقاله این شماره از نشریه است.
در بخشی از سرمقاله آمده است: “یکی از مهمترین و موثرترین اقدامات در واکنش به هر رویداد سلامت عمومی، اشتراکگذاری دانستهها، مجهولات و اقدامات صورت گرفته برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نجات جان شهروندان و کمینهسازی اثرات سوء هر رویداد است.
روابطعمومی یکی از راهکارهای موثر برای جلوگیری از اینفودمیک (حجم زیاد اطلاعات راجع به یک مسئله که شناسایی راهکار مناسب را دشوار میکند) است، موجب اعتماد مردم به اقدامات و واکنشهای دولت میشود و احتمال پیروی مردم از توصیههای بهداشتی را افزایش میدهد. این رویکرد، شایعهها و سوءتفاهمهایی که موجب تضعیف واکنشها و شیوع بیشتر بیماری میشوند را کاهش میدهد.”
در بخش مقالات این مطالب به چشم می خورد:
– مدیریت و ارتباطات بحران
– نفوذ و تاثیرگذاری رسانه ها در دوران همه گیری کووید-19
– پیامدهای همه گیری کووید-19 بر مسئولیت اجتماعی شرکت ها
– توسعه و استفاده از هوش مصنوعی در واکنش به کووید-19
– پیش به سوی عصر جدید دورکاری
– رروابطعمومی در ارتباطات سلامت و ریسک
– نقش روابطعمومی و ریسک در شرایط پس از حادثه کاترنیا
– حاکمیت چابک و انطباف پذیر در واکنش به بحران
مطالب این بخش، به آخرین دستاوردهای حوزه “روابطعمومی و کرونا” از منابع معتبر اختصاص دارد.
بخش “رویدادها”، به معرفی “کنفرانس روابطعمومی ایران”، هیجدهمین “برنامه جایزه صنعت روابطعمومی ایران”،اولین “جشنواره ملی روابطعمومی و کرونا” و خلاصه “سخنرانیهای هفدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران” پرداخته است.
فصلنامه «کارگزار روابطعمومی» به صاحب امتیازی و سردبیری مهدی باقریان به صورت فصلی منتشر میشود.
رونمایی 5 کتاب جدید روابطعمومی
5 کتاب جدید روابطعمومی در مراسمی در هفدهمين كنفرانس بينالمللي روابطعمومي ايران رونمایی شد.
در این مراسم از کتابهای مدیریت و برنامهریزی روابطعمومی تجربهمحور،استانداردهای تشریفات، مرا قانع کنید!، اصول اخلاقی هوش مصنوعی در روابطعمومی و مسئولیت اجتماعی در عصر کرونارونماییبعمل آمد.
مدیریت و برنامهریزی روابطعمومی تجربهمحور
کتاب “مدیریت و برنامهریزی روابطعمومی تجربهمحور” (مجموعه مقالات شانزدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران) بکوشش حسن بشیر و مهدی باقریان توسط انتشارات کارگزار روابطعمومی در 232 صفحه منتشر شد.
استانداردهای تشریفات
کتاب “استانداردهای تشریفات” تألیف دکتر احمد یحیایی ایلهای به همت انتشارات کارگزار روابطعمومی در 306 صفحه منتشر شد.
مرا قانع کنید!
کتاب “مرا قانع کنید! (رازهای ترغیب)” تالیف نوآ جی گلداشتاین، استیو جی مارتین و رابرت بی سیالدینی و ترجمه حنانه باقریان به همت انتشارات کارگزار روابطعمومی در 194 صفحه منتشر شد.
اصول اخلاقی هوش مصنوعی در روابطعمومی
کتاب “اصول اخلاقی هوش مصنوعی در روابطعمومی” تالیف ژان والین و اَن گرگوری ترجمه موسسه کارگزار روابطعمومی و به همت انتشارات کارگزار روابطعمومی در 72 صفحه منتشر شد.
مسئولیت اجتماعی در عصر کرونا
کتاب “مسئولیت اجتماعی در عصر کرونا” بهاهتمام مهدی باقریان و به همت انتشارات کارگزار روابطعمومی در 138 صفحه منتشر شد.
علاقمندان برای تهیه این کتابها میتوانند با شماره 66567010(021) تماس بگیرند.
اسامی برگزیدگان
هجدهمین برنامه صنعت روابطعمومی ایران
(جوایز سالانه روابطعمومی)
مسئولیت اجتماعی
آقای مهندس ناصر تقی زاده
مدير عامل محترم مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو
جایزه ویژه سال روابطعمومی
آقای مهندس محمد امين نعمتی
مدير محترم روابطعمومی مجتمع فولاد غدير نیريز
جایزه برگزیده بهترین روابطعمومی
شرکت ايران خودرو خراسان
کارشناسان برتر روابطعمومی
آقای سعید رزمخواه
مشاور عالی مديرعامل و مديريت محترم روابطعمومی و امور بين الملل شرکت طراحی و مهندسی صنايع پتروشيمی
آقای مهندس حميدرضا نيکنژاد
مدير محترم روابطعمومی شرکت پرداخت الکترونيک سپهر
مدیریت و برنامهریزی
شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ايران (پژوهش و فرهنگسازی)
شهرداری بندر امام خمينی (ره) (مدیریت برنامهریزی)
بيمه کوثر (استراتژی ارتباطی)
مسئولیت اجتماعی
شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان (مسولیت اجتماعی و مستندسازی)
مجتمع مس شهر بابک (مسولیت اجتماعی)
سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور (تقدیرنامه اپلیکیشن)
دانشگاه فردوسی مشهد (تقدیرنامه کرونا)
مجتمع جهان فولاد سيرجان (مسئولیت اجتماعی و امور خیریه)
شرکت فولاد هرمزگان جنوب (کرونا)
شرکت بابک مس ايرانيان (حامی مخترعان)
مجتمع فولاد غدير نیريز (کرونا)
تبلیغات و روابط رسانهای
شرکت پاکسان (تبلیغات و روابط رسانهای)
دانشگاه علوم پزشکی زنجان (روابط رسانهای)
انتشارات و مدیریت رویداد
پژوهشگاه ميراث فرهنگی و گردشگری (انتشارات و مدیریت رویداد)
مجتمع مس سرچشمه (انتشارات)
انجمن خیریه بهداشتی و درمانی حضرت ابوالفضل (علیه السلام) (انتشارات)
مجتمع صنعتی سيمان سبزوار (انتشارات- پوستر)
شهرداری شیروان (تقدیرنامه مدیریت رویداد)
فرهنگسازی و کرونا
بانک توسعه تعاون (فرهنگسازی و ارتباطات درونسازمانی)
شرکت آب و فاضلاب استان زنجان (تقدیرنامه فرهنگسازی)
مجتمع صنعتی چادرملو (فرهنگسازی و مسئولیت اجتماعی)
معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد (تقدیرنامه آموزش و فرهنگسازی مقابله با کرونا)
خلاقیت
شهرداری خرمشهر (تقدیرنامه تور مجازی)
گزارش از:
موسی الرضا شبرنگی