برای سنجش میزان موفقیت و اثربخشی یک کمپین روابط عمومی آنلاین، ۵ مرحله و رویکرد وجود دارد که هرکدام را به تفکیک مورد بررسی قرار میدهیم:
مداخله (Engagement)
نظرات منفی بدترین اتفاقی نیست که ممکن است برای شما در کمپین روابط عمومی رخ دهد. بدترین اتفاقی که ممکن است پیش بیاید، بوجود نیامدن هیچ نوع مکالمهای است.
پست وبلاگ شما، کمپین اطلاع رسانی از طریق ایمیل، خبرنامه، رویداد باید به اندازه کافی جالب باشد که مردم در مورد آن صحبت کنند. این مشکل میتواند بیش از یک کمپین با نتیجه منفی به اعتبار شما به عنوان یک استراتژیست روابط عمومی آسیب برساند.
کدام معیار روابط عمومی را باید پیگیری کنید تا میزان تعامل با محتوای روابط عمومی خود را اندازه گیری کنید؟
اگر در کانالهای شبکههای اجتماعی فعال هستید، تعداد پسندیدنها (لایک)، نظرات (کامنت) و اشتراک گذاریها (Share) را در آمار پستهای رسانههای اجتماعی خود بررسی کنید.
هرچه نرخ تعامل (مداخله) زیر پست شما بیشتر باشد، این پست در کانالهای شبکههای اجتماعی بیشتر دیده میشود.
شما میتوانید مردم را ترغیب کنید که نظر بگذارند، از هشتگهای اختصاصی استفاده کنند یا فقط پست را لایک کنند.
اما مطمئن ترین راه برای ایجاد یک جامعه درگیر (مداخله) با نام تجاری، ارائه محتوای مناسب به طور منظم به افراد مناسب است.
تاثیر (Impressions)
روش دیگر برای ارزیابی تلاشهای روابط عمومی شما محاسبه تعداد تاثیرهای رسانه ای برای یک دوره معین است. تاثیر رسانه یکی از متداولترین معیارهایی است که شرکتهای ارائه دهنده خدمات روابط عمومی دیجیتال اغلب از آن استفاده میکنند. تعداد دفعاتی است که مخاطبان (افرادی که مطالب / تبلیغات شما به آنها رسیده است) ممکن است محتوای شما را ببینند. به عنوان مثال، اگر یک خوراک خبری را دو بار در صفحه فیس بوک خود دریافت کنید، به عنوان دو تاثیر محاسبه میشود.
آیتم (Item)
تعداد هر آیتم و یا هر نوع از محتوایی که در جهت پیشبرد کمپین روابط عمومی از آن استفاده میکنید، معیار اولیهای است که برای سنجش این کمپین میتوانید از آن استفاده کنید.
منشن ها (Mentions)
منشن نام تجاری یا میزانی که از یک برند نام برده شده را میتوان در یک بازه زمانی مشخص بررسی کرد.
چند بار نام برند شما توسط دیگران استفاده شده، و یا هشتگ شما یا هر کلمه دیگری را که هنگام اجرای یک کمپین روابط عمومی استفاده کردهاید، از نظر آماری چه عملکردی دارد.
اگر هدف اصلی کمپین روابط عمومی شما افزایش آگاهی از برند است، منشنها را تحت نظر داشته باشید. افزایش نرخ منشنها نشان میدهد که مردم و کاربران بیشتر در حال مکالمه درباره برند شما هستند.
دستیابی (Reach)
وقتی متوجه شدید که چه نوع محتوایی باعث ایجاد تعامل میشود و این محتوا را را به طور مرتب ارائه میدهید، وقت آن است که تعداد افرادی را که میتوانند پستهای شما را ببینند، اندازه گیری کنید.
اگر سوال شما این است که کدام معیار روابط عمومی به شما در تعیین این عدد کمک می کند؟ جواب آن دستیابی یا Reach است.
میزان دستیابی در شبکههای اجتماعی به این معنی است که پستهای شما در شبکههای اجتماعی تا کجا پیش رفتهاند. قبل از اینکه فرصتی برای تاثیرگذاری بر رفتار شخصی پیدا کنید، نیاز دارید که پیام خود را به او برسانید. دسترسی یا دستیابی بالا اولین قدم برای یک کمپین روابط عمومی موفق است.
منبع: novinmarketing