شبكه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || در چشمانداز بهسرعت در حال تغییر روابط عمومی، مدیریت ارتباطات با مشتریان، همکاران، رسانهها، اینفلوئنسرها و سخنگوها، همچنان برای موفقیت ضروری است. روابطعمومی، به عنوان حرفهای پرتکاپو و کارآفرینانه، به متخصصان باانگیزه فرصت رشد سریع و انجام کار معنادار را میدهد.
با این حال، در حالی که آژانسها در زمینه استراتژی و اجرای فنی عملکرد خوبی دارند، بسیاری در حوزه تعامل با کارمندان، مدیریت روابط و رهبری ضعف نشان میدهند — کاستیهایی که میتواند موفقیت فردی و سازمانی را تضعیف کند.
خود من که در سمتهای مدیریتی در شرکتهای برتر و آژانسهای کوچک مشغول بودهام، شاهد هر دو نوع رهبری عالی و اشتباهات مدیریتی چشمگیر (از جمله اشتباهات خودم) بودهام. الهامبخشترین متخصصان روابطعمومی، هنر مربیگری، مدیریت ارتباط با مشتری و رهبری تیمی را بهخوبی فرا گرفتهاند.
در ادامه، ۱۰ اصل همیشگی برای افزایش مشارکت کارمندان آورده شده است که میتواند مدیران را به رهبرانی واقعی تبدیل کند:
1. رهبر باشید، نه فقط یک رئیس
یک رئیس دستور میدهد؛ اما یک رهبر الهام میبخشد و انگیزه میدهد. رهبران بزرگ اعتماد، وفاداری و اشتیاق میآفرینند و اعضای تیم را تشویق میکنند تا رشد کنند و موفق شوند. با ایجاد فضایی مشارکتی، شما به کارکنانتان قدرت میدهید تا در عین پیشبرد اهداف مشترک، در مسیر شغلی خود نیز پیشرفت کنند.
2. با مشارکت، یادگیری را ترویج دهید
اعضای تیم را به شرکت در تماسهای مشتری، ارائهها، رویدادها و سفرهای کاری دعوت کنید. درگیر کردن زودهنگام و مداوم افراد مبتدی در کارها، به آنها بینشهای ارزشمندی درباره حل مسئله، تفکر راهبردی و ارتباط حرفهای میدهد.
با مرتبط ساختن وظایف اداری به ظاهر پیشپاافتادهی آنها با اهداف کلان تجاری، شما درک آنها از تأثیر نقششان را عمیقتر کرده و احساس ارزشمندی را در آنان تقویت میکنید.
3. بهصورت راهبردی واگذار کنید
فقط وظایف را محول نکنید — بخشهایی از پروژهها را که اهمیت راهبردی دارند واگذار کنید. اگرچه سپردن امور پیچیده به خودتان اغلب وسوسهانگیز است، اما توانمندسازی تیم برای بر عهده گرفتن این چالشها، باعث رشد و نوآوری میشود. رویکردهای متفاوت را بپذیرید و از فرایند یادگیری استقبال کنید؛ چرا که اغلب به دیدگاههای تازه و راهحلهای غیرمنتظره منجر میشود.
4. تفکر خلاق و حل مسئله را تشویق کنید
وقتی اعضای تیم با پرسشی نزد شما میآیند، در برابر تمایل به ارائه جواب فوری مقاومت کنید. در عوض بگویید: «نظر خودت چیست؟» این روش، توانایی تفکر انتقادی و اعتماد به نفس آنها را تقویت میکند و از آنها رهبران آینده و حلکنندههای مستقل مشکل میسازد.
5. مسئولیتپذیری را در تیم نهادینه کنید
توانمندسازی با مسئولیت همراه است. اجازه دهید تیمتان در ارتباط با مشتری و حل مشکلات جزئی به صورت مستقل عمل کند. اشتباهات اجتنابناپذیر هستند، اما فرصتهای یادگیری ارزشمندی نیز فراهم میکنند.
با پاسخگو نگه داشتن کارمندان در قبال تصمیماتشان، هم به رشد آنها کمک میکنید و هم به مشتری نشان میدهید که به توانایی تیم خود اعتماد دارید.
6. عالی بودن را به رسمیت بشناسید و پاداش دهید
قدردانی صریح و عمومی نقش مهمی در ایجاد انگیزه ایفا میکند. دستاوردها را با ایمیلهای شخصیسازیشده، تمجید در نشستهای تیمی یا سپردن مسئولیتهای بیشتر جشن بگیرید. درخواست افزایش حقوق و ترفیع ایدهآل است، اما اقداماتی مانند درگیر کردن اعضا در ابتکارات مهم نیز میتواند به همان اندازه تأثیرگذار باشد.
7. اعضای تیم را تشویق کنید که مالکیت رشد شغلی خود را بر عهده گیرند
به اعضای تیمتان کمک کنید تا با مستندسازی دستاوردهای کلیدی خود و تشریح صریح اهداف حرفهایشان، در مسیر رشد شغلی خود مالکیت داشته باشند. این کار نه تنها حس مسئولیتپذیری را افزایش میدهد، بلکه درک شما از حوزههایی که نیاز به حمایت دارند را نیز عمیقتر میکند.
چه اعضای تیمتان به دنبال یادگیری مهارتهای جدید فناوری (مانند آموزش هوش مصنوعی) باشند و چه روی تقویت مهارتهای نرم تمرکز کنند، این فرایند به شما در شناسایی نیازهای توسعه آنها کمک میکند. با همکاری هم، اهدافی واقعبینانه تعیین کنید تا راهنمای رشد حرفهای و آموزشی مداومشان باشد.
8. بر اساس پتانسیل استخدام کنید، نه صرفاً از سر راحتی
برای استخدامهای متوسط به دلیل کمبود زمان یا رابطههای فامیلی تن ندهید. روی یافتن داوطلبانی سرمایهگذاری کنید که توانمندی بالقوه برای رهبری مشتریان آینده را داشته باشند. در اولویت خود، کشف افراد مستعد و گوناگونی قرار دهید که دیدگاهها و ایدههای نوین و خلاقانه به تیمتان اضافه کنند.
تنوع در استخدام باعث تقویت خلاقیت، ارتقای مهارت حل مسئله و استحکام پویاییهای تیمی میشود. همچنین برای آن دسته از افرادی که اشتیاق یا استعداد لازم برای پیشرفت ندارند، آماده خداحافظی باشید.
9. هنگامی که اشتباه میکنید، به آن اذعان کنید
پذیرفتن خطا نشانه فروتنی و عاملی برای تقویت اعتماد درون تیم است. بهعنوان یک مدیر، شما نیز در جایگاه معلم قرار دارید؛ و نشان دادن آسیبپذیری میتواند شما را در چشم همکارانتان انسانیتر نشان دهد.
وقتی اشتباهی مرتکب میشوید، مسئولیت آن را بپذیرید، صادقانه عذرخواهی کنید و برای جبران آن بهصورت مدبرانه قدم بردارید. این کار نهتنها همدلی ایجاد میکند، بلکه محیط کاری باز و صادقی را شکل میدهد که در آن همه احساس امنیت میکنند تا یاد بگیرند و پیشرفت کنند.
10. با صداقت رهبری کنید
با بالاترین استانداردهای اخلاقی و معنوی عمل کنید. رفتار شما الگوی تیم خواهد بود و آنها را تشویق میکند تا ارزشهای مشابهی را دنبال کنند. با رهبری همراه با صداقت، پایهای قدرتمند از اعتماد و احترام بنا خواهید کرد.
مدیران موفق روابطعمومی نسبت به خودشان آگاهی دارند، منعطف هستند و نسبت به رشد تیمهایشان متعهدند. با تمرکز بر رهبری، مربیگری و اصول اخلاقی، میتوانید تیمی وفادار، باانگیزه و پرکار ایجاد کنید. تلاش کنید الهامبخش باشید، نه صرفاً دستوردهنده. در این صورت، موفقیت پایدار را در حرفه خود تجربه خواهید کرد و فرهنگ سازمانی مثبتی را نیز شکل میدهید.
درباره نویسنده
لورا براون دانشیار روابطعمومی و ارتباطات راهبردی در دانشگاه ویلیام پترسون در وین، نیوجرسی است. او همچنین مدیر برنامه تحصیلات تکمیلی در رشته ارتباطات بازاریابی یکپارچه و نخستین مشاور انجمن دانشجویی روابطعمومی در این دانشگاه است. او پیشتر از مدیران ارشد در شرکتهای اوگیلوی و وبر شنویک بوده است.
نوشته: لورا براون
آوریل ۲۰۲۵
منبع انگلیسی: prsa
منبع فارسی: کارگزار روابطعمومی
انتهای پیام/