59امين شماره فصلنامه «كارگزار روابط‌عمومی» منتشر شد

لینک دانلود: https://kpri.ir/?p=8316

پنجاه و هشتادمين شماره فصلنامه “كارگزار روابط‌عمومي” ويژه زمستان با دو پرونده “روابط‌عمومي متاورس” و “استانداردهاي روابط‌عمومي” به صورت تمام رنگي با كاغذ گلاسه به سردبيري مهدي باقريان منتشر شد.

به گزارش روابط‌عمومي فصلنامه كارگزار روابط‌عمومي، روابط‌عمومي متاورس، تبليغات در متاورس: موضوع تحقيق، بازاريابي در متاورس: آينده موتورهاي جستجو، رسانه‌هاي اجتماعي و روابط‌عمومي، در آستانه ورود به فراجهان، استانداردهاي روابط‌عمومي، چرا به استانداردها نياز داريم؟، اهميت تعيين استاندارد در روابط‌عمومي، استانداردهاي تحقيقات روابط‌عمومي، استانداردسازي روابط‌عمومي آنلاين، انقلاب پارادايمي روابط‌عمومي در عصر هوش مصنوعي، ارتباطات استراتژيك در آسيا، گزارش برگزاري شانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي و معرفي 4 كتاب جديد روابط‌عمومي، عنوان‌هاي مطالب و مقالاتي است كه در اين شماره از فصلنامه به چاپ رسيده است.

چرا به استانداردها نياز داريم؟

هزاران استاندارد در جهان وجود دارد كه توسط متخصصان در بخش‌هاي مختلف تدوين و توسعه يافته است. علاوه بر اين، نهادهاي مختلفي در تهيه استانداردهايي كه در سطح جهاني استفاده مي‌شوند، دخيل هستند. اينها شامل سازمان‌هاي دولتي، سازمان‌هاي غيردولتي و سازمان‌هايي هستند كه يا در استانداردسازي تخصص دارند يا در فعاليت‌هاي استانداردسازي مشاركت دارند.

هدف استانداردسازي تضمين يكنواختي رهنمون‌ها و رويه‌هاي خاص در يك صنعت و حرفه است. استانداردسازي بر فرآيند ايجاد محصول، عمليات كسب‌وكارها، فناوري مورد استفاده و چگونگي ايجاد يا انجام فرآيندهاي اجباري خاص تمركز دارد.

استانداردسازي با تنظيم دستورالعمل‌هاي پذيرفته‌شده عمومي در رابطه با نحوه ايجاد يا پشتيباني يك محصول يا خدمات، و همچنين نحوه اداره يك كسب‌وكار يا نحوه اداره برخي فرآيندهاي مورد نياز به‌دست مي‌آيد.

رايج‌ترين شكل استانداردهاي روابط‌عمومي در ايران، استانداردسازي فرآيندهاست. اساسا، استانداردسازي فرآيند، ايجاد مجموعه‌اي از قوانين را توصيف مي‌كند كه چگونه افراد در يك صنعت و حرفه قرار است يك وظيفه و فعاليت را انجام داده و يا توالي از وظايف را تكميل كنند. انتشار چهار عنوان كتاب «استانداردهاي روابط‌عمومي» توسط انتشارات كارگزار روابط‌عمومي در همين راستا، يعني استانداردسازي فرايندها و فعاليت‌هاي روابط‌عمومي صورت گرفته است.

ارتباطات استراتژيك در آسيا
سو يي لئو استاديار مديريت ارتباطات، دانشكده‌ كسب‌وكار لئو كونگ چيان، دانشگاه مديريت سنگاپور

ماهيت متفاوت هر يك از كشورهاي آسيا كه هر كدام زيرساخت‌ها، رسانه‎ها و فرهنگ مختص خودشان را دارند، روند كار روابط‌عمومي و ارتباطات در كشورهاي شرقي را بسيار متفاوت از كشورهاي غربي مي‌كند. همين تفاوت را مي‌توان در ارزش‌هاي انساني شهروندان اين كشورها نيز مشاهده كرد كه از فلسفه‌ سياسي و فرهنگ آن‌ها نشات مي‌گيرند. اين فاكتورها روي اقتصاد، كنشگري، سيستم‌هاي رسانه‌اي و ساختارهاي اجتماعي كشورهاي اين قاره تاثير مي‌گذارند (سريرامش، 2004).

تاريخ مي‌گويد كه روابط‌عمومي در دموكراسي‌هاي آزاد رشد مي‌كند، جايي كه افراد آزادانه ابراز عقيده مي‌كنند. خيلي از كشورهاي آسيايي با گوناگوني ايده‌ها غريبه هستند، مفهومي كه تبادل نظر شفاف و آزادانه را راز برملا شدن حقايق مي‌داند.

 چشم‌انداز سياسي اين قاره، شهر فرنگي كاملاً متنوع است كه دولت‌هاي تك‌حزبي، دموكراسي‌هاي ليبرال، ديكتاتوري‌هاي نظامي و انواع و اقسام جنبش‌هاي مستقل ديگر در آن جاي دارند.

در نتيجه توجه كمتري به عقايد متفاوت عموم صورت مي‌گيرد، كمااينكه خيلي از دولت‌هاي آسيا با تصويب قوانين محدودكننده و سانسورهاي گوناگون در پي كنترل ديدگاه‌هاي مردم هستند. بدين ترتيب توجه چنداني به برابري حق اظهارنظر عموم جامعه صورت نمي‌گيرد، بويژه مردم عادي كه دانش و اطلاعات سياسي آن‏ها را كافي نمي‌‎دانند. معمولاً نخبه‌‌ها يا رهبران روي مردم نفوذ دارند و عقايد آن‌ها را شكل مي‌دهند. بدين ترتيب به‌ندرت مي‌توان به ارتباطات دوطرفه و متقارن كمپاني‌هاي غربي با عموم جامعه دست يافت. متعاقباً مدل ارتباطات پيش‌فرض براي اكثر سازمان‌هاي آسيايي، سيستم نامتقارن و يك‌سويه است كه جريان اطلاعات غالباً از بالا به پايين سرازير مي‌شود.

روابط‌عمومي متاورس

يكي از بنيان‌هاي اصلي روابط‌عمومي عبارت است از روانشناسي، مردم‌شناسي و جغرافياشناسي مخاطبان هدف و هر چه برندها و كاربران بيشتري وارد دنياي مجازي از نوع متاورس شوند، فعالان و حرفه‌اي‌هاي روابط‌عمومي نيز بايد اطلاعات و دانش خود در مورد متاورس و انواع محصولات و خدماتي كه در آنجا عرضه خواهد شد را افزايش دهند.

سازمان‌ها بايد اين اصل كليدي را بپذيرند كه بايستي در مسير تطبيق دادن خود با فناوري‌هاي جديد قرار گيرند و وظيفه فعالان روابط‌عمومي در اين مسير عبارت است از ايجاد و تسهيل هر چه ‌بهتر ارتباطات شركتي و كمك به اجراي هر چه ‌بهتر فرايندهاي كاري با تمركز بر تطبيق يافتن با فناوري‌هاي جديد.

مقدمه/ تعريف متاورس/ پياده‌سازي‌ها/ 1- بازي‌هاي ويديويي/ 2- واقعيت مجازي/ 3- فناوري/ استراتژي‌هاي مناسب حرفه‌اي‌هاي روابط‌عمومي در عصر گسترش متاورس/ ما به‌عنوان حرفه‌اي‌هاي عرصه روابط‌عمومي چه موقع بايد وارد تحول متاورس شويم؟

تبليغات در متاورس: موضوع تحقيق

جويونگ كيم دپارتمان تبليغات و روابط‌عمومي، دانشكده روزنامه‌نگاري و ارتباطات جمعي، دانشگاه جورجيا

نقش تبليغات در متاورس چيست؟ آيا تبليغات در متاورس به همان شكل كه در دنياي واقعي اتفاق مي‌افتد عمل خواهد كرد؟ آيا يافته‌هاي مربوط به تحقيقات انجام شدن درباره تبليغات در دنياي واقعي در مورد تبليغات در متاورس نيز كاربرد دارد؟ محققان در حال حاضر در حال تحقيق براي يافتن پاسخ مايي براي اين سؤالات هستند.

كر و ريچاردز (2020) معتقدند كه تبليغات در متاورس را مي‌توان به‌صورت ارتباطات پولي يا رايگاني در نظر گرفت كه توسط برندها و با هدف تحت تأثير قرار دادن مصرف‌كنندگان و ايجاد تغييرات رفتاري و شناختي در آن‌ها در حال و آينده انجام مي‌شود. البته واردكردن هم‌زمان رسانه‌ها و تبليغات پولي و رايگان در اين تعريف محل بحث است و مي‌توان نظرات مختلفي را در ارتباط با آن مطرح كرد.

بازاريابي در متاورس: آينده موتورهاي جستجو، رسانه‌هاي اجتماعي و روابط‌عمومي

شما مي‌توانيد همين امروز وارد فاز آفريدن هويت ديجيتال و متاورسي خود باشيد و براي برند خود دنياي جديدي را در متاورس ايجاد كنيد و بدانيد كه موجوديت مجازي همين‌الان هم بخشي از زندگي روزمره ما شده است و كافي است از دريچه عينك‌هاي واقعيت افزوده و هدست‌هاي واقعيت مجازي و ساير فناوري‌هاي دگرگون‌ساز به اين دنياي آينده نگاه كنيد.

استانداردهاي روابط‌عمومي

تعريف استاندارد امروزه از واژه استاندارد در زمينه‌هاي متفاوتي استفاده مي‌شود. به طور مثال در مكالمات روزمره بكار بردن عباراتي نظير لوازم استاندارد، رفتار استاندارد، مشخصات استاندارد و امثال آن بسيار رايج است. صرف‌نظر از گوناگوني موارد استفاده از واژه استاندارد نكته مشترك در همه اين موارد، كاربرد اين واژه به عنوان راهنمايي جهت مقايسه است و در اين خصوص يك استاندارد مي‌تواند پاسخگوي نيازها و مشكلات بوجود آمده باشد. تاكنون در مورد استاندارد و استاندارد كردن، تعاريف متفاوتي بيان شده كه در واقع هر كدام از ديدگاه خاصي بوده است.

استاندارد كردن، پديده جديدي نيست و از دير زمان در زندگي بشر وجود داشته است. استاندارد نيز مانند بسياري از پديده هاي طبيعي، شناخت و برداشتي است كه انسان از محيط پيرامون خود دارد. اين امر در ابتدا به صورت ناخودآگاه تحقق يافته است. براي مثال، تاريخ پيدايش سيستم شمارش دهدهي كه هم اكنون نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد به گذشته بسيار دور باز مي‌گردد و در واقع الگويي است از تعداد انگشتان دو دست انسان، همين گونه استاندارد كردن تقويم و تعداد روزهاي ماه در سال رومي كه توسط ژوليوس سزار در 46 سال قبل از ميلاد مسيح انجام شده است.

گسترش فن و تجارت در ادوار گذشته، انسان را وادار نموده تا در برخي از زمينه‌ها بويژه انجام اندازه‌گيري‌هاي يكسان و همچنين ساخت وسايل و لوازم خود استانداردهايي را تعيين نمايد. براي مثال، وجود ظروف سفالي يك شكل، كشتي‌هايي با طرح و شكل يكسان، ابعاد ثابت و مشخص آجرها و خشت‌ها و حتي قطعات سنگ در بناي اهرام مصر همچنين وجود مقياس‌هايي نظير وجب، قدم، طول بازو و امثال آن، نشانه‌هايي از فرآيند استاندارد كردن در عهد باستان مي‌باشد. شايان ذكر است كه در هزاره سوم قبل از ميلاد مسيح در مصر، خط‌كشي با درجه بندي نزديك به يك سانتي متر مورد استفاده بوده است.

رشد تكنولوژي و استفاده از ماشين‌آلات جديد، افزايش توليدات صنعتي و در نتيجه رقابت در بازارهاي داخلي و خارجي را به دنبال داشته است. از اين‌رو در روند تكامل استاندارد كردن، استانداردهاي ديگري از قبيل روش‌هاي بررسي و آزمون، توصيف ويژگي‌ها، اصطلاحات، آيين كار، فنون كنترل كيفيت و سيستم‌هاي مديريت كيفيت اهميت يافتند.

تعريف استاندارد/ تاريخچه استاندارد/ توسعه و تطبيق استانداردها/ اهميت استانداردهاي حرفه‌اي / انواع استانداردهاي روابط‌عمومي

استانداردسازي روابط‌عمومي آنلاين
نويسندگان: لي هونگ ژين، ما ژينگ، دوان وي هي مدرسه اقتصاد و مديريت دانشگاه علم و تكنولوژي چانگان

مشكلات موجود در صنعت روابط‌عمومي آنلاين به شكلي جدي بر توسعه سالم اين صنعت تأثير منفي گذاشته است و به همين دليل هم هست كه استانداردسازي اين صنعت امري ضروري به نظر مي‌رسد. ما در اين مقاله ابتدا به بررسي اين موضوع پرداخته‌ايم كه مسير توسعه و پيشرفت روابط‌عمومي در اواسط و اواخر دهه 1990 در چين با موانعي روبرو شد كه در ادامه به آن‌ها خواهيم پرداخت.

دوم اينكه ما روند شكل‌گيري استانداردهاي روابط‌عمومي و اخلاقيات حرفه‌اي آن را مورد تحليل قرار خواهيم داد. سوم خلاصه‌اي از تأثيرات اينترنت بر روابط‌عمومي و نحوه مديريت افكار عمومي به‌وسيله روابط‌عمومي آنلاين را ارائه خواهيم داد و در پايان نيز پيشنهاد‌هايي را براي استانداردسازي روابط‌عمومي آنلاين ازنظر قانوني، اخلاقي، صنعتي و ايجاد و تقويت استانداردهاي صنعت روابط‌عمومي ارائه خواهيم داد.

استانداردهاي تحقيقات روابط‌عمومي

تصوير عمومي و ديدگاه غالب در صنعت روابط‌عمومي بيانگر اين واقعيت است كه: كامل و توانمند بودن در زمينه روابط‌عمومي تا حد زيادي از طريق كامل و توانمند بودن در زمينه پژوهش، سنجش و ارزشيابي تحقق مي‌يابد.

كامل بودن در پژوهش نيازمند وجود استانداردهاي حرفه‌اي جامع و پذيرفته‌شده‌اي است كه بتوانند اين اطمينان را به وجود آورند كه نتايج برآمده از پژوهش و سنجش، نتايجي معتبر و قابل‌اتكا و يكپارچه هستند.

اهميت تعيين استاندارد در روابط‌عمومي

دكتر وحيد قرباني مدير ارتباطات و حوزه رياست شركت نفت ايرانول

تعيين استانداردهاي روابط‌عمومي و الزام روابط‌عمومي‌هاي شركت‌ها به دريافت گواهي استانداردهاي روابط‌عمومي و اختصاصي در اين حوزه و حضور هر ساله آنان در جشنواره‌ها و نمايشگاه‌هاي ملي و بين‌المللي مي‌تواند نقش مهمي در افزايش بهره‌وري و تخصصي شدن اين حوزه داشته باشد.

در آستانه ورود به فراجهان
نرگس صداقت مدير روابط‌عمومي و امور بين‌الملل شركت نفت ستاره خليج فارس

استفاده از مشاورين زبده، باور به جايگاه جهان ديجيتال در دنياي امروز، برخورداري از انعطاف‌پذيري لازم، ريسك‌پذيري منطقي و فاصله‌گيري از تفكر محافظه‌كارانه مديران سنتي شروطي هستند كه با رعايت آ نها در رأس هرم هر سازمان مي‌توان مجموعه مربوطه را پيشرو و حتي خط‌شكن در نظر گرفت و سازمان را از عابري مبهوت كه تنها گذر با شتاب قطار پيشرفت در عرصه ديجيتال را نظاره مي‌نمايد (در حالي كه هر لحظه فاصله‌اش با آن بيشتر مي‌شود) به مسافر اين قطار تندرو مبدل مي‌نمايد.

انقلاب پارادايمي روابط‌عمومي در عصر هوش مصنوعي
دكتر ناصرالدين اسلامي‌فرد مدير روابط‌عمومي و امور بين‌الملل بيمه رازي

آينده متعلق به افرادي است كه نبض تغييرات فناوري را در دست دارند و همراه با اين تغييرات به استقبال چرخش استراتژيك صنايع در عصر ديجيتالي شدن مي‌روند. هوش مصنوعي براي آينده صنايع من‌جمله بيمه و به تبع دواير سازماني مانند روابط‌عمومي نه يك هزينه كه سرمايه‌گذاري امن براي رهبري بازار است.

گزارش برگزاري شانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي

مراسم اهداي جوايز برگزيدگان شانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي صبح روز دوشنبه 15 آذرماه 1400 با حضور جمعي از مديران و كارشناسان روابط‌عمومي در محل سالن همايش‌هاي سازمان مديريت صنعتي (سازمان مطالعات و بهره‌وري نيروي انساني) برگزار شد.

شانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي در 11 بخش ادبيات (مستندسازي – داستان‌سرايي)، برنامه انتشاراتي، انتشارات اصلي (كتاب – نشريه داخلي – بروشور- ويژه‌نامه)، هنرهاي تجسمي/ بصري (پوستر – اينفوگرافي – عكس- كاريكاتور)، رسانه‌هاي ديداري و شنيداري (فيلم‌هاي مستند- تيزر- كليپ- انيميشن- موشن‌گرافيك)، رسانه‌هاي ديجيتالي (وبسايت- مولتي‌مديا- شبكه‌ها و رسانه‌هاي اجتماعي)، تبليغات (تبليغات مكتوب شامل تبليغات در مطبوعات و رپرتاژآگهي)، تحليل محتوا (تحليل محتواي رسانه‌هاي درون و برون‌سازماني)، كارشناس برتر انتشارات روابط‌عمومي، جايزه ويژه و نحوه ارائه آثار در دو قالب چاپي و الكترونيكي با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان داد.

همچنين در اين دوره از جشنواره، سه بخش ويژه «آثار خلاق و بديع»، «فرهنگ‌سازي و مقابله با بيماري همه‌گير كرونا» و «حمايت از انتشار آثار علمي در حوزه روابط‌عمومي» در نظر گرفته شده كه آثار برگزيده و مرتبط با موضوعات مذكور مورد تجليل قرار ‌گرفتند.

در شانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي، بيش از 1500 اثر توسط داوران؛ پرويز آزموده، حسين امامي، احمد يحيايي ايله‌‌اي، قربانعلي تنگ شير، بهزاد خورشيدي، مريم سليمي، سيدشهاب سيدمحسني، موسي الرضا شبرنگي، محمود مختاريان، امير مسعود مظاهري، سعيد معادي و مهدي باقريان مورد ارزيابي قرار گرفتند.

در اين جشنواره، به شش روابط‌عمومي جايزه ويژه (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، شركت سنگ آهن مركزي ايران- بافق، بانك مسكن، مجتمع فولاد غدير ني‌ريز، شركت پالايش گاز بيد بلند خليج فارس و پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري) و ديپلم افتخار (شركت سهامي ذوب آهن اصفهان، شركت فولاد خوزستان، سازمان تأمين اجتماعي، بانك سپه، مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و شركت حمل و نقل ريلي رجا) اهدا شد.

بنا به گزارش ستاد برگزاري جشنواره، علاوه بر اعطاي جوايز روابط‌عمومي به 29 روابط‌عمومي در 33 شاخه، در بخشي جداگانه از كارشناسان برتر انتشارات روابط‌عمومي (سعيد رزمخواه مشاور عالي مدير عامل و مديريت روابط‌عمومي و امور بين‌الملل شركت طراحي و مهندسي صنايع پتروشيمي، عاليه نقيب الذاكرين بافقي كارشناس روابط‌عمومي و امور بين‌الملل شركت سنگ آهن مركزي ايران- بافق، سمانه رفتاري كارشناس روابط‌عمومي بانك مسكن، عارف عبادي و ابراهيم متين سيرت كارشناسان روابط‌عمومي فولاد خوزستان) نيز تجليل بعمل آمد.

شانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي با هدف آشنايي با اصول و استانداردهاي نشرالكترونيك و مكتوب در روابط‌عمومي و ارائه آثار و تجارب موفق، توسعه و ارتقاي سطح توانمندي‌ها و مهارت‌هاي مديران و كارشناسان روابط‌عمومي در حوزه فعاليت‌هاي انتشاراتي و فرهنگ‌سازي مناسب و تكريم و معرفي الگوهاي برتر در حوزه انتشارات برگزار شد.

فصلنامه كارگزار روابط‌عمومي به مناسبت برگزاري “هجدهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران” و “نخستين جشنواره ملي مردم‌داري” منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *