تکنولوژی با سرعتی سرسامآور در حال پیشرفت است و بسیاری از پیشبینیهای صورت گرفته در فیلمهای فانتزی علمی تخیلی در حال تحقق یافتن است. وقتی مارک زاکربرگ اعلام میکند که شرکت فیسبوک به یک “شرکت متاورسی” تبدیلشده است، ما باید بهطور دقیق بفهمیم که متاورس چیست و چه معنایی برای روابطعمومی خواهد داشت.
پس متاورس واقعاً چیست؟
متاورس چیزی است کاملاً متفاوت از اکوسیستمهای بستهای است که از وبسایتهای مورداستفاده ما تشکیل میشود. درواقع، متاورس از سیستمهای ساختهشده از دیتای مشتریان و موتورهای تبلیغاتی قدرتمندی بهره میگیرد که از این سیستمها یک سری شرکتهای چند میلیارد دلاری میتوانند بیرون بیایند.
آنچه مارک زاکربرگ، مدیرعامل متاورس قصد دارد به آن دست یابد این است که یک نوع تعادل بین قابلیت جستجو و دیتای موجود در جهان به وجود آید و این تعادل وارد زندگی انسان شده و این امکان را برای تمام مردم جهان فراهم آورد تا با استفاده از تکنولوژیهای نوین و در حال تکامل با همدیگر پیوند و ارتباطی عمیق به وجود آورند.
کوتاهسخن آنکه متاورس خودش یک فضای واقعیت مجازی است که در آن، کاربران میتوانند در یک محیط آفریدهشده توسط کامپیوتر با سایر کاربران ارتباط برقرار نمایند. بنابراین، متاورس فضایی است که در آن میتوان هر کاری که تصورش را بتوان کرد انجام داد.
معنای متاورس برای روابط عمومی چیست
اگرچه تاکنون میلیاردها دلار صرف سرمایهگذاری در متاورس شده و تکنولوژیهای پیشرفتهای برای گسترش آن شکلگرفتهاند اما هنوز هم چند سالی تا آغاز به کار عملی متاورس باقیمانده و تا تحقق یافتن تمام پتانسیلهای متاورس،راهی طولانی مانده است.
اگرچه متاورس همچنان در مرحله شکلگیری و توسعه قرار دارد، اما بسیاری از برندها مدتی است که برای ورود و نقشآفرینی در متاورس گامهای جدی و مهمی برداشتهاند و بهعنوان پیشگامان استفاده از پلتفرمهای نوپدید متاورس شناخته میشوند.
هنگامیکه صحبت از تبلیغات در درون متاورس به میان میآید میتوان از این دنیای مجازی بهعنوان یک عامل تغییردهنده قواعد بازی و تعیینکننده در آینده یادکرد. در متاورس شما میتوانید هر چیزی که به آن فکر کنید را در برابر خود ظاهر نمایید و تبلیغات را به سطحی ارتقا دهید که بسیار فراتر از آن چیزی است که ما به آن عادت کردهایم.
و این آفرینش یک دنیای کاملاً جدید برای روابطعمومی است که در آنجا، مشاورین املاک میتوانند یکخانه را به افرادی در سرتاسر جهان نشان دهند، برندهای طراحی و تولید لباس، امکان امتحان کردن لباسها بهصورت مجازی را برای مشتریان فراهم کنند و بسیاری فرصتهای دیگر.
برای شرکتها نیز زمان آن فرارسیده تا ایدههای منحصربهفردشان را برای ورود به متاورس و پیشرفت کردن در آن بیازمایند و خود را بهعنوان پیشگامان دنیای متاورس معرفی کنند و دورانی جدید را در تکنولوژی رقم بزنند.
منبع انگلیسی: darrennortheast
منبع فارسی: فروشگاه کتاب روابطعمومی
دارن نورث ایست || تحلیل، روابطعمومی