جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • اجلاس ملی مديران روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

مقدمه‌ای بر افکارعمومی

استاد علی میرسعید قاضی

این گفته دست اندرکاران حکومت‌ها، اداره جماعات مبشرین باورها، متعهدین به پیشبرد اندیشه‌ها و مدیران که درباره شرط اصلی پیشرفت کارها در ساحت جمعی و در حوزه همگانی در گذشته گفته شده تا چه میزان درست است؟ در جامعه «هیچ امری دایر نمی‌گردد، الا به حکم جمهور» اگر جمهور را به معنای شمار بیشتر افراد یک جمع، یا به اصطلاح رایج کنونی آن، اکثریت افراد آن جمع بازنویسی کرده و آن جمله را چنین بخوانیم « هیچ اندیشه یا اقدامی‌در حوزه جمعی پیش نمی‌رود، مگر با پذیرش و پشتیبانی اکثریت و مشارکت آن جمع.» این گزاره تا چه اندازه صحیح است؟

آیا راه اثرگذاری بر جامعه و دستیابی به اهداف جمعی و سازمانی از طریق ارتباطات تعاملی، اطلاع رسانی و فعالیت‌های اقناعی و ترغیبی، اگر نه به نام، بلکه در مفهوم و منظور نظری و کاربردی آن در همه دوره‌های تاریخ مطرح و مورد جستجوی رهبران، مدیران، نخبگان و همه کسانی که اراده و آرزوهای کار با جمع داشته اند نبوده است؟ هر چند اصطلاح «افکار عمومی» اصطلاح جدیدی است و ما اکنون روزانه بارها آن را می‌خوانیم و می‌شنویم و از همان آغاز دلمشغولی و دل نگرانی اصلی همه کسانی بوده است که با جماعات و گروه‌های انسانی سر و کار داشته اند. سرآمدان و هوشمندان دریافته بودند که راه به کارگیری زور و شمشیر، تهدید و تنبیه، نیرنگ و فریب و تطمیع و تحقیر همواره با هزینه فراوان همراه بوده و فاقد پویائی و ماندگاری است. راه ارتباط دو سویه، اطلاع رسانی، اقناع و ترغیب و جلب مشارکت منطقی تر و آزاد منشانه تر است.

درست است کــه والـتر لـیپـمن (Walter Lippmann) ، در ســـال 1922 مـیلادی، نخــسـتـین کتـاب بــا عـنوان «افکار عمومی‌/ همگانی» را نوشت و آن را در ایالات متحده آمریکا انتشار داد ولی این گمشده همیشگی علمی‌– کاربردی برای هدایت جریان‌های اجتماعی، سازمان‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، ابزار کار رهبران و مدیران در راه تلاش‌هایشان بوده است. در فرهنگ و ادبیات همه کشورهای جهان از همان آغاز توجه به پدیده افکار عمومی‌به منظور اثرگذاری به لایه‌های شگفت انگیز ذهن، درک و فهم افراد در قالب جماعات معطوف بوده است. در ادبیات ارزشمند کشور خودمان نیز این مفهوم گاه با عباراتی شفاف، روشن و صریح و گاه با مفاهیمی‌پوشیده ، کنایه آمیز و اشاره گونه در لابلای روایات اسطوره ای، گفتارهای تاریخی، تشریح روش‌های حکومت داری و اداره جماعات آمده است. در بررسی آثار کلاسیک ادب ایران چون: شاهنامه، گلستان سعدی، قابوسنامه، کلیله و دمنه و … هر جا که کار با جمع مردمان در میان است به اشارات عالمانه و هوشمندانه به افکار عمومی‌بر می‌خوریم.

آیا این مصرع شعر را که طبع لطیف و خیال انگیز شاعرانه در اوج اندیشه مجرد و ذهنی فرموده: «بی همگان بسر شود بی تو بسر نمی‌شود» را نمی‌توان در جامعه پیچیده، رقابتی، پرشتاپ و تنش آلود کنونی و در جهان عمل چنین بازخوانی کرد: «بی تو بسر شود ولی بی همگان بسر نمی‌شود.» آیا حقیقتاً در عالم واقعی و جهان علمی‌هیچ سازمان و نهاد حتی فردی می‌تواند بدون جلب و جذب پشتیبانی و مشارکت همگان، یعنی افکار عمومی، بسر شود پیش برود؟ آیا نمی‌توان اندیشید که شاعر خواسته با درک، دریافت و هوشی بی مانندش نقش همگان را همسطح و هم تراز معبود و معشوق که غایت آرزو و هدف هر انسانی است بالا بکشد و ارتقاء بخشد؟ شاید به توان گفت پیشگامی‌والتر لیپمن در نگارش کتاب «افکار عمومی» تنها در آن بخشی است که وی کتابی مستقل تحت این عنوان و این مفهوم پیچیده، شفگت آمیز و سهم زندگی جمعی انسان برای نخستین بار نگاشته است.

پیشرفت و ایجاد دگرگونی‌های نوین در همه حوزه‌های فـرهنگی، اجتماعـی، صنعـتی و بازرگانـی هدف مشترک همه ی کشورهای جهان است. دستیابی به چنین اهدافی نیازمند شناخت افکار عمومی‌، تجزیه و تحلیل چگونگی مدیریت آن و کاربردی کردن نظریه‌های آن و بهره برداری از راه کارهای عملی در این حوزه‌ها است.

روابط عمومی‌به عنوان واحدی در سازمان که مسئولیت مدیریت ارتباطات دو سویه سازمان را با مخاطبان آن و افکار عمومی‌جامعه به عهده دارد معمولاً خواستار آن است که تئوری‌های افکار عمومی‌از حوزه بحث و گفتگوهای مجرد و ذهنی میان اندیشمندان و دانشگاهیان خارج شده و نتیجه آن به صورت راه کارهای عملی در دسترس آنان قرار گیرد تا مدیران و کارشناسان روابط عمومی‌کشور را در حل مشکلات دراز مدت و کوتاه مدت و دشواری‌های روزانه به کار آید. معمولاً روابط عمومی‌را به عقیده گروه‌های سازمان مورد نظر(Organizations differens Publics Oppinion) (consumers Opinion) عقیده مخاطبان سازمان (Audiencs Opinion) ، عقیده مصرف کنندگان کالا و خدمات سازمــان، عقیده مراجـعه کـنندگان یا مشتــریان سازمــان (Costummers Opinion) و افکـار عمومـی جـامعه(Public Opinon) تقسیم بندی می‌کند و برای هر یک روش‌های ویژه ای را به کار می‌گیرد.

متأسفانه در حوزه افکار عمومی، همچون سایر حوزه‌های علوم جدید، با دفتر ادبیات، به ویژه کتاب‌های سودمند کاربردی مواجه هستیم. نویسندگان این کتاب امیدوارند با ارائه این کار ، به عنوان گام نخست تلاش‌های خود، گامی‌هرچند کوچک در رفع این کمبود برداشته باشند و همچنین آرزو دارند مدیران و کارشناسان روابط عمومی‌کشور تجارب عملی خود در حوزه افکار عمومی‌را نگاشته و منتشر نمایند تا به تدریج مجموعه سودمندی در این زمینه حاصل آید و مورد بهره برداری سایر همکاران قرار گیرد و کمبود ادبیات آن اهسته آهسته برطرف شود.

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی‌ایران (شارا)

برچسب ها: افکار عمومیمقدمه ای بر افکار عمومی
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • بزرگداشت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار شد

    47 بازدید

  • فنون خبرنویسی و اطلاع‌ رسانی در صنعت برق منتشر شد

    43 بازدید

  • اخبار منفی را دنبال کنیم یا نه؟

    36 بازدید

  • در یک پژوهش ارایه شد: چالش‌های ارتباطی بین رسانه‌های جمعی و روابط‌عمومی سازمان‌ها

    51 بازدید

  • روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

    84 بازدید

  • روز جهانی روابط‌عمومی

    48 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»

فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت