اشاره
“پر كردن فاصله فرهنگي ارتباطات بحران، ريسك و كوويد-19” موضوع و محور اصلي اولين كنفرانس ويدئويي روابطعمومي ايران (IPRVC) بود كه متاثر از شرايط ناشي از همه گيري كوويد-19به نحوي برگزار شد كه دست اندركاران برگزاري را به سوي استفاده از شيوههاي نوين برگزاري يك گردهمايي علمي سوق داد. اين كنفرانس براي ادامه يادگيري، ارائه بينش، توسعه ايدههاي جديد و فرصت براي موفقيت و رشد حرفهاي متخصصان روابطعمومي راهاندازي شده است.
آنچه از نظر مي گذرد گزارشي از برگزاري اولين كنفرانس ويدئويي روابطعمومي ايران است كه با حضور جمعي از اساتيد، مديران و كارشناسان نهادها و سازمانهاي بخشهاي دولتي و خصوصي، 14 شهريور 1400 توسط موسسه كارگزار روابطعمومي (KPRI)، انجمن بينالمللي روابطعمومي، انجمن متخصصان روابطعمومي و انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابطعمومي برگزار شد.
اهداف كنفرانس
امروزه از فيلمها و ويدئوهاي آموزشي به عنوان ابزاري براي يادگيري استفاده ميشود. مباحث انتزاعي و حتي كاربردي كه زماني آموزش و يادگيري آنها دشوار به نظر ميرسيد اكنون به لطف فناوري ارتباطات و اطلاعات، در دسترستر و قابل دركتر است.
ماهيت بصري و شنيداري ويديوها، مخاطبان زيادي را به خود جلب ميكند و با ادامه تاثيرگذاري و محبوبيت آنها، كاملاً طبيعي بهنظر ميرسد كه اين بستر آشنا و گسترده بايد در سيستم آموزشي روابطعمومي ايران نيز تسري و گسترش يابد.
با توجه به بيماري همهگير كوويد-19، بسياري از متخصصان روابطعمومي ترجيح ميدهند كه براي آموزش و توسعه تجربه يادگيري خود و همچنين براي از بين بردن موانعي مانند مكان و زمان و حفظ سلامتي خود از فيلمهاي آموزشي استفاده كنند.
ماهيت همزمان و غيرهمزمان فيلمها اين امكان را ميدهد تا در سراسر جهان و در تمام ساعات شبانهروز به اشتراك گذاشته شوند. آنها منبعي براي دسترسي فراهم ميكنند كه با اتصال به اينترنت از هر جاي ديگر قابل مشاهده است. فيلمها در بسياري از دستگاهها مانند لپتاپها، تبلتها و تلفنهاي هوشمند قابل دسترس هستند.
فيلمها هميشه در اختيار و در دسترس شما هستند، زيرا ميتوان آنها را متوقف و دوباره پخش كرد هر چند بار كه لازم باشد. همچنين مدتها پس از تدريس اوليه، ميتوان آنها را مجددا تماشا و بررسي كرد.
توجه به اين نكته مهم است كه فيلمها بهمنظور تقويت مطالب آموزشي و سخنرانيها و كنفرانسها هستند – نه جايگزين آنها.
فنون جديد برای آمادگی، دفاع و تبليغ موسسه هنگام بحران
در مواقع اضطراري، چه حادثه بزرگ باشد يا كوچك، تمامي اعضاي يك سازمان و شركت و همچنين ذينفعان بايد براي پاسخگويي به بحران با هم همكاري كنند. اگر يك سازمان و شركت آماده باشد، علاوه بر به حداقل رسيدن ضرر و زيان به كار و روند فعاليتها، از آسيب به اعتبار موسسه نيز جلوگيري ميشود و هرجومرج كمتري بهوجود ميآيد.
چه به دنبال تقويت شهرت خود هستيد و چه به دنبال اينكه چطور با اتفاقهاي ناگهاني كه براي سازمان و شركتتان ميافتد مواجه شويد، ياد ميگيريد چگونه در دنيايي كه اخبار جعلي بر آن حاكم است و رسانههاي اجتماعي به سرعت پاسخ ميدهند، بهترين رويكردهاي ارتباطات تغيير يافتهاند.
موضوعات و محورهای كنفرانس
روابطعمومي يك صنعت دائماً در حال تحول است در نتيجه شركت در كنفرانسها و رويدادها بايد در اولويت همه متخصصان روابطعمومي باشد. شما ميتوانيد با شنيدن سخنراني رهبران اين صنعت و با استفاده از شبكهسازي و طوفان مغزي ايدههاي جديد و نوآورانه، فنون و تاكتيكهاي خود را بهبود بخشيد.
كانون توجه اولين كنفرانس ويدئويي روابطعمومي ايران (IPRVC)، حول محورهاي زير ميباشد:
ارتباطات بحران، روابطعمومي و كوويد-19
ارتباطات سلامت چيست؟
ارتباطات بحران و كوويد-19
مسئوليت جامعه حرفهاي روابطعمومي در مقابله با همهگيري كوويد-19
حقيقت- چالش ارتباطات كوويدي
كوويد-19: درسهايي براي ارتباطات بحران، برنامهريزي پيشبيني
كوويد-19 و مسئوليت اجتماعي شركتها
كوويد-19 و استراتژيهاي هوش مصنوعي در روابطعمومي
پيامدهاي بلندمدت “هنجارهاي جديد” بر حرفه روابطعمومي
فرصتها و تهديدهاي ارتباطي كرونا با نگاهي به ارتباطات تصويري
بررسي تاثيرات مثبت و منفي كرونا در فضاي مجازي ايران
مقابله با نشر اطلاعات نادرست كوويد-19؛ راهكارهايي براي روابطعمومي و كاربران رسانههاي اجتماعي
پس از واكسن، ارتباطات جايگاه دوم را دارد
مهدي باقريان در آيين افتتاحيه اولين كنفرانس ويدئويي روابطعمومي ايران طي سخناني با اشاره به چالشهاي بحرانها و رويدادهاي سلامت عمومي، افزود: يك رويداد و اتفاق سلامت عمومي نظير كوويد-19 همه بخشهاي جامعه را تحت تاثير قرار ميدهد و مشكلات و چالشهاي زيادي ايجاد ميكند هر چند نبايد تحولات مثبت اين اتفاقات را ناديده گرفت.
دبيركل اولين كنفرانس ويدئويي روابطعمومي ايران در ادامه در اين خصوص گفت: دوركاري، آموزش از راه دور و افزايش ديجيتالسازي از پيامدها و تحولات مثبت اين گونه بحرانهاست و ارزش و ضرورت آن در مراحل مختلف بحران كوويد-19 نشان داده شد.
عضو هيات مديره انجمن متخصصان روابطعمومي با بيان اينكه يكي از بزرگترين چالشهاي بحرانها و رويدادهاي سلامت عمومي، چالشهاي ارتباطي جديد است، گفت: نحوه ارتباط دولتها و سازمانهاي سلامتمحور با مردم و جامعه در خطر همواره در معرض آزمون و پرسش جدي بوده و ايجاد يك سازوكار ارتباطي يكپارچه ميتواند به كاهش چشمگير اثرات سوءبحرانها كمك كند.
باقريان همچنين با اشاره به اهميت سيستم ارتباطي منسجم در بحرانهاي سلامت عمومي، گفت: ايجاد يك سيستم ارتباطي يكپارچه، نيازمند شبكهاي از تلاشهاي هماهنگ با يكپارچهسازي فرايندها و دادهها در ميان سازمانهاي درگير مقابله با بيماري كوويد-19 ميباشد و آنچه در 18 ماه گذشته مشاهده شد، بيانگر فقدان چنين سازوكاري است.
مدير موسسه كارگزار روابطعمومي با بيان اين مطلب كه”پس از واكسن، ارتباطات است كه جايگاه دوم را دارد” (به نقل از “جان بري”)، اظهار داشت: نخستين كليد يك ارتباط با كيفيت، “اعتماد” است. اعتماد به عملكرد موسسات درگير در همهگيري و سيستمهاي سلامت عمومي در همه سطوح بسيار مهم و حياتي است و موجب جلب اعتماد و اجتناب از سوءتفاهمها ميشود.
تقدير از برگزيدگان
در اولين كنفرانس ويدئويي روابطعمومي ايران از روابطعموميهاي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني شهيد بهشتي، شركت ذوب آهن اصفهان و شركت نفت ستاره خليج فارس تقدير بعمل آمد.
در اين مراسم كه به دليل شيوع بيماري كرونا به صورت ويدئويي و با حضور بيش از 200 نفر از مديران و كارشناسان روابطعمومي برگزار شد، با اهداي “جايزه ويژه كرونا” و “مسئوليت اجتماعي” از دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني شهيد بهشتي و شركتهاي ذوب آهن اصفهان و نفت ستاره خليج فارس تجليل شد.
سخنرانیها
ارتباطات بحران و بيماري همهگير كوويد-19
پروفسور دبليو تيموتي كومز
محقق ارتباطات بحران – صاحب نظريه وضعيتي ارتباطات بحران (SCCT)
پروفسور “دبليو تيموتي كومز”، يكي از بزرگترين نظريهپردازان ارتباطات بحران، نظر خود را در مورد “ارتباطات بحران و بيماري همهگير كوويد-19” ارائه كرد.
كومز ارتباطات بحران را يكي از حوزههاي تخصصي روابطعمومي ميداند كه براي حفاظت و دفاع از يك فرد، شركت يا سازماني كه با چالشي عمومي در خصوص شهرت آن مواجه است، طراحي شده است.
نظريه وضعيتي ارتباطات بحران كومز كه به اختصار SCCT ناميده ميشود، داراي سه مولفه است: (1) وضعيت بحران، (2) استراتژيهاي پاسخ به بحران، و (3) سازوكاري به منظور تطبيقِ وضعيتهاي بحراني و استراتژيهاي پاسخ به بحران.
بخشي از سخنان كومز: در موضوع ارتباطات بحران ما با تركيبي از اطلاعات و ريسك مواجه هستيم كه نمونه بارز آن را ميتوانيم در مورد ويروس كرونا مشاهده كنيم. علاوه بر اين ما با موضوع ارتباطات دولتي ريسك و آنچه شركتها در اين زمينه انجام ميدهند روبرو هستيم و يك سري نتيجهگيريهايي كه در اين زمينه ميتواند وجود داشته باشد كه همگي آنها در دوران خاص كرونايي به حوزه روابطعمومي و ارتباطات بهطور عام ارتباط پيدا ميكنند.
اگر بخواهم خيلي خلاصه و مختصر صحبت كنم بايد بگويم كه در دوران بروز بحران ما با شرايط خاصي روبرو هستيم كه همگي در چارچوب ارتباطات بحران قابل طبقهبندي هستند. واقعيت اين است كه اين موضوعات در شرايط كنوني بسيار مهم و حياتي هستند چرا كه ويروس كرونا يك نوع خاص و متفاوت از بحران است.
يكي از راههاي خوب براي فكر كردن در مورد پيامرساني (الگوي فرايند موازي توسعه يافته) نام دارد كه مخفف مدل پردازش موازي گسترده است. اين مدل به ما ميگويد كه شما ميتوانيد در موقعيتهاي بحراني از جمله بحران سلامت عمومي كه ما الان با آن دست به گريبان هستيم توصيههايي را به مردم ارائه دهيد و مردم هم در مقابل دست به قضاوت ميزنند و قضاوتهاي آنها لزوما منطبق با آن توصيههايي نيست كه شما به آنها ميدهيد.
ارتباطات سلامت چيست؟
پروفسور بروس لمبرت
رييس مركز ارتباطات و سلامت دانشگاه نورث وسترن
تعريف ارتباطات سلامت
“مطالعه و استفاده از راهكارهاي ارتباطي براي اطلاعرساني و تاثيرگذاري بر تصميمات فردي و اجتماعي كه باعث تقويت سلامت ميشود.”
اين تعريفي است كه توسط مركز كنترل و پيشگيري از بيماري و موسسه ملي سرطان آمريكا ارايه شده است. اين تعريف بر تاثيرات بالاي ارتباطات سلامت بر رفتار افراد جامعه تاكيد ميكند و اينكه ارتباطات سلامت به مردم كمك ميكند تا براي پيشگيري، حفظ و بهبود سلامت خود، اقدامات لازم را انجام دهند.
كوويد-19: درسهايي براي ارتباطات بحران: برنامهريزي پيشبيني
ژاكلين پارسل
استاد دانشگاه- عضو هيات مديره ايپرا و رئيس بخش انگلستان و ايرلند- مدير اجرايي جاسبر الاينس لندن
“ژاكلين پارسل” استاد دانشگاه و عضو هيات مديره ايپرا و رئيس بخش انگلستان و ايرلند- مدير اجرايي جاسبر الاينس لندن در خصوص”كوويد-19: درسهايي براي ارتباطات بحران؛ برنامهريزي پيشبيني” سخنراني كرد.
وي عضو هيئت مديرهIPRA، مشاور روابطعمومي و مربي، طراح برنامه درسي سفارشي و يك استراتژيست روابطعمومي است.
وي همچنين بيش از 30 سال تجربه جهاني و مشاوره با شركتهاي بينالمللي نفت و گاز، حملونقل، بانكداري، از جمله بسياري از پروژههاي توسعه و يادگيري سازمان ملل متحد در كارنامه خود دارد.
سابقه فعاليت در يك پروژه مهم مديريت بينالمللي اعتبار و اخبار با جذب رسانههاي اجتماعي در اروپا در كنار كچام، لندن و ايالات متحده از جمله فعاليتهاي وي ميباشد.
بخشي از سخنان پارسل: يكي از ابعاد كليدي روابطعمومي اين است كه بتواند چيزهايي را پيشبيني كند كه نامشخص و ناشناخته هستند و علاوه بر آن براي همان چيزهاي ناشناخته برنامهريزي كند.
براي برنامهريزي پيشبيني شما بايد بتوانيد با تسهيلگران بينالمللي و ماهر كار كنيد كه براي شركت يا سازمان شما ناشناخته هستند و اين يك فاكتور بسيار مهم است چرا كه در اين حالت آنها هدفمندتر عمل خواهند كرد.
مسئوليت جامعه جهاني حرفهاي روابطعمومي در پاندمي جهاني كرونا
پروفسور دين كراكبرگ
استاد دانشگاه كاروليناي شمالي، شارلوت
پروفسور “دين كراكبرگ” استاد بخش مطالعات ارتباطات دانشگاه كاروليناي شمالي و رييس سابق مركز روابطعمومي جهاني (CGPR)، “مسئوليت جامعه جهاني حرفهاي روابطعمومي در پاندمي جهاني كرونا” را مورد تجزيه و تحليل قرار داد.
وي كارشناسي خود را در رشته روزنامهنگاري از دانشكده وارتبرگ در سال 1969، كارشناسي ارشد را در رشته روزنامهنگاري در سال 1974 از دانشگاه ايلينويز شمالي و دكتراي خود در رشته ارتباطات جمعي را در سال 1985 از دانشگاه آيووا دريافت كرد.
بخشي از سخنان كراكبرگ: هدف نهايي و غايي روابطعمومي عبارت است از حفاظت از مردم در برابر كوويد-19 با رعايت اصل اعتماد و اين اعتماد مفهومي است كه فقط زماني ميتواند بهوجود آيد كه بر پايه اعتبار و صحت شكل گرفته باشد و اعتبار و صحت هم بر ستون شفافيت استوار شده است.
والنتين و من هم بر اين اعتقاديم كه فعالان روابطعمومي ميبايستي كانون اعتمادسازي براي سازمانها باشد چه اين سازمانها دولتها باشند، چه سازمانهاي جامعه مدني و چه شركتها. با اين حال، بايد بر اين موضوع تاكيد كرد و هشدار داد كه اعتماد تنها در صورتي بهوجود ميآيد كه تداوم داشته باشد و حفظ شود بهطوري كه اعتماد به يك سازمان زماني ايجاد ميشود كه عمل و رفتار آن سازمان بهشكل معقولي قابل پيشبيني و مورد انتظار باشد و بر مبناي رفتار و ارتباطات گذشته آن سازمان يا عامل شكل گرفته باشد. متقابلا در صورت خيانت هيچ اعتمادي نميتواند وجود داشته باشد.
باز هم والنتين و من چنين نتيجهگيري كردهايم كه فعالان روابطعمومي براي حفظ و ارتقاي اعتماد و اطمينان پيدا كردن نسبت بهوجود اعتماد ميبايستي نه فقط بهصورت استراتژيك و راهبردي بلكه به شكلي فرااستراتژيك فكر كنند.
در اينجا فرااستراتژيك يعني اينكه هدف نهايي و غايي فعالان روابطعمومي بايد يك چيز باشد و آن ايجاد اعتماد است كه شرط لازم و در واقع مهمترين چيز در روابط سازمانها با عموم مردم و كليت جامعه محسوب ميشود.
خوب ميرسيم به اينكه فعالان حوزه روابطعمومي چه بايد انجام دهند؟ اول از همه اينكه اگرچه خيلي سخت به نظر ميرسد اما همه شما بايد در مورد كوويد-19 و انشعابها و گوناگونيهاي آن آگاه باشيد و دانشتان را نسبت به اين ويروس افزايش دهيد و اين كار را بهخاطر دانشتان، بهخاطر كشورتان و بهخاطر جهان انجام دهيد و هر روز سعي كنيد تا چيزهاي بيشتري در مورد اين همهگيري يباموزيد و بدانيد.
حقيقت- چالش ارتباطات كوويدي
ريچارد لينينگ
رئيس سابق انجمن بينالمللي روابطعمومي
“ريچارد لينينگ” در امور عمومي و شركتي، مديريت بحران، رسانههاي بينالمللي، مسئوليت اجتماعي شركتها و توسعه استراتژي در خاورميانه و آفريقا و هماهنگي و راهنمايي برنامههاي روابطعمومي در قارههاي مختلف تخصص دارد.
مشاور نهادهاي اتحاديه اروپا و امور نظارتي بينالمللي و آموزش ارتباطات استراتژيك براي كارمندان دولت از آفريقا و اروپاي شرقي سابق با بودجه اتحاديه اروپا از ديگر سمتها و فعاليتهاي او بوده است.
بخشي از سخنان لينينگ: هنجارهاي جديدي كه ما با آنها سر و كار داريم چيزهايي متفاوت خواهند بود البته نه فقط به خاطر وقوع همهگيري كه اتفاق افتاده و بسياري از الگوهاي ارتباطي را دگرگون ساخته است و بر سرعت اين تحولات در جوامع افزوده است و در حال تبديل شدن به يك روند است.
تغييرات هميشه در ابتدا در درون جامعه اتفاق ميافتد. البته در اين تحول در جامعه، بعد از يك دوره دور هم جمع شدن و انسجام اوليه، روند جدايي ادامه پيدا خواهد كرد. تاكيد اصلي در انقلاب بيداري بر اجتناب از رفتارها و اعمال گذشته است و به رسميت شناختن و پذيرفتن اين موضوع كه رفتارهاي گذشته بايستي تغيير يابند. امروز ديگر زمان آسيب ديدن و متاثر شدن از همهگيري گذشته است.
افراد هميشه براي پيدا كردن پاسخ سوالاتشان به كساني رجوع ميكنند كه مورد اعتمادشان هستند و اگر چنين افرادي وجود نداشته باشند آنها براي پيدا كردن پاسخ سوالاتشان به سراغ ديگران خواهند رفت و همين مساله درها را به روي اطلاعات نادرست باز ميكند و به دنبال اين باز شدن درهاست كه يك سري پيامدهاي منفي بهوجود خواهد آمد.
خلاصه كلام اينكه واكنش و پاسخ ما بايد تركيبي باشد از نشان دادن فهم، همدردي و اعتبار. نكته مهم و كليدي در اين ميان اين است كه ما بايد حقيقت را بهطور كامل و بدون هيچ محدوديتي بيان كنيم و صدايي باشيم براي جهان.
كوويد-19 و استراتژيهاي هوش مصنوعي در روابطعمومي
اسوتلانا استاوروا
رئيس سابق ايپرا
اگر بخواهيم در مورد هوش مصنوعي صحبت كنيم بايد بگوييم كه ديجيتالي شدن شامل انواع تحولات تكنولوژيكي ميشود. در اين ميان، يادگيري ماشيني و الگوريتمها بهكمك مردم آمدهاند و فعاليتهاي آنها را سادهتر كردهاند آن هم نه فقط در بخش توليد بلكه در بخشهاي ديگري همچون روابطعمومي.
ما امروزه با روبات خبرنگاراني سروكار داريم كه ديگر براي ما آنچنان شگفتانگيز نيستند. علاوه بر اين، امروزه بسياري از رسانهها دارند از چتبوتها و الگوريتمهاي يادگيري ماشيني براي جمعآوري گزارشهاي مربوط به سود و زيان اعلامي شركتها استفاده ميكنند.
امروزه شما ميتوانيد گزارشهايي را در روزنامههايي مانند نيويورك تايمز يا گاردين پيدا كنيد كه بهوسيله الگوريتمها و ماشينها تهيه شدهاند. البته تكنولوژي هوش مصنوعي و يادگيري ماشيني فقط براي اين كار نيستند بلكه كاربردهاي زيادي در توليد تصاوير و ويديوهاي جعلي كه بهشدت باوركردني و واقعي به نظر ميرسند نيز دارند.
اين موضوع از آنجا اهميت بيشتري پيدا ميكند كه ما در دوران همهگيري كوويد-19 با حجم گستردهاي از خبرهاي جعلي و اطلاعات نادرست درباره ويروس كرونا روبرو شديم و همچنين با انواع تئوريهاي توطئه در اين باره مواجه شديم و با چيزهاي مختلفي در ارتباط با خبرهاي جعلي برخورد كرديم كه براي خيليها اين حجم گسترده از خبرهاي جعلي و اطلاعات غلط شگفتآور بود و اين نشانهاي بود از اين واقعيت كه تكنولوژي همانطور كه ميتواند چيزهاي خوبي را به ارمغان بياورد و خوبيها را گسترش و سرعت دهد به همان اندازه ميتواند به گسترش چيزهاي بد هم كمك كند.
به هر حال من معتقدم كه خبر خوب در اينجا اين است كه ما امروزه در حال استفاده از تكنولوژي براي بهتر كردن كسبوكارمان و بخشهاي ديگر زندگيمان هستيم و ميكوشيم تا تكنولوژي را براي انجام كارهاي بهتر و بهتر كار كردن و رسيدن به اهدافمان و كشف حقيقت به خدمت بگيريم و اين، حقيقت و واقعيت است كه در اينجا به درد ما ميخورد.
كوويد-19 و مسئوليت اجتماعي شركتها
دانيل سيلبرهورن
مشاور ارشد روابطعمومي در فليشمن هيلارد آلمان (ارتباطات شركتي، ثباتپذيري) و استاد ارتباطات جهاني دانشگاه ارفورت
كرونا پيامدهاي شگرف و گستردهاي بهدنبال داشته و بسياري از قواعد بازي را تغيير داده است و اين موضوع در مورد مسئوليت اجتماعي شركتها هم صدق ميكند. در كتاب “بزنگاههاي تاريخ” به زمانها و رويدادهايي اشاره شده است كه تاثيرات تعيين كنندهاي بر زندگي بشر در طول تاريخ داشتهاند و تاريخ بشر را تعريف كردهاند.
سال 2020 و بحران كرونا به سه دليل يكي از لحظات تاريخي براي مسئوليت اجتماعي شركتها محسوب ميشود. اول اينكه در اين بحران جهاني، شركتهاي مسئوليتپذير توانستند به شكلهاي گوناگون و خلاقانه صدايشان را به گوش مردم و جامعه برسانند و اين يك اقدام ضروري و اجتنابناپذير بود و باعث شد تا توجه تمام بخشهاي جامعه به موضوع مسئوليت اجتماعي جلب شود و الان زمان مناسبي براي نشان دادن رقابتپذيري واقعي و درست است.
دوم اينكه در دوران همهگيري بيش از هر زمان ديگري در درون و بيرون سازمانها و در ابعاد جهاني به موضوع مسئوليت اجتماعي پرداخته شد و در نتيجه بسياري از سازمانها و شركتها مجبور شدند تا نگاه و توجه بيشتر و دقيقتري به جامعهشان داشته باشند و اين آزمون مهم براي CSR محسوب ميشود.
سوم هم اينكه كرونا يك بار ديگر باعث شد تا جايگاه شركتها و سازمانهاي مسئوليتپذير در قبال جامعه مستحكمتر گردد و در نتيجه شركتهاي مسئوليتپذير در دوران بعد از كرونا آينده روشنتري داشته باشند بهطوري كه مسئوليتپذيري اجتماعي بهتر و بيشتر به معناي وضعيت كاري و رقابتي بهتر خواهد بود. در واقع مسئوليتپذيرتر بودن شركتها در برابر جامعه يعني توانايي بيشتر آنها براي مقابله با بحرانها در دوران پساكرونا.
مقابله با نشر اطلاعات نادرست كوويد-19: راهكارهايي براي روابطعموميها و كاربران رسانههاي اجتماعي
دكتر حسين امامي
عضو هيات مديره انجمن متخصصان روابطعمومي و مدرس دانشگاه و مشاور روابطعمومي و رسانههاي اجتماعي
اينفودمي، اصطلاحي است كه براي اطلاعات نادرست همهگيري ويروس كوويد-19 بهكار ميبرند. اطلاعاتي غلط و گمراه كننده كه به سرعت در رسانههاي اجتماعي گسترش مييابد. ميتوان وظايف متعددي را براي مقابله با اينفودمي و نشر اطلاعات نادرست كوويد-19 در نظر گرفت. از دولتها و مالكان رسانههاي اجتماعي گرفته تا ارتقاي سواد رسانهاي كاربران اين رسانهها و مردم.
در اين سخنراني تمركز اصلي بر روابطعموميها و كاربران رسانههاي اجتماعي است و تكنيكها و راهكارهاي لازم براي مقابله با نشر اطلاعات نادرست ارائه ميشود. گرچه انتظار از جامعه روابطعمومي، گسترش مسئوليتپذيري آنها در مبارزه با اينفودمي كروناست ولي بايد اذعان داشت كه مبارزه با اطلاعات نادرست يك مسئوليت همگاني است.
در اين سخنراني بيان شد چگونه كاربران رسانههاي اجتماعي ميتوانند به مخاطبان خود كمك كنند كه كدام اطلاعات واقعي و كداميك جعلي است.
همچنين روابطعموميها چگونه بهسادگي ميتوانند در داخل سازمان، كاركنان خود را در برابر اطلاعات نادرست ايمن سازند و از طريق بهكارگيري فناوريهاي نوين ارتباطي به ارتقاي سواد سلامت آنها، خانوادههايشان و نهايتا در جامعه كمك كنند.
فرصتها و تهديدهاي ارتباطي كرونا با نگاهي به ارتباطات تصويري
دكتر مريم سليمي
پژوهشگر حوزههاي ارتباطي و تصويري
ارتباطات، به عنوان يكي از مهمترين، بنياديترين و گستردهترين عرصههاي زندگي فردي و اجتماعي، در پي پاندومي كوويد-19، دستخوش تغييرات و تحولات فراگير اجباري و ناخواستهاي شده كه برخي تهديدكننده و بعضي فرصت سازند. متأثر از اين شرايط، در مورد فلسفه و شيوههاي تثبيت شده ارتباطات درون فردي، ميان فردي، اجتماعي و سازماني و همچنين، ابزارهاي ارتباطي ترديدهايي كم و بيش جدي به وجود آمده و در عمل برخي ابعاد ارتباطي محدود شدهاند و بعضي رونق يافتهاند.
مرور و بررسي سطوح متنوع تأثير متقابل كرونا و ارتباطات اين امكان را در اختيار افراد، گروهها و اجتماعات، شركتها و سازمانهاي تجاري و غيرتجاري و رسانهها و روابطعموميها قرار داده و ميدهد تا به بينشي وسيعتر از وضعيت ارتباطي كنوني خود رسيده و بتوانند بر اساس پيشبينيهاي انجام شده، با درصد اطمينان بالاتري، نسبت به تدوين راهبردهاي ارتباطي و بهكارگيري تاكتيكهاي ارتباطي اقدام كنند. با توجه به اين كه ارتباطات تصويري، بخشي گسترده و پركاربرد در كليه سطوح ارتباطات به شمار ميآيد، در اين مجال، به تأثيرات متقابل كرونا و ارتباطات تصويري نيز اشاره خواهد شد.
درك اهميت ارتباطات تصويري و ابزارهاي موثر در اين خصوص ميتواند ياريگر روابطعموميها براي جلب نظر و توجه انواع مخاطبان آنها و تلاش براي تأثيرگذاري و ارتقاي كيفيت ارتباطي و تعاملي با آنها در مسير تحقق اهداف سازمانيشان باشد. بايد به خاطر داشت آنچه روابطعموميها ناشي از تجربه و خاطره تعامل مخاطبان با سازمان خود به خصوص در شرايط خاص و بحراني رقم ميزنند ميتواند در تصميمات فعلي و آتي مخاطبان و مشتريان براي تعامل يا عدم تعامل و ارتباط با سازمان موثر باشد.
بررسي تاثيرات مثبت و منفي كرونا در فضاي مجازي ايران
دكتر حميد ضياييپرور
دانشآموخته علوم ارتباطات اجتماعي
از زمان شروع رسمي ورود كرونا به ايران يعني 30 بهمن 1398 كه خبر رسمي فوت دو بيمار بر اثر ابتلا به ويروس كرونا در قم منتشر شد تا كنون، بستر فضاي مجازي كشور شاهد فراز و نشيبهاي متعددي بوده است. بهگونهاي كه ميتوان گفت رويكرد مردم و دولت به اين فضا، بيشتر از گذشته و به نحو چشمگيري افزايش داشته است.
طي اين مدت، وابستگي ايرانيها و به تبع آن سازمانها، دستگاهها و دانشگاههاي ايران به فضاي مجازي نيز عميق و وسيعتر شد. بهگونهاي كه مثلا سيستم آموزش وپرورش كشور وابسته به پلتفرمي اجتماعي به نام شاد بر بستر تلفن همراه شد و دانشگاهها راهي جز تداوم آموزشها به صورت آنلاين با سيستمهاي نرم افزاري نيافتند.
در مجموع اين ويروس باعث شده تا تاثيرات منفي و مثبت فراواني بر وضعيت فضاي مجازي ايران و تجربه زيست اجتماعي مردم ايران در اين فضا داشته باشد.
برخي تاثيرات مثبت كرونا بر وضعيت فضاي مجازي ايران عبارتند از: تقويت راهكار دوركاري از طريق فضاي مجازي در دولت و دستگاههاي دولتي و شركتهاي بخش خصوصي، ايجاد زمينه قوي براي همكاري نيروهاي متخصص با شركتها و پروژههاي بينالمللي، توجه بيشتر دولت به پلتفرمها و پيامرسانهاي داخلي، ايجاد مشاغل متعدد ناشي از توسعه دوركاري از طريق ويدئوكنفرانس (كسبوكارهاي مرتبط با موبايل و كامپيوتر و دوربين و فروش پهناي باند)، استفاده و توسعه حداكثري پلتفرمهاي VOD، توجه به سامانههاي آموزش از راه دور در دانشگاهها و مراكز آموزشي از مدرسه تا دانشگاه، تقويت فعاليت سامانههاي فروش ديجيتال كتاب در كشور، ارايه خدمات آنلاين و تورهاي مجازي توسط نمايشگاهها، اماكن ميراثي و تاريخي و فرهنگي و گردشگري، ايجاد سبك زندگي جديد اجتماعي مبتني بر فناوريهاي اطلاعاتي.
برخي تاثيرات منفي كرونا بر وضعيت فضاي مجازي ايران عبارتند از: وابستگي شديدتر كاربران ايراني به پلتفرمها و پيامرسانهاي خارجي، تحميل هزينههاي مضاعف بهخاطر فيلتر بودن پيامرسانها و رسانههاي اجتماعي اصلي جهاني در ايران، توسعه اخبار جعلي از طريق فضاي مجازي، نبود پيوست رسانهاي كرونا، ضعف سامانههاي ملي مرتبط با كرونا در بستر فضاي مجازي، ضعف عملكرد كميته اطلاعرساني ستاد كرونا در فضاي مجازي.
پيامدهاي بلندمدت “هنجارهاي جديد” بر حرفه روابطعمومي
فيليپ بورمانس
رئيس انجمن بينالمللي روابطعمومي
هر كسي به شكلي تحت تاثير همهگيري اخير قرار گرفته است و برخي كشورها توانستهاند اين بحران را به شكل بسيار خوبي مديريت كنند. من اخيرا از ماموريتم از طرف سازمان بهداشت جهاني به آسيا بازگشتهام و در آنجا مشاهده كردم كه برخي كشورهاي آسيايي عملكرد فوقالعادهاي در برخورد با همهگيري كوويد-19 از خود نشان دادهاند.
اين كشورها توانستهاند پيامدهاي منفي همهگيري را به ميزان قابل توجهي كاهش دهند حال آنكه برخي ديگر از كشورها در اقصي نقاط جهان بيشتر نظارهگر تاثيرگذاري همهگيري و اين ويروس ناشناخته بودند و شاهد آن بودند كه اين ويروس چگونه و تا چه حد بر نحوه كار كردن مردم تاثير گذاشته است. يكي از مصاديق اين تاثيرگذاري ويروس را ميتوان در همينجا كه من با شما به صورت مجازي صحبت ميكنم مشاهده نمود كه باعث شده در برخي كشورها افراد به صورت صددرصد از راه دور با هم در ارتباط باشند.
علاوه بر اين، همهگيري موجب شده تا فقط يك سري سازمانهاي سيال و چابك بتوانند مدلهاي كاري خود را با تغيير و تحولات به وجود آمده در صنعت روابطعمومي تطبيق دهند. همچنين ما شاهد اين بودهايم كه در دوران همهگيري، افراد از روشهاي كاري ناهمگون و غيرهمسويي، چه در درون و چه بيرون از سازمان، براي پيشبرد اهداف كاريشان استفاده كردند.
ما همچنين شاهد افزايش اهميت و جايگاه ارتباطات جهاني و محلي و ارتباطات جهان محلي بوديم كه شايد در نگاه اول براي شما يك واژه عجيب و ناشناخته به نظر برسد اما چنين ارتباطاتي واقعيت دارند و در دوران همهگيري بر اهميت آنها افزوده شده است چرا كه در اين دوره يك سري رهنمونها و دستورالعملهاي جهاني و فراگير براي مقابله هر چه بهتر با اين ويروس ناشناخته و نحوه برقراري ارتباطات بين سازمانها در اين زمينه گسترش پيدا كرد و دستورالعملهاي مديريتي و اجرايي متعددي در سطح جهان منتشر شد كه بسيار حياتي و كليدي بودند و در اين زمان، ما با تركيبي از برنامههاي ارتباطي جهاني و محلي مواجه بوديم كه نه كاملا و صددرصد جهاني بودند و نه به طور كامل محلي…