کتاب “استانداردهای تشریفات” تألیف دکتر احمد یحیایی ایلهای به همت انتشارات کارگزار روابطعمومی در 306 صفحه منتشر شد.
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:
استانداردها حداقلهای کیفیت هستند نه حداکثرها.
استاندارد میگوید: کجا هستید؟ کجا باید بروید؟
استانداردها:
سازمان ها را نظاممند میکند.
مدیران را هدفمند میکند.
کارکنان را کارآمد و اثربخش میکند.
آسیبشناسی مدیریت تشریفات چند واقعیت را برای ما روشن میکند:
اول اینکه علیرغم سوابق طولانی تشریفات در ایران همچون سوابق وزارت امور خارجه در امور تشریفاتی و تاسیس هتل های پنج ستاره با بیش از نیم قرن، ادبیات علمی تشریفات در ایران پیشرفت کافی نداشته است.
دوم اینکه منابع حرفهای و کافی و کاربردی در زمینه تشریفات ترجمه و تالیف نشده است.
سوم اینکه بخش قابل توجهی از مدیران و کارکنان مراکز تشریفاتی (بخصوص مدیران) تخصص مرتبط ندارند و همچنین آموزش های بدو خدمت و ضمن خدمت را پیگیری نمیکنند.
چهارم اینکه منابع کاربردی حوزه تشریفات که نگاشته شده است از حداقل پشتوانه و مبناهای علمی برخوردار است.
با روشن شدن چنین واقعیتی و با احترام تمام به همه کارگزاران و متخصصان تشریفات (که نتیجه تلاش های پیوسته آنان، روشن ماندن چراغ ادبیات تشریفات است) بایستی ابراز کرد که پیشرفت تشریفات در ایران منوط به کوششی بیشتر در حوزه علمی و توسعه فعالیت های کیفی است.
دنیایی که سودآوری و نتیجه گیری فعالیت های سازمانی نه به تعداد تولید است و نه به تعداد نیروی انسانی؛ بلکه پیشرفت سازمان ها و جوامع به بهره گیری از منابع انسانی کیفی و بکارگیری استانداردهای حرفه ای است. چرا که استانداردهای حرفهای کمک میکند تا کارکنان در انجام امور هماهنگ شده و با اهدافی یکسان به نتایجی مشخص دست یابند.
تشریفات نیز از این قاعده مستثنی نیست زیرا طراحی و تدوین چنین سازوکارهایی می تواند کیفیت فعالیتها را ارتقا بخشیده و سوءبرداشت ها از وظایف و عملکرد کارگزاران تشریفات را کاهش دهد.
“استانداردهای تشریفات” با چنین رویکردی و در جهت بهبود انجام امور تشریفات در ایران به رشته تحریر در آمده است.
همچنین20 سال سابقه مشاوره، آموزش و پژوهش در زمینه تشریفات و ارتباطات، اینجانب را برای تدوین چنین استانداردی پشتیبانی کرده است.
عنوان کتاب: استانداردهای تشریفات
نویسنده: دکتر احمد یحیایی ایلهای
تهیه و تدوین: انتشارات کارگزار روابطعمومی
ویرایش: زهرا بابازادهگان
حروفچین و صفحه آرا: غلامحسن بابازادهگان
انتشارات: کارگزار روابط عمومی
تلفن پخش: 09121938419- 66943670 (021)
فهرست مطالب
مقدمه
بخش اول: اصول تشریفات
فصل اول: تشریفات چیست؟
فصل دوم: قانون طلایی تشریفات
فصل سوم: اصول راهبردی تشریفات
فصل چهارم: اصول کاربردی تشریفات
فصل پنجم: مراحل اجرایی مدیریت تشریفات
بخش دوم: تشریفات ارتباطات غیرکلامی
فصل ششم: تشریفات ارتباطات غیرکلامی
فصل هفتم: تشریفات زبان بدن
فصل هشتم: تشریفات لباس پوشیدن
بخش سوم: تشریفات ارتباطات کلامی
فصل نهم: تشریفات ارتباط کلامی
فصل دهم: تشریفات سلام و احوالپرسی
فصل یازدهم: تشریفات معرفی
فصل دوازدهم: تشریفات مکالمه تلفنی
فصل سیزدهم: تشریفات گفتن و شنیدن انتقاد
فصل چهاردهم: تشریفات سخنرانی
فصل پانزدهم: تشریفات خداحافظی
بخش چهارم: تشریفات مهمانی
فصل شانزدهم: تشریفات مهمانی رفتن
فصل هفدهم: تشریفات میزبانی
فصل هجدم: تشریفات خوردن
فصل نوزدهم: تشریفات نوشیدن
فصل بیستم: تشریفات انواع مهمانی
بخش پنجم: اقدامات تشریفاتی
فصل بیست و یکم: تشریفات سرود ملی
فصل بیست و دوم: تشریفات پرچم ملی
فصل بیست و سوم: تشریفات کارت
فصل بیست و چهارم: تشریفات گل
فصل بیست و پنجم: تشریفات عکس
فصل بیست و ششم: تشریفات هدیه
فصل بیست و هفتم: تشریفات جایزه
بخش ششم: مراسم تشریفاتی
فصل بیست و هشتم: انواع مراسم تشریفاتی
فصل بیست و نهم: تشریفات تقدم
فصل سی ام: تشریفات افتتاحیه
فصل سی و یکم: تشریفات سفر خارجی
فصل سی و دوم: تشریفات برنامه تفریحی مهمانان
فصل سی و سوم: تشریفات یادبود
فصل سی و چهارم: تشریفات امضای قرارداد