استانداردهای تشریفات

کتاب “استانداردهای تشریفات” تألیف دکتر احمد یحیایی ایله‌ای به همت انتشارات کارگزار روابط‌عمومی در 306 صفحه منتشر شد.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:

استانداردها حداقل‌های کیفیت هستند نه حداکثرها.
استاندارد می‌گوید: کجا هستید؟ کجا باید بروید؟

استانداردها:
سازمان ها را نظام‌مند می‌کند.‌
مدیران را هدفمند می‌کند.
کارکنان را کارآمد و اثربخش می‌کند.

آسیب‌شناسی مدیریت‏ تشریفات چند واقعیت را برای ما روشن می‌کند:
اول اینکه علیرغم سوابق طولانی تشریفات در ایران همچون سوابق وزارت امور خارجه در امور تشریفاتی و تاسیس هتل های پنج ستاره با بیش از نیم قرن، ادبیات علمی تشریفات در ایران پیشرفت کافی نداشته است.

دوم اینکه منابع حرفه‌ای و کافی و کاربردی در زمینه تشریفات ترجمه و تالیف نشده است.

سوم اینکه بخش قابل توجهی از مدیران و کارکنان مراکز تشریفاتی (بخصوص مدیران) تخصص مرتبط ندارند و همچنین آموزش های بدو خدمت و ضمن خدمت را پیگیری نمی‌کنند.

چهارم اینکه منابع کاربردی حوزه تشریفات که نگاشته شده است از حداقل پشتوانه و مبناهای علمی برخوردار است.

با روشن شدن چنین واقعیتی و با احترام تمام به همه کارگزاران و متخصصان تشریفات (که نتیجه تلاش های پیوسته آنان، روشن ماندن چراغ ادبیات تشریفات است) بایستی ابراز کرد که پیشرفت تشریفات در ایران منوط به کوششی بیشتر در حوزه علمی و توسعه فعالیت های کیفی است.

دنیایی که سودآوری و نتیجه ‏گیری فعالیت های سازمانی نه به تعداد تولید است و نه به تعداد نیروی انسانی؛ بلکه پیشرفت سازمان ها و جوامع به بهره ‏گیری از منابع انسانی کیفی و بکارگیری استانداردهای حرفه ‏ای است. چرا که استانداردهای حرفه‌ای کمک می‌کند تا کارکنان در انجام امور هماهنگ‏ شده و با اهدافی یکسان به نتایجی مشخص دست یابند.

تشریفات نیز از این قاعده مستثنی نیست زیرا طراحی و تدوین چنین سازوکارهایی می ‏تواند کیفیت فعالیتها را ارتقا بخشیده و سوء‏برداشت ها از وظایف و عملکرد کارگزاران تشریفات را کاهش دهد.

“استانداردهای تشریفات” با چنین رویکردی و در جهت بهبود انجام امور تشریفات در ایران به رشته تحریر در آمده است.

همچنین20 سال سابقه مشاوره، آموزش و پژوهش در زمینه تشریفات و ارتباطات، اینجانب را برای تدوین چنین استانداردی پشتیبانی کرده است.

عنوان کتاب: استانداردهای تشریفات
نویسنده: دکتر احمد یحیایی ایله‌ای
تهیه و تدوین: انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
ویرایش: زهرا بابازاده‏‌گان
حروفچین و صفحه آرا: غلامحسن بابازاده‌گان
انتشارات: کارگزار روابط ‏عمومی
تلفن پخش: 09121938419- 66943670 (021)

فهرست مطالب

مقدمه
بخش اول: اصول تشریفات

فصل اول: تشریفات چیست؟
فصل دوم: قانون طلایی تشریفات
فصل سوم: اصول راهبردی تشریفات
فصل چهارم: اصول کاربردی تشریفات
فصل پنجم: مراحل اجرایی مدیریت تشریفات

بخش دوم: تشریفات ارتباطات غیرکلامی

فصل ششم: تشریفات ارتباطات غیرکلامی
فصل هفتم: تشریفات زبان بدن
فصل هشتم: تشریفات لباس پوشیدن

بخش سوم: تشریفات ارتباطات کلامی

فصل نهم: تشریفات ارتباط کلامی
فصل دهم: تشریفات سلام و احوالپرسی
فصل یازدهم: تشریفات معرفی
فصل دوازدهم: تشریفات مکالمه تلفنی
فصل سیزدهم: تشریفات گفتن و شنیدن انتقاد
فصل چهاردهم: تشریفات سخنرانی
فصل پانزدهم: تشریفات خداحافظی

بخش چهارم: تشریفات مهمانی

فصل شانزدهم: تشریفات مهمانی رفتن
فصل هفدهم: تشریفات میزبانی
فصل هجدم: تشریفات خوردن
فصل نوزدهم: تشریفات نوشیدن
فصل بیستم: تشریفات انواع مهمانی

بخش پنجم: اقدامات تشریفاتی

فصل بیست و یکم: تشریفات سرود ملی
فصل بیست و دوم: تشریفات پرچم ملی
فصل بیست و سوم: تشریفات کارت
فصل بیست و چهارم: تشریفات گل
فصل بیست و پنجم: تشریفات عکس
فصل بیست و ششم: تشریفات هدیه
فصل بیست و هفتم: تشریفات جایزه

بخش ششم: مراسم تشریفاتی

فصل بیست و هشتم: انواع مراسم تشریفاتی
فصل بیست و نهم: تشریفات تقدم
فصل سی ام: تشریفات افتتاحیه
فصل سی و یکم: تشریفات سفر خارجی
فصل سی و دوم: تشریفات برنامه تفریحی مهمانان
فصل سی و سوم: تشریفات یادبود
فصل سی و چهارم: تشریفات امضای قرارداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *