استانداردهای تشریفات

کتاب “استانداردهای تشریفات” تألیف دکتر احمد یحیایی ایلهای به همت انتشارات کارگزار روابطعمومیدر 306 صفحه منتشر شد.
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:
استانداردها حداقلهای کیفیت هستند نه حداکثرها.
استاندارد میگوید: کجا هستید؟ کجا باید بروید؟
استانداردها:
سازمانها را نظاممند میکند.
مدیران را هدفمند میکند.
کارکنان را کارآمد و اثربخش میکند.
آسیبشناسی مدیریت تشریفات چند واقعیت را برای ما روشن میکند:
اول اینکه علیرغم سوابق طولانی تشریفات در ایران همچون سوابق وزارت امور خارجه در امور تشریفاتی و تاسیس هتلهای پنج ستاره با بیش از نیم قرن، ادبیات علمیتشریفات در ایران پیشرفت کافی نداشته است.
دوم اینکه منابع حرفهای و کافی و کاربردی در زمینه تشریفات ترجمه و تالیف نشده است.
سوم اینکه بخش قابل توجهی از مدیران و کارکنان مراکز تشریفاتی (بخصوص مدیران) تخصص مرتبط ندارند و همچنین آموزشهای بدو خدمت و ضمن خدمت را پیگیری نمیکنند.
چهارم اینکه منابع کاربردی حوزه تشریفات که نگاشته شده است از حداقل پشتوانه و مبناهای علمیبرخوردار است.
با روشن شدن چنین واقعیتی و با احترام تمام به همه کارگزاران و متخصصان تشریفات (که نتیجه تلاشهای پیوسته آنان، روشن ماندن چراغ ادبیات تشریفات است) بایستی ابراز کرد که پیشرفت تشریفات در ایران منوط به کوششی بیشتر در حوزه علمیو توسعه فعالیتهای کیفی است.
دنیایی که سودآوری و نتیجه گیری فعالیتهای سازمانی نه به تعداد تولید است و نه به تعداد نیروی انسانی؛ بلکه پیشرفت سازمانها و جوامع به بهره گیری از منابع انسانی کیفی و بکارگیری استانداردهای حرفه ای است. چرا که استانداردهای حرفهای کمک میکند تا کارکنان در انجام امور هماهنگ شده و با اهدافی یکسان به نتایجی مشخص دست یابند.
تشریفات نیز از این قاعده مستثنی نیست زیرا طراحی و تدوین چنین سازوکارهایی میتواند کیفیت فعالیتها را ارتقا بخشیده و سوءبرداشتها از وظایف و عملکرد کارگزاران تشریفات را کاهش دهد.
“استانداردهای تشریفات” با چنین رویکردی و در جهت بهبود انجام امور تشریفات در ایران به رشته تحریر در آمده است.
همچنین20 سال سابقه مشاوره، آموزش و پژوهش در زمینه تشریفات و ارتباطات، اینجانب را برای تدوین چنین استانداردی پشتیبانی کرده است.
عنوان کتاب: استانداردهای تشریفات
نویسنده: دکتر احمد یحیایی ایلهای
تهیه و تدوین: انتشارات کارگزار روابطعمومی
ویرایش: زهرا بابازادهگان
حروفچین و صفحه آرا: غلامحسن بابازادهگان
انتشارات: کارگزار روابط عمومی
تلفن پخش: 09121938419- 66943670 (021)
فهرست مطالب
مقدمه
بخش اول: اصول تشریفات
فصل اول: تشریفات چیست؟
فصل دوم: قانون طلایی تشریفات
فصل سوم: اصول راهبردی تشریفات
فصل چهارم: اصول کاربردی تشریفات
فصل پنجم: مراحل اجرایی مدیریت تشریفات
بخش دوم: تشریفات ارتباطات غیرکلامی
فصل ششم: تشریفات ارتباطات غیرکلامی
فصل هفتم: تشریفات زبان بدن
فصل هشتم: تشریفات لباس پوشیدن
بخش سوم: تشریفات ارتباطات کلامی
فصل نهم: تشریفات ارتباط کلامی
فصل دهم: تشریفات سلام و احوالپرسی
فصل یازدهم: تشریفات معرفی
فصل دوازدهم: تشریفات مکالمه تلفنی
فصل سیزدهم: تشریفات گفتن و شنیدن انتقاد
فصل چهاردهم: تشریفات سخنرانی
فصل پانزدهم: تشریفات خداحافظی
بخش چهارم: تشریفات مهمانی
فصل شانزدهم: تشریفات مهمانی رفتن
فصل هفدهم: تشریفات میزبانی
فصل هجدم: تشریفات خوردن
فصل نوزدهم: تشریفات نوشیدن
فصل بیستم: تشریفات انواع مهمانی
بخش پنجم: اقدامات تشریفاتی
فصل بیست و یکم: تشریفات سرود ملی
فصل بیست و دوم: تشریفات پرچم ملی
فصل بیست و سوم: تشریفات کارت
فصل بیست و چهارم: تشریفات گل
فصل بیست و پنجم: تشریفات عکس
فصل بیست و ششم: تشریفات هدیه
فصل بیست و هفتم: تشریفات جایزه
بخش ششم: مراسم تشریفاتی
فصل بیست و هشتم: انواع مراسم تشریفاتی
فصل بیست و نهم: تشریفات تقدم
فصل سی ام: تشریفات افتتاحیه
فصل سی و یکم: تشریفات سفر خارجی
فصل سی و دوم: تشریفات برنامه تفریحی مهمانان
فصل سی و سوم: تشریفات یادبود
فصل سی و چهارم: تشریفات امضای قرارداد
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
کاربردهای مختلف کتابها در روابطعمومی
8 بازدید
-
کتاب «مدیریت روابطعمومی دولتی» منبع ارزشمندی برای متخصصان و مدیران دولتی
28 بازدید
-
سمینار کاربردهای هوش مصنوعی در روابطعمومی از منظر تصویر
40 بازدید
-
سالنامه تخصصی روابطعمومی ایران ویژه «روابطعمومی و فرصتهای هوش مصنوعی مولد» منتشر میشود
25 بازدید
-
اهميت آشنایی هوش مصنوعی مولد برای همه و پاسخ كوتاه به چند سوال در حوزه روابطعمومی
42 بازدید
-
دومین فراخوان برای شرکت در نخستین نظرسنجی «بررسی وضعیت هوش مصنوعی در روابطعمومی ایران»
40 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید