برگزاری جشنواره روابط عمومی های برتر با هدف استانداردسازی فعاليت های روابط عمومی
با هدف استانداردسازي فعاليتهاي روابط عمومي
برگزاري جشنواره روابط عموميهاي برتر
نشانگر احترام به ايدههاي برتر صنعت روابط عمومي است
اشاره
از جمله روشهاي سنجش ميزان توسعه يافتگي و پيشرفت نهاد روابط عمومي در کشور، برگزاري جشنواره روابط عموميهاي برتر ايران است که در فضاي رقابتي سالم ايجاد شده، آثار توليدي و عملکرد روابط عمومي در بوته آزمايش و نقد قرار گرفته و ضمن آن که مجموعه توانمنديها و ظرفيتهاي روابط عمومي کشور زير يک چتر واحد قرار مي گيرند، نمايه اي کلي از آخرين وضعيت سير تحولات و پيشرفتهاي اين نهاد به دست مي دهد.
نهم آبان ماه سال 1390 روزي است که روابط عموميهاي شرکت کننده در جشنواره روابط عموميهاي برتر که توسط موسسه کارگزار روابط عمومي با همکاري اساتيد دانشگاههاي معتبر کشور و سازمانهاي جريان ساز در حوزه روابط عمومي معرفي مي شوند. براي شناخت بيشتر از چگونگي برگزاري اين جشنواره و آشنايي با بخشهاي مختلف گفت و گويي با مهدي باقريان دبير جشنواره روابط عموميهاي برتر انجام شده است که از نظر مي گذرد:
پيش از هر چيز لطفا در مورد اهداف برگزاري جشنواره و نقش و تاثيرات اين رويداد مهم حوزه روابط عمومي بحث کنيد
باقريان: معرفي فعاليتها و الگوهاي برتر روابط عمومي و کمک به رشد کمي و کيفي وافزايش اثربخشي فعاليتها و برنامههاي روابط عمومي از مهم ترين اهداف برگزاري جشنواره است. علاوه بر اين تقويت فرهنگ تحقيق و برنامه ريزي هدفمند در حوزه روابط عمومي، ايجاد محيط علمي و آموزشي براي بازآموزي کارگزاران روابط عمومي و بررسي و ارايه راهکارهاي جديد و تجربههاي موفق در عرصه روابط عمومي از ديگر اهداف به شمار مي رود و از سويي ديگر در اين جشنواره فعاليتهاي علمي و تخصصي کارگزاران روابط عمومي و ايجاد انگيزه براي فعاليتهاي حرفه اي هدفمند در آنان ارج گذاري مي شود ضمن آن که منجر به شناسايي و معرفي استعدادها و توانمنديهاي تخصصي و حرفه اي کارگزاران روابط عمومي در فضاي رقابتي سالم و با نشاط ايجاد شده ميان روابط عموميها مي شود.
جشنواره روابط عموميهاي برتر در چه بخشهايي برگزار مي شود؟
باقريان: آثار جشنواره روابط عموميهاي برتر و قدرداني از پيشگامان روابط عمومي کشور در حوزه رقابتي در چهار بخش پذيرفته، ارزيابي و مورد تقدير قرار مي گيرند.
در بخش ويژه نشان روابط عمومي که همان جايزه ويژه موسسه کارگزار روابط عمومي است به افراد، سازمانها و روابط عموميهايي تعلق خواهد گرفت كه با حمايتهاي مادي و معنوي خود موجب تسهيل در اجراي برنامههاي جمعي روابط عمومي و در نتيجه اعتلاي روابط عمومي در ايران شده اند.
علاوه بر اين جايزه ويژه سال نيز به روابط عموميهايي که در نوآوري، توليد يک ايده و يا يک عملکرد مديريتي، ايجاد بسترهاي حقوقي و ساختارهاي تخصصي، پاسداري از استانداردهاي حرفه اي، تکريم شعور و آگاهي مردم فعاليتهاي موثري داشته اند، اهدا مي شود. اهدا اين جايزه، نشانگر احترام به ايدههاي برتر در حوزه صنعت و هنر روابط عمومي است.
جايزه برگزيده بهترين روابط عمومي نيز به روابط عموميهايي تعلق خواهد گرفت که بالاترين امتياز را در مجموع آثار برگزيده در جشنواره دريافت کرده باشند.
در بخش اصلي جشنواره بيشتر به آثار و فنون ارايه شده توسط روابط عموميها مربوط مي شود. لطفا در مورد جوايز مربوط به اين بخش بحث کنيد.
باقريان: جايزه برگزيده بهترين پژوهش، بهترين ارتباط رسانه اي، بهترين ارتباط مردمي، بهترين ارتباط درون سازماني، بهترين ارتباط الکترونيکي، بهترين تبليغات و بازاريابي و انتشارات در زمره بخش اصلي جشنواره قرار مي گيرند.
پژوهشهاي برتر و انتخاب اثر برتر در اين بخش شامل چه مواردي است؟
باقريان: مجموعه فعاليتهايي که به منظور جهت دهي و بهبود مستمر فعاليتهاي سازمان و
روابط عمومي صورت مي گيرد؛ شامل: آسيب شناسي فعاليتهاي روابط عمومي، نظرسنجي، اثرسنجي، تحليل محتوا، برنامه ريزي و نظارت و ارزيابي، تدوين دستورالعملها، تحليل پيام و محتواي يک فعاليت و تدوين آيين نامهها و غيره در بوته ارزيابي قرار مي گيرد و به برترين پژوهش، جايزه اهدا مي شود.
در بخش جايزه برگزيده بهترين ارتباط رسانه اي مبناي ارزيابي فعاليتهاي روابط عموميها چيست؟
باقريان: مجموعه فعاليتهاي رسانه اي در باره يک رويداد شامل پيش بيني آن، فرصتها و تهديدهاي مورد نظر مي باشد. به عنوان نمونه تمام اخبار، جوابيه، گزارش، مصاحبه، نشست مطبوعاتي، وغيره که در حيطه اطلاع رساني و تنوير افکارعمومي در مورد با يک اتفاق يا رويداد اجرا شده است، در معرض ارزيابي و تقدير قرار مي گيرد. در اين بخش هفت جايزه با عناوين جايزه برگزيده بهترين ارتباط رسانه اي، جايزه برگزيده بهترين پژوهش رسانه اي، جايزه برگزيده بهترين طرح و کمپين رسانه اي و اطلاع رساني، جايزه برگزيده بهترين تور رسانه اي، جايزه برگزيده بهترين پايگاه اطلاع رساني، جايزه برگزيده بهترين طرح آگاه سازي، آماده سازي و همراه سازي رسانه اي، جايزه برگزيده بهترين بانک اطلاعاتي مخاطبين در نظر گرفته شده است.
براي انتخاب بهترين ارتباط مردمي چه برنامههايي مورد ارزيابي واقع مي شوند؟
باقريان: مجموعه برنامههايي که در چارچوب ارتباط با مردم و مخاطبان سازمان، برنامه ريزي و اجرا شده است، شامل: نظام دريافت پيشنهادها، برنامه ريزي و اجراي ملاقاتهاي مردمي، تلفن گويا، صندوق صوتي، و ساير روشها و فنون جديد ارتباطات مردمي، در معرض داوري و تقدير قرار مي گيرد.
در حوزه سنجش ارتباطات درون سازماني روابط عموميها در اين جشنواره چه بخشي در نظر گرفته شده است؟
باقريان: اهداي جايزه برگزيده بهترين ارتباط درون سازماني به همين منظور در نظر گرفته شده است. اين بخش شامل فعاليتهاي درون سازماني روابط عموميها براي ايجاد زمينه و بستر مناسب براي تبادل و اشتراك تجربيات بين كاركنان و سازمان خواهد بود. برگزاري جلسات مديريت با کارکنان، تريبون آزاد، نظام دريافت پيشنهادها، و امثال آن، ارزيابي و جوايزي به برترينها اهدا مي شود.
از جمله رويکردهاي نوين در عرصه فعاليتهاي روابط عموميها بخش ارتباطات الکترونيک است. در اين حوزه جشنواره چه برنامه اي را به اجرا مي گذارد؟
باقريان: جايزه برگزيده بهترين ارتباط الکترونيکي در جشنواره مورد نظر است. اين بخش، مجموعه فعاليتهاي الکترونيکي روابط عموميها از جمله تکنولوژيهاي کاربردي، رسانههاي جديد و روابط عمومي2 (PR2.0) را در بر مي گيرد. وب سايت، وبلاگ، پادکست، ويدئوکست، اينترانت، ويدئوکنفرانس، کيوسکهاي اطلاع رساني، پيامک، مالتي مديا، تابلوهاي الکترونيکي، خبرنامه الکترونيکي، نظرسنجي الکترونيکي، و موارد مشابه، در اين بخش ارزيابي مي شوند و از برترينها تقدير خواهد شد.
براي اهداي جايزه برگزيده بهترين تبليغات و بازاريابي کدام بخش از فعاليتهاي روابط عموميها مورد سنجش قرار مي گيرند؟
باقريان: اين بخش شامل تمامي فعاليتهاي بازاريابي، تبليغاتي، اطلاعرساني و روابط عمومي است كه ميتواند يك بنگاه اقتصادي را به بعضي از اهداف خود نزديك کند و موجب رضايت مشتري، شهرت، سود و فروش بيشتر شود. شامل: برگزاري نمايشگاه، رويدادهاي ويژه، جشنوارهها، مسابقات، تورهاي تبليغاتي، فيلم، کمپين تبليغاتي، مستندسازي فعاليتها، و امثال آن، ارزيابي و جوايزي به برترينها اهدا مي شود.
آثار روابط عموميها در حوزه انتشارات که در اين جشنواره مورد ارزيابي قرار مي گيرند کدام است؟
باقريان: در اين بخش جايزه برگزيده بهترين کتاب روابط عمومي و بهترين بروشور اهدا مي شود. فرآيند اقدامات و فعاليتهاي روابط عمومي مانند توليد و چاپ کتاب و کارنامه عملکرد، راه اندازي آرشيو الکترونيکي، آرشيوهاي مکتوب، اخبار، مقالات و تصاوير و همچنين جايزه برگزيده بهترين بروشور روابط عمومي در بخش اصلي جشنواره قرار دارد.
فعالان روابط عمومي کشور در سه سطح بهترين حامي، بهترين مدير و بهترين کارشناس مورد ارزيابي قرار مي گيرند در مورد نحوه انتخاب بهترين حامي روابط عمومي صحبت کنيد؟
باقريان: جايزه برگزيده بهترين مدير حامي روابط عمومي شامل مجموعه فعاليتها و تلاشهايي که مديران ارشد سازمانها و شرکتهاي دولتي و خصوصي براي تقويت و توسعه همه جانبه واحدها و ادارات روابط عمومي انجام داده اند.
کمک به تعيين چارچوب فعاليت روابط عموميها، تعيين ساختار نوين براي
روابط عموميها، نظام مند كردن انتصاب مديران روابط عمومي، تدوين برنامه ساليانه كاري، اختصاص بودجه مناسب، اجراي سياستهاي اطلاع رساني دولت، همكاري با رسانههاي جمعي، پاسخگويي شفاف و واقعي به شبهات و ابهامها، ايجاد حسن رابطه بين كاركنان و مسئولان دستگاه مربوطه، مديريت پايگاههاي اطلاع رساني الكترونيك و افكار سنجي از
ملاکها و ويژگيهاي اصلي انتخاب يک مدير حامي روابط عمومي است.
ملاکهاي ارزيابي براي انتخاب بهترين مدير روابط عمومي کدام است؟
باقريان: مجموعه فعاليتها و تلاشهايي که مديران روابط عمومي براي تقويت ساختار
روابط عمومي از داخل و خارج سازمان انجام داده اند مورد ملاک است. سازماندهي و تشکيلات، بودجه و اعتبارات، تقويت منابع انساني، ارتباط و مشاوره به مديريت، جذب امکانات، نوآوري و خلاقيت از جمله اين اقدامات است. همچنين شامل: برنامه ريزي، نظارت و ارزيابي از قبيل برنامه موضوعي يا کار برنامه اي، برنامه سالانه يا راهبردي، توانمندسازي از قبيل تدوين برنامههاي مدون آموزشي، تدوين برنامههاي ايجاد انگيزشي، تدوين ساختار مصوب سازماني، تدوين دستورالعملها، و غيره.
لطفا در مورد جايزه برگزيده بهترين کارشناس روابط عمومي بحث کنيد.
باقريان: نوآوري، رويارويي با چالشها، برقراري روابط دو جانبه و سودمند ميان يک سازمان و گروههاي مخاطب، قدرت برنامه ريزي و ابتکار شغلي از ويژگيهاي اصلي يک کارشناس برتر
روابط عمومي است.
جشنواره روابط عمومي برتر در چه سطحي برگزار مي شود؟
باقريان: تمامي روابط عموميهاي وزارتخانهها، سازمانها، موسسات دولتي و غيردولتي و اشخاص حقيقي و حقوقي را در برمي گيرد.
انتخاب و داوري آثار چگونه است؟
باقريان: انتخاب و معرفي آثار جشنواره توسط گروهي از اساتيد، صاحب نظران و کارشناسان با تجربه روابط عمومي و ارتباطات صورت خواهد گرفت.
در اين جشنواره آيا جايزه ويژه و خاصي را در نظر داريد که مرتبط با رويدادها و مسايل جاري ايران و جهان باشد؟
باقريان: بله، با اعتقاد بر اين که عرصه روابط عمومي کشور در فعاليتهاي انجام گرفته شده از اين جشنواره متاثر و مرتبط با رويدادها و وقايع جاري کشور و جهان است، عملکرد روابط عموميها در حوزه مسايل فراتر از رسالتهاي سازماني مورد ارزيابي قرار مي گيرد. در سال جاري مقوله بيداري اسلامي در خاورميانه و شمال آفريقا و نقش و تاثير روابط عموميها و عملکرد آنها در اين حوزه مورد مداقه قرار گرفت. بهره گيري روابط عموميها از ابزارها و فنوني که در اختيار داشته و به ويژه در چرخه نظام اطلاع رساني خود به اين موضوع پرداخته و تاثيرگذاري مي کنند، منتج به آن شد تا در اين جشنواره جايزه ويژه بيداري اسلامي را در نظر بگيريم.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
بزرگداشت روز ملی ارتباطات و روابطعمومی برگزار شد
47 بازدید
-
فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابطعمومی ایران»
70 بازدید
-
فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابطعمومی
72 بازدید
-
روابطعمومی؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز
84 بازدید
-
گزارش تصویری نوزدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران
171 بازدید
-
نخستین «اجلاس ملی مدیران روابطعمومی» برگزار میشود
83 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید