بیانیه هیئت داوران جشنواره روابط عمومی های برتر ایران
برگزاری جشنواره روابط عمومیهای برتر ایران در کنار برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومیایران جای بسی خوشوقتی و تقدیر است. فراهم کردن بستری مناسب برای ایجاد فضایی سالم که در آن روابط عمومیهای کشور اعم از دولتی و غیردولتی بتوانند آثار و عملکرد یک ساله خود را در معرض قضاوت قرار دهند جدای از رتبه بندیها و امتیازهای کسب شده، بیانگر میزان رشد و شکوفایی نهاد روابط عمومیدر ایران اسلامیاست.
ارایه الگوهای موفق و استاندارسازی فعالیتها و همچنین قرار گرفتن فعالیتهای روابط عمومیدر مسیری که معیارها و شرایط جشنواره در قالب فراخوان به آنها عرضه میدارد، در توع خود موید قوت و پررنگ بودن بعد آموزشی جشنواره است.
هیئت داوران جشنواره روابط عمومیهای برتر ایران ضمن تقدیر از تمامیشرکت کنندگان، قبل از اعلام نهایی فهرست آثار منتخب، ضرورت طرح و بیان دیدگاههایی که همگی آنها در راستای ارتقا و تعالی هر چه بیشتر روابط عمومیهای کشور است را مورد تاکید قرار داده لازم میداند مواردی چند را به اطلاع دست اندرکاران پرتلاش حوزه روابط عمومیاعلام دارد.
برای بررسی بیش از 1200 اثری که از سوی 120 روابط عمومیبخش دولتی و غیردولتی کشور ارسال شد، هیئت داوران پس از تشکیل کمیتههای مربوط به هر بخش بر اساس ملاکها و شاخصهای در نظر گرفته شده به بررسی آثار پرداخت و در بخش پژوهش و افکارسنجی و ارتباطات درون سازمان نیز ارزیابیها نشان دهنده رشد کمیو کیفی فعالیتهای این حوزه است. بهره گیری از ابزارها و تکنیکهای جدید به شکل خلاقانه و همراه با نوآوری شمایل جدیدی در حوزه ارتباطات درون سازمانی را ایجاد کرده که منجر به تقویت هویت سازمانی و ایجاد انگیزه کاری در میان کارکنان میشود.
در بخش ارتباط رسانه ای آن چه حائز اهمیت است تدوین برنامه استراتژی رسانه ای توسط روابط عمومیها با در نظر گرفتن جدول زمانبندی است. در جمع بندی کلی از ارزیابی آثار این بخش، نداشتن برنامه جامع و استراتژی رسانه ای و نامشخص بودن نحوه تعامل با رسانههای جمعی را میتوان از مهم ترین نقاط ضعف و کاستی موجود برشمرد.
در بخش ارتباطات الکترونیک نیز اذعان میدارد که مهم ترین ابزار تحقق و شکل گیری روابط عمومیهای داینامیک به جای روابط عمومیاستاتیک، وب سایتهای سازمانی هستند که لازم است حاوی اطلاعاتی باشند تا سه نیاز مخاطب را برآورده سازند: کاهش مراجعه حضوری، کاهش انتشار محصولات چاپی و سرعت در ارایه خدمات و اطلاعات.
در اغلب وب سایتهای شرکت کننده کمتر به موارد فوق اشاره شده بود. پررنگ بودن صرفا بعد خبری سایتها، عدم سازماندهی اطلاعات و طراحی غیراستاندارد، از ویژگیهای منفی سایتهای مذکور اعلام میشود. از سویی برخی سایتها در زمینه نشر الکترونیک، ایجاد تالار گفت و گو، بهینه سازی موتورهای جستجو و شبکههای اجتماعی و بکارگیری ابزارهای وب 2، ارایه اطلاعات و خدمات منطبق با نیاز مشتری و استفاده از محتوای خبر رسانه ای نظیر پادکست و وادکست فعالیتهای درخشانی داشتند که قابل تقدیر است.
در بخش تبلیغات و بازاریابی ارزیابیها نشان میدهد که این بخش نیازمند توسعه و تسری آموزشهای کارگاهی و دانشگاهی است. فعالیتهای تبلیغاتی اغلب پراکنده و نامنسجم است. شناخت درست مخاطب و تولید محتوای مناسب با در نظر گرفتن قالبهای ارایه پیامهای تبلیغی از جمله مواردی است که روابط عمومیها با درک صحیح آن میتوانند نسبت به اثرگذاری مضاعف پیامهای تبلیغاتی خود وارد عمل شوند.
در بخش انتشارات و به ویژه بروشور فقدان و عدم ذکر تاریخ زمان تهیه و انتشار بروشورها مشهود بود. ذات و ماهیت بروشور مبتنی بر ایجاز و اختصار است و مطالب پرحجم با قالب بروشور همخوانی ندارد. هنر بزرگ روابط عمومیها در این بخش آن است که ایجاز و اختصار را رعایت کنند. با این وجود اعتقاد بر آن است که با بروز و ظهور رسانههای جدید اما شیوههای سنتی و اجرای فنونی نظیر انتشار بروشور، کاتالوگ و نشریات چاپی درون سازمانی همچنان کارکردهای خاص خود را دارند. لذا اهتمام و توجه روابط عمومیها به رعایت اصول حرفه ای در این بخش همچنان نیازمند مداقه و تعمیق تجارب، دانش و تخصص بیشتر است.
در بخش انتخاب بهترین مدیر و بهترین کارشناس روابط عمومینیز موضوع مستندسازی و نحوه ارایه مدارک و آثار جامع نبوده و عدم آشنایی کافی شرکت کنندگان منجر به آن شده بود تا گزارش عملکرد و برنامههای سالانه روابط عمومیسازمان به عنوان مستندات به دبیرخانه ارسال شود. با این وجود، رشد فزاینده خلاقیتها و ابتکاراتی که برای اجرای بهتر فنون، برنامه ریزیهای جامع سالانه و هدفمندی جزء به جزء رويدادها با اعمال شیوههای مدیریتی و موفقیت آمیز بودن فعالیتها را بیانگر بود.
کارشناسان روابط عمومیشرکت کننده در بخش انتخاب بهترین کارشناس روابط عمومینیز با ارایه آثار هنرمندانه، خلاقانه و بکارگیری روشهای منحصر به فرد در اجرای امور جاری و ساری روابط عمومیحضور یافته بودند که حاکی از شکوفایی و رشد و ظهور نسل جدیدی از کارشناسان خلاق و پویا در عرصه روابط عمومیاست.
با این وجود هیئت داوران جشنواره روابط عمومیهای برتر کشور ضمن ارج نهادن به تلاشهای صادقانه، دلسوزانه و متعهدانه جامعه روابط عمومیکشور امید آن دارد تا در جشنوارههای آتی شاهد رقابت حرفه ای تر و با سطح بالاتری از لحاظ کمیو کیفی باشیم.
استاد کاظم متولی
استاد محمود مختاریان
استاد هوشنگ عباس زاده
دکتر احمد يحيایی ايله ای
دکتر محمدرضا رسولی
سیدشهاب سیدمحسنی
مهدی باقریان
۲۰ / ۸ / ۱۳۹۰
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
گزارش چهارمین نشست روز جهانی روابطعمومی
196 بازدید
-
چهارمین “نشست روز جهانی روابطعمومی” از منظر تصویر
87 بازدید
-
مانیفست روز جهانی روابطعمومی در ایران
101 بازدید
-
چهارمین نشست روز جهانی روابطعمومی در ایران برگزار میشود
95 بازدید
-
فراخوان بیست و یکمین کنفرانس بینالمللی روابط عمومی ایران – ۱۴۰۳
275 بازدید
-
فراخوان مقاله بیست و یکمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران
111 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید