بیست درس از بیست سال گذشته: چرا داستان سرایی عامل موفقیت در علوم زیستی هستند
همه ما ضرب المثل “ریسک بیشتر، پاداش بیشتر” را شنیده ایم. این ضرب المثل در هیچ جا به اندازه صنعت بیوتکنولوژی کاربرد ندارد، چرا که این صنعت همواره با چالشها و تغییرات بسیاری همراه بوده است و همیشه راهکارهایی برای مقابله با مشکلات داشته است. شرکتها چطور توانسته اند با موفقیت این شرایط را پشت سر بگذارند و از ترس سهامداران، کارکنان، مشتریان، شرکای تجاری و سایر افراد بکاهند؟
ارتباطات استراتژیک موثر و کارآمد
ارتباطات منسجم و قوی برای خلق و حفظ ارزش شرکت حیاتی هستند. حفظ اعتبار صنعت بیودارو و مقاومت در برابر فرازونشیبها صرف نظر از استراتژی ارتباطات کار دشواری است. در شرکتی که عملکرد ضعیفی داشته اگر ارتباطات به درستی برنامه ریزی و اجرا شود، پایه و اساس رسیدن به موفقیت ساخته میشود.
ما این مسئله را بهتر از هرکس دیگری میدانیم که در بیست سال گذشته چقدر به شرکتهای بزرگ بیوتکنولوژی برای تامین اعتبار، دیده شدن و اعتباربخشی کمک کرده ایم. در حقیقت ما به بیش از 650 شرکت کمک کرده ایم تا داستان خود را به روشی تاثیرگذار بیان کنند. با اینکه افراد در مراحل مختلف چرخه حیات از ما مشورت میگیرند، از پنهان کاری گرفته تا پیمایش در بازارهای عمومیو تمام مراحل بین آن، اولین مؤلفه ای که ما ارزیابی میکنیم در قلب استراتژی ارتباطات هوشمند نهفته است: هویت سازمانی شما.
به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم: “امروز شرکت خود را چگونه میبینید؟”، “پس از دو سال خود را در چه جایگاهی ارزیابی میکنید؟” استراتژی شرکت و موقعیت یابی مثل حکایت نان و کره مکدوگال است. وقتی روابطعمومیاستراتژی، روابط سرمایه گذار و برندسازی هوشمند به صورت لایه لایه فراهم باشد، ابزارهای رسیدن به اهداف کسب و کار فراهم میشود و در نهایت نیازها تامین میشوند.
ما در دهههای اخیر درسهای زیادی آموخته ایم. در ادامه به بیست راهکار برای هموار کردن مسیر ارتباطات شرکت اشاره کرده ایم:
بررسی نیازهای فعلی و آینده کسب و کار
1. از اعضای تیم خود نظرسنجی کنید. از اعضای داخلی تیم خود از جمله مدیران و مشاوران بخواهید تا نظر خود را در مورد موقعیت فعلی برند بیان کنند.
2. ترسیم نقشه چشم انداز رقابتی: هیچ شرکتی نمیتواند در تنهایی و انزوا فعالیت کند. رقبای امروز و دو سال آینده شما چه کسانی هستند؟
3. مخاطبان مهم خود را اولویت بندی کنید: میخواهید به چه کسانی دسترسی داشته باشید؟ به سرمایه گذاران، رسانهها، کارکنان فعلی خود توجه داشته باشید.
4. پیام فعلی شرکت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید: کدام بخش از داستان شما برجسته تر است؟ آیا این قسمت مستقیما با مخاطبان خاصتان ارتباط برقرار میکند؟
5. تثبیت و برای استحکام: به نظر شما دو محرک اصلی شرکت شما چه چیزهایی هستند؟
تعیین هویت شرکتی خود
1. تجزیه و تحلیل SWOT (نقاط قوت، ضعفها، فرصتها و تهدیدها) را انجام دهید: پس از اینکه شرکت را خوب تحلیل و ارزیابی کردید، چه عواملی را به عنوان نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت و تهدید شناسایی کردید؟
2. تهیه یک برنامه دو ساله از نقاط عطف تهیه کنید: یک برنامه فصلی برای پیش بینی جریان اخبار مهم و کاتالیزورهای شرکتی تهیه کنید.
3. بیانیه موقعیت یابی خود را تثبیت کنید: به قلب شرکت شما و آنچه در تلاش برای رسیدن به آن هستید توجه کنید.
4. ارائه نقشه پیام: جزئیات، جزئیات، جزئیات. با چه کسانی میخواهید ارتباط برقرار کنید و انتظار دارید چه پیامیبه گوش آنها برسد؟
5. یک برنامه ارتباطات استراتژیک سفارشی تهیه کنید: پس از تکمیل تمرینات فوق، پیش نویسی از برنامه ای مناسب برای همسو کردن جریانهای کاری، تاکتیکها و مخاطبان تهیه کنید.
از جعبه ابزار ارتباطات خود برای دستیابی به مخاطبان کلیدی استفاده کنید
1. قدرت مطبوعات را درک کنید. انتشار اخبار و اطلاعات مربوط به کسب و کار به صورت آنلاین روش موثری برای حفظ جریان انتشار اخبار مهم به طور مستمر است. از رسانهها برای بیان داشتان خود کمک بگیرید.
2. پیامهای خود را از طریق رسانههای اجتماعی تقویت کنید: لینکداین و توئیتر دو پلتفرمیهستند که شرکتهای بیودارو نباید از آن غافل بمانند.
3. در کنفرانسها و رویدادهای علمیشرکت کنید: در نشستهای علمی، پزشکی، توسعه کسب و کار یا سرمایه گذاری شرکت کنید.
4. در صنایع گسترده سرمایه گذاری کنید: در حوزه نوآوری و تکنولوژی بهروز باشید و با مشارکت و اظهار نظر در رویدادها ارزش آفرینی کنید.
5. در گفتگوها شرکت کنید: در رسانهها به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت داشته باشید و از این طریق داستان و رسالت خود را بیان کنید. برای سازمان خود بیش از یک سخنگو باشید، سعی کنید از رهبران فکری اصلی شرکت باشید تا نشان دهید ارزش خبر و گزارشی که بیان میکنید چقدر است.
داستان شرکت را درست بیان کنید
1. رهبر فکری شرکت خود باشید. با قرار دادن پست در صفحه شخصی لینکداین خود و مشارکت در رسانههای علمیو تجاری و مطبوعات ملی، مهارت تیم خود را نشان دهید. برای شرکت خود عامل تحریک افکار باشید نه یک مبلغ.
2. تقویت ارتباط کارکنان. اعضای تیم میبایست در بیان داستان با هم همسو باشند، برقراری ارتباط داخلی شفاف را در اولویت قرار دهید. این مورد را در ترسیم نقشه و ارزشهای شرکت درنظر بگیرید.
3. بهکارگیری ابتکارات در بازاریابی موازی: با تکامل شرکت از نظر علمیو نحوه بیان داستان، برند شرکت نیز تکامل مییابد.
4. به بهداشت برندتان توجه داشته باشید: مطمئن شوید در جایی مناسب از برند شرکت نام میبرند، چه در پیام رسانی و چه در امور مبتکرانه.
5. خودتان باشید. در پایان روز، شرکت و اعضای تیم، شاخص و منحصر به فرد میشوند؛ این حس را با تمام دنیا به اشتراک بگذارید.
منبع انگلیسی: www.publicrelationstoday.com
منبع فارسی: شارا – شبکه اطلاعرسانی روابطعمومیایران
نویسنده: کارن شارما | 21 ژوئن 2022 | روابطعمومی
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
بزرگداشت روز ملی ارتباطات و روابطعمومی برگزار شد
33 بازدید
-
فنون خبرنویسی و اطلاع رسانی در صنعت برق منتشر شد
33 بازدید
-
اخبار منفی را دنبال کنیم یا نه؟
31 بازدید
-
در یک پژوهش ارایه شد: چالشهای ارتباطی بین رسانههای جمعی و روابطعمومی سازمانها
46 بازدید
-
فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابطعمومی ایران»
58 بازدید
-
فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابطعمومی
67 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید