دبیرکل کنفرانس روابطعمومی: روابطعمومیها نیازمند راهحلهای مدرناند

دبیرکل کنفرانس روابط عمومی: روابط عمومیها نیازمند راه حلهای مدرن اند
پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومیایران با موضــوع “برنامه ریزی بر پایه سناریو”، صبح روز دوشنبه 30 مهر1397 در مرکز همایشهای سازمان مدیریت صنعتی آغاز شد.
در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، مهدی باقریان دبیرکل کنفرانس، ضمن خوشامدگویی، گزارشی از طراحی و برنامههای کنفرانس ارایه کرد.
رییس انجمن متخصصان روابط عمومی، اهمیت این کنفرانس را حضور اساتید برجسته از دانشگاههای سراسر کشور، مدیران، کارشناسان و دانشجویان روابط عمومیعنوان کرد.
وی گفت: این کنفرانس به شرکت کنندگان این فرصت را می دهد تا از یک رویداد الهام بخش و تعاملی به منظور آشنایی با مباحث جدید، بروز و کاربردی روابط عمومیو همچنین افزایش مهارت های خود استفاده کنند.
OKR؛ تفکیک یک هدف به گامهای کوچکتر
باقریان افزود: معمولا موضوعاتی که کنفرانس روابط عمومیبه آن میپردازد بعضا الهام بخش برخی رویدادها و تشکلهای حرفه ای است. در واقع کنفرانس روابط عمومیهمزمان با تاثیرپذیری از پیشرفتهای حاصل در این عرصه در جهان، در پاره ای موارد نیز تاثیرگذار و پیشتاز بوده است.
وی تصریح کرد: در همین راستا موضوع کنفرانس امسال به سناریونگاری اختصاص داده شد و دبیرخانه کنفرانس با انتشار دو کتاب در این زمینه ضمن توسعه و غنای ادبیات روابط عمومی، به درک این مسئله کمک کرد. همچنین توجه به سناریونگاری به عنوان یک راه حل در کنار سایر راهبردهای برنامه ریزی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و ضرورت دارد روابط عمومیها فعالانه وارد این عرصه شوند.
این فعال روابط عمومیبا اشاره به بحث OKRها (برنامه ریزی مبتنی بر اهداف و نتایج- and Key Results Objectives) به عنوان یک راه حل مدرن اشاره کرد و گفت: موسسه کارگزار روابط عمومیبا همکاری دبیرخانه کنفرانس روابط عمومیایران، دستورالعمل سال 2018 OKRها را منتشر کرده و میتواند به عنوان یک پلتفرم موفقیت برای روابط عمومیهای با کارایی بالا مورد استفاده قرار گیرد.
باقریان تصریح کرد: در این دستورالعمل تاکید شده که سیستم OKR یک مکانیزم توانمندساز برای داشتن عملیات موثر، کارآمد، هماهنگ و با کارایی بالاست که بسیاری از آنها به عنوان برتری عملیاتی یاد میکنند. استفاده از آن به شفافیت و پاسخگویی تک تک افراد یک شرکت و سازمان ختم میشود. موضوعی که در حوزه عملیاتی روابط عمومیتعریف شده است.
دبیرکل کنفرانس گفت: OKRها تمرکز کانونی ایجاد میکنند که به همه افراد اجازه میدهد تا به وضوح ببینند که چه کاری باید انجام دهند تا در کار خود موفق شوند و ببینند که چطور میتوانند به سازمان در دستیابی به موفقیت اش کمک کنند.
وی در خصوص پیشرفت آینده نگرانه که به وضوح در دستورالعمل به آن اشاره شده، گفت: زیبایی در رویکرد جدید OKR این است که اجازه میدهد تا هر هدف، در یک جدول زمانی مشخص تعریف شده، به گامهای عملی و عینی تفکیک شود. OKR در مورد کانونهای فردی هر کارمند شرکت و سازمان با شفافیت عمل میکند و تلاش آنها را هدایت میکند و عملا هیچ فضایی برای سردرگمیبجا نمیگذارد.
باقریان گفت: در این سیستم معمولا اهداف و اقداماتی که برای رسیدن به مقصد مورد نظر الزامیاند، با صدای بلند بیان میشوند، به طوری که هر کس میداند دقیقا چه باید انجام شود، و چگونه اولویتهایشان را با اولویتهای شرکت و سازمان همسو سازند.
وی در ادامه تصریح کرد: این همان پاشنه آشیل سازمانها و روابط عمومیهای کشور ماست که متاسفانه باید گفت تعدادی راه شان را گم کرده اند و از اهداف تاسیسی خود فاصله معناداری گرفته اند و نتیجه آن برخی نابسامانی و آشفتگیهاست که همه با خون و پوست مان آن را احساس میکنیم.
رییس انجمن متخصصان روابط عمومیتاکید کرد: متاسفانه در عرصه روابط عمومیشاید وضع بدتر از این باشد اما راه حل هم وجود دارد. استفاده از این سیستمها و سناریوها و با برنامه ریزیهای مدبرانه توسط افراد کاردان و متخصص و دلسوز میتوان به این آشفتگیها در سازمانها از جمله روابط عمومیها خاتمه داد.
نگاه به آینده روابط عمومیتا سال 2020
رییس انجمن متخصصان روابط عمومیدر بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع کنفرانس در خصوص سناریونگاری، گفت: در سال 2011 یک پروژه سناریونگاری توسط موسسه رسمیروابط عمومیدر بریتانیا اجرا شد که با توجه به اهمیت موضوع به نکاتی از آن اشاره میکنم.
وی افزود: سناریوی نگاه به آینده تا سال 2020، به عنوان اولین پروژه از واحد تازه تشکیل شده تحقیق و توسعه موسسه رسمیروابط عمومیاست که با برگزاری جلسات سناریوپردازی با گروههای منطقه ای و گروههای ذینفع بر آینده احتمالی عملکرد روابط عمومیبریتانیا تا سال 2020 متمرکز بود.
وی گفت: 106 نفر در 15 جلسه شرکت کردند. هر نشست به بررسی آینده احتمالی عملکرد روابط عمومیدر انگلستان، با استفاده از سناریو پردازی به عنوان پایه ای برای کارگروهها، پرداخت. در سناریوی ” PR 2020″، محتمل ترین، بهترین و بدترین سناریوها توسعه یافتند و برای دادن توصیههایی عملی برای عملکرد کلی روابط عمومیاستفاده شدند.
باقریان گفت: بر این اساس تا سال 2020، یک شیوه موفق در مورد چیستی روابط عمومیو مزایایی که میتواند تحقق ببخشد، روشن شد. نتیجه، تعهد به توسعه و کار حرفه ای مطابق با ضوابط حرفه ای بود.
به گفته دبیرکل کنفرانس، سناریوها، احتمال دستیابی به موفقیت تا سال 2020 را از طریق بررسی محتمل ترین تحولات (محتمل ترین سناریوها) مورد بررسی قرار دادند و بهترین و بدترین سناریوها نیز توسط هر گروه تدوین و ارایه شد.
باقریان در ادامه سخنرانی خود در این خصوص گفت: این گروه در پایان بررسیهای خود، 10 توصیه کاربردی ناشی از بررسی سناریوها را ارایه دادند که در اینجا به بعضی از آنها اشاره میکنم:
1. تشویق موسسه رسمیروابط عمومیبه ارائه رهبری و برآورده ساختن انتظارات برای رهبری خود.
2. آموزش شیوه درست روابط عمومیکه باید به سطوح بالاتر برسد که شامل همکاری بیشتر با نظام آموزش روابط عمومیمیشود.
3. متولیان امر باید به اعتماد بیشتری نسبت به آنچه انجام میدهند برسند، و باید به مثال یا نمونه ای برای رهبری در توسعه شیوه درست روابط عمومیاستناد کنند.
4. نیاز به تفکر و درک دقیق تر در مورد اندازه گیری و ارزیابی وجود دارد.
5. نظام نامه اخلاقی باید تقویت شود.
6. متولیان امر باید سریعتر به سمت توسعه دانشِ ارتباطات دیجیتال حرکت کنند.
7. نیاز به تعاریف بهتر برای روابط عمومیو آنچه باید حاصل شود، وجود دارد.
8. تغییرات باید پذیرفته شود.
9. نهادهای صنعتی باید متعهد به تحقیق و توسعه باشند.
10. نیاز به هماهنگ سازی تجربه و استعداد تازه و تقدیر واقعی از جوانان وجود دارد.
کنفرانس روابط عمومیدر عرصه نشر
دبیرکل کنفرانس در ادامه با اشاره به فعالیتهای دبیرخانه کنفرانس در حوزه نشر، گفت: در 15 سال اخیر، دبیرخانه کنفرانس با همکاری انتشارات کارگزار روابط عمومیبیش از 25 عنوان کتاب در حوزه روابط عمومیمنتشر کرده و مقالات برگزیده کنفرانس در پانزده دوره گذشته منتشر شده و امسال نیز کتاب مجموعه مقالات کنفرانس منتشر شده است.
وی گفت: امسال کنفرانس شش کتاب منتشر کرده که علاوه بر موارد ذکر شده، میتوان به کتاب ارتباطات و راهبردها تالیف دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمیکنفرانس اشاره کرد. همچنین دو کتاب “روابط عمومینوشتاری و فنون رسانه ای” و ” تکریم ارباب رجوع” با همکاری روابط عمومیبانک صادرات ایران منتشر شده که جای تقدیر و تشکر دارد. ضمنا چند کتاب دیگر در مرحله انتشار قرار دارد که در موقع مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد.
کنفرانس محلی برای تبادل نظر و گفتگو
باقریان افزود: لذا ما مدیران و کارشناسان روابط عمومیباید توجه داشته باشیم که رسالت یک کنفرانس صرفا ارایه مطالب و سخنرانیهای کاربردی نیست هر چند که دبیرخانه کنفراس در 15 سال اخیر به این مباحث در همه ابعاد توجه داشته و دورههای مختلفی که در داخل و خارج کشور برگزار کرده مباحث کاربردی هنرهشتم را پیگیری کرده که امروز به دلیل شرایط موجود، انجام آنها عملا توسط بخش خصوصی امکان پذیر نیست.
وی تصریح کرد: کنفرانس، محلی برای تبادل نظر و گفتگوهاست و بسترهای آن هم فراهم شده است. کار اصلی دبیرخانه کنفرانس فراهم آوری این بسترهاست و اگر توقع از برگزاری کنفرانس، حل مشکلات روابط عمومیهای کشور باشد برداشت درستی نیست اما نمیتوان نقش این کنفرانسها در دو دهه اخیر در ایجاد تحولات در بخشهای مختلف روابط عمومیرا نادیده گرفت. البته بیان این مطالب، توجیه ضعفها نیست و متولیان این امر تا آنجا که میتوانند باید اعتمادسازی کنند نه اعتمادسوزی و این مسله متاسفانه میتواند به ارزش افزده این قبیل رویدادها ضربه مهلک وارد کند که در برخی موارد این گونه بوده است.
برنامههای علمیکنفرانس
رییس انجمن متخصصان روابط عمومیگفت: نتیجه ای که میخواهم از طرح این مباحث بگیرم این است که همکاران روابط عمومیبویژه کسانی که تصمیم گیر هستند نباید به بهانههای مختلف از حمایت رویدادهای علمیبا همه نقاط ضعف و قوت آن، دلسرد شوند. بارها اعلام کردیم که اگر انتقادها و پیشنهادهایی هست باید ارایه شود. حتی در بحث انتخاب محورها و سخنرانان کنفرانس درخواست همکاری کردیم و حتی بر روی سایت کنفرانس فرمهای خاصی طراحی شده اما دریغ از ارایه یک پیشنهاد! علی ای حال غنی کردن این رویدادها نیازمند همکاری جامعه شریف روابط عمومیاست و اگر با هم همکاری نکنیم و در جزیرههای جداگانه به فعالیت خود ادامه دهیم مطمئن باشیم نه کار این رویدادها به سامان میرسد و نه روابط عمومیدر جایگاه شایسته و بایسته خود قرار میگیرد. بقول معروف از ماست که بر ماست.
دبیرکل کنفرانس در ادامه با اشاره به دیگر برنامههای کنفرانس گفت: همان طور که میدانید سخنرانان کنفرانس با توجه به موضوع انتخابی در هر سال، تلفیقی از صاحب نظران ارتباطات، روابط عمومیو محور طرح شده همان سال است. بر همین اساس بخشی از سخنرانان، صاحب نظران مبرز عرصه ارتباطات و روابط عمومیهستند و بخشی دیگر به فراخور موضوع از اساتید ارزشمند آن عرصه انتخاب میشوند که همه این افراد در حوزه خودشان سرآمد هستند. امیدواریم امروز با موضوع سناریونگاری و اهمیت آن در روابط عمومیبیشتر آشنا شویم و تلنگری باشد در ذهن ما؛ اما ادامه راه و مسیر با ماست. وظیفه کنفرانس طرح مسایل جدید، کاربردی، بروز و موثر در عرصه روابط عمومیاست و تصور بنده این است که این هدف انشاء الله تعالی محقق شده باشد.
جایزه دکتر نطقی
باقریان در خصوص جایزه دکتر نطقی گفت: جایزه دکتر نطقی بنیانگذار روابط عمومیایران، نام جایزه ای است که به منظور ادای احترام به دکتر نطقی و پاسداشت ارزشهایی که او از آنها حمایت میکرد، توسط موسسه کارگزار روابط عمومیدر سال 1383 طراحی شده است.
وی گفت: در طی 15 سال این جایزه به شش شخصیت علمیداخلی و خارجی از جمله شادروان پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر ارتباطات نوین ایران، دکتر جیمز گرونیگ استاد ممتاز روابط عمومیدر دپارتمان ارتباطات دانشگاه مریلند کالج پارک آمریکا و مبدع نظریه «تعالی»، دکتر علی اکبر جلالی پدر علم فناوری اطلاعات ایران و مبدع نظریه موج چهارم و عصر مجازی در دنیا، دکتر علی اکبر فرهنگی پدر مدیریت رسانه ایران، دکتر سعیدرضا عاملی استاد ارتباطات داتشگاه تهران و مبدع نظریه دوفضایی روابط عمومیو دکتر یونس شکرخواه بنیانگذار روزنامه نگاری آنلاین ایران اعطاء شده است.
دبیرکل کنفرانس اظهار داشت: کمیته برنامه ریزی و اجرایی اعطای جایزه دکتر نطقی، پدر روابط عمومیایران تصمیم گرفته است که در سال جاری هفتمین جایزه بین المللی نطقی را به شخصیت علمیارتباطات و روابط عمومیدکتر حسن بشیر، به پاس تقدیر از بیش 30 سال فعالیت و تلاش مداوم ایشان در این حوزه، که 10 سال آن به عنوان دبیر کمیته علمیکنفرانس بین المللی روابط عمومیایران صرف شده است، اعطا کند.
باقریان در پایان افزود: در پایان آیین افتتاحیه، دبیرخانه کنفرانس از ده روابط عمومیفعال نیز تجلیل بعمل میآورد.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
بزرگداشت روز ملی ارتباطات و روابطعمومی برگزار شد
47 بازدید
-
فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابطعمومی ایران»
70 بازدید
-
فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابطعمومی
72 بازدید
-
روابطعمومی؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز
84 بازدید
-
گزارش تصویری نوزدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران
171 بازدید
-
نخستین «اجلاس ملی مدیران روابطعمومی» برگزار میشود
83 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید