ده نکته برای برنده شدن در جشنوارههای روابطعمومی
1- به قوانین و مقررات جشنواره پایبند باشید
قواعدی مثل تعداد کلمات، استفاده از تیتر، بخش بندی مناسب و فراهم کردن مستندات در فرمت صحیح را رعایت کنید. اگر به اصول سادهی جشنواره پایبند نباشید، چه دلیلی وجود خواهد داشت که هیئت داوران وقت خود را برای آثار شما تلف کنند، در حالی که دهها اثر مطابق با قوانین جشنواره به دست آنها رسیده؟
2- آثار خود را به درستی دسته بندی کنید
احتمال دارد بخواهید یک اثر را در بیش از یک رشته از جشنواره شرکت دهید، این نباید به معنای استفادهی مجدد از یک اثر (بدون تغییر خاص) در رشتههای مختلف باشد. مقررات برای جوایز مختلف معمولاً با هم متفاوت است. همچنین برای شرکت دادن یک اثر در یک رشتهی جدید باید آن را بازنویسی کنید. اگر چه ممکن است شما از یک پویش (کمپین) هم برای رشتهی «بهترین پویش بینالمللی» و هم برای «بهترین پویش فناوری» استفاده کنید، ولی کانون توجه و عناصری که شما میخواهید در این دو رشته برجسته شود متفاوت خواهد بود.
3- اثرتان کامل و دقیق باشد
در حالی که اثر شما غلط املایی و انشائی دارد، توقع دارید جایزهی برترین روابطعمومیبه شما داده شود؟ در هر صنعتی نواقص و اشتباهات ممکن است بروز پیدا کند، اما اگر قرار است جایزهی برترین در صنعت ارتباطات را دریافت کنید، باید ثابت کنید که در ارتباط برقرار کردن بهترین (بدون اشتباه) هستید.
4- کسب اجازه کنید
در گیرودار رسیدن به جشنواره پیش از پایان مهلت ثبت نام، ممکن است کسب اجازه از رئیس یا مشتری خود را فراموش کنید. از این کار اجتناب کنید. بسیاری از شرکتها در خصوص چگونگی، زمان و اینکه اصلاً در جشنوارهها شرکت کنند یا نکنند، ضوابط و سیاستهای خاص خود را دارند. روابط شما با مشتریِ بنگاه روابط عمومیتان و یا رئیس شما قطعاً از کسب جایزه مهمتر است.
5- قدردانی کنید
اثر عالی شما به ندرت ممکن است کاری انفرادی باشد. از کلیه اعضای تیمیکه در خلق اثر نقش داشتهاند قدردانی کنید. این شامل کلیه کارکنان دخیل در خلق اثر، پیمانکار یا شرکت طراح و چاپ کنندهی اثر و کلیهی عوامل دخیل در پدید آمدن آن است.
6- خود اثر به تنهایی گویا باشد
از آنجا که هیئت داوران باید دهها اثر رسیده برای جشنواره را بررسی کنند، ممکن است وقت کافی برای دیدن تمامیمستندات شما نداشته باشند. اثر شما خود به تنهایی باید بتواند توجه هیئت داوران را جلب کند. مستندات یک اثر پس از انتخاب اولیهی آثار منتخب توسط هیئت داوران، مفید خواهد بود.
7- حقیقت را بگویید
ممکن است وسوسه شوید که اثر خود را «بَزک کنید»، یا با افزودن جزئیات غیر ضروری نتایج را تحت تاثیر قرار دهید، اما از این کار اجتناب کنید. از یک سو این کار غیراخلاقی است و از سوی دیگر این روزها با یک جستجوی ساده در اینترنت حقایق زیادی راجع به کارهای شما مشخص خواهد شد. چنانچه در نتایج یک فعالیت اغراق شده باشد یا مستندات آن ساختگی باشد، دست صاحب اثر رو خواهد شد.
8- مراقب باشید اهداف با نتایج همخوانی داشته باشد
برای بسیاری از اعضای هیئت داوران، اهداف یک فعالیت و نتایج حاصله مهمترین عنصر انتخاب اثر است. هر چه قدر هم پویش (کمپین) اجرا شده خلاقانه و جذاب باشد، دست یافتن به نتایج ملموس در راستای اهداف آن پویش یا فعالیت مهمترین عامل است. معمولاً بهترین اهداف آنهایی است که مربوط به ارتباطات و قابل سنجش باشد.
9- بگویید چرا اثر شما متفاوت است
جایزه را تنها برای ارائهی یک کار خوب نخواهید برد، بلکه همهی جوانب کار شما باید عالی باشد: ممکن است بر مشکل ویژهای غلبه کرده باشید یا کارتان را در یک محدودهی زمانی کوتاه و خاص انجام داده باشید یا اولین بار باشد که کاری بدین صورت انجام شده باشد. در هر صورت روشن کنید که چرا کار شما متفاوت یا منحصر به فرد است.
10- شرح دهید که بر چه چالشهایی غلبه کردهاید
هیئت داوران در دنیای واقعی زندگی میکنند. میدانیم که به ندرت میتوان به 100 درصد اهداف یک طرح دست یافت. مشکلات پیش میآیند، اما مهم این است که چطور از عهدهی حل آنها برمیآیید. از این که در اثر خود شرح دهید چطور کارها خوب پیش نرفته نترسید، اما یادتان باشد بگویید چطور مشکلات را به موفقیتها بدل کردهاید.
نویسند: استوارت بروس
ترجمه: سید روح الله یزدان خواه
دیدگاهتان را بنویسید