روابط‌عمومی فريادی خاموش

مهدي باقريان اينترنت و رشد سريع آن، فرصت بسيار خوبي براي حرفه روابط‌عمومی ايجاد کرده است. انقلاب فناوري، معني روابط‌عمومی را نيز تحت تاثير قرار داده و باعث افزايش قدرت آن شده است.

نخستين پرسش اين است که آيا کارگزاران روابط‌عمومی تمايل دارند از اينترنت به عنوان ابزاري مناسب و پرقدرت براي ارتقاء کيفيت و کميت فعاليت ها، برنامه ها و ارتباطات خود استفاده کنند؟ البته که همين طور است.

يک کارگزار واقعي روابط‌عمومی سعي خواهد کرد با استفاده از همه ابزارها و رسانه ها به انتشار اطلاعات به شيوه اي درست و به طور پيوسته بپردازد.

به نوشته «وان ميت برگ» در کتاب “برنده روابط‌عمومی در دنياي ارتباطات”، روابط‌عمومی ديگر در حد يک جوهر يا نوشته نيست بلکه يک نظر برجسته است که به وسيله رسانه هاي جديد و سنتي مبتکرانه انتقال داده مي شود.

رولاند تانگلانو در مقاله خود با عنوان «روابط‌عمومی فريادي خاموش» به نکته جالبي اشاره مي کند. او پيرو اين تفکر است که با محبوب شدن بلاگ به عنوان يک وسيله ارتباطي، روابط‌عمومی به تدريج وابستگي و ارتباط خود با سازمان ها و شرکت ها را از دست خواهد داد.

اين ادعا همانند اين است که بگوييم تلويزيون ناقوس مرگ روزنامه است. به عکس، نه تنها روزنامه ها بعد از پيدايش تلويزيون رونق بيشتري گرفتند، بلکه رابطه سودمند دوجانبه اي نيز ميان آن ها به وجود آمد. به همين ترتيب، بلاگ شکل جديدي از ارتباطات است، اما به هيچ وجه سبب نابودي روابط‌عمومی نخواهد شد. يک کارگزار روابط‌عمومی سعي خواهد کرد تا وظيفه اطلاع رساني خود را به هر شکل ممکن ارتقاء بخشد. اين تنها شامل رسانه هاي سنتي مانند چاپ (و در حال حاضر تلويزيون) نمي شود بلکه رسانه هاي جديد (اينترنت، بلاگ، پادکست، فلاگ ها و غيره) را نيز دربر مي گيرد.

اما به هر حال ما بايد درک کنيم که روابط‌عمومی – چه اينترنتي و چه غير اينترنتي – نيازمند بينش حرفه اي، استراتژي و مفهوم آفريني است و اينترنت هر چند مي تواند مخاطبان بسياري را مورد هدف قرار دهد اما به عنوان يک وسيله «مکمل» توسط کارگزاران روابط‌عمومی مورد استفاده قرار مي گيرد.

بنابراين اينترنت، نمايانگر يک دگرگوني جانشيني درارتباطات جمعي است و راه را به سوي ارتباطات دوجانبه ميان يک سازمان و مخاطبان آن مي گشايد. لذا ما مي توانيم با وضع سياست هايي، به حمايت از ارتباطات تعاملي تر با مخاطبان داخلي و خارجي و تاثيرگذاري بر آن ها بپردازيم. به همين دليل، اينترنت يک وسيله و ابزار روابط‌عمومی است. روابط‌عمومی به عنوان يک ايده بکر، مي تواند از طريق شکل هاي مختلف رسانه اي از جمله اينترنت انتقال داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *