روابطعمومی فريادی خاموش
مهدي باقريان – اينترنت و رشد سريع آن، فرصت بسيار خوبي براي حرفه روابطعمومیايجاد کرده است. انقلاب فناوري، معني روابطعمومیرا نيز تحت تاثير قرار داده و باعث افزايش قدرت آن شده است.
نخستين پرسش اين است که آيا کارگزاران روابطعمومیتمايل دارند از اينترنت به عنوان ابزاري مناسب و پرقدرت براي ارتقاء کيفيت و کميت فعاليتها، برنامهها و ارتباطات خود استفاده کنند؟ البته که همين طور است.
يک کارگزار واقعي روابطعمومیسعي خواهد کرد با استفاده از همه ابزارها و رسانهها به انتشار اطلاعات به شيوه اي درست و به طور پيوسته بپردازد.
به نوشته «وان ميت برگ» در کتاب “برنده روابطعمومیدر دنياي ارتباطات”، روابطعمومیديگر در حد يک جوهر يا نوشته نيست بلکه يک نظر برجسته است که به وسيله رسانههاي جديد و سنتي مبتکرانه انتقال داده مي شود.
رولاند تانگلانو در مقاله خود با عنوان «روابطعمومیفريادي خاموش» به نکته جالبي اشاره مي کند. او پيرو اين تفکر است که با محبوب شدن بلاگ به عنوان يک وسيله ارتباطي، روابطعمومیبه تدريج وابستگي و ارتباط خود با سازمانها و شرکتها را از دست خواهد داد.
اين ادعا همانند اين است که بگوييم تلويزيون ناقوس مرگ روزنامه است. به عکس، نه تنها روزنامهها بعد از پيدايش تلويزيون رونق بيشتري گرفتند، بلکه رابطه سودمند دوجانبه اي نيز ميان آنها به وجود آمد. به همين ترتيب، بلاگ شکل جديدي از ارتباطات است، اما به هيچ وجه سبب نابودي روابطعمومینخواهد شد. يک کارگزار روابطعمومیسعي خواهد کرد تا وظيفه اطلاع رساني خود را به هر شکل ممکن ارتقاء بخشد. اين تنها شامل رسانههاي سنتي مانند چاپ (و در حال حاضر تلويزيون) نمي شود بلکه رسانههاي جديد (اينترنت، بلاگ، پادکست، فلاگها و غيره) را نيز دربر مي گيرد.
اما به هر حال ما بايد درک کنيم که روابطعمومی– چه اينترنتي و چه غير اينترنتي – نيازمند بينش حرفه اي، استراتژي و مفهوم آفريني است و اينترنت هر چند مي تواند مخاطبان بسياري را مورد هدف قرار دهد اما به عنوان يک وسيله «مکمل» توسط کارگزاران روابطعمومیمورد استفاده قرار مي گيرد.
بنابراين اينترنت، نمايانگر يک دگرگوني جانشيني درارتباطات جمعي است و راه را به سوي ارتباطات دوجانبه ميان يک سازمان و مخاطبان آن مي گشايد. لذا ما مي توانيم با وضع سياستهايي، به حمايت از ارتباطات تعاملي تر با مخاطبان داخلي و خارجي و تاثيرگذاري بر آنها بپردازيم. به همين دليل، اينترنت يک وسيله و ابزار روابطعمومیاست. روابطعمومیبه عنوان يک ايده بکر، مي تواند از طريق شکلهاي مختلف رسانه اي از جمله اينترنت انتقال داده شود.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
روابطعمومی؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز
82 بازدید
-
نخستین «اجلاس ملی مدیران روابطعمومی» برگزار میشود
82 بازدید
-
شارا
32 بازدید
-
نوزدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی برگزار شد
120 بازدید
-
مولتی مدیای نوزدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران منتشر شد
33 بازدید
-
شماره 63 فصلنامه “کارگزار روابطعمومی” منتشر شد
72 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید