سخنرانی دبیر کمیته علمی در کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

هجدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ‌ایران (IRAN CPR 1400) که با حضور جمعی از اساتید، مدیران و کارشناسان نهادها و سازمان‌های بخش‌های دولتی و خصوصی و با رعایت محدودیت‌های کرونایی، چهارم اسفند 1400 برگزار شد، «روابط‌عمومی‌متاورس» به عنوان یک دستور کار تحقیقی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

به گزارش شارا، متن سخنراني دكتر حسن بشير دبیر کمیته علمی کنفرانس به شرح زير است:

برگزاری 18 دوره کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی، نشان از ثبات قدم و استقامت دست‌اندرکاران و استمرار حمایت‌های تمامی خانواده بزرگ روابط‌عمومی کشور دارد. تحولات و پیشرفت‌های خوبی در عرصه‌های علمی و عملی روابط‌عمومی کشور حادث شده است ولی تا رسیدن به جایگاه ایده‌آل فاصله‌هایی وجود دارد که بطور یقین با ارایه راه‌حل‌ها و راهکارهایی که لازم است از سوی منتقدان ارایه شود، با برون‌رفت از چالش‌ها، آینده‌ای بهتری را ترسیم کرد.

از مطالعه ادوار گذشته کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی و مروری بر این رویداد علمی، چنین احصا می‌شود که بیش از 120 تن از شخصیت‌های مهم و بزرگ داخلی و خارجی با ارایه مقاله و سخنرانی در کنفرانس‌ها شرکت داشته و 120 کتاب تخصصی همزمان با برگزاری هر دوره کنفرانس، تولید و منتشر شده است. همچنین هزاران مدیر و کارشناس روابط‌عمومی به‌صورت حضوری و غیرحضوری در جریان کنفرانس قرار گرفته‌اند و در مجموع می‌توان نقش و اثرگذاری برگزاری کنفرانس را در توسعه و تقویت نهاد روابط‌عمومی به بدیل توصیف کرد. راه‌اندازی و به‌روز بودن شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران که شارا نام دارد، برگزاری جشنواره‌های تخصصی که به بررسی آثار و تولیدات روابط‌عمومی‌ها می‌پردازد، انتشار ده‌ها کتاب تخصصی و علمی در حوزه روابط‌عمومی، توجه یافتن مدیران ارشد سازمان‌ها به نقش و جایگاه روابط‌عمومی در سازمان‌ها همگی نشان از حرکت رو به رشد و پیشرفت روابط‌عمومی است که ناشی از استمرار در حرکت انجمن‌ها، موسسات و نهادهای تخصصی روابط‌عمومی کشور است.

بنابراین با نگاهی منصفانه به رویدادهای جاری در عرصه روابط‌عمومی کشور، پیشرفت‌های روزافزون روابط‌عمومی در زمینه‌های مختلف و تحولات آن در همه ابعاد، در جهان واقعی و مجازی به خوبی عیان می‌شود و پیگیری مسائل روز جهانی در رابطه با روابط‌عمومی، تقدیر از فعالیت‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی‌های ایران و عدم تقلیل‌گرایی از فعالیت‌های مزبور ضروری و لازم به‌نظر می رسد.

هرچند معتقدم نقد و انتقاد در همه زمینه‌ها می‌تواند یکی از عوامل مؤثر پیشرفت باشد، اما نقد باید ضمن اینکه منصفانه باشد، باید همراه با راه‌حل‌ها و ارائه پاسخ های علمی و عملیاتی باشد. چنانچه اینگونه نباشد نوعی از سیاه‌نمایی خواهد بود.
توسعه «علوم روابط‌عمومی» همگام با کشورهای پیشرفته جهان، تأسیس «دانشگاه روابط‌عمومی» را ضرورت بخشیده است. این حوزه علمی، کاربردی، تجربی، تبلیغاتی و خبری یکی از حوزه‌های مهمی است که می‌تواند تحولات اساسی در مشارکت مردمی و بخش‌های گوناگون دولتی و خصوصی را به‌وجود آورد که در این زمان به این مشارکت همه‌جانبه به شدت نیازمند هستیم.

امروزه واژه «سانسور» در جهان به یک «واژه متروک» تبدیل شده است، در حالی‌که هنوز در جامعه ما و برخی از جوامع دیگر به‌کار گرفته می‌شود.

فضای جدید متاورس و به‌طور کلی دنیای مجازی با حضور وسیع کنشگران و ارتباطگران توسط آحاد جامعه، شفافیت و سرعت خبری را به حدی رسانده است که دیگر مفهومی برای «سانسور» و «فیلترینگ» وجود ندارد و امیدوارم «مردم‌داری» «شعار اصلی روابط‌عمومی‌ها» باشد که کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران در 18 کنفرانس گذشته تلاش کرده است که این مفهوم را از ابعاد گوناگون در میان خانواده بزرگ روابط‌عمومی نهادینه کرده و جامعه را با مفهوم عملیاتی «مردم‌داری» آشناتر سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *