طرح مرکز پژوهشهای مجلس: مسئولیت چهرهها در شبکههای اجتماعی 1. تبلیغات بازرگانی
قرن حاضر شاهد رشد فزاینده تبلیغات کالا و خدمات مختلف در بستر شبکههای اجتماعی است. فضایی که تأثیرگذاران رسانههای اجتماعی به تولید محتوا، تبلیغ، معرفی و تأیید برندها، کالا و خدمات میپردازند. به فراخور فراگیری، محبوبیت و ماهیت تعاملی شبکههای اجتماعی، امکان تعامل مناسب با مشتریان بالقوه فراهم شده است.
این رسانهها در مقایسه با رسانههای سنتی از امکان تبلیغ ارزان با بازدید و تأثیر بیشتری برخوردارند. بدین ترتیب، اگرچه تبلیغات در فضای رسانههای سنتی نیز در همه جا حضور دارد، اما پویایی، دسترسی آسان، محبوبیت و تعامل شبکههای اجتماعی فضای بهتری را ایجاد میکند.
شایان ذکر است که سهولت انجام شیوههای فریبنده در فضای مجازی و در بستر شبکههای اجتماعی نسبت به فضای سنتی موجب شده تا تبلیغات فریبنده و آسیب رسان به مصرف کننده از مرزهای سنتی فراتر رفته و با استفاده از رویههای غیرمنصفانه و گمراه کننده کتمان قصد بسیار آسان شود. نهادینه شدن سکوهای (پلتفرم) شبکههای اجتماعی در بین جوامع مختلف زمینه مناسبی را برای تبلیغ و تأیید از سوی چهرهها (سلبریتیها) فراهم کرده است. در کشور ما نیز توسعه شبکههای اجتماعی که میلیونها مخاطب را به خود اختصاص داده، به رشد چنین پدیده ای بیش از پیش دامن زده است.
چهرههای تأییدکننده با تبلیغات چاپی ظهور کردند و به علت فقدان نص صریح قانونی در زمینه مسئولیت حقوقی حاکم بر فعالیت آنها، تا حد زیادی از مسئولیت حقوقی بدیهی ترین اشکال فعالیتهای خلاف واقع یا فریبنده مصون بوده اند.
مطالعات صورت گرفته حاکی از این است که در چارچوب نظم حقوقی کنونی قوانین و مقررات موجود درخصوص تبلیغات و تأییدهای صورت گرفته توسط چهرهها در فضای سنتی و به طریق اولی فضای مجازی و شبکههای اجتماعی پاسخگوی چالشهای موجود نیست؛ تحقیق حاضر با هدف تدوین ضوابط و مقررات حاکم بر مسئولیت حقوقی چهرههای تأییدکننده در تأییدیههای صورت گرفته توسط آنان که به ایراد خسارت و آسیب به مصرف کنندگان دامن زده، نگاشته شده است.
دانلود متن کامل گزارش: طرح مسئولیت تأییدکنندگان در تبلیغات بازرگانی
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
چگونه پاریس 2024 یک تحول زیبا در طراحی المپیک بود
29 بازدید
-
روابطعمومی چیست؟
44 بازدید
-
فراخوان آثار نوزدهمين جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی
296 بازدید
-
ارزشهای کاربردی “چهارمین نشست روز جهانی روابطعمومی”
55 بازدید
-
گزارش چهارمین نشست روز جهانی روابطعمومی
196 بازدید
-
چهارمین “نشست روز جهانی روابطعمومی” از منظر تصویر
87 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید