علی اکبر جلالی: روابط‌عمومی‌ها جزء لاینفک زندگی اجتماعی و روزمره هستند

علی اکبر جلالی در گفتگوی اختصاصی با شارا – «علی اکبر جلالی» پدر علم فناوری اطلاعات ایران در نخستین نشست کمیته علمی یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با بیان این مطلب افزود: “روابط عمومی ها جزء لاینفک زندگی روزمره است. اما هنوز برخی از مدیران دستگاه های دولتی، مجموعه روابط عمومی ها را تشکیلات خیلی محدود می دانند در حالی که ما از نظر علمی به جایی رسیدیم که روابط عمومی ها می توانند نقش بسیار زیادی، حداقل در سطح معاونت سازمان ها را ایفا کنند. اگر یک مدیر سازمان بتواند بپذیرد که روابط عمومی جزو غیر قابل منفک از زندگی اجتماعی، روزمره و اداری است، همیشه موفق خواهد بود.”

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، روابط عمومی الکترونیک، همراه و یکپارچه را سه شاخص اصلی برای ارزیابی مؤثر روابط عمومی در کشور دانست و تشریح کرد:” اگر بخواهیم ارزیابی مناسبی را از وضعیت روابط عمومی در کشور داشته باشیم، باید شاخص هایی را مشخص کنیم که با آن شاخص ها بتوان روابط عمومی را مقایسه کرد. به عنوان مثال تصور کنید که 10 سال قبل روابط عمومی در ایران با عنوان روابط عمومی الکترونیک و پنج سال قبل نیز روابط عمومی همراه و اکنون نیز بحث روابط عمومی یکپارچه در دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی مطرح شد و در آینده نیز روابط عمومی اجتماعی مطرح است. اگر بتوانیم شاخص ها را مشخص کنیم به طور قطع یقین می توانیم به آمارهای نسبتاً خوبی دست پیدا کنیم.”

پدر علم فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه سیر توسعه روابط عمومی ها به سرعت در حال پیشرفت است، گفت: ” سیر توسعه روابط عمومی ها به شدت در حال پیشرفت است و خوشبختانه در ایران نیز برخی از مسئولین که هدایتگر مجموعه روابط عمومی در کشور هستند و به خصوص دانشکده علوم ارتباطات تلاش می کنند تا با جدیدترین بحث های توسعه در روابط عمومی آشنا شویم.”

در ادامه «جلالی» با اشاره به برگزاری نخستین همایش زن و روابط عمومی، تصریح کرد:” این همایش اتفاق بسیار خوبی در حوزه روابط عمومی در کشور بود. امروزه زنان نقش بسیار زیادی در روابط عمومی دارند. برای مثال در هر دستگاهی، بخش بزرگی از کارگزاران و کارشناسان را خانم ها تشکیل می دهند. از دید من روابط عمومی زنان یعنی روابط عمومی محتوایی و محتوا یعنی کیفیت. هرکسی که بتواند در کیفیت کار نقش داشته باشد، بسیار مهمتر از فردی است که در روی صحنه ایفای نقش می کند. در نتیجه باید نقش خانم ها در توسعه روابط عمومی ایران بیشتر از این باشد.”

وی افزود: “فکر می کنم نزدیک به 3/2 افرادی که در روابط عمومی ها فعالیت دارند، خانم ها هستند. اگر بتوانیم در زمینه روابط عمومی زنان بیشتر کار کنیم، می توانیم روابط عمومی را در داخل کشور بوجود آوریم که دارای مدلی منطقی است و می تواند الگوی مناسب و مهمی در کشورهای اسلامی باشد.”

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه نیاز اساسی در روابط عمومی ها در حوزه بین الملل است، عنوان کرد: “نیاز دیگری که در حوزه روابط عمومی احساس می شد، مطرح کردن روابط عمومی در حوزه بین الملل بود. روابط عمومی بین الملل نیز در جایگاه خود ارزشمند است. اگر بتوانیم در آینده کارهای مشارکتی با دیگر کشورها به خصوص کشورهای اسلامی انجام دهیم و این نوع روابط عمومی را تقویت کنیم، می توانیم نیروی علمی را نیز افزایش دهیم.”

پدر علم فناوری اطلاعات ایران در پایان وضعیت روابط عمومی کشور را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت:” در مجموع ارزیابی من از روابط عمومی در کشور، ارزیابی مثبتی است. به خصوص وقتی روابط عمومی به سمت روابط عمومی علمی و روابط عومی 2 می رود و از تکنولوژی های روز استفاده و تلاش می کند تا خود را با تجهیزات روز مجهز کند، این نشان می دهد که مسیری که در پیش دارد، مسیر خوبی است ولی باید با سرعت بیشتر، شرایط بهتر و حمایت دولت پیش برود تا آنطور که شایسته مجموعه هزاره سوم است، روابط عمومی تقویت شود.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *