تمام انجمنهای تجاری وابسته به سازمان مشاوره ارتباطات بینالمللی (ICCO) و آژانسهای عضو آنها توافق کردهاند که خودشان را با منشور استکهلم تطبیق بدهند.
این سند در سال 2003 به تصویب رسید و جایگزین منشور رم شد، که در ابتدا توسط ICCO در سال 1986 تصویب شد. منشور استکهلم، کدی از استانداردهای حرفهای را تعیین میکند که هدف آن تعریف صنعت ماست.
این منشور شامل موارد زیر است:
منشور حرفهای ICCO
1. مشاوره و وکالت عینی
نباید منافع مشاورههای روابطعمومي، جایگاه آنها را به عنوان مشاوران مستقل به خطر بیاندازد. آنها باید به صورت هدفمند به مشتریان خود نزدیک شوند تا به مشتری در اتخاذ استراتژی و رفتار ارتباطی مناسب کمک کنند.
2. جامعه
جامعه آزاد، آزادی بیان و مطبوعات آزاد زمینه را برای حرفه روابطعمومي ایجاد میکنند. مشاوران در محدوده این جامعه باز فعالیت میکنند. آنها از قوانین پیروی میکنند و با مشتریانی کار میکنند که رویکرد مشابهی دارند.
3. رازداری
اعتماد در قلب روابط مشتری و مشاوره روابطعمومي است. اطلاعاتی که توسط مشتری به طور محرمانه ارائه شده است و به طور علنی بیان نشده است، نباید بدون رضایت مشتری با اشخاص دیگر به اشتراک گذاشته شود.
4. یکپارچگی اطلاعات
مشاورههای روابطعمومي نباید آگاهانه مخاطب را در ارائه اطلاعات واقعی یا در مورد منافع مشتری گمراه کنند. مشاورهها باید با ارائه مطالب صحیح به فعالیت خود ادامه دهند.
5. تحقق وعدهها
مشاورهها باید با مشتریان در ارتباط باشند تا انتظاراتشان همسو با نتیجه عملکردشان باشد. آنها باید اهداف مشخصی را تعیین کنند و سپس برای تحقق وعدههای خود تلاش کنند. مشاورهها نباید وعدههایی بدهند که عملی نباشند یا یکپارچگی کانالهای ارتباطی را به خطر بیندازند.
6. تعارضات
ممکن است خدمات مشاوره به مشتریان ارائه شود که منافعشان در تضاد با منافع شرکت است. پس از بستن قرارداد کار بر روی منافع متضاد با حفظ حقوق مشتری شروع میشود.
7. نمایندگی
مشاورهها ممکن است بر اساس نظرات شخصی مدیریت شرکت یا تمرکز سازمان، واگذاری را رد یا قبول کنند.
8. شیوههای حاکمیت و تجارت
مشاورههای روابطعمومي متعهد به رفتار اخلاقی و اجرای بهترین شیوههای تجاری در برخورد با همه مخاطبان هستند.
منبع انگلیسی: https://iccopr.com
منبع فارسی: انتشارات کارگزار روابطعمومي/ روابط بینالملل/ اول تیر 1400