جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

هنر معناسازی موثر

1 بهمن 1401
ارسال شده توسط انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
تاریخ روابط‌عمومی ، رزومه مهدی باقریان ، روابط‌عمومی ، محتوای منتخب ، مقالات ، مقالات باقریان ، مهدی باقریان ، یادداشت‌ها
16 بازدید


شكي نيست روابط‌عمومي نقشي كليدي و غيرقابل انكار در نحوه ادراك ما از مديريت بحران انرژي دارد و اين كار تا حدي انجام مي‌شود اما كاري كه روابط‌عمومي‌ صنعت انرژي انجام مي‌دهد بايد چيزي فراتر از ارسال چند پيامِ سادهِ كليشه‌اي در قالب‌ها و شكل‌هاي سنتيِ شناخته شده‌ي ناكارامد باشد.

در واقع برداشتي كه صنعت انرژي از روابط‌عمومي ارايه مي‌دهد يك برداشت ساده از روابط‌عمومي است؛ بدين‌معنا كه تمايل دارند كار روابط‌عمومي را منحصراً تلاشي براي به دست آوردن مقداري تبليغات و فضاي رسانه‌اي از طريق انتشار برخي متون خبري معمول با هدف جلب حمايت و رضايت افراد كليدي در سازمان بداند.

در حالي‌كه همه ما مي‌دانيم متخصصان روابط‌عمومي سازمان‌هاي عمومي بويژه صنعت نفت و گاز، ميانجي‌هاي بي‌طرفي نيستند كه صرفاً براي انجام و تحقق خواسته‌هاي مديران سازمان خود تلاش مي‌كنند.

برعكس، بازيگراني هستند كه در فرآيندهاي شكل‌دهي فرهنگ محيطي، گفتمان عمومي و همچنين طراحي راهبردها و برنامه‌هاي يكپارچه ارتباطي (ايجاد توازن بين تلاش‌هاي ارتباطي) براي بالا بردن درك مردم از صرفه‌جويي منظم و مستمر در استفاده از انرژي و حلاجي سياست‌گذاري‌هاي ناكارامدِ مقامات اين حوزه‌ي بسيار مهم نيز دخيل هستند.

اگر مي‌خواهيم اقدام‌هاي معناداري در اين خصوص صورت گيرد، بايد معناسازي كه يك تلاش موثر روابط‌عمومي است در اولويت قرار گيرد. معمولا در يك بحراني مانند بحران ناشي از سرمايِ كم‌سابقه و افزايشِ مصرف انرژي، انتظار اين است كه مسئولان تلاش كنند تا اطلاعاتي درست و معتبر و واقعي از آنچه در جريان است، چرايي آن و آنچه بايد انجام شود به استحضار ملت برسانند.

اگر چنين اتفاقي بيفتد ما به اين نتيجه مي‌رسيم دولت‌ها‌، مديران ارشد و متخصصان روابط‌عمومي، واقعيت‌هاي موجود كه “بحران انرژي” از جمله‌ي آن است را درك كرده و در پي تدوين و استفاده علمي و عملي از استراتژي‌ها و توانمندي‌هاي ارتباطي براي مهار رويداد است و تنها در چنين صورتي ممكن است برنامه‌ها، وعده‌ها، ادعاها و تصميم‌هاي آن‌ها براي مردم قابل فهم و قابل قبول باشد. در غير اين‌صورت ساير بازيگران موفق به تسلط بر فرآيند معناسازي شده و توانايي مقامات براي تصميم‌گيري و مانور به شدت محدود مي‌شود.

هر چند دشوار است در زمان وقوع يك بحران بتوانيم اطلاعات صحيح را فوراً در اختيار مردم قرار دهيم اما تدوين راهبردهاي يكپارچه ارتباطي از انتشار روايت‌هاي متناقض نادرست كه دشمن اعتماد عمومي است جلوگيري مي‌كند.

متاسفانه فقدان چنين راهبردهايي همراه با ضعف اطلاع‌يابي و اطلاع‌رساني در بحران‌هاي انرژي سبب مي‌شود با كوه‌هايي از داده‌هاي خام مانند گزارش‌ها، شايعات و تصاويري مواجه شويم كه ارايه تصويري منسجم از وضعيت و بحران موجود را به يك چالش بزرگ تبديل ‌مي‌كند.

بنابراين ارايه پيام‌هاي كليدي به عموم مردم در قالب اطلاعات دقيق، واضح، عملي و قانع كننده مستلزم يك تلاش موثر روابط‌عمومي است. اين تلاش‌هاي موثر روابط‌عمومي، بي‌اعتمادي به دولت در مواقع بحران را تا حدي كاهش مي‌دهد.

راهبردهاي يكپارچه ارتباطي كه اصولا قبل از وقوع بحران‌ها و رويدادها تدوين و به‌طورِ مرتب آزمايش مي‌شود تا كارامدي آن سنجيده شود با تركيب ظرفيت‌هاي ديگر مانند حكمراني خوب، اعتماد عمومي و مشروعيت به شكل‌دهي سياست‌ها و گفتمان‌هاي عموميِ قابل ِدرك و قابلِ اعتماد، ايجاد درك مشترك و اجماع گسترده و فرهنگ حمايتي منسجم كمك مي‌كند.

متخصصان روابط‌عمومي مي‌توانند با تدوين راهبردهاي يكپارچه ارتباطي، پيام يا پيام‌هايي را ارايه كنند كه تعريفي معتبر از وضعيت موجود ارايه مي‌دهد، اميدواري ايجاد مي‌كند، با مردم در معرضِ خطر همدلي نشان مي‌دهد و اطمينان مي‌دهد كه مقامات تمامي تلاش خود را براي به حداقل رساندن پيامدهاي تهديد و بحران انجام مي‌دهند. مسئولان بايد توجه داشته باشند زمان زيادي براي ارايه چنين برداشت معتبري از خود ندارند.

خلاصه اينكه موفقيت و اثربخشي دولت در كنترل يك بحران با معناسازي و ارتباط موفق و صادقانه با مردم امكان‌پذير ‌مي‌شود و اين امر خواه‌ناخواه سبب افزايش و ارتقاي سطح بالاي اعتماد شهروندان به سازمان‌هاي عمومي و خدمت‌رسان مي‌گردد.

برچسب ها: معناسازیمهدی باقريانهنر معناسازی موثر
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  •  تیزر نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

    9 بازدید

  • گزارش کامل برگزاری دومین کنگره کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی

    6 بازدید

  • گزارش برگزاری نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی

    4 بازدید

  • پوستر نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی‌ ایران رونمایی شد

    89 بازدید

  • دبیرکل کنفرانس روابط‌عمومی: روابط‌عمومی‌ها نیازمند راه‌حل‌های مدرن‌اند

    17 بازدید

  • گزارش چهارم: هفتمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی‌ایران

    10 بازدید

لینک کوتاه:

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

هنر معناسازی موثر

پوستر نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی‌ ایران رونمایی شد

انتشار شماره 62 فصلنامه “کارگزار روابط‌عمومی” ویژه پاییز 1401

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت