هوش مصنوعی در روابط عمومی آينده

اشاره

در آوریل 2015، من یک ابتکار عمل داخلی در آژانس بازاریابی خودم طراحی کردم که به یک سؤال به ظاهر ساده پاسخ داده شود، آیا می توانیم از طریق هوش مصنوعی تولید محتوا را خودکار انجام دهیم؟ به طور خاص تر، آیا می توانیم از ابزار های ماشینی برای نوشتن پست های وبلاگ استفاده کنیم؟

ما تمايل داريم به هوش مصنوعي به عنوان اصطلاحي كلي نگاه كنيم. به خصوص در دنياي تجارت درباره يادگيري ماشيني، يادگيري عميق و پردازش طبيعي زبان چيزهاي زيادي مي شنويم اين ها همه انواع هوش مصنوعي هستند. پس اين ها همه زير يك چتر قرار مي گيرند. اين ها كلكسيون ابزار، تكنولوژي و الگوريتم هايي هستند كه طراحي شدند تا ماشين ها را هوشمند كنند. مردم هر روزه و همه وقت از نت فليكس گرفته تا گوگل مپ و سيري و الكسا از هوش مصنوعي در زندگي شان استفاده مي كنند. همه اين ها از هوش مصنوعي استفاده مي كنند. پس شما هميشه هوش مصنوعي را در زندگي خود مي بينيد و اينگونه است كه بازاريابي، ارتباطات و روابط عمومي در همان جهت حركت مي كند.

هوش مصنوعي چطور كار مي كند؟

هوش مصنوعي بايد طوري ساخته شود كه كار مشخصي را انجام دهد. هيچ نوع هوش مصنوعي كلي مانند آنچه در فيلم ها مي بينيد وجود ندارد. هيچگونه موجودات حساسي وجود ندارد كه آگاهي داشته باشد و آنگونه كه انسان ها مي توانند، فكر كنند. پس شما طوري برنامه ريزي مي كنيد كه هوش مصنوعي بتواند كارهاي مشخصي را انجام بدهد. اين كارها بيشتر مربوط به ارائه پيش بيني ها و پيشنهادات است. اين كاري است كه معمولا ماشين ها انجام مي دهند، وقتي به كارهايي كه ما روزانه به عنوان حرفه اي ها انجام مي دهيم فكر مي كنيد كارهاي زيادي هست كه مي توانند در آن دسته بندي ها قرار بگيرند. بنابراين اولين قدم فهم موارد، استفاده و اولويت بندي كردن است.

متخصصان روابط عمومي بايد چه چیزهایی درباره هوش مصنوعي بدانند؟

وقتي به اين فكر مي كنم كه متخصصان بايد درباره هوش مصنوعي چه بدانند و از چه آگاه باشند، به اين نتيجه مي رسم كه بايد بدانند هوش مصنوعي قادر به انجام چه كاري است. لازم نيست كلاس هاي يادگيري ماشين ها را بگذرانيد يا كاملا هوش مصنوعي را بياموزيد. فقط كافي است دركي پايه اي داشته باشيد و بدانيد كجا هوش مصنوعي مي تواند به كار شما بيايد و مقدار زيادي زمان و پول را صرفه جويي كند. همچنين آنها مي بينند ابزارهايي كه روزانه استفاده مي كنند هوشمندتر مي شوند..

چگونه متخصصان شروع به كار كنند؟

براي شروع يادگيري هوش مصنوعي، مي توانند به وبسايت ما مراجعه كنند. ما براي همين اين مكان را ايجاد كرديم. بنابراين انستيتو بازاريابي نقطه خوبي براي شروع است. وقتي مردم به آنجا مراجعه مي كنند آنها را به كتاب هايي هدايت مي كنيم كه مي توانند كمكشان كنند. كلاس هاي آنلاين راه بسيار خوبي است و همچنين مي توانند از رهبران متفكر پيروي كنند.

واقعيت اين است كه در حوزه ما تعداد زيادي از رهبران وجود ندارد. قرار نيست رهبران متفكر زيادي را پيدا كنيد كه تخصصشان ارتباطات و هوش مصنوعي است. واقعا تعداد زيادي از آنها وجود ندارد. در نتيجه ما تمايل داريم به بيرون از صنعت بازاريابي نگاه كنيم. به متخصصاني نگاه مي كنيم كه در رشته هاي ديگر نوآوري مي كنند و نتيجه مي گيريم اين چه نتيجه اي بر بازاريابي مي تواند داشته باشد.

چالش هاي هوش مصنوعي چه هستند؟

يكي از مشكلات هوش مصنوعي اين است كه اطلاعات زيادي مي خواهد. مردم فكر مي كنند مي توانند چيزي را تحويل هوش مصنوعي بدهند و در يك چشم به هم زدن و به طور معجزه آسايي چيز بهتري تحويل بگيرند. اما اينطور نيست.

در واقع پياده سازي هوش مصنوعي خيلي آسان و هميشه بهترين گزينه و راه حل براي همه چيز نيست. رويكرد غلط اين است كه بگوييد بايد كاري پيدا كنيم كه با هوش مصنوعي انجام شود. رويكرد درست اين است كه بگوييم اين 20 كاري است كه هر هفته يا هر ماه انجام مي دهيم، اين زماني است كه انجام اين كارها طول مي كشد، اين تعداد كارهايي است كه به اطلاعات نياز دارند، اين مقدار فشردگي زمان و اطلاعات براي انجام آنهاست و سپس به عقب بازگرديم و به ابتداي فهرست نگاه كنيم. بياييد به ابزارهايي بيانديشيم كه مي توان اين كارها را با آنها انجام داد. در نهايت اين تكنولوژي بازاريابي است.

اين تكنولوژي بازاريابي بهتر در بسياري موارد است. اين ممكن است مشكلاتي را حل كند كه ما نمي توانستيم در گذشته حل كنيم اما همچنان مشكلات تجارتي وجود دارد كه بايد حل شود.

آيا متخصصان به خاطر هوش مصنوعي شغل خود را از دست مي دهند؟

جاگذاري شغل هاي بازاريابي و ارتباطات قطعا واقعيتي ممكن است. نمي گويم اتفاق نمي افتد اما احتمالا چيزي كه اتفاق مي افتد اين است كه شغل هاي جديدي هم به وجود مي آيد كه الان نمي توانيم تصورشان كنيم.

چيزي كه اتفاق مي افتد اين است كه در طول زمان، تكنولوژي هاي جديدي به وجود مي آيد كه فكرش را هم نمي كرديم. احتمالا شغل هايي از دست خواهد رفت و با شغل هايي ديگر جايگزين مي شود، اما آنچه مهم است متخصصان در اين زمينه در نظر بگيرند اين است كه صرفا اين تغييرات باعث پيشرفت خرد و ظرفيت ها مي شوند.

مي تواند در طول زمان در رقابت براي شما مفيد باشد و به شما قدرت برتر بدهد. كارهايي معمولي را برعهده مي گيرد كه به هر حال بيشتر افراد دوست ندارند انجام بدهند و زمان را براي افراد خالي مي كند كه كاري را انجام بدهند كه مشخصا كار انسانهاست.

مثالي كه مي توانم بزنم ساخت پایگاه داده های رسانه اي است. روزي را تصور كنيد كه من مي خواهم داستاني در اين باره (مثلا فوتبال) پست كنم و هوش مصنوعي مي رود تمام مقالاتي كه در 10 سال گذشته از هر خبرنگاري در اين باره نوشته شده اند را در ديتابيس مي خواند و افرادي را پيدا مي كند كه احتمالا علاقه دارند اين خبر را پوشش دهند.

آينده هوش مصنوعي در روابط عمومي چيست؟

خيلي اوقات مردم مي پرسند در آينده چه اتفاقي خواهد افتاد؟ در 5 يا 10 سال آينده. راهنمايي كلي من اين است كه در سه تا پنج سال آينده حداقل 80 درصد كاري كه ما روزانه انجام مي دهيم به طريقي از راه هوش مصنوعي انجام مي شود. فكر كردن به اين كمي ترسناك است. واقعا اغراق نمي كنم. بيشتر از 5 سال آينده، واقعا نمي دانم چه رخ خواهد داد.

بهترين توصیه شما درباره هوش مصنوعي چيست؟

نصيحتم به مردم و حرفه اي ها اين است كه توسط هوش مصنوعي مضطرب نشويد. مردم فكر مي كنند هوش مصنوعي علمي تخيلي است و در بيرون از اين عالم و در آينده وجود دارد. اينطور نيست. هوش مصنوعي اينجاست. حرفه اي ها بايد يادگيري را آغاز كنند. با يادگيري كمي اطلاعات يا ثبت نام در روزنامه اي مرتبط شروع كنند. اگر كنفرانسي با موضوع هوش مصنوعي برگزار مي شود در آن شركت كنند حتي اگر نا مرتبط به رشته شان به نظر مي رسد.

“پل روتزر” بنيانگذار موسسه هوش مصنوعي بازاريابي و نویسنده وطرح بازاریابی عملکرد شرکتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *