پاداش نيك‌نامی

 “شهرت” و “اعتبار” كه دو عنصر اصلي و اساسي “مديريت خوشنامي” و “نيك‌نامي” است با ارزش‌ترين دارايي يك ملت، موسسه و فرد محسوب مي‌گردد و هر روز بر اهميت آن نيز افزوده مي‌شود.

اعتبار، ميزان احترام و اعتماد يك فرد در نزد مردم است. اعتبار به كسي داده نمي‌شود معمولاً اعتبار كسب‌كردني است. اعتبار، مجموعه‌اي است از اقدام‌ها و تلاش‌هاي انسان‌ساز و كارهاي پيشگامانه‌ي يك فرد و از عوامل اساسي پشتيباني مردم و ماندگاري آن‌ها در خاطره‌ي جمعي ملت‌هاست. تمايز اصلي ميان مديريت شهرت و تصوير و مديريت اعتبار در همين نكته‌ي بسيار ظريف، يعني «رفتار معتبر» نهفته است.

كسب اعتبار با انجام كار درست و نيك آغاز ‌مي‌شود. غالباً به سال‌ها سخت‌كوشي نياز است تا يك فرد يا موسسه بتواند موقعيت و جايگاه خود را ارتقا دهد و براي خود مشروعيت و يك اعتبار رشك‌برانگيز دست‌وپا كند. به همين دليل شخصيت‌هاي مردمي و انسان‌هاي درست‌كار، اعتماد مردم را موهبتي هميشگي تلقي مي‌كنند و قدر آن را مي‌دانند.

اعتبار افرادي مانند “پله” اسطوره فوتبال برزيل، حاصل سال‌ها تلاش‌ و اقدام‌ ارزشمند او براي خلق يك دنياي بهتر براي همه‌ي انسان‌هاست و همچنين از قدرت رهبري و جلب ‌اعتماد عمومي سرچشمه مي‌گيرد و «اعتماد عمومي» تنها از طريق يك رابطه‌ي سودمند انساني حاصل مي‌شود. “پله” در طول 82 سال بي‌وقفه تلاش ‌كرد تا از طريق ايجاد “پيوند” با مردم، براي خود وجهه‌ خوبي بسازد و توانست آن را تا لجظه‌ي مرگ حفظ كند. كمتر كسي مانند “پله” در دنيا موفق به دريافت چنين عنوان و اعتباري از طرف مردم ‌شده است.

چه بسيارند انسان‌هايي كه همه‌ي ما آنها را مي‌شناسيم اما هيچ اعتبار، مشروعيت و مرجعيتي نزد مردم ندارند. تنها كساني در دنيا به اين افتخار نايل مي‌شوند كه در كنار و خط “مردم” باشند و بر قلب‌ها حكومت كنند چراكه اقتدار، مشروعيت خود را از مردم مي‌گيرد.

براي نمونه، در حوزه سياست آدم‌هاي بزرگي مانند نلسون ماندلا و گاندي را داريم كه مرجع و مورد احترام بسياري از مردمان جهان هستند و اين مشروعيت فقط به اين دليل حاصل شده است كه در خدمت مردم و انسانيت بوده‌اند.

مردانِ بزرگِ دارايِ خصلتِ انسانيِ ويژه هيچ‌گاه نه تنها نمي‌ميرند بلكه هر روز تكثير و به ضرب‌المثل خوبي‌ها تبديل و در ذهن تك‌تك انسان‌هاي كره زمين ماندگار و جاگير مي‌شوند.

بنابراين يكي از مهمترين ويژگي‌هاي يك انسان خوب و تاثيرگذار و مشكل‌گشا و قابل اعتماد و قابل احترام، داشتن يك شهرت و اعتبار خوب است. نيك‌نامي و خوش‌نامي براي انجام چه كار و هدفي؟ براي احترام به ارزش‌هاي انساني و انجام كارهاي نيك و براي ايجاد و ترويج روابط سودمند و ارزش‌مند ميان همه انسان‌ها فارغ از هر نژاد، قوم، مذهب و جنسيت (تنوع، برابري و شمول).

منبع: روزنامه آفتاب يزد
10 دي 1401

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *