چشم اندازهای رسانه‌ای در حال تغییر: نکات اثبات شده برای تعامل با خبرنگاران و اثرگذاران کلیدی

خلاصه مقاله:
چشم اندازهای رسانه‌ای در حال تغییر: نکات اثبات شده برای تعامل با خبرنگاران و اثرگذاران کلیدی

دكتر یونس شکرخواه
عضوهيات علمي دانشكده مطالعات جهان
رئيس موسسه مطالعات اروپا و آمريكاي شمالي – دانشگاه تهران

چشم انداز جهانی تحولات روابط عمومی در حوزه دیجیتال عنوان اصلي یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران را به خود اختصاص داده است.

اين نوشتار از مدخل روابط رسانه‌اي ديجيتال محور “چشم اندازهای رسانه‌ای در حال تغییر: نکات اثبات شده برای تعامل با خبرنگاران و اثرگذاران کلیدی” را انتخاب كرده و به آن مي‌پردازد.

در اين مبحث بر اساس موضوع مورد انتخاب، ابتدا به چشم‌انداز جهان ديجيتال معاصر پرداخته مي‌شود و سپس تحولات رسانه‌اي در بستر اين چشم‌انداز ديجيتال – كه مي‌توان از آن با عنوان جامعه اطلاعاتي (Information Society) ياد كرد – طرف توجه خواهد گرفت.

آنچه در اين بحث در چارچوب “نکات اثبات شده برای تعامل با خبرنگاران و اثرگذاران کلیدی” دنبال مي‌شود در واقع مفروض گرفتن فرايندي است كه از همين تحولات جهان ديجيتال ونيز از نوع رويكرد جامعه اطلاعاتي به آن ناشي مي‌شود.

نگارنده در اجلاس‌هاي سال‌هاي 2003 (اجلاس جهاني سران درباره جامعه اطلاعاتي – ژنو) (WSIS -Geneva)، 2005 (اجلاس جهاني سران درباره جامعه اطلاعاتي – تونس) (WSIS -Tunis) و نشست‌هاي فيزيكي 2014 در ژنو در مقرهاي اتحاديه بين‌المللي ارتباطات دوربرد (ITU) و سازمان جهاني مالكيت معنوي (WIPO) كه به رویدادهاي سطح بالای وسیس+ ۱۰ معروف شده است The WSIS+10 High-Level Events)) به عنوان عضو هيات ايران حضور داشته و در جريان مفهوم سازي و واژگان سازي براي قطعنامه‌هاي نهايي بوده‌ام.

نگاه من در اين نوشتار در مسير ترسيم جهان ديجيتال؛ از نوع نظرات شخصي و مبتني بر حضور فيزيكي و تجربه شخصي است كه به 4 سند مصوب سران جهان (2005-2003) و دو سند تازه و نهايي شده كارشناسان كه در انتظار تصويب سران است (2014)، متكي خواهد بود.

در اين مسير تلاش خواهد شد تا نوع ترسيم جهان رسانه‌اي مبتني بر استناد مورد تصويب سران جهان (2014-2003) باشد و انتظارات متصور از آن نيز بر همين مصوبات پيش گفته معطوف شود.

در عين حال آنچه در اين نوشتار ترسيم مي‌شود عملا دستمايه تصميم سازي براي روابط عمومي‌ها خواهد بود.

به ديگر سخن آنچه ارائه مي‌شود تصويري است از دنياي واقعي در آينه اسناد جامعه اطلاعاتي و به اين ترتيب اين روابط عمومي‌ها هستند كه بايد رفتار خود را بر اساس توقعات اسناد مورد ارزيابي و حتي بازبيني قرار دهند.

اين نكته بايد تصريح شود كه آنچه در بخش “نکات اثبات شده برای تعامل با خبرنگاران و اثرگذاران کلیدی” ارائه مي‌شود نيز مبتني بر توقعات اسناد از رسانه‌هاست.

در اين بخش نيز آنچه ارائه مي‌شود ترسيم جهان رسانه‌اي در درون دنياي ديجيتال يا همان جامعه اطلاعاتي است در اين بخش نشان داده خواهد شد كه روابط عمومي‌ها بدون داشتن اين نقشه راه كه مبتني بر مناسبات رسانه‌ها و جامعه اطلاعاتي است قادر به ايفاي نقش خود نخواهند بود و براي اينكه از موقعيت تماشاگر و ناظر خارج شوند بايد ملاحظات استاد پيش گفته را به مثابه راهنماي عمل مرور كرده و به كار گيرند.

در اين نوشتار مشخص خواهد شد كه جامعه اطلاعاتي به نقش كلاسيك روابط عمومي‌ها ديگر توجه نخواهد كرد و در واقع به روابط عمومي‌ها هم به مثابه رسانه خواهد نگريست و نه به عنوان نگهبان نهادهايي كه بايد به هر طريق حمايت و حفاظت شوند.

همنچنين در اين نوشتار نشان داده خواهد شد كه روابط عمومي مدرن چاره‌اي ندارد جز اينكه ماموريت خود را از درون بينش و نقشه عمل جامعه اطلاعاتي استخراج كند.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *