همزمان با روز ملی روابطعمومی در سال 1400، پنجمین «رخداد ملی بررسی مسائل و چالشهای روابطعمومی» با موضوع “داستانسرایی: ابر نیروی روابطعمومی” به همت موسسه کارگزار روابطعمومی در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد.
این رخداد که در سالن همایشهای سازمان مدیریت صنعتی با حضور دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد با اعطای نشان عالی روابطعمومی و جایزه داستانسرایی به استادان، پیشکسوتان، کارشناسان و مدیران روابطعمومی و انتشار ویژهنامه داستانسرایی به کار خود خاتمه دارد.
روابط عمومی چه در منطق آنالوگ، چه در منطق دیجیتال و چه در منطق هوش مصنوعی یعنی توجه به یکدیگر
دکتر عاملی در مراسم اهدای جوایز صنعت روابطعمومی ایران، گفت: روابط عمومی در زمان زندگی میکند و دانش فهم زمانه است. زبان موفقیت و عدم موفقیت سیاستهای اجتماعی در این است که چقدر در زمان زندگی میکنیم؛ هرچقدر در زمان زندگی کنیم به همان میزان همزیستی مسالمتآمیز و فهم اجتماعی منتهی به درک متقابل عمیقتر است.
روابط عمومی دانش بهرهمندی از همه ظرفیتهای فناورانه برای ارتباط با عموم فردی، اجتماعی و شبکهای است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: روح کلی روابط عمومی در مفهوم ساده درک و احترام همگان است. لذا روابط عمومی دانش بهرهمندی از همه ظرفیتهای فناورانه برای ارتباط با عموم فردی، اجتماعی و شبکهای است. به تعبیری روابطعمومی، انسان است لذا موجودیت معطوف به عاطفه، شناسایی و توسعه ارتباطات دارد. از منظر فناوری های نو، روابطعمومی صنعتی است که تلاش میکند با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی این ارتباط با همگان را تأمین کند.
روابطعمومی یک پدیده ارتباطی الگوریتمی و شبکهای هوشمند و تأمین کننده خدمات آسان و سریع برای همه ذینفعان همراه با مسئولیت اجتماعی است.
استاد دانشگاه تهران گفت: روابطعمومی دانش پرکردن خلأ است. خلأ ندانستن، به حساب نیاوردن و ندیدن در سازمان، واحد یا حتی خانواده. در واقع خلأ جایی است که ارتباط برقرار نمیشود و ارتباطگر و ارتباطگیر در یک کانال قرار نمیگیرند. بدین جهت روابطعمومی امکان و ظرفیت در یک استمرار پایدار است. روابطعمومیها معمولا ًروابطعمومی لحظهاند، روابطعمومی روز هستند و روابطعمومی رویداد، نه روابطعمومی استمرار.
دکتر عاملی افزود: آرمان روابط عمومی تقویت حس عضویت ذینفعان و ارائه خدمت دوست داشتنی است. در واقع روابطعمومی وقتی مجهز به هوش مصنوعی میشود ماشین عاطفه، احترام و عشق است و صنعت حسداشتن است. روابطعمومی یک پدیده ارتباطی الگوریتمی و شبکهای هوشمند و تأمین کننده خدمات آسان و سریع برای همه ذینفعان همراه با مسئولیت اجتماعی است؛ لذا فقط به جامعه ذینغعان سازمانی یا واحد مرتبط نیست بلکه به همسایگان، محیط زیست و پیرامون خود مسئولیت دارد.
عضو شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر نسل پنجم فناوریهاینو گفت: رایانههای نسل پنجم به دنبال ایجاد نظام گسترده محاسباتی موازی در یک منطق فازی هستند و خدمات خود را ارائه میدهند و این ابررایانهها با نگاه به توسعه هوش مصنوعی ساخته شدهاند. وقتی رایانه بزرگ اولیه (Mainframe computer) در فیلادلفیا ساخته شد 5هزار لامپ در رایانه کار می کرد و برق فیلادلفیا را تحت تأثیر قرار میداد؛ اما الان به گوشی تلفنهای همراه منتقل شده و کارکردهای آن بیشتر، متنوع تر، پرسرعت تر و با قابلیت دسترسی همگانی شده است. نسل جدید رایانهها به منطق انسانی و زبان برنامهریزی پرولوگ نزدیکتر شدهاند و از انسان بهره بردهاند. زبان پرولوگ نزدیک به منطق رفتاری انسان است و تلاش میکند که از انسان بیاموزد؛ لذا منطق فازی، همان نسبیت، انشعاب و انعطافی که در انسان وجود دارد را در زبان پرولوگ مدنظر قرار میدهد؛ برخلاف نظام برنامهریزی لیسپ که صنعتی است. در نظام پرولوگ مهم است که به چه کسی خدمات میدهد.
مبنای رتبهبندی قدرت در دنیای امروز در حوزه دفاعی، صنایع و خدمات و کشاورزی چهار و ظرفیتهای دیگر براساس هوش مصنوعی شکل میگیرد.
وی با اشاره به کتاب در دست انتشار «دانشنامه اصطلاحات فضای مجازی» در دانشگاه تهران گفت: پنج نوع وب داشتهایم. وب 1 بیشتر دیدن اطلاعات است و بیشتر دیدن کاتالوگ بود. وب 2 به سمت تعامل و ارتباطات رفت و شبکههای اجتماعی و خرید و ویکیها در آن مطرح شد. وب 3 به سمت وب زمینهای رفت و زمینههای هوش مصنوعی در جستجو و خرید هوشمند و واسطه کاربری هوشمند به وجود آمد، مانند آگهیهایی محیطی که براساس حوزه جستجوی فرد و علایق فرد ارسال میشدند. وب 4 به سمت اینترنت همه پدیدهها رفت و از وب 5 نیز تعبیر به وب یکپارچه و وب افکار میشود؛ اینجا هوش جمعی معنا پیدا کرد. این وب یک انسان را نمایندگی نمیکند بلکه میلیاردها انسان را نمایندگی میکند و هوش جمعی همه جهان را در بر میگیرد و توانش جمعی ایجاد میکند.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به دستهبندی نیلسون از این 5 وب در سه عرصه کسب و کار، ارتباطات و سرگرمیها افزود: هوش مصنوعی برخاسته از دوره خوارزمی و الگوریتم است اما در دوران جدید جان مک کارتی آن را به کار گرفت و در معنای فناوری جدید خود یک نماد پیشرفتگی شد. مبنای رتبهبندی قدرت در دنیای امروز در حوزه دفاعی، صنایع و خدمات و کشاورزی چهار و ظرفیتهای دیگر براساس هوش مصنوعی شکل میگیرد؛ لذا در رقابتهای جهانی باید با هوش مصنوعی مبتنی بر دادههای بسیار در برابر رقیب ایستادگی کرد نه با هوش انسانی. هوش مصنوعی دارای سطوحی است. در سطحی مانند سیستمی است که شبیه انسان فکر میکند و سطحی دیگر شبیه انسان عمل میکند مانند رفتارهایی که در بانکداری الکترونیک دارد و مانند انسان رفتار کرده و دریافت و پرداخت صورت میگیرد. در سطحی فکر کردن و قابلیتهای ذهنی مانند انسان است؛ همچنین در سحطی به طور منطقی عمل میکنند و در سطحی دیگر هوش مصنوعی سیستمهایی هستند که هم فکر و هم عمل میکنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به سهم هوش مصنوعی در تولید ناخالص جهان گفت: کسب و کار هوش مصنوعی در دنیا روز به روز در حال بزرگ شدن است. براساس گزارش گاردنر در سال 2019 در پیمایشی که صورت گرفته از بیش از 3000 مدیراجرایی در 89 کشور، تعداد شرکتهایی که در چهار سال گذشته از هوش مصنوعی استفاده کردند 270 درصد رشد داشته است. آمار سال 2017 میگوید میزان سرمایه گذاری در این حوزه 5/39 میلیارد دلار بوده ولی کارکرد ناخالصی که داشته از مرز 2 بیلیون دلار در سال 2018 گذشته است و پیشبینی میشود که 15 بیلیون دلار را به خود اختصاص دهد. از 30 شرکت اصلی هوش مصنوعی 26 شرکت متعلق به بخش خصوصی است و بخش خصوصی عامل اصلی رشد هوش مصنوعی است.
دکتر عاملی با اشاره به انواع کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه سلامت، قوانین و مقررات، حکمرانی، تحقیق و توسعه، اشتغال، امنیت، مدیریت دولتی، فرهنگ، اخلاق، کسب و کار، محیط زیست و امثالهم به 5 کارکرد مهم هوش مصنوعی در حوزه روابطعمومی اشاره کرد و گفت: هوش مصنوعی روابطعمومی یادگیری ماشینی را مبتنی بر دادههای موجود خلق میکند؛ لذا براساس دادهها یادگیری دارد و بازخورد می دهد. نمونه ساده آن تشخیص اخبار جعلی یا درست است که با استفاده از شناخت منبع اخبار میتواند به جعلی بودن اخبار دست یابد یا تشخیص عضو یا غیرعضو در سازمان را انجام دهد.
روابط عمومی چه در منطق آنالوگ، چه در منطق دیجیتال و چه در منطق هوش مصنوعی یعنی توجه به یکدیگر و روز جهانی ارتباطات یعنی ارتباط با همه در هرجا که هستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: روابطعمومی برنامهریزی منطقی، نظام تصمیمگیری بدون الزام رفتار اضافی را ترسیم میکند. زایدههای رفتاری و فرآیندهای دیوانسالاری زاید را حذف میکند و مزاحمتهای روی دوش ذینفع را کاهش میدهد.
وی به دیگر کارکردهای هوش مصنوعی در روابط عمومی اشاره کرد و گفت: روابطعمومی فازی به معنای شناور بودن و منعطف بودن است. منطق فازی منطق صفر و یک را به هم زده و تنوعی از رفتارهای بین صفر و یک را بررسی میکند. اینکه فرد میتواند یا نمیتواند مطرح نیست و تدرجهای بسیاری در این میان مطرح میشود. هوش مصنوعی مبتنی بر منطق فازی است. همچنین در روابطعمومی استدلال احتمالاتی که مبتنی بر منطق ریاضی و استقرائی است مدلی را برمصادیق مختلف تطبیق داده و طبقه بندی کرده و براساس آن قیاسها را صورت داده و تطبیق جز به کل انجام میدهد. آخرین کارکرد آن نیز جنبه هستیشناسانه است؛ ظرفیت هستیشناسانه که از روشهای هستیشناسانه مبتنی بر درک معانی و شبکههای ارتباطی آنها در مصادیق متنوع و متفاوت ظهور کرده و نمایندگی میکند.
دکتر عاملی در نتیجهگیری این بحث گفت: روابط عمومی چه در منطق آنالوگ، چه در منطق دیجیتال و چه در منطق هوش مصنوعی یعنی توجه به یکدیگر. روز جهانی ارتباطات امسال براساس پیشنهاد پاپ به «بیا و ببین» (come & see) نامگذاری شد. این منطق متعلق به همه ادیان الهی است، یعنی حس نزدیک داشتن در کنار پدیده، یعنی در کنار دیگران بودن با تمام وجود. روز جهانی ارتباطات یعنی ارتباط با همه در هرجا که هستند. ما باید جامعه با در جامعه بودن و با مردم بودن درک کنیم و روابط عمومی یعنی در میدان و در کنار دیگران بودن است. آیا سختیهای کارگری، مشکلات پرستاری و التهابات بیماران درگیر با بیماری کرونا را درک میکنیم؟ بر مبنای بیا و ببین که ماجرا چیست؟ حوزه دیگری از روابطعمومی تعریف میشود. مهم شکلگیری تفکر همدردی انسانها با استفاده از فناوری است، فناوریها به زبان انسان در میآیند، هرچند برخی مواقع برای سلطه طراحی میشوند؛ اما نسل پنجم روابطعمومی در کنار فناوری نسل پنج، الهام بخش نوآوری و کارآمدی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان ضمن انتقاد به برخی از برنامههای انتخاباتی گفت: انتظار داشتیم کاندیداهای محترم ریاست جمهوری توفیقات این 42 سال جمهوری اسلامی ایران را که این همه زیرساخت برای آسایش مردم فراهم کرد برجسته و بیان میکردند. مهمترین دستاورد ما انقلاب اسلامی و استقلال جمهوری اسلامی است که در این سطح بسیار از کشورهای جهان، قرار ندارد. پیشرفتهای زیربنایی در حوزه آب، برق، گاز، ارتباطات، کشاورزی پویا و توسعه بخش خصوصی دانشبنیان را حداقل اشارهای میکردند.
وی با اشاره به وضعیت کارتن خوابها و آوارهها در برخی کشورهای پیشرفته گفت: حتماً نقد و مشکل و کاستی وجود دارد اما نباید بخاطر رأی آوردن مردم را ناامید کرد و نباید سنگی جلوی پا گذاشت که دیگر نتوان حرکت کرد. باید شرایط به گونهای باشد که از صبح که کارها را شروع میکنیم با امید وارد شویم. بالابردن توقعات اجتماعی جامعه یک خطای راهبردی است. امروزه در دنیا برای زندگی، تلاش با کیفیت و سرسختانه و کار همراه با مسئولیت اجتماعی دارند که موجب زندگی با کیفیت میشود. امیدواریم آیندهای به مراتب درخشانتر در دوره بعد داشته باشیم و خط رشد و پیشرفت کشور عزیزمان رو به پیشرفت و رشد معطوف به کاهش مسائل و تامین آسایش باشد.
دکتر عاملی به دستاندرکاران روابط عمومی خبر خوشی نیز اعلام کرد: رشته کارشناسیارشد روابطعمومی در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که دارای 5 گرایش است؛ روابطعمومی و امور اجتماعی، روابطعمومی و امور بینالملل، روابطعمومی و امور فرهنگی، روابطعمومی و صنعت و بازرگانی و روابطعمومی و رسانههای اجتماعی که توسط دانشگاه علامه طباطبایی پیشنهاد شده بود که پس از این تصویب، تمامی دانشگاههای کشور میتوانند برای اجرا، تقاضا دهند.
نشست اعضای هیئت داوران “جشنواره صنعت روابطعمومی ایران”
از دیگر برنامه های اجرا شده در پنجمین رخداد ملی بررسی مسایل و چالشهای روابط عمومی، برگزاری نشست پرسش و پاسخ و ارایه دیدگاه ها و نظرات اعضای هیئت داوارن بود که با حضور سید شهاب سید محسنی رییس انجمن متخصصان روابط عمومی، محمود مختاریان رییس هیئت داوران و قربانعلی تنگشیر عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابطعمومی برگزار شد.
در این نشست ابتدا سید شهاب سید محسنی با اشاره به رشد کمی و کیفی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره بر ضرورت حرکت روابطعمومیها به سمت انجام کار برنامه ای تاکید کرد و دراین باره گفت: در ارزیابی آثار، مشخص شد که نهاد روابط عمومی در کشور از فقدان برنامه جامع روابط عمومی و انجام فعالیت ها در قالب کار برنامه ای رنج می برد و همچنان با دچارشدن به روزمرگی ها به اجرای فنون و تکنیک های متعدد بدون داشتن برنامه می پردازد.
رییس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران داشتن برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در تحق اهداف و رسالت های نهاد روابط عمومی موثر دانست و خاطرنشان ساخت: تدوین سند جامع راهبردی توسط روابط عمومی ها ضمن ارایه چشم انداز و ترسیم مسیر حرکت، موجب استمرار در برنامه ها منطبق با اصول تببین مسئله، تحقیق و مطالعه، برنامه ریزی و اجرا و ارزیابی و دریافت بازخوردها می شود؛ مضاف بر اینکه مدیران ارشد سازمان نیز اهتمام و توجه بیشتری به روابط عمومی دارای برنامه خواهند داشت.
سید شهاب سید محسنی با اشاره به آثار ارسالی از سوی شستا، این شرکت را یکی از معدود روابط عمومی های شرکت کننده در جشنواره که آثار خود را منطبق با استراتژی های مدون در بخش های ارتباطات رسانه ای ، برند سازی و سایر بخش ها به جشنواره ارسال کرده بود و اظهار امیدواری کرد شاهد ارتقا و رشد روابط عمومی ها در این بخش باشیم.
گفتنی است رییس هیئت داوران پنجمین جشنواره ملی صنعت روابط عمومی با اشاره به اثر ارسالی روابط عمومی ذوب آهن اصفهان که درآن با تصویرگری اقتباسی از نقاشی یکی از کودکان و یا به داستانسرایی در مورد زندگی کارگری پرتلاش پرداخته شده است، افزود: سیر زندگی یک کارگر شریف با خلاقیت و داستانسرایی موثر موجب شد تا این اثر مورد توجه هیئت داوران قرار گیرد.
محمود مختاریان با بیان اینکه برخی آثار جشنواره امسال از لحاظ کیفی و اقدامات خلاقانه بسیار جالب توجه بودند، گفت: من از مدیران و کارشناسان درخواست میکنم به سمت خلاقیت و نوآوری حرکت کنند و از رویههای تکراری و معمول فاصله بگیرند.
وی افزود: هیچ اقدام روابطعمومی نباید بدون برنامه و بیبهره از نوآوری باشد و روابطعمومیهایی که از این اصول پیروی میکنند و در همه امور، خلاقیت و نوآوری را مدنظر قرار میدهند آثار متمایزی تولید میکنند که این امر هم در انتقال و درک بهتر پیام کمک میکند و هم در ارتقای خوشنامی موسسه اثرگذار است و هم به جلب رضایت مخاطب و مشتری منجر میشود و فلسفه روابطعمومی جز این نیست.
رییس هیات داوران در جمعبندی نهایی سخنان خود با اشاره به رویه این جشنواره که شناسایی و معرفی آثار خلاقانه و متمایز است، اظهار داشت: در بررسی آثار جشنواره، موارد به ظاهر کوچکی وجود داشت که به خاطر بهره گیری از ایدههای نو و عملکرد حرفهای، قابل توجه بودند و به همین دلیل داوران نمیتوانستند از این آثار چشمپوشی کرده و مورد تجلیل قرار ندهند.
قربانعلی تنگشیر از اعضای هیئت داوران نیز با بیان اینکه حضور روابط عمومیها در این جشنواره با توجه به شرایط کرونایی قابل توجه بود، از رشد و ارتقای سطح کمی و کیفی آثار تولیدی روابط عمومی ها خبر داد و با تاکید بر ضرورت بکارگیری خلاقیت و نوآوری در اجرای فنون و تکنیک های روابط عمومی، خواستار حرکت روابط عمومی ها بهسوی بهره گیری از فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی بروز و کارآمد شد.
عضو هیئت داوران پنجمین جشنواره ملی صنعت روابط عمومی با تاکید برضرورت جلب رضایت مخاطبان درون و برون سازمانی، هدف اصلی برگزاری بخش رقابتی را معرفی الگوهای برتر و انتقال تجارب روابط عمومی ها دانست و تلاش های روابط عمومی های استان ها را مورد تقدیر قرار داد.
تنگشیر در ادامه با اشاره به نماآهنگ تولیدی توسط روابط عمومی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و همچنین کلیپ بیمه دی و برخی آثار متمایز دیگر اشاره کرد و به عنوان یک اقدام خلاقانه و حرفه ای مورد تجلیل قرار داد.
رونمایی دو کتاب “روابطعمومی 8ثانیهای” و “مدیریت گردهمایی”
دو کتاب “روابطعمومی 8ثانیهای” و “مدیریت گردهمایی” از انتشارات کارگزار روابط عمومی در آیین افتتاحیه پنجمین رخداد بررسی مسائل و چالشهای روابطعمومی ایران رونمایی شد.
کتاب “مدیریت گردهمایی” (اصول و فنون برگزاری گردهمایی) مهدی بـاقریان که ویرایش سوم است در 1000 جلد منتشر شده است.
نویسنده کتاب مدیریت گردهمایی که بنیانگذار اولین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران (ICPR)، نویسنده و بنیانگذار مؤسسۀ کارگزار روابطعمومی است، کوشیده با شاهدآوردن از مطالعات مستمر و پروتکلهای حرفهای، ارائۀ مثالهای عینی و بهرهگیری از تجارب برگزاری همایشها و دورههای متعدد آموزشی در داخل و خارج کشور، توصیههای کاربردی و مشاورههای خلاقانه برای شاغلان روابطعمومی و دستاندرکاران سایر مشاغل بویژه “صنعت گردهمایی” فراهم آورد و در ضمن، نقشۀراهی برای موفقیت در برنامهریزی و اجرای گردهماییها ترسیم کند.
یکی از امتیازات اصلی کتاب “مدیریت گردهمایی” این است که نویسنده با استفاده از تجربیات، مثالها و منابع بسیار متعدد، نحوه برگزاری یک گردهمایی را بهطور کامل و جامع مورد بحث قرار می دهد. از دیگر امتیازات این کتاب این است که مثالها و شواهد مذکور در بخشهای مختلف، به یک یا چند مورد خاص، تکیه ندارد بلکه در تدوین آن بیش از 550 منبع و ماخذ مختلف و متفاوت در فاصله زمانی 35 سال گذشته استفاده شده و همین امر به همراه بهرهگیری از پروتکلها و پیشرفتهای جدید – در حوزههای مختلف و رنگارنگ برنامهریزی، تکنیکها، روابطعمومی، تبلیغات، بازاریابی، تکنولوژی، نظرسنجی و غیره – بر اهمیت کتاب افزوده است.
همچنین با توجه به شیوع بیماری همهگیر کرونا، تحولات صورت گرفته در گستره برگزاری گردهماییها بویژه جلسات مجازی و کنفرانسهای اینترنتی (مبتنی بر وب)، تلکنفرانسها، ویدیوکنفرانسها، وبکنفرانسها، شبهگردهماییها مانند جلسات مجازی صوتمحور (شبیه کلابهاوس)، همایشهای زنده مانند لایو اینستاگرام، وبینار و غیره مورد توجه نویسنده قرار گرفته و در ویرایش جدید، فصلی بر کتاب افزوده است.
کتاب “مدیریت گردهمایی” یک کتاب فرا رشتهای و فرا شغلی است و یک “راهنمای کاربردی همراه” و میتواند مورد استفاده همه کسانی قرار گیرد که دستاندر برگزاری همایشها و کنفرانسها هستند.
کتاب “روابطعمومی 8 ثانیهای” (برای موفقیت بی نهایت در رسانه ها به داستان تان انرژی بدهید!) تالیف لیز اچ. کلی است و ترجمه این کتاب ارزشمند را محسن داوری انجام داده است.
متن اصلی کتاب تا حدودی لحن نوشتاری غیررسمی دارد که سعی شد برگردان فارسی آن هم تا حد امکان به این سبک وفادار بماند. نویسنده با سودجستن از داستان های واقعی افراد، شرکت ها، رسانه ها و رویدادهای آشنا برای مخاطب آمریکایی، تلاش کرده کتاب را به راهنمایی خودآموز و گام به گام تبدیل کند. انتقال این مفاهیم به مخاطب فارسی زبان، مستلزم ارائۀ توضیحات مختصری دربارۀ رخدادهای مورداشاره، اسامی برخی افراد و اماکن و شرکت ها و… بود که در پانوشت ها در حد مقدورات بدان پرداخته شد.
با توجه به همپوشانی مباحث کتاب در زمینه های روابط عمومی، رسانه نگاری (ژورنالیسم)، تبلیغات، بازاریابی دیجیتال، برندسازی شخصی و کسب وکار، کمپین سازی در رسانه های مرسوم(سنتی) و رسانه های اجتماعی، تولید محتوای بهینه برای رسانه های گونه گون سنتی و آنلاین و ایده یابی برای گسترش ارتباطات رسانه ای مؤثر و هدفمند، می توان آن را برای عموم کارگزاران روابط عمومی، تبلیغات و بازاریابی، فعالان رسانه، صاحبان ایده و کسب وکار و همین طور، دانشجویان این رشته ها، به مثابه راهنمایی مفید و کاربردی دانست.
اگر بخواهیم موضوع کتاب را در یک کلمه خلاصه کنیم، چیزی نیست جز «داستان گویی». سخن گزافی نیست اگر ادعا کنیم در دنیای امروز- که به تعبیر نویسندۀ کتاب، هر کدام ما فقط هشت ثانیه مهلت داریم توجه مخاطب را به خود و داستان مان جلب کنیم همۀ موفقیت و شکست ها در همین هنر خلاصه می شود. جالب است که در زبان انگلیسی، بیش از آن که از اصطلاحاتی مثل خبر و یا گزارش برای مطالب منتشرشده در رسانه ها استفاده کنند، از واژۀ “Story” بهره می گیرند. آنچه در سپهر رسانه ای و دنیای تبلیغات و برندها جریان دارد و اوج گیری یا افول چهره ها و شرکتها و فرآورده های مادی یا فکری و حتی ظهور و سقوط سیاستمداران را رقم می زند، نتیجۀ تفاوت در داستان های آنهاست. دانشمندان علوم شناختی دریافتهاند مغز انسان بیشتر برای فهم داستانها برنامه ریزی شده تا درک منطق؛ و در واقع، بهترین قالب ارائۀ اطلاعات ماندگار به مردم و تسهیل به خاطرسپاری رویدادها، استفاده از شیوه های خلاقانۀ داستان گویی است.
در دنیای رسانه ای شدۀ کنونی، و در نبرد دائمی روایت ها، چگونگی روایت گری داستان ها حائز اهمیت حیاتی است. هر کسی که در دنیای وسیع ارتباطات، روابطعمومی و رسانه، حتی از دور دستی بر آتش دارد، لاجرم باید مهارت های خلق و بازآفرینی داستان ها را بیاموزد و در آن چیر دست شود.
برای سفری ماجراجویانه در وادی گستردۀ ارتباطات، کسب حداکثر موفقیت رسانه ای و تبدیل شدن به قهرمان محبوب مخاطبان آماده اید؟ پس با ما همراه شوید!