گزارش برگزاری کارگاه آموزشی “ارتباطات بصری و کاربردهای آن در روابط‌عمومی”

همزمان بر برگزاری شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، کارگاه آموزشی ارتباطات بصری و کاربردهای آن در روابط عمومی با حضور مدیران و کارشناسان روابط عمومی های سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی با مدرسی محمود مختاریان استاد روزنامه نگاری و مدرس دانشگاه برگزار شد.

به گزارش شارا، در این کارگاه که 24 دیماه سال جاری در مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی با هدف ارتقای سطح دانش و تجربه حرفه ای شاغلان روابط عمومی و در رابطه با طراحی معاصر و شیوه های ارتباط تصویری برپا شد، استاد مختاریان به تبیین و تشریح مقوله ارتباطات تصویری و کاربردهای آن در روابط عمومی پرداخت.

وی ضمن ارایه تعاریفی از علوم بلاغی، زیباشناسی سخن یا دانش شیواسخنی، زمینه های علوم بلاغی را شامل سیاست، حقوق، روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات تجاری ھمچون علوم انسانی، علوم ادیان، علوم اجتماعی و تاریخ قلمداد کرد.

وی در تبیین و معرفی سه شکل اصلی بلاغت از نگاه ارسطو شامل Ethos ایتوس، Logos آرم ها و Pathos پاتوس اظهار داشت: از نگاه ارسطو، ایتوس ویژگی های یک اثر ھنری است که بیانگر شخصیت ایده آل یا تیپیک است و تحت تأثیر اخلاق یک شخص قرار می گیرد.

استاد مختاریان افزود: آرم ها مبتنی بر منطق بوده و تمامی اسنادی که توسط شرکت ها یا سازمان ها توزیع می شوند، مبتنی بر آرم ها ھستند و پاتوس نیز از نگاه ارسوط مبتنی بر جذابیت عاطفی مبتنی بر احساس است.

استاد مختاریان در جمع مدیران و کارشناسان حاضر در کارگاه آموزشی ارتباطات بصری و کاربردهای آن خاطرنشان ساخت: مایه اصلی تصویر در ذهن انسان قرار دارد و از طریق تصویر با یکدیگر رابطه برقرار می کنیم. بدین معنا که انتقال اطلاعات از طریق روش های مختلف تصویری شامل نمادها، تصاویر، نقشه ها، عکس ها پوسترها و نقاشی ها، کاریکاتور، اینفوگرافی، تایپوگرافی، نمودار، فیلم، داستان های تصویری و کارتون ها به انتقال ایده و پیام مورد نظر می پردازیم.

وی فرآیند ارتباطات تصویری را ایجاد، تولید و توزیع مطالبی دانست که از کلمات و تصاویر استفاده می شود تا داده ها و مفاھیم و احساسات را منتقل کند.

استاد مختاریان با بیان اینکه هر تصویر دارای فرم و محتوی است گفت: منظور از فرم، قالب تصویری است که پیام را دربردارد. به عنوان مثال کل روزنامه همان فرم است و محتوای روزنامه شامل مطالب و سایر اطلاعات درج شده در آن است و لازم است میان فرم و محتوا ھماھنگی برقرار باشد.

تاثیرات متقابل فرم و محتوا در زیباشناسی اثر از دیگر مباحث مطرح شده در این کارگاه آموزشی بود که استاد مختاریان دراین باره اذعان داشت: انتخاب فرم مناسب می تواند محتوا را مورد توجه قرار دهد چرا که انتخاب فرم مناسب در تاثیرگذاری محتوا دخالت مستقیم دارد و محتوای پربار و وزین می تواند توجهات را به یک فرم و قالب بیشتر کند.

وی با اشاره به تاثیرات تضاد و کنتراست در زیبایی افزود: هماهنگی و هارمونی میان اجزای یک اثر، ترکیب بندی صحیح و کاملا ھماھنگ و وحدت یافته، القای ھمزمان احساس نظم و وابستگی و و ارد کردن چیزهای غیر منتظره در اثر، موجب انتقال بهتر پیام شما می شود.

استاد مختاریان پس ار تشریح تاثیرات رنگ و تزئین در زیبایی، به مقوله استراتژی تفکر بصری و سواد بصری پرداخت و تصریح کرد: توانایی دیدن، درک و در نهایت برقراری ارتباط بصری مربوط به زبان، ارتباط و تعامل است. این توانایی یادگیرنده است که با دقت، کنجکاوی بسیار و با شکاکیت و مهارت های تحلیلی به بررسی خلاقیت تصویری بپردازد و بفهمد که هدف از آفرینش این اثر چیست یا دیدگاه سازنده و خالق اثر چه بوده است؟

مدرس کارگاه اموزشی ارتباطات بصری و کاربردهای آن در روابط عمومی با بیان اینکه سواد بصری با یادگیری و درک یک پیام معین ارتباط دارد و باعث ایجاد علاقه، کنجکاوی و اشتیاق نسبت به چیزی می شود که در پشت خلق یک قطعه بصری پنهان است گفت: سواد بصری که همان مهارت تصویری شناخته می شود، پایه و اساس یادگیری است و کودکان قبل از تسلط بر مهارت های کلامی، تصاویر را می خوانند.

وی افزود: سواد بصری به فرد اجازه می دهد تا قطعات و رسانه های تصویری را تفسیر کند. به عنوان نمونه می توان به علائم جاده و ایمنی اشاره کرد که این علائم در سفر یا رانندگی به مکان، شهر یا کشور دیگری به ما کمک خواهد کرد.

اینترنت بصری از دیگر محورهای مطرح شده در این کارگاه آموزشی بود و مباحثی از جمله تاثیر فن آوری دیجیتال در درک سواد بصری مورد بررسی قرار گرفت. استاد مختاریان دراین باره اظهارداشت: سواد بصری یک مهارت و یک توانایی لازم برای رمزگشایی از جیزهایی است که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می شود.

وی افزود: اینترنت مملو از محتوای تصویری است. از تبلیغات تا داستانهای شخصی که با استفاده از رسانه های تصویری روایت می شود. دنیای دیجیتال باعث شده است که هر حرفه ای از جمله روابط عمومی بتواند کار خود را بهتر انجام دهد. به عنوان مثال بسترهای نرم افزاری می توانند به هر فرد در تهیه نمایش های بصری که شبیه نمودارها یا گزارش های آماده حرفه ای هستند، کمک کند.

از دیگر بخش های مهم و جذاب این کارگاه آموزشی، به نمایش گذاشته شدن جدیدترین اشکال ارتباطات بصری (100تصویر) به انتخاب استاد مختاریان بود که با تحلیل و تفسیر هر قطعه از تصاویر از زوایای مخلف از جمله تفکر خلاقانه در روابط عمومی، تفکر خلاقانه در تبلیغات، طرح نقاشی و کاریکاتور، پوستر، جریان سازی های رسانه ای و مدیریت افکار عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سرفصل ها
– اطلاعات، تصویر و تجسم
– فرم و محتوا
– سواد بصری
– بلاغت های بصری
– زیبایی شناسی رسانه ای
– تجزیه و تحلیل محتوای چندرسانه ای
– زیبایی شناسی محصولات انتشاراتی
– ارتباطات بصری در حوزه رسانه های اجتماعی
– ارائه نکات کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *