گزارش برگزاری هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی
هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومیبا حضور باقر ساروخانی پدر علم جامعهشناسی ارتباطات، مهدی باقریان رئیس انجمن متخصصان روابطعمومی، خسرو رفیعی رئیس انجمن روابطعمومیایران و جمعی از مدیران و کارشناسان روابطعمومیسراسر کشور، روز چهارشنبه، اول آذرماه ۱۴۰۲، در مرکز همایشهای فرهنگ و هنر برگزار شد. در این آیین خبر انتشار کتاب «استاندادهای انتشارات» مطرح و از سایت جدید انجمن با امکانات جدید و بهروز رونمایی شد.
ارتقای روابطعمومیدر ایران
جشنواره ملی انتشارات روابطعمومییک رویداد سالانه است که همه ساله توسط انجمن متخصصان روابطعمومیبرگزار میشود. این جشنواره فرصتی برای متخصصان روابطعمومیاز سراسر کشور است تا آثار خود را در زمینههای مختلف انتشارات، ازجمله کتاب، نشریه، بروشور، پوستر، فیلم، سایت و غیره به نمایش بگذارند. جشنواره ملی انتشارات روابطعمومینخستینبار در سال ۱۳۸۱ توسط انجمن متخصصان روابطعمومیبرگزار شد. این جشنواره از آن زمان تاکنون هر سال برگزار میشود و به یکی از معتبرترین جشنوارههای روابطعمومیدر ایران تبدیل شده است.انجمن متخصصان روابطعمومییک سازمان غیردولتی است که در سال ۱۳۷۸ تاسیس شده است. این انجمن باهدف ارتقای حرفه روابطعمومیدر ایران فعالیت میکند. جشنواره ملی انتشارات روابطعمومییکی از مهمترین برنامههای انجمن متخصصان روابطعمومیاست.
«استانداردهای انتشارات» منتشر میشود
هادی کمرئی، نایبرئیس انجمن روابطعمومیایران با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره بیش از ۱۷۰۰ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد، گفت: متاسفانه در بخشهای برنامه انتشاراتی، صفحه خوانندگان و نحوه ارائه آثار هیچ اثری حایز رتبه برتر نشد. این امر نشان میدهد که هنوز در این زمینهها چالشهای جدی وجود دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انجمن متخصصان روابطعمومیدر زمینه تدوین برنامه عملیاتی انتشاراتی برای روابطعمومیها آمادگی دارد، گفت: انجمن در حال تدوین دورههای آموزشی، برنامههای مشاوره و انتشار کتاب «استانداردهای انتشارات» است که میتواند به سهم خود و با همکاری روابطعمومیها این مشکلات را حل کند.
او همچنین از فعالیتهای دیگر انجمن متخصصان روابطعمومیخبر داد و گفت: کتاب سال روابطعمومی۱۴۰۱ منتشر شده و تصمیم بر این شده است که بعد ازاین، کتاب سال روابطعمومیتا روز ملی روابطعمومی(۲۷ اردیبهشت) سال بعد منتشر شود.
نایبرئیس انجمن همچنین از تصمیم انجمن متخصصان روابطعمومیبرای اضافهکردن برخی از بخشها از جمله بخش نشریه داخلی به جشنواره خبر داد و گفت: از سال آینده بخش نشریه داخلی برتر به بخش رقابتی جشنواره اضافه میشود تا علاوه بر ۸ بخش جداگانهای که داریم، به اهمیت این بخش در روابطعمومینیز توجه شود.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود از برنامههای آتی جشنواره برای استفاده از مزایای هوش مصنوعی مولد خبر داد و گفت: یکی از برنامههای مداوم دستاندرکاران جشنواره، تغییر با تغییرات و تحولات جهانی است. در حال بررسی هستیم که چگونه میتوانیم هوش مصنوعی مولد که در تولید ایده و محتوا به روابطعمومیکمک میکند در بخشهای رقابتی جشنواره بگنجانیم تا روابطعمومیها تشویق شوند از این فناوری بیشتر استفاده کنند. وی با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی در حال تبدیل به یکی از ابزارهای مهم در انتشارات است گفت: این فناوریها میتوانند در زمینههای مختلفی مانند تولید و توزیع محتوا مورداستفاده قرار گیرند.
کمرئی، با اشاره به نتایج نظرسنجی «بررسی وضعیت هوش مصنوعی در روابطعمومیایران» که با همکاری مؤسسه کارگزار روابطعمومی، انجمن متخصصان روابطعمومیو انجمن روابطعمومیایران انجام شد، گفت: «هوش مصنوعی در حال تبدیلشدن به یک فناوری مهم در روابطعمومیاست.
نایبرئیس انجمن متخصصان روابطعمومیدر پایان گفت: کتاب حاوی یافتههای این نظرسنجی در آینده نزدیک در برنامهای ویژه رونمایی و منتشر خواهد شد.
چالشهای انتشار در ایران
باقر ساروخانی، پدر علم جامعهشناسی ارتباطات، در هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی، بر اهمیت نوشتار در ارتباطات انسانی تاکید کرد و نوشتار را ابزاری برای انتقال و ثبت دانش و اطلاعات دانست و گفت: نوشتار از همان آغاز شکلگیری خود، نقش مهمیدر ارتباطات انسانی داشته است.
وی همچنین به اهمیت نوشتار در روابطعمومیاشاره کرد و گفت: روابطعمومیبدون نوشتار، معنایی ندارد. روابطعمومیها از نوشتار برای برقراری ارتباط با مخاطبان، انتقال پیامهای سازمانی و تاثیرگذاری بر افکار عمومیاستفاده میکنند.
وی در ادامه به چالشهای انتشار در ایران امروز پرداخت و گفت: یکی از چالشهای اصلی انتشار در ایران، نبود استانداردهای مشخص برای انتشار است. این امر باعث شده است که کیفیت آثار منتشر شده در ایران، متفاوت باشد.
ساروخانی همچنین به اهمیت انتشار آثار علمیاشاره کرد و گفت: انتشار آثار علمی، یکی از مهمترین راههای انتقال دانش و اطلاعات است.
رونمایی سه کتاب
در حاشیه این مراسم، سه کتاب «تحول دیجیتال در صنعت روابطعمومی» نوشته ولید آلبوناصر، کتاب «مدل جهانی روابطعمومیو ارتباطات» و «کتاب سال روابطعمومیایران (۱۴۰۱)» نیز رونمایی شدند. همچنین، ویژهنامه جشنواره ملی انتشارات روابطعمومیشامل راهنمای کاربردی جشنواره (فرصتی برای آموزش و توسعه) نیز منتشر و در اختیار شرکتکنندگان قرار گرفت.
در پایان مراسم، از هیات داوران هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی؛ محمود مختاریان، مهدی باقریان، مریم سلیمی، حسین امامی، سیدشهاب سیدمحسنی، قربانعلی تنگشیر، بهزاد خورشیدی، سعید معادی، پرویز آزموده، و برگزیدگان جشنواره در ۱۱ بخش تجلیل بهعمل آمد.
ویژهنامه جشنواره
شماره 65 فصلنامه “کارگزار روابطعمومی” ویژه پاییز 1402 به صورت تمام رنگی با موضوع «راهنمای کاربردی نشریه داخلی» به سردبیری مهدی باقریان منتشر شد.
ده روابطعمومیدیپلم افتخار گرفت
دیپلم افتخار هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومیبه محمدجواد براتیاحمدآبادی مدير روابطعمومیشرکت فولاد مبارکه اصفهان، وليدآلبوناصر مدير روابطعمومیو امور بينالملل شرکت توسعه نيشکر و صنايع جانبی، محمدرضا بيدخام مديرکل روابطعمومیو امور بينالملل شرکت مخابرات ايران، بهزاد راجی مشاور ریاست و مدیر روابطعمومیسازمان راهداری و حملونقل جادهای، محبوبه فکوری مدير روابطعمومیشرکت کشتيرانی جمهوری اسلامیايران، ابوالقاسم رئیسی مدیرکل روابطعمومیجهاد دانشگاهی کشور، وحيد بهشتیپور مدير روابطعمومیو خدمات اجتماعی مجتمع مس شهر بابک، احسان ستوده رئيس روابطعمومیشرکت توسعه آهن و فولاد گلگهر، مجيد قنبرزاده مدير روابطعمومیو امور بينالملل سازمان منطقه آزاد صنعتی تجاری ارس، محمود باوندپور رئيس اداره روابطعمومیاداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمانشاه اهدا شد.
فهرست جوایز ویژه هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی
– محمدرضا درگاهپور سرپرست روابطعمومیبانک قرضالحسنه رسالت
– سيدفريد ميرموسوی مدير روابطعمومیو امور بينالملل بيمه دی
– محمد نجفی مدير روابطعمومیو نظارت بر خدمات اجتماعی مجتمع مس آذربايجان (مس سونگون)
– يداله دالوند مدیر روابطعمومیسازمان تحقيقات آموزش و ترويج کشاورزی
فهرست برگزیدگان هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی
شرکت فولاد هرمزگان جنوب
تیتر رتبه اول- سرمقاله رتبه اول- مصاحبه رتبه اول- شبکهها و رسانههای اجتماعی رتبه دوم-کتاب رتبه دوم
مجتمع مس سرچشمه رفسنجان
داستانسرایی رتبه اول- عکس رتبه دوم- کلیپ رتبه دوم- فیلمهای مستند رتبه سوم- کاریکاتور رتبه سوم
گروه مالی بانک مسکن
انيميشن رتبه اول (مشترک)- فيلمهاي مستند رتبه دوم- بخش ویژه (خلاقیت و نوآوری)
بانک شهر
کلیپ رتبه اول- موشنگرافیک رتبه اول- تیزر رتبه اول- مقاله رتبه سوم
بانک توسعه تعاون
انیمیشن رتبه اول- تحلیل محتوا رتبه دوم- مستندسازی رتبه دوم- خبر رتبه سوم- شبکهها و رسانههای اجتماعی رتبه سوم- اینفوگرافیک رتبه سوم
شرکت سهامیذوبآهن اصفهان
خبر رتبه اول- گزارش رتبه اول- داستانسرایی رتبه دوم- سرمقاله رتبه سوم- اینفوگرافیک رتبه دوم- کلیپ رتبه دوم
شرکت نفت ايرانول
تبلیغات مکتوب رتبه اول- بروشور رتبه اول- وبسایت رتبه دوم- تیزر رتبه دوم- مستندسازی رتبه سوم
بانک مسکن
مقاله رتبه اول- موشنگرافیک رتبه دوم- تحلیل محتوا رتبه دوم- گزارش رتبه سوم- تبلیغات مکتوب رتبه سوم
شرکت ذوب فولاد اردکان
بخش ویژه (خلاقیت و نوآوری) رتبه اول- داستانسرایی رتبه دوم- عکس رتبه سوم
شرکت معدنی و صنعتی گلگهر
ویژهنامه رتبه اول- صفحه آرایی رتبه اول-پوستر رتبه دوم
بانک قرضالحسنه مهر ايران
ویژهنامه رتبه اول- پوستر رتبه دوم- تیتر رتبه دوم- گزارش رتبه سوم- مصاحبه رتبه سوم
شرکت توسعه صنايع پتروشيمیتدبير
گزارش رتبه اول- خبر رتبه دوم- سرمقاله رتبه سوم- فیلمهای مستند رتبه سوم
شرکت حس خوب زندگی
جایزه نوآوری و خلاقیت (بیمبرد)
بانک آينده
فیلمهای مستند رتبه اول- کلیپ رتبه اول- پوستر رتبه دوم
بانک دی
کلیپ رتبه اول- فیلمهای مستند رتبه اول
بانک کشاورزی
جايزه انتشارات روابطعمومي
شرکت توسعه منابع آب و نيروی ايران
اینفوگرافیک رتبه اول- کلیپ رتبه دوم
شرکت نفت ستاره خليج فارس
عکس رتبه اول- پوستر رتبه سوم- خبر رتبه سوم- بروشور رتبه سوم
شرکت مادر تخصصی توليد نيروی برق حرارتی
اینفوگرافیک رتبه دوم- عکس رتبه دوم- بروشور رتبه سوم
شرکت پتروشيمیمسجد سليمان
بخش ویژه (خلاقیت و نوآوری) رتبه اول- کتاب رتبه اول- عکس رتبه دوم- پوستر رتبه سوم- تیزر رتبه سوم- کلیپ رتبه سوم- فیلمهای مستند رتبه سوم
شرکت صنعت فولاد شادگان
بروشور رتبه اول- تیزر رتبه دوم- تبلیغات مکتوب رتبه دوم- پوستر رتبه سوم-
هلدینگ پتروپالایش اصفهان
تور مجازی رتبه اول- تیزر رتبه دوم- خبر رتبه سوم- ویژهنامه رتبه سوم
جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران
بخش ویژه (خلاقیت و نوآوری) رتبه اول- داستانسرایی رتبه اول- تبلیغات مکتوب رتبه سوم
مجتمع آموزشی نيکوکاری رعد
عکس رتبه اول- تبلیغات مکتوب رتبه دوم- تیتر رتبه دوم- خبر رتبه دوم- مصاحبه رتبه سوم- اینفوگرافیک شایسته تقدیر
شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری
کلیپ رتبه دوم
سخن پایانی
هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی، فرصتی برای معرفی بهترین آثار انتشاراتی روابطعمومیدر ایران بود. این جشنواره همچنین، فرصتی برای بحث و گفتوگو در مورد آینده فناوری و تاثیر آن بر روابطعمومیفراهم کرد. یکی از مهمترین تاثیرات جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی، افزایش تعداد و تنوع آثار ارسالی از سوی روابطعمومیهاست. جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی، رویداد مهمیدر این حوزه است که نقش مهمیدر ارتقای سطح کیفی فعالیتهای انتشاراتی روابطعمومیها در کشور دارد. برگزاری این جشنواره، فرصتی ارزشمند برای روابطعمومیها برای ارائه توانمندیهای خود و رقابت با یکدیگر در سطح ملی است.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهنربای رسانهای
16 بازدید
-
فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابطعمومی
49 بازدید
-
نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابطعمومی با هوش مصنوعی
93 بازدید
-
پنج نکته از بیستمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران
85 بازدید
-
سال نو، روابطعمومی نو: عزم ملی برای ارتقای جایگاه روابطعمومی در ایران
104 بازدید
-
پنج درس از بیستمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران
92 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید