جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

کرونا: بیماری کروناویروس 2019 (کووید-19)

7 مرداد 1400
ارسال شده توسط موسسه کارگزار روابط‌عمومی
مدیریت بحران
82 بازدید

مقدمه
کرونا، به گروهی از ویروس‌های مرتبط با یکدیگر اطلاق می‌شود که موجب بروز بیماری در پستانداران و پرنده‌ها می‌شوند. ابتلای انسان به کرونا، موجب بروز عفونت‌هایی در مجرای تنفسی او می‌شود که این عفونت ‎ها، می‌توانند منجر به یک بیماری ملایم نظیر سرماخوردگی ساده (که راینوویروس نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل احتمالی ابتلا به آن باشد) یا بیماری‌های کشنده‎ای نظیر سارس، مرس و کووید-19 شوند. هر یک از گونه‌های حیوانی، علائم مختص خودش را دارد: این ویروس موجب بروز عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در مرغ‌ها می‎ شود، درحالی‏ که گاوها و خوک‌ها اسهال می‌گیرند. هنوز واکسن یا داروی ضدویروسی خاصی تولید نشده‎ که موجب جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا یا درمان انسان‌های مبتلا به آن شود.

ویروس کرونا شامل زیرخانواده‎ ارتوکروناویرینا در خانواده‎ کروناویریدا واقع در راسته‎ نیدوویرالس و قلمرو ریبوویریا می‎ شود. آن‎ها ویروس‌های غلاف‌دار، دارای ژنوم آران‌ای تک ‎رشته ‎ای با سوی مثبت و هسته‌پوشه‌ای به شکل مارپیچ هستند. اندازه‌ ژنوم ویروس ‎های کرونا در محدوده‎ حدوداً 27 الی 34 کیلوباز است که در میان گونه‌های شناخته‎ شده، بزرگترین ویروس آر‌ان‌ای محسوب می‌شود. نام ویروس کرونا از یک واژه‌ لاتین به معنای “کراون (به فارسی: تاج)” یا “هیلو (به فارسی:‌هاله)” گرفته شده که به ظاهر تاج‌مانند این ویروس اشاره می‎ کند. هنگامی‌که این ویروس را زیر میکروسکوپ دوبعدی از نوع الکترونی عبوری می‌گذارند، سطح آن با میله‌های چماق‎ مانند پروتئینی اشغال شده که به همین دلیل نام تاج خورشیدی را نیز به آن اطلاق می‎ کنند.

1- کشف

ویروس کرونا برای اولین بار در اواخر دهه‎ 60 میلادی کشف شد. ابتدایی‎ترین نمونه ‎های کشف‌شده، یک ویروس برونشیت عفونی در مرغ ‎ها و دو ویروس سرماخوردگی معمولی در انسان‎‌ها بودند (بعدها کروناویروس انسانی 229E و کروناویروس انسانی OC43 نام‌گذاری شدند). از آن زمان، سایر اعضای این خانواده ازجمله SARS-CoV در سال 2003، HCoV NL63 در سال 2004، HKU1 در سال 2005، MERS-CoV در سال 2012 و SARS-CoV-2 (پیش‌تر تحت عنوان 2019-nCoV) در سال 2019 کشف شده ‎اند. اکثر این ویروس ‎ها، عفونت‌های تنفسی جدی را به وجود می‌آورند.

2- واژه‌پژوهی

نام “ویروس کرونا” از یک لغت لاتین به معنی “تاج” یا “تاج گل” گرفته شده که خودش نیز اصالتی یونانی به همین معنا دارد. این نام را به خاطر خصایص ظاهری ویریون‌های این ویروس برگزیده‎اند که ظاهری تاج‌مانند را در زیر میکروسکوپ الکترونی دارند. این ویروس یک ظاهر پیازمانند دارد که میله ‎های پروتئینی روی سطح آن ظاهر شده‌اند.

3- سندروم تنفسی خاورمیانه (مرس)

در سپتامبر 2012، نوع جدیدی از ویروس کرونا شناسایی شد که ابتدا “کروناویروس جدید 2012” نامیده می‎شد و هم‎ اکنون نام سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS، مرس) را برای آن برگزیده‎ اند. بلافاصله پس از شیوع این ویروس، سازمان بهداشت جهانی یک هشدار بین‌المللی را منتشر کرد. البته این سازمان اطلاعیه‌ خود را در 28 سپتامبر 2012 به‌‎روز و اعلام کرد که ظاهراً ویروس، کار دشواری را برای انتقال انسان به انسان دارد. هرچند در 12 مه 2013، یک مورد انتقال انسان به انسان در فرانسه ثبت شد که به تایید وزارت بهداشت و امور اجتماعی فرانسه هم رسید.

همچنین نمونه‎‌های دیگری از انتقال انسان به انسان نیز توسط وزارت بهداشت تونس اعلام شدند. دو نمونه‌ تاییدشده از فرزندانی که بیماری را از پدر فقیدشان گرفته بودند نیز مشاهده گردید که پس از بازدید از کشورهای قطر و عربستان سعودی، بیمار شده بودند. صرف‌نظر از این نمونه ‎ها، معلوم شد که این ویروس برای انتقال انسان به انسان مشکل دارد و اکثر افرادی که مبتلا به آن شدند، نتوانستند آن را منتقل کنند. تا 30 اکتبر 2013، 124 نمونه‌ مثبت و 52 مورد مرگ در کشور عربستان گزارش گردید.

پس از موفقیت مرکز پزشکی ایراسموس هلند در توالی‌یابی این ویروس، نام کروناویروس انسانی- مرکز پزشکی ایراسموس (HCoV-EMC) را برای آن برگزیدند. در نهایت، نام کروناویروس سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) را برای آن برگزیدند. در مه 2014، دو نمونه‎ مثبت از بیماری مرس در آمریکا ثبت شد (تنها همین دو نفر بیمار شدند) که هر دوی آن‎ها از کادر درمانی حاضر در عربستان سعودی بودند. یکی از آن دو نفر در ایندیانا و دیگری در فلوریدا درمان شد. هر دوی آن‎ها موقتاً در بیمارستان بستری و سپس ترخیص شدند.

در مه 2015، شیوع بیماری مرس در جمهوری کره مشاهده گردید، جایی که یک آقا به خاطر سفر به خاورمیانه به این ویروس مبتلا شد و پس از حضور در 4 بیمارستان سئول، بیماری‌اش را درمان کرد. این واقعه منجر به یکی از بزرگترین شیوع‎‌های بیماری مرس در خارج از خاورمیانه گردید. بر اساس تست‌های آزمایشگاهی تا دسامبر 2019، 2468 نمونه‌ مثبت از مرس مشاهده شد که 851 نفرشان فوت کردند و نرخ مرگ‌ومیر حدوداً 5/34 درصدی ثبت گردید.

4- بیماری کروناویروس 2019 (کووید-19)
در دسامبر 2019، شیوع بیماری ذات‌الریه در ووهان چین گزارش گردید. در 31 دسامبر 2019، این همه‌گیری را به نژاد جدیدی از ویروس کرونا نسبت دادند که سازمان بهداشت جهانی (WHO)، نام موقت 2019-nCoV را برای آن برگزید و بعدها «کمیته‎ بین‌المللی طبقه‌بندی ویروس ‎ها»، نام آن را به SARS-CoV-2 تغییر داد. برخی از محققان، این ادعا را مطرح کردند که شاید «بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی هوانان»، منبع اصلی انتقال این ویروس به انسان‎‌ها نباشد.

تا 17 مارس 2020، حداقل 7154 مورد مرگ و بیش از 182405 مورد ابتلا به پاندمی‌ذات‌‌الریه‌ ویروس کرونا تایید شده است. نژاد ووهان را تحت عنوان نژاد جدیدی از بتاکروناویروس از گروه 2B می‌دانند که شباهت ژنتیک حدوداً 70 درصدی را با SARS-CoV دارد. این ویروس، مشابهت 96 درصدی را با کروناویروس خفاش دارد، بنابراین این گمانه مطرح شده که در اصل از خفاش نشات گرفته است. این پاندمی، محدودیت‌های مسافرتی بسیار جدی را به وجود آورده است.

ترجمه: موسسه کارگزار روابط‌عمومی

برچسب ها: بیماری کروناویروس 2019کروناکروناویروسکووید-19
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • “ايمن سازی” مردم در برابر اخبار جعلی

    12 بازدید

  • مدیریت بحران در كشاورزی

    46 بازدید

  • دانلود کتاب آینده مشاغل پس از کووید ۱۹

    94 بازدید

  • نقش و کارکرد های شبکه‌های اجتماعی در میزان مدیریت پاندمی کرونا

    105 بازدید

  • استفاده از مهارت‌های کلیدی ارتباطی برای مدیریت استرس

    63 بازدید

  • نخستین جشنواره ملی روابط‌عمومی و کرونا

    80 بازدید

لینک کوتاه:

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

بیست درس از بیست سال گذشته: چرا داستان سرایی عامل موفقیت در علوم زیستی هستند

گزارش کامل برگزاری نخستين جشن ملی روابط‌عمومی

گزارش وضعیت رسانه‌ها در سال 2022

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت